Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@17:51:03 GMT

ائتلاف ترکيه، روسيه و ايران؛ هدف چيست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۳۷۱۰۳

خبرگزاري آريا- آنکارا با فاصله چند روز از روساي ستاد هاي کل ارتش ارتش هاي ايران و روسيه پذيرايي کرد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا به نقل از اسپوتنيک، نشريه آيدينليک گازتاسي (Aydinlik Gazetesi)، چاپ ترکيه به قلم مصطفي بيرول گوگر(Mustafa Birol Guger) ، تحليلگرخود درباره تحرک پيدا کردن بي سابقه روابط نهاد هاي نظامي ترکيه، ايران و روسيه نوشت:
سرلشکر محمد باقري، رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح ايران وارد آنکارا شده و با خلوصي آکار، رئيس ستاد مشترک ارتش ترکيه ديدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دنبال آن مولود چاووش اغلو، وزير خارجه ترکيه اعلام کرد والري گراسيموف، رئيس ستاد کل ارتش روسيه نيز از ترکيه بازديد مي کند.
سرلشکر محمد باقري اولين رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح ايران است که از زمان وقوع انقلاب اسلامي سال 1979 از ترکيه بازديد به عمل مي آورد و شکي نيست که در درجه اول اين ملاحظه بازديد وي را مهم و منحصربفرد مي سازد. علاوه بر اين تعدادي از رويدادها مشخص رخ داده اند که اهميت تاريخي اين بازديد را بيشتر مي کنند.
فروپاشي عراق قابل پذيرش نيست
در لحظه ورود سرلشکر باقري به آنکارا، کميسيون مستقل عالي انتخابات و همه پرسي اقليم کردستان عراق مشغول تصميم گيري درباره "همه پرسي استقلال" بود که مدتها پيش به فکر برگزاري آن هستند. اين کميسيون با اکثريت آرا تصميم گرفت "همه پرسي استقلال" 25 سپتامبر برگزار شود.
سرلشکر باقري در بيانيه روز 17 زوئيه خود خاطرنشان کرد همه پرسي براي جدايي اقليم کردستان از عراق غير قابل پذيرش است. سرلشکر باقري با بيان اين که برگزاري همه پرسي استقلال در اقليم کردستان عراق، هم عراق، هم ايران و هم ترکيه را درگير خواهد کرد، گفت: به همين علت مقامات ايران و ترکيه تاکيد دارند که چنين کاري امکان پذير نيست و نبايستي صورت بگيرد. رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح ايران طرح موضوع برگزاري همه پرسي در کردستان عراق را سرآغازي بر پديد آمدن مشکلات و چالش‌هاي جديد در اين منطقه دانست و تاکيد کرد: اين موضوع به هيچ وجه قابل پذيرش همسايگان عراق نبوده و حفظ استقلال و يکپارچگي عراق به نفع تمام اقوام ، مذاهب و بخش هاي مختلف اين سرزمين است.
سرلشکر باقري پس از اين بازديد که خبرگزاري فرانس پرس آنرا "غيرمنتظره"، صداي آمريکا "نادر" و ديلي صباح، روزنامه نزديک به دولت ترکيه "مرحله ساز" ناميد ، در مصاحبه با ايرنا گفت:" سفر در سطح رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به کشور ترکيه از ابتداي پيروزي انقلاب اتفاق نيفتاده بود که با دعوت مقامات ترکيه و موافقت مقام معظم رهبري قرار شد که اين ديدار صورت بگيرد و در اين دو روز در آنکارا با مقامات نظامي و امنيتي و رئيس جمهوري ترکيه ملاقات کرديم و بحث هاي خوبي انجام شد و در خصوص همکاري هاي نظامي، مسائل امنيتي و امنيت مرزهاي مشترک دو کشور موافقت هاي خوبي صورت گرفت".

ضربه به جبهه آتلانتيک
ايرانيان باتوجه بيانيه مهم تونجر قليچ، دبير کل سابق شوراي امنيت ملي ترکيه براي رسانه هاي ايراني از چگونگي بازتاب بازديد سرلشکر باقري در آنکارا با خبر شدند. وي خاطرنشان ساخت:"اين بازديد يک نقطه عطف تاريخي در سياست داخلي ترکيه و ديپلماسي منطقه اي ايران است. اگر ترکيه و ايران باهم عمل کنند، صفحه جديدي در تاريخ منطقه گشوده خواهد شد".
آقاي قليچ که به گفته وي آنکارا عادت کرده از "ژنرال هاي چشم آبي" و "يانکي ها" پذيرايي کند، بازديد رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران را به عنوان ضربه ترکيه به روابط خود با جبهه آتلانتيک مورد ارزيابي قرار داد.
به عقيده دبيرکل سابق شوراي امنيت ملي ترکيه ، اين بازديد يک نماد تاريخي براي آنکارا بود که دوره دگرديسي هاي غيرعادي را از سر مي گذراند. وي در توصيف اين دگرديسي ها گفت:" ترکيه به روسيه و چين نزديک شده و درعين حال از سياست رياض، ابوظبي ، بروکسل و واشنگتن دور مي شود. همه نشانه ها حاکي از وقوع چنين تحولاتي است".
سياست ترکيه در سوريه…
به نوشته روزنامه ايراني "وطن امروز" يک نکته مهم ديگر در مذاکرات باقري در آنکارا اوضاع فعلي در سوريه بود.
روزنامه ايراني تاکيد مي کند بازديد رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران از ترکيه يک روز پس از مذاکرات ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه و حسن روحاني، رئيس جمهور ايران درباره موضوع سوريه صورت گرفت. همچنين خاطرنشان مي شود که در سياست ترکيه نسبت به سوريه تغييرات معيني مشاهده مي شود. گروه هاي تروريست لانه کرده در ادلب باعث مي شوند ترکيه به تدوين راه حل جامعي براي مسئله سوريه رو آورد.
در اينجا مفيد است خبر منتشره در روز 7 اوت در روزنامه "زمان الوصل" درباره قطع کمک هاي ترکيه به گروه موسوم ائتلاف ملي براي انقلاب و نيروهاي مخالفين سوريه را به خاطر آوريم که با استناد به يک منبع در اين ائتلاف منتشر شده است. آخر پيشتر کمک مالي ترکيه به اين ائتلاف تشکيل شده طبق پيشنهاد امريکا ماهانه بيش از 320 هزار دلار بود.

نقطه بحراني ادلب
کارشناسان ترک، روسي و ايراني درديدار هفته گذشته خود در تهران آخرين رويدادها در سوريه را مورد بحث قرار دادند و و از جمله اوضاع در شهر ادلب در دستور کار اين مذاکرات در درجه اول اهميت قرار داشت.
هفته گذشته گزارش هايي در اينباره در رسانه ها بازتاب پيدا کردند که حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و حزب اتحاديه دموکراتيک کردهاي سوريه قصد دارند به شهر ادليب، همسايه جنوبي شهرعفرين که اکنون تحت تصرف آنها قرار دارد، حمله کنند.
طوري که در مقاله منتشره در روز 13 اوت در نشريه Yeni Şafak خاطرنشان مي شود قرار است نيروهاي پ ک ک در چارچوب طرح آمريکا براي ايجاد کريدور تروريستي در سوريه، ناحيه اجراي عمليات "سپر فرات" را به تصرف خود در آورند و در اين رابطه شهر ادلب داراي اهميت تعيين کننده اي است.
آخر پ ک ک که هدف به هم پيوند دادن باصطلاح کانتون ها در عفرين و کوباني را دنبال مي کند براي رسيدن به درياي مديترانه بايد شهر ادلب را تصرف نمايد.
در اين راستا امريکا که پيشتر با دستاويز مبارزه با داعش، شمال سوريه را به پ ک ک داده بود، حالا اميدوار است با تصرف ادلب با دستاويز مبارزه با القاعده، کريدور تروريستي را گسترش دهد.

هدف بازديد، کريدور تروريستي است
تدارک همه پرسي در شمال عراق جدا از اقدامات امريکا براي آموزش دادن و تسليح نيروهاي حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و حزب اتحاديه دموکراتيک کردهاي سوريه قابل تصور نيست.
پنتاگون فقط طي دو ماه گذشته بيش از 1100 کاميون اسلحه و مهمات براي نيروهاي پ ک ک و يگان هاي مدافع خلق (YPG) ارسال کرده است.
روز 30 آوريل منابع مرتبط با نيروهاي پيشمرگه کرد در گفتگو با اسپوتنيک اعلام کردند آمريکا قصد دارد به مبلغ 110 ميليون دلار اسلحه و مهمات براي دو گردان پيشمرگه ارسال کند که در اوايل سال آينده تشکيل خواهند شد.
در همين گزارش خاطرنشان مي شد که آمريکا همچنين آموزش دادن اين گردان ها را بر عهده خواهد گرفت. مبلغي که براي آموزش دادن اين گردان ها و تامين ديگر مخارج مربوطه مصرف خواهد شد، معادل 200 ميليون دلار خواهد بود.
با توجه به اين رويدادها احتمال بسيار زيادي وجود دارد که کردهاي عراق و سوريه که آمريکا آنها را آموزش داده و تبديل به يک ارتش منظم مي کند، روزي اختلافات خود را کنار گذاشته، با حمايت کشور هاي غربي متحد شده و تصميم بگيرند جنگ را به اراضي ترکيه و ايران گسترش دهند.
خاک منطقه بتدريج در حال گرم شدن است
در اين شرايط ديدار روساي ستاد هاي کل ارتش هاي ترکيه و ايران، کشورهاي داراي مرزهاي مشترک 500 کيلومتري ، سنت هاي ديرينه دولتمداري و همسايگي و دو ارتش بسيار نيرومند در منطقه، يک هدف تاريخي را نشان مي دهد.
وقتي ما اين سطور را مي نوشتيم، مولود چاووش اغلو، وزير خارجه ترکيه اعلام کرد والري گراسيموف، رئيس ستاد کل ارتش روسي براي بحث درباره اوضاع در ادلب از ترکيه بازديد به عمل خواهد آورد.
خاک منطقه بتدريج در حال گرم شدن است…
تضاد هاي رو به تعميق بين قدرت هاي آتلانتيکي و اوراسيايي حاکي از آن هستند که درگيري حداقل به شکل "جنگ نيابتي" تا زماني که يکي از طرفها شکست خود را نپذيرد، ادامه خواهد يافت.
با اين وجود آمار ارائه داده شده توسط خود پنتاگون بوضوح نشان مي دهد نيروهايي که به همراه اتحاديه هاي جديد التاسيس ارتقا پيدا مي کنند، کدام نيروهايي هستند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۳۷۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، استفاده از پایگاه راداری ناتو در کشورش برای رهگیری پهپاد‌ها و موشک‌های شلیک‌شده ایران به سوی اسرائیل را تکذیب کرد.

به گزارش انتخاب، اردوغان که در یک گردهمایی ابراز همبستگی با فلسطینیان از طریق ویدیو سخن می‌گفت، افزود: «مرکز راداری در کورجیک [استان ملطیه]هیچ ربط، ارتباط، و پیوندی با هیچ کشوری بجز امنیت کشورمان و متحدانمان ندارد و نمی‌تواند داشته باشد.»

رئیس جمهوری ترکیه در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد کشورش روابط دیپلماتیک و تجاری با اسرائیل را کاهش داده و محدودیت‌های تجاری بیشتری علیه اسرائیل وضع خواهد کرد.

به گفته او، از منظر تجاری، ترکیه تنها کشوری است که در ۵۴ گروه کالایی محدودیت علیه اسرائیل وضع کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه شنبه این هفته با یک هیئت حماس به سرپرستی اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در استانبول دیدار کرد.

به گفته عباس ولی، استاد علوم سیاسی، ترکیه تحت رهبری اردوغان حماس را بر تشکیلات خودگردان فلسطینی ارجح می‌داند.

آلومینیوم، فولاد، محصولات ساختمانی، سوخت جت، و کود‌های شیمیایی از جمله محصولاتی هستند که ترکیه صادرات آن‌ها به اسرائیل را محدود کرده است.

اسرائیل نیز در واکنش به این اقدام ترکیه، برخی محصولات این کشور را ممنوع کرده است.

دیگر خبرها

  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • بازدید هیئت‌های تجاری قطر و ترکیه از دستاورد‌های صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی
  • شگفتی هیات‌های تجاری قطر و ترکیه از توانمندی صادراتی دانش بنیانها
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • اوکراین| کی‌یف به صلاح خود از موشک‌های دوربرد استفاده می‌کند
  • اردوغان: رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • رادار ناتو در ترکیه موشک‌های ایران به‌سوی اسرائیل را رهگیری نکرد
  • ایران و روسیه ائتلاف دفاعی تشکیل می دهند؟
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه