Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، «خدیجه عباسی مزرعه میر»، زنی 55 ساله است که دو سالی است با پارچه‌های بی‌مصرف، کهنه‌لباس‌، آهن‌پاره، و خرده‌ریزهایی از این طرف و آن طرف به درست کردن عروسک‌هایی مشغول است. او از اهالی اردکانِ یزد است، ولی 5 سالی است که با شوهرش، به یکی از دهات اردکان در مزرعه‌ «هاشمی نصب» در جاده‌ی چوپانان نقلِ مکان کرده، و در آنجا با غاز و مرغ و گوسفندهایش اوقاتش را می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مزرعه فقط همین زن و شوهر زندگی می‌کنند. خدیجه، از بچگی به کار روی قالی مشغول بوده، و قالی‌های ابریشمی زیادی را به تنهایی بافته است، اما چند سالی است که با بالارفتن سن و فرسوده‌شدن مهره‌های کمر و گردنش، از این کار دست کشیده و به عروسک‌سازی در این مزرعه روی آورده است. در جلو خانِ کلبه‌شان، عروسک‌هایی قد کشیده‌اند که ساخته‌ی تلاش دو ساله‌ی این زن است.

خدیجه به خبرنگار ایلنا گفت: رخت و لباس‌هایی که در هرجا بی‌مصرف افتاده را برمی‌دارم و همین‌طور دیمی چیزهایی با آن‌ها درست می‌کنم، ولی برای پیدا کردن این رخت‌ولباس‌های کهنه خیلی اذیت می‌شوم. الان 5 سال است که اینجا زندگی می‌کنم و از شهر فاصله گرفته‌ام. تقریباً 2 سالی است که مشغولِ درست کردن عروسک شده‌ام. مدتی بود ناراحتی اعصاب گرفته بودم. قالی هم با خودم آورده بودم اینجا که ببافم، ولی مهره‌های گردن و کمرم عیب کرده بود و دکتر از قالی بافتن منع‌ام کرده بود. آمده بودم اینجا ولی کاری نداشتم بکنم. شب‌ها فکر و خیال به سرم می‌زد. سواد که ندارم. حالا حتماً که نباید درس خواند و دکتر و معلم شد. بالاخره من هم باید برای خودم سرگرمی‌ای دست و پا می‌کردم. به همین خاطر، همین‌طوری شروع کردم به درست‌کردن عروسک.

این خانم اردکانی، درباره‌ی عروسک‌هایش توضیح داد و گفت: اولین عروسکی که ساختم اسمش را گذاشتم «حنا». سید، صاحب مزرعه‌ی بغلی، دو سال و نیم پیش به من گفت که عروسکی برایش درست کنم. این عروسک را در مزرعه‌اش درست کردم و گذاشتم همان‌جا بماند. الان بعد از چند سال لباس‌هایش آفتاب خورده و وضع خوبی ندارد. دوباره سید به من سفارشِ عروسک دیگری داد. گفت برایم «بوتیما» درست کن. «بوتیما» یکی از آدم‌بداخلاق‌های سریال یوسف بود. من هم یک عالمه لباس جمع کردم و در شکمش گذاشتم، و خلاصه «بوتیما» درست شد. خیلی سنگین شده بود. بعدِ دو سال باد شدید آمد و همین‌طور سه، چهار ماه این بیچاره در بیابان دراز به دراز افتاده بود. به سید گفتم گناه دارد، برو برش دار. ولی به خرجش نرفت. دیدم فایده ندارد. به بچه‌هام گفتم، آن‌ها وانت گرفتند و آن را آوردیم همین‌جا و یک چاله کندم و آن را با چوب در زمین کار گذاشتم. یک دستگاه قالی هم گذاشتم جلویش، تا بیکار نباشد و قالی ببافد.

او ادامه داد: عروسک بعدیم را به نام «سنجد» درست کردم. آن هم به سفارش کسی بود. کمی که گذشت، یک نفر رفته بود، خرابش کرده بود. دیدم این هم نمی‌شود. آن را هم برداشتم آوردم همین‌جا پیش خودم، که امن باشد. عروسک پنجمم «بانو» بود. «بانو» کمرش خم شده بود و غم گرفته بود. شوهرش، «غلام» سر به بیابان گذاشته بود و خبری ازش نبود. بعد من آشتی‌شان دادم و «غلام» با یک دسته گل پیش «بانو» برگشت.

بعد از آن، «بی‌بی» را ساختم. «عروس کویر» را با شیشه‌های نوشابه پر کردم. شاید 60، 70 تا بطری سوراخ کردم. یک «پیر خار کن» هم درست کرده‌ام و برای اینکه بیکار نباشد، یک وافور گذاشتم جلوش و گفتم حالا بشین تریاک بکش.

این زن عروسکی، به روزگاری که قالی می‌بافته اشاره کرد و گفت: من از بچگی قالی می‌بافتم. موقعی که خانه‌ی پدرم بودم 16 تا قالی بافتم، خانه‌ی شوهرم هم 14، 15 تایی بافتم. بیشتر قالی‌ها را تک و تنها می‌بافتم، ولی گاهی هم پیش می‌آمد که بچه‌ها کمکم می‌کردند. خدا می‌داند که چقدر قالی ابریشمی بافتم. نقاشی هم می‌کشم ولی بلد نیستم. اینجا با مرغ و غاز و گوسفندها خودم را سرگرم کرده‌ام. اگر امکانات داشتم خیلی بیشتر می‌توانستم کار کنم. اگر وسایلم جور باشد، هر عروسکی بیشتر از 3، 4 ساعت زمان نمی‌برد. بیشتر شب‌ها خودم را با عروسک‌ها مشغول می‌کنم. چون صبح‌ها کارم زیاد است، وقت نمی‌کنم. کار خیلی خوب است. من نمی‌دانم آدم‌هایی که فقط می‌خورند و می‌خوابند چطور است که مریضی نمی‌گیرند. بعضی از جوان‌ها ساعت 11 تازه از خواب بیدار می‌شوند. ما خودمان بچه‌ که بودیم پدر و مادرم صبحِ نماز بیدارمان می‌کردند و صبح که می‌شد باید سه تا رَج قالی بافته بودیم.

خدیجه درباره‌ی قیمت و ارزش عروسک‌هایش گفت: این‌ها را برای فروش درست نمی‌کنم. چون همه را در زمین کار گذاشته‌ام، فقط به درد همین‌جا می‌خورد. آن‌ عروسک‌هایی هم که سفارش می‌گرفتم، مجانی بود. پولی در ازایش نمی‌گیرم. از مردم می‌خواهم که لباس‌های کهنه و پارچه‌های بی‌مصرفشان را دور نریزند و برایم بیاورند.

خروس

کبابی بابارضا

بوتیما

گفتنی است مستندی از خدیجه و عروسک‌هایش اخیراً توسط مصطفی فخاری ساخته شده است که می‌توانید تیزر آن را در زیر مشاهده کنید.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۳۷۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی، امروز ۶ اردیبهشت ماه در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام شهر دژکرد گفت: یکی از برنامه‌های این اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس تقویت رویدادها متناسب با مزیت‌های رقابتی هر مکان و مقصد گردشگری در این استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به اهدای دو لوح ثبت ملی میراث ناملموس مهارت کیسه‌بافی و شاهنامه‌خوانی شهر دژکرد در حاشیه برگزاری این جشنواره مردمی اشاره کرد و گفت: با توجه به قول مساعد معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر انتخاب دژکرد به عنوان شهر ملی کیسه بافی، مقدمات این مهم فراهم و دژکرد، به زودی شهر ملی کیسه بافی ‌شود.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش به افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان اشاره کرد و گفت: آزاد راه شیراز - اصفهان با تلاش دولت مردمی اخیرا افتتاح شده است و شهردژ کرد در مسیر این آزادراه قرار دارد، با توجه به پیشرفت‌هایی که متصویرم برای این شهر کمک می.کنیم زیرساخت‌های گردشگری در منطقه نیز تقویت شود.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این مراسم لوح ثبت ملی دو میراث ناملموس مهارت کیسه‌بافی و شاهنامه‌خوانی به فرماندار شهرستان اقلید اهدا شد. همچنین به افرادی که در تهیه و تکمیل پرونده ثبت ملی مهارت کیسه بافی و شاهنامه‌خوانی کمک کردند لوح تقدیر اهدا شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در دژکرد اقلید
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • از راه اندازی شهرک تخصصی برای فرش بختیاری تا مشتریان پر‌ و پا قرص اروپایی
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران
  • موزه‌ای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباب‌بازی، دروازه شور خلاقانه
  • مارکوس تورام پس از قهرمانی اینتر: تیری آنری بهترین عموی منه؛ اگه من به اینجا رسیدم به خاطر زحمات اونه / زیرنویس فارسی
  • آغاز دوره‌های آموزش ارتقای مهارت فرش بافان گیلانی
  • بافت قالی برای امور عام المنفعه در همت آباد