Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-27@14:55:40 GMT

پیشگیری از سرطان با حاملگی زیر 26 سال

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۳۳۲۴۴

پیشگیری از سرطان با حاملگی زیر 26 سال

می دانید چه ارتباطی بین سرطان و بارداری وجود دارد؟ آیا سن بارداری بر سرطان زنان تاثیر گذار است؟ به گفته ی متخصصان افرادی که در زیر 26 سالگی بارداری را تجربه می کنند، تا حد زیادی از سرطان تخمدان جلوگیری می کنند. با دکتر سلام همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

 دکتر مونا ملک زاده در افتتاحیه کارگاه سرطان تخمدان افزود: کارگاه امروز با حضور اساتید برجسته انکولوژی زنان و رادیوانکولوژی برگزار و جدیدترین دستاورد‌ها و یافته‌های علمی در ارتباط با سرطان تخمدان مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ارتباط با عوامل افزاینده و کاهنده خطر در سرطان تخمدان گفت: سن از جمله عواملی است که در ایجاد این سرطان نقش دارد و البته عامل خطری است که غیر قابل تغییر است، با افزایش سن میزان شیوع آن در زنان بیشتر می‌شود و از ۵۵ سالگی شیوع این سرطان شدت می‌یابد و نیمی از بیماران سن بیش از ۶۳ سال دارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: چاقی نیز از دیگر عوامل بروز این سرطان است و به طور کلی زنانی که اندکس توده بدنی (BMI) بالاتر از ۳۰ دارند، بیشتر احتمال دارد به سرطان تخمدان مبتلا شوند.
ملک زاده با اشاره به اینکه زنانی که در سن کمتر از ۲۶ سال حاملگی کامل شده‌ای داشته باشند، کمتر به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند، افزود: شیر دادن نیز خطر ابتلا به این سرطان را کاهش می‌دهد.
وی ادامه داد: مصرف قرص‌های درمان بارداری با سازو کار تحریک تخمک گذاری در استفاده بیش از یک سال و همچنین بارداری در سن بالای ۳۵ سال احتمال خطر را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر هیسترکتومی و بستن لوله‌های رحمی و مصرف قزص‌های ضد بارداری نیز احتمال خطر را کاهش می‌دهد.

این رادیو انکولوژیست با بیان اینکه در ۹۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان تخمدان، بیماران هیچ سابقه فامیلی ندارند گفت: عامل ژنتیکی ۵ تا ۱۰ درصد در بروز این سرطان نقش دارد؛ همچنین بهره مندی از رژیم غذایی کم چربی و مصرف سبزیجات و میوه کافی و رژیم حاوی غلاتت غنی از فیبر و سبوس احتمال ابتلاء زنان را به سرطان تخمدان کاهش می‌دهد.
ملک زاده گفت: علائم سرطان تخمدان شامل نفخ شکم، بزرگ شدن شکم، ناراحتی و درد در شکم، سیری زودرس، اختلال در ادرار و مدفوع، تهوع و سوء هاضمه همچنین درد هنگام مقاربت و کمردرد است.
این متخصص کلینیکال انکولوژی افزود: خستگی مفرط و خونریزی واژینال پس از یائسگی و کاهش وزن از دیگر علائم ابتلا به این بیماری به شمار می‌رود.
وی یادآور شد: میزان شیوع سرطان تخمدان ۳ در ۱۰۰ هزار است که حدود یک سوم آمار جهانی است، این سرطان ۴۰ درصد از سرطان‌های دستگاه تناسلی زنان را شامل می‌شود.
ملک زاده در پایان گفت: کارگاه سرطان تخمدان یک کارگاه تعاملی برای فوق تخصصان زنان، فوق تخصصان سرطان، پزشکان عمومی، متخصصین عروق، انکولوژیست‌ها و ماما‌ها بوده است و برنامه‌های مدونی در این کارگاه ارائه شد.

tnews

--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۳۳۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، «طراحی و ساخت زیست حسگر الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک» عنوان رساله دکتری جلیل پرچکانی چوزکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران، است.

پرچکانی چوزکی با مدرک دکتری بیوفیزیک از دانشگاه تربیت مدرس درباره این طرح توضیح داد: سرطان یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است که یافتن راهی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام آن، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: تشخیص دیرهنگام این بیماری، می‌تواند باعث گسترده شدن آن و آلوده کردن بافت‌های دیگر از طریق پدیده متاستاز شود که این موضوع از طریق خون یا لنف صورت می‌گیرد.هنگامی که متاستاز رخ دهد، درمان بسیار مشکل شده و در اصطلاح به آن سرطان بدخیم گفته می‌شود.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سرطان سینه به همراه سرطان ریه شایع‌ترین سرطان‌ها بین افراد هستند و سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی نیز محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: نکته مهم این است که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

ور در پایان گفت: به طوری که از هر ۸ زن ۱ نفر در طول عمرش به سرطان سینه مبتلا می‌شود اما مردان تنها ۱ درصد کل موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهد.

وی تأکید کرد: متأسفانه هیچ نشانگر سرمی معتبر برای پیش‌آگاهی اولیه وجود ندارد که حساس و به‌اندازۀ کافی خاص باشد تا به‌طور معمول مورد استفاده قرار گیرد اما در این زمینه، میکروRNA به‌عنوان نشانگر پیش‌آگاهی اولیه در بیماری سرطان در جامعه علمی، مورد توجه قرار گرفته است.

پرچکانی چوزکی خاطرنشان کرد: در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک بودیم چرا که به کمک این سنسور می‌توان سرطان سینه را در مراحل ابتدایی و با سرعت بالا تشخیص داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صندوق نوآوری حامی زیست‌بوم پیشگیری و درمان سرطان
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد
  • صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد
  • تشخیص زودهنگام سرطان سینه این بار با طراحی یک حسگر
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی
  • مشارکت زنان روستایی در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • اجرای کارگاه آموزشی پیشگیری از غرق شدگی در گیلان