Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره همنشینی هلال ماه و سیاره زهره (ناهید) در صبحگاه روز شنبه 28 مرداد اظهار کرد: ساعت 09:15 صبح روز شنبه سیاره زهره در 2.2 درجه‌ای شمال ماه قرار دارد و در کمترین فاصله با هلال کاهنده ماه دیده می‌شود.

وی بیان کرد: سیاره ناهید حدود ساعت 03:40 دقیقه بامداد در صبح ها طلوع می‌کند و بسیار درخشان است، قدر این سیاره (3.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

39-) محاسبه شده و با توجه به میزان قدر، سیاره زهره بسیار پرنور بوده و به ملکه آسمان معروف است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: سیاره زهره برخی اوقات در صبحگاه و گاهی در شامگاه دیده می‌شود و اگر از درون تلسکوپ به این سیاره نگاه کنیم دارای آبله است و همچون ماه با فاز‌های مختلف هلال ، بدر و کو‌ژ دیده می‌شود.

عتیقی عنوان کرد: سیاره زهره در مقایسه با زمین به خورشید نزدیک تر و از نظر فاصله نسبت به خورشید دومین سیاره است.

وی تاکید کرد: ساعت 17:44 عصر روز جمعه 27 مرداد، ماه به کمترین فاصله با زمین می‌رسد به طوری که فاصله آن با زمین حدود 366 هزار کیلومتر است. ماه نزدیکترین جرم آسمانی به زمین و دومین جرم از نظر نزدیکی به زمین سیاره زهره است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به نزدیک بودن سیاره زهره نسبت به سیاره مریخ به زمین گفت: کمترین فاصله سیاره زهره با زمین 42 میلیون کیلومتر است بنابراین وقتی می‌بینیم که سیاره ناهید و ماه در نزدیکی هم قرار دارند به این معنا است که این 2 جرم آسمانی در راستای دید ناظر زمینی قرار گرفته‌اند.

عتیقی تصریح کرد: ماه حدود سه هزار و 476 کیلومتر قطر دارد و سیاره ناهید که به خواهر زمین معروف است، قطری شبیه قطر زمین داشته و قطر آن 12 هزار و 104 کیلومتر است سیاره ناهید در برابر ماه به صورت جرم ستاره و نقطه‌ای مانند مشاهده می‌شود که این ناشی از فاصله چند ده کیلومتری این سیاره در صبحگاه این روزها با سیاره زمین است.

وی افزود: همنشینی ماه و ناهید معمولا بر روی پرچم برخی از کشورها یا علامت گذاری‌هایی که از گذشته بوده، دیده می‌شود و برای عکاس های نجومی سوژه جذابی به شمار می‌آید.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: سیاره ناهید جو متر‌اکمی دارد به نحوی که از درون تلسکوپ ابرهای اطراف این سیاره قابل مشاهده است. نسبت بازتاب سیاره ناهید بالاترین نسبت بازتاب در بین سیاره‌ها بوده و 76 درصد است.

عتیقی یادآور شد: با توجه به شدت نور سیاره ناهید و بزرگ هلال صبحگاهی ماه این امکان برای منجمان آماتور وجود دارد که در شهرها و روستاهایی که آلودگی هوا ندارند این اجرام را در نور روز رصد کنند که در اصطلاح در بین رصد گران به رصد در روز مشهور است. بنابراین در شهرهایی که آلودگی هوا ندارند در صبح روز شنبه 28 مرداد همنشینی این 2 جرم آسمانی با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۳۵۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت هوای تهران در تعطیلات پایان هفته | منتظر رعد و برق‌ های شدید باشید

به گزارش همشهری آنلاین، براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، در پنج روز آینده تهران آسمانی صاف تا کمی ابری و در بعضی ساعت‌ها همراه با وزش باد ملایم تا متوسط خواهد داشت.

امروز (۵ اردیبهشت) با گذر زبانه سامانه بارشی از ظهر تا شب، گاهی افزایش ابر، افزایش باد و در پاره‌ای نقاط به ویژه بخش‌های شمالی و شرقی گاهی وقوع رگبار پراکنده باران با احتمال تندر و آذرخش مورد انتظار است.

در روزهای پنجشنبه و جمعه (۶ و ۷ اردیبهشت) نیز در این بخش‌ها افزایش موقتی ابر و رخداد بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود.

آسمان تهران فردا (۶ اردیبهشت‌ماه) صاف تا کمی ابری، گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۱۴ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد و طی ‌جمعه (۷ اردیبهشت‌ماه) صاف تا قسمتی ابری، در بعد ساعت‌ها وزش باد با حداقل دمای ۱۵ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طی ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه‌های سنجش آلودگی فیروزکوه ۷.۲ میلیمتر، ژئوفیزیک ۲.۸ میلیمتر، آبعلی ۲.۵ میلیمتر، فرودگاه مهرآباد ۲.۴ میلیمتر، چیتگر ۲.۲ میلیمتر، فیروزکوه ۱.۸ میلیمتر، شهریار ۱.۴ میلیمتر، فرودگاه امام (ره) ۱ میلیمتر، دماوند ۰.۸ میلیمتر، شمیرانات ۰.۷ میلیمتر، شرق تهران ۰.۳ میلیمتر و ورامین با ۰.۲ میلیمتر بارش دریافت کرده‌اند.

کد خبر 846974 برچسب‌ها آب و هوا - ایران سازمان هواشناسي باران تهران

دیگر خبرها

  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است
  • میدان مغناطیسی زمین ۳.۷ میلیارد ساله است
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • قیمت جدید دام زنده؛ منتظر این تغییر در بازار گوشت باشید
  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • آخرین وضعیت هواشناسی؛ منتظر تندر و آذرخش در تهران باشید
  • ساخت یک موشک جدید برای جستجوی حیات در سیاره زهره
  • وضعیت هوای تهران در تعطیلات پایان هفته | منتظر رعد و برق‌ های شدید باشید
  • خریداران و فروشندگان مسکن بخوانند/ از خرداد منتظر این تغییر باشید