Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهارمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس در حال برگزاری است. جلسه علنی نوبت صبح مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم دقایقی قبل آغاز شد.
به گزارش جنوب نیوز- جلسه علنی نوبت صبح امروز (شنبه 28 مرداد) مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وکلای ملت در 5 جلسه علنی گذشته صلاحیت و برنامه های 10 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد، امور خارجه، بهداشت، کار، کشاورزی، دادگستری و دفاع بررسی کردند.هم اکنون نمایندگان بررسی صلاحیت عباس آخوندی را در دستور کار دارند.
خبرهای جدید:
10:01- بعد از تذکر نمایندگان، ابراهیمی به عنوان نماینده موافق وزیر صنعت پشت تریبون قرار گرفت.
9:33- حسن چور به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی صنعت پشت تریبون قرار گرفت.
برنامه‌های شریعتمداری سراسر کلی‌گویی است
قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ در اوج باشد آیا فکر می‌کنید با این برنامه ایران به این جایگاه برسد؟
برای ماشین‌های سواری لوکس مجوز داده می‌شود ولی برای ماشین‌های معدنی که حلال مشکلات کشور است خیر
وضعیت بازار اسفناک است. طی چند سال گذشته دهها هزار مغازه در کشور تعطیل شده است. دهها هزار مغازه تعطیل شد، برنامه شما چیست؟ برخی می‌گویند برنامه شما «واردات» است اما مشکل ما «صادرات» است، برنامه شما در این حوزه چیست؟ برای نقدینگی بازار چه فکری کرده‌اید؟ هیچ تسهیلاتی به اصناف و تولیدکنندگان پرداخت نشده است. یک ریال یارانه تولید طی چند سال گذشته پرداخت نشد. چه کسی به فکر تولیدکنندگان است؟ سازمان امور مالیاتی آنچنان بر کسبه سخت گرفته است که بدترین شرایط در حوزه اصناف تولیدی و توزیعی حاکم شده است.
هیچ راهکاری و برنامه‌ای برای رایزن‌های اقتصادی وجود ندارد. رایزن‌های انتخاب شده صرفا یا زبان بلد هستند یا به دلایل سیاسی انتخاب شده‌اند. رایزن اقتصادی باید به اتاق‌های اصناف و تعاون و بخش خصوصی واگذار شود. به قول وزیر اطلاعات حمایت از بخش خصوصی با شعار نمی‌شود. رایزن‌های اقتصادی در حد سفرا و حتی جلوتر از آنها باشد.

9:32-بررسی صلاحیت محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دستور کار مجلس قرار گرفت.
9:28- نمایندگان مجلس در حال اخطار و تذکر دادن هستند.
8:56- آخوندی وزیر راه و شهرسازی برای ارائه برنامه خود پشت تریبون قرار گرفت.
وزیر پیشنهادی راه:
-من در سخنانم به دو بخش مسکن و انتقاد از خودرو محوری اشاره میکنم. بخش مسکن در حوزه اقتصاد ایران دو قطبی است. ما در ایران 24 میلیون و 190 هزار خانوار داریم و 25 میلیون و 400 هزار خانه. ما بیشتر از خانوار خانه داریم. ولی آیا واقعا این طور است؟ خیر. ما 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی داریم که در ظرف 5 سال حدود دو میلیون خانه خالی به این اضافه شده است. یعنی در مجموع 4 میلیون و 700 هزار خانه داریم. این یعنی 470 میلیارد دلار سرمایه بدون استفاده در خانه های خالی انباشته شده است. یعنی بیش از چهار برابر ارزش بورس در ایران.
-در آخر دولت قبل نسبت به سال 84 قیمت زمین 9 برابر و قیمت آپارتمان 6 برابر بیشتر شد. ما این وضعیت را داشتیم در حالی که 19 میلیون نفر در بدترین شرایط زندگی می کردند. فقط در منطقه یک 31 هزار خانه خالی وجود دارد. وجه قطبی شدن در شمال شهر نسبت به جنوب بسیار بیشتر است. این عدالت اجتماعی است که ایران به دنبال آن بوده است؟
-بانک مرکزی تا این تاریخ بیش از 22 هزار میلیارد از دولت مطالبه کرده است. آیا منطقی است؟ این نتیجه سوداگری و فساد در بازار ساختمان است. در برج سازی جلوی شهرفروشی در ایران را گرفتم. جلوی مجوز فروشی و تراکم فروشی را گرفتیم. اگر قیمت زمین رشد پیدا کرده برای این است جلوی فساد را گرفتیم. به تنهایی جلوی شهر فروشی ایستاد. این وضعیت قابل ادامه نبود، تورم بیش از 50 درصد را داشته باشیم.


-تداوم این رشد افتخارآفرین بود؟ اگر افتخار آفرینی است هیچ تمایلی ندارم که در این افتخار حضور داشته باشم! در بخش مسکن چهار گروه مطرح اند: یک، خانه اولی ها، دو، حاشیه نشین ها 11 میلیون نفر هستن د و بد مسکن اند. سه، بافت فرسوده که هشت میلیون اند و چهار، گروه های کم درآمد.
-آیا مسکن مهر پاسخگوی این چهار دسته بود؟ آیا مسکن مهر مشکل خانه اولی ها و بافت فرسوده و حاشیه ای ها را حل کرد. مگر ادامه این روند به نفع ایران بود؟ اما من متعهد شدم تمام تعهدات دولت قبل را انجام بدهم. در دولت قبل خانه ها ناقص تحویل داده میشد اما من کامل تحویل دادم. 900 هزار واحد تحویل داده شد.
-می‌توانستم هر ۳ روز بروم پروژه افتتاح کنم. می‌‌توانستم بی مهری کنم نسبت به مسکن مهر. اما چنین نکردم. داوطلبانه در تمام فرصت های تبلیغاتی خودم شرکت نکردم. برای اینکه چون نشان دهم این پروژه که اتلاف منابع ملی است را نباید ادامه داد.
-یا باید مسیر مسکن مهر را تغییر بدهیم و برویم به سمت بافت‌های فرسوده و خانه اولی‌هایاین کشور نیاز به وزاریی داره که شجاعت داشته باشند و در این راه نترسند. من در راه تغیییر جهت مسکن هیچوقت نترسیدم . من از ایستادن برابر سوداگران شهری هرگز نترسیدم. میدانم تهمت می‌زنند. از همین تریبون گفتند من 123 شرکت دارم. بروید از همکارانتان بپرسید یک مورد درست بود؟
-من میفهمم چکار می‌کنم. میخواهم شهر فروشی را متوقف کنم. میخواهم مسئله بافت فرسوده و حاشیه‌ای را درست کنم. چاره مسکن خانه سازی در بیابان بود یا توجه به بافت فرسوده؟ 2700 محله بد مسکن در ایران وجود دارد. هر سال 270 محله را برنامه‌ای ریزی کرده‌ایم که درست کنیم. اما شرایط محله با محله فرق دارد.
-ما از طریق پس انداز رفتیم سراغ خانه اولی‌ها. 211 هزار نفر در پس انداز ثبت نام کرده‌اند. ما در بافت‌های حاشیه‌ای تسهیلات 8 درصدی می‌دهیم بدون اینکه از دولت رایانه بگیریم. باید به دنبال راهکارهای دراز مدت برویم.
-تمام بحث من تمرکز بر بخش مسکن بافت‌های حاشیه‌ای است. زمانی 37 میلیارد تومان کل اعتبار بافت‌های فرسوده در این کشور بود، وقتی من آمدم الان بیش از هزار میلیارد است.
-در بخش حمل و نقل باز یک نکته محوری و کلیدی را میخواهم بگویم. در ایران 217 هزار کیلومتر راه داریم. روستایی تا آزاد راه. کل ریل فرعی و اصلی ایران 13 هزار کیلومتر است. در سال گذشته در حدود 428 میلیون تن بار جابه‌جا شده که 40 میلیون تن با ریل بوده. در سال نود و پنج 30 درصد رشد داشته‌ایم. در حومه 700 میلیون سفر به تهران و از تهران به حومه صورت می‌گیرد که فقط دو درصد آن ریلی هست.
-کل میانگین توسعه خطوط ریلی قبل از این دوره سالانه کمتر از 180 کیلومتر بوده که امسال به کمک شما بیش از 1800 کیلومتر را بهره‌برداری می‌کنیم. قراردادهای ناوگان هوایی ما بیش از 30 میلیارد دلار است. ما وزارتخانه‌ای بودیم که به برکت برجام بیشترین استفاده را از این توافق بردیم.
-در این مدت من بیش از 60 میلیار تومان توافق نامه امضا کردم. برای اولین بار در راه آهن سیرجان به کرمان 8 میلیارد تومان بخش خصوصی سرمایه گذاری است. در فرودگاه شیراز هم بخص خصوصی سرمایه گذاری کرده است. 550 میلیار تومان در فرودگاه امام خمینی سرمایه گذاری شده است. من یک ایستگاه داشتم که تنها برای سوار شدن بود اما من این ایستگاه را به مرکز توسعه شهر تبدیل کردم.
-گویا در چند روز اخیر راجع به نظام مهندسی پیام رسانی شده است. خود من قانون نطام مهندسی را نوشته و از مدافعین توسعه مهندسی در ایران بوده ام. مالک باید بتواند مهندسش را انتخاب کند و از امضا فروشی جلوگیری کنیم.
-وزارت خانه راه و شهرسازی 65 هزار کارمند دارد. بیش از 2 هزار مدیر دارد و از بزرگترین وزارت خانه های ایران. من دو کار میکنم. اول اینکه مدیران نسل آینده را تربیت میکنم. مدیران لایق زیر چهل سال را شناسایی میکنیم و با یک کنکور در داخل وزارت خانه لایق ترین ها تنتخاب میشوند و در مرحله تجدید نظری در مدیران به کارگرفته می‌کنیم تا برخی از آنان با مدیران جوانتر و لایق تر جابه جا شوند. ما با کمیسیون عمران هماهنگ بودیم و میتوانید در این مورد از کمیسیون عمران استعلام کنید.

8:50- علوی به عنوان نماینده موافق پشت تریبون قرار گرفت.
میانگین عملکرد آقای آخوندی موفق بوده است. تخصیص اعتبار به این حوزه بوده 30 درصد بوده با این حال آخوندی با به کارگیری جوانان متخصص در توسعه بخش جاده ای و ریلی و سایر حوزه ها به خوی عمل کرده است
8:35- محبی‌نیا به عنوان نماینده موافق وزیر راه پشت تریبون قرار گرفت.
در سال 84 تلفات جاده ای 27 هزار بوده و امسال به 15 هزار و 900 رسیده است این یعنی مدیریت در این بخش زنده است
8:22- سکینه الماسی به عنوان مخالف آخوندی پشت تریبون قرار گرفت.
-در دوره آخوندی برخی موانع در حوزه راه و شهرسازی مرتفع نشده‌اند. در مورد راه و ساختمان موفقیت کشورها در گرو ناوگان موفق ریلی دریایی و هوایی است. اما در حال حاضر در ایران اغلب جابه جایی‌ها از طریق جاده ها انجام می شود. در شرایطی که سفرهای جاده ای به نسبت ریلی بسیار پرهزینه و پرخطر است.
-باید با ایجاد کردن شبکه ریلی هم امنیت مسافران را تامین کنیم و هم هزینه از صرف هزینه های کلان بکاهیم. ضرورت دارد که نسبت به ساخت جاده ها متناسب با نیازمندی و نقاط حادثه خیز اقدام شود. اما آیا شما در با ساخت جاده در کاهش حوادث توفیق داشته اید؟
-صنعت ساختمان در دولت دهم با رکود بی سابقه ای مواجه شده است و و سیاست های دولت یازدهم هم نتوانسته این گره را بگشاید. در این شرایط سخت دوران گذرار باید به جمعیت 490 هزار نفری جامعه مهندسی اکتفا کرد یا قوانین موجود؟
-دغدغه مردم در حوزه مسکن به گونه ای است که حق برخورداری از مسکن به خوبی ادا نشده است. نقش دولت می تواند سیاست گذاری و نظارت باشد اما آنچه مورد نگرانی است این است که دولت در مورد مسکن صدای مدور و یکپارچه ندارد. از سخنان رئیس جمهور استنباط شد که در این مورد اختلاف نظر وجود دارد.
-ایران بر روی گسل زلزله قرار دارد و همیشه در معرض تهدید هستیم. آیا برای مقابله با آن راهی بررای مقاوم سازی وجود دارد؟ در حوزه نوسازی در شهرهای مختلف موفق عمل نکرده اید. اگر چه این نیازمند همکاری های فرابخشی است.
-دریا نفت، گاز، شیلات و ... در شیراز است که نه تنها در اقتصاد ایران بلکه در دنیا شناخته شده است. بزرگترین پایانه های نفتی در بوشهر است، پارس شمالی و جنوبی و در یک کلام ، بوشهر ایران کوچکی است که توسعه آن، توسعه ایران را به دنبال دارد. در حالیکه راه اندازی اتوبان بوشهر به شیراز و ... در کارنامه کاری شما موفق نیست. اگر به باور برخی دوستان استیضاح شما دلایل سیاسی داشته، اما ضعف مدیریتی نیز در آن موجود بوده است: ضعف در حوزه آی تی و آی سی تی، بدهی به پیمانکاران، عدم راه اندازی خط تولید ریلی و ....
-اما به قول معرف عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگوی، جا دارد در کنار این انتقادها از اعتماد شما به جامعه توانمند زنان تشکر کنم. از سپردن مسئولیتی مهم در سازمان ناوگان هوایی به یکی از زنان توانمند کشور، انتصاب خانم شرفبافی به سرپرستی شرکت هواپیمایی هما.

8:17- چهارمین روز جلسه علنی مجلس برای بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی حسن روحانی برای دولت دوازدهم، دقایقی پیش شروع شد

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۳۷۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدعلی محسنی‌ بندپی، نماینده نوشهر و چالوس در مجلس، در خصوص اینکه چرا اقتصاد و معیشت مردم روزهای خوبی را سپری نمی‌کند به «منیبان» گفت: مولفه‌های زیادی باعث شده تا حال و روز اقتصاد ایران و به تبع آن معیشت مردم نامساعد شود. اگر از نقش تحریم که خیلی هم مهم است بگذریم مولفه روی کار آوردن افراد متعهد که تخصص‌شان نیاز کشور است آن‌طور که باید و شاید عملی نشده است.

او در گفتگو با منیبان، افزود: باید سیاسی‌ کاری را در کشور کنار گذاشت. معنی ندارد فردی که متخصص است و دلش برای ایران می‌سوزد را به خاطر اینکه افکارش با افکار دولت در زاویه است کاملاً از خدمتگزاری محروم کنیم.

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران تصریح کرد: ما باید در گزینش مدیران یک اصل را رعایت کنیم و آن هم اعتقاد فرد به نظام جمهوری اسلامی ایران است. اگر در برخی مباحث فکری، فرد با مدیران ارشد و تصمیم‌ گیر دولت اختلافاتی داشت نباید کنار گذاشته شود چون همه ایرانی هستیم و رشد و شکوفایی کشور و بهبود سطح زندگی مردم را می‌خواهیم. در دست داشتن قدرت نباید ابزاری برای خودی و غیرخودی کردن افراد در پست‌های مدیریتی شود.

محسنی‌بندپی اظهار کرد: ایران کشور پر منابعی است اما مدیریت بر منابع یکی از مولفه‌های هنرنمایی مدیر است. مدیریت منابع کار ساده ای نیست اتفاقاً حالا که اقتصاد ما مشکل دارد باید مدیران هنرمند، توانا و با افکار مختلف بر سر کار بیایند.

نماینده نوشهر در مجلس گفت: من در شکل‌گیری وضع موجود مجلس یازدهم را مقصر می‌دانم و یکی از انتقادات من به این مجموعه که خودم یکی از آن افراد هستم تمرکز زیادی بر تصویب قوانین و غفلت از نظارت است. ما در مجلس با دولت رودربایسی‌هایی داشتیم که حقیقتاً قابل قبول نبود.

او افزود: در مجلس یازدهم جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می‌شدند و هنوز هم این ضرورت حس می‌شود. در دولت وزرایی روی کار هستند که واقعاً کارآمدی آن‌چنانی برای کشور و مردم ندارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: مجلس یازدهم از ابتدای کارش موضوعات اقتصادی را در دستور کار خود قرار داد و واقعاً رفتیم به سمتی که بی‌عدالتی‌ها را شناسایی و برای رفع آن تلاش کنیم ولی اولویت‌بندی‌های دولت توام با اشکال بود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902952

دیگر خبرها

  • آقای رئیسی! به‌قول حسین‌ شریعتمداری الان زنگ انشا نیست /۳۴ ماه از عمر دولت تان گذشته و شما هنوز دارید می گویید: باید فلان شود و نباید بهمان شود!
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • نشست اضطراری معاون وزیر با تاج درباره زنان تماشاگر
  • تعیین تکلیف ماشین‌آلات راهسازی و معدنی رسوبی در بنادر
  • تعیین تکلیف ماشین‌آلات راهسازی و معدنی رسوبی
  • وزیر امور خارجه: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • امیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • دلایل استعفای امام جمعه رفسنجان پس از ۳۹ سال فعالیت /تاکید بر جوان گرایی