Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-01@22:34:26 GMT

تیراژ کتاب کاهش ۲۵ درصدی داشته است

تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۳۴۸۴۲

تیراژ کتاب کاهش ۲۵ درصدی داشته است

مقایسه آمار نشر کتاب از تیرماه ۹۵ تا تیرماه ۹۶ از کاهش ۲۵ درصدی تیراژ کتاب و رشد ۱۶ درصدی تعداد کتاب‌های کمک درسی در این بازه زمانی یکساله، حکایت دارد.. به گزارش جهان نيوز به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، ۷ هزار ۷۵۰ عنوان کتاب در تیرماه سال ۱۳۹۶ منتشر شده است که در این میان سهم کتاب‌های عمومی ۶ هزار و ۴۸۴ عنوان بوده و تعداد کتاب‌های کمک‌درسی با افزایش ۱۶ درصدی در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته به ۴۲۶ عنوان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از مجموع ۷ هزار و ۷۵۰ عنوان کتاب منتشر شده در تیرماه سال جاری سهم کتاب‌های ادبیات ۱۳۲۷ عنوان، علوم عملی ۱۳۲۶ عنوان و علوم اجتماعی ۱۲۳۶ عنوان کتاب بوده است. بر همین اساس کتاب‌های حوزه ادبیات بیشترین آثار منتشر شده در تیرماه سال جاری را به خود اختصاص داده است.

در تیرماه سال جاری کتاب‌های حوزه علوم عملی، ادبیات و علوم اجتماعی بیشترین آثار چاپ اول را به خود اختصاص داده‌اند و بیشترین آثار تجدید چاپی مربوط به کتاب‌های حوزه کودک، ادبیات و علوم عملی است.

همچنین در حوزه ترجمه، کتاب‌های حوزه ادبیات، کودک و علوم عملی به ترتیب بیشترین آثار ترجمه شده را از آن خود کردند و در حوزه تالیف، از کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی، علوم عملی و ادبیات بیشتر استقبال شده است.
همچنین شمارگان متوسط کتاب‌ها از هزار و ۶۷۲ در تیر ۹۵ به هزار و ۲۴۹ کاهش یافته است که در مجموع کاهش ۲۵ درصدی را در شمارگان متوسط شاهد هستیم. اما قیمت متوسط کتاب‌ها از ۱۴ هزار و ۴۹۸ تومان به ۱۷ هزار و ۶۴۳ تومان رسیده است، بنابراین در قیمت کتاب با افزایش ۲۲ درصدی روبه‌رو هستیم.

آمار تطبیقی نشر کتاب در تهران نشان می‌دهد که در تیرماه سال جاری ۵ هزار و ۲۳۸ عنوان کتاب منتشر شده که در قیاس با تیرماه سال گذشته حکایت از افزایش ۱۳ درصدی دارد. این در حالی است که شهرستانی‌ها در تیرماه سال جاری ۲ هزار و ۵۱۲ عنوان کتاب منتشر کردند که در مقایسه با تیرماه سال گذشته با افزایش قابل توجه ۱۴۴ درصدی رو به رو شده‌اند.

آمار مقایسه‌ای تعداد پدیدآورندگان به تفکیک جنسیت در تیرماه سال ۹۵ و ۹۶ نشان می‌دهد که در سال جاری هزار و ۳۰۴ پدیدآورنده زن و ۴هزار و ۶۱۳ پدیدآورنده مرد فعالیت داشتند که در مقایسه با تعداد پدیدآورندگان در سال گذشته به ترتیب با افزایش ۶ و ۱۸ درصدی مواجه شده اند.

در تیرماه سال جاری انتشارات جنگل، مدرسان‌شریف، سمت، سنجش و دانش، خرسندی، گروه تالیفی دکتر خلیلی، فرهوش، کمک آزمون، کتیبه نوین و رشد فرهنگ در فهرست پُرکارترین ناشر عمومی قرار گرفت.
از جمله ناشران پرکار حوزه کودک در تیرماه سال ۹۶ می‌توان به انتشارات هوپا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جنگل، کمال اندیشه، ذکر، افق، با فرزندان، ایران بان، شرکت انتشارات فنی ایران و گام اشاره کرد.
ناشرانی همچون مبتکران، پیشروان، اندیشه خوارزمی، شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزش، مهر و ماه نو، خانه آفتاب، کاگو، آرمان مولفان، طنین و تسلط در فهرست پُرکارترین ناشران آموزشی تیرماه سال جاری قرار گرفته‌اند.

کتاب‌های «کار ریاضی پایه نهم» از نشر ضریح آفتاب با شمارگان ۱۵۰ هزار، «کودک ۵ ساله:گیاهان و جانوران» از انتشارات پیام معصوم با شمارگان ۴۷ هزار و «کنار قدم‌های جابر: برگزیده خاطرات پیاده روی اربعین» از انتشارات مجنون با شمارگان ۴۰ هزار در فهرست پرشمارگان ترین کتاب‌های تیر ماه سال جاری قرار گرفته‌اند.
از جمله کتاب‌هایی که در تیرماه سال ۹۶ توانستند در فهرست پرتکرارترین کتاب‌ها قرار بگیرند، می‌توان به «تشریح کامل سوالات آزمون‌های نظام مهندسی تاسیسات برقی» از انتشارات نوآور، «دختری که رهایش کردی» از انتشارات میلکان و «ملا صالح:سرگذشت شگفت انگیز مترجم اسیران ایرانی در عراق» از انتشارات شهید کاظمی اشاره کرد.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۳۴۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عذرخواهی ناشر هندی بابت اقدام توهین‌آمیز به امام (ره)

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، در اعلامیه مطبوعاتی انتشارات بین‌الملل آکوبر که نسخه‌های انگلیسی و فارسی آن در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار گرفت، عمیقا و صادقانه ابراز تأسف شده است.

در بیانیه این انتشارات آمده است: دلیل نگارش این نامه ابراز تأسف صادقانه و عمیق در مورد مناقشه اخیر ایجاد شده در رابطه با روایتی از آیت‌اللله روح‌الله خمینی در یکی از کتاب‌های منتشر شده توسط ما می‌باشد. ما متوجه شدیم که عنوان استفاده شده برای ایشان نه‌تنها نادرست، بلکه عمیقاً برای بسیاری از افراد و جوامع توهین‌آمیز می‌باشد.

این انتشارات که بعد از این اقدام با موجی از اعتراضات اجتماعی در هند و دیگر کشورها مواجه شده است، تاکید کرد: ما به سنگینی اشتباه خود معترف بوده و اعتقاد داریم که چنین توصیفات نادرستی نه تنها باعث خدشه‌دار شدن حقیقت و عدالت می‌گردند، بلکه به کلیشه‌های آسیب زننده نیز دامن می‌زنند. ما اهمیت اصلاح سریع و صریح این اشتباه را درک می‌نماییم.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: صمیمانه‌ترین عذرخواهی را نسبت به تمامی افرادی که تحت تأثیر این غفلت قرار گرفته‌اند، ابراز می‌نماییم. قصد ما هرگز نشر اطلاعات غلط و کمک به ترویج روایت‌های زیان‌آور نبوده است.

این ناشر تاکید کرد که در واکنش به این اقدام، در حال اتخاذ اقدامات فوری جهت اصلاح این وضعیت است و افزود: ما به بازبینی و بررسی محتوای خود جهت حصول اطمینان از دقت، رعایت انصاف و حساسیت در بازنمایی‌های مان، متعهد می‌باشیم. علاوه بر این، ما یک تصحیح و عذرخواهی رسمی در کتاب‌های آتی و سکوهای برخط خودمان صادر خواهیم کرد.

دیگر خبرها

  • ۳ رمان نوجوان تألیفی پیشنهاد خرید هادی خورشاهیان از نمایشگاه
  • نشر صاد با ۱۹۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • انتشارات جمکران با ۵۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ ها در ایران
  • کاهش ۱۲ درصدی بارش‌ها در ایران
  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • نشر پویانما با «نخستینه های چاپ ایران؛ کتاب‌های چاپ سربی دوره اول» در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • عذرخواهی ناشر هندی بابت اقدام توهین‌آمیز به امام (ره)
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب