Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@10:09:38 GMT

سقوط دولت مصدق و پايان نافرجام نهضتي ملي

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۳۸۴۸۴

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- کودتاي 28 مرداد به عنوان يکي از سرنوشت‌سازترين رويدادهاي تاريخ معاصر ايران محسوب مي شود. کودتايي که شيريني نهضت ملي شدن صنعت نفت را در کام ملت ايران تلخ کرد و با تثبيت حاکميت رژيم پهلوي تا چندين سال ديگر، بهانه اي را براي نفوذ و حضور قدرت هاي خارجي در اين سرزمين فراهم آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کودتاي ٢٨ مرداد 1332 خورشيدي که با همکاري «سازمان سيا» و سازمان اطلاعات سري انگليس مشهور به «ام‌آي 6» و عناصري در ارتش ايران انجام شد، دولت محمد مصدق را سرنگون کرد. اين کودتا از بحث‌ برانگيزترين وقايع تاريخ معاصر ايران به شمار مي رود و صف‌ بندي ‌هاي سياسي جدي ميان طيف‌ هاي مختلف درباره آن وجود دارد که در طول زمان و با انتشار اسناد مختلف نقاط مبهمي از دخالت بيگانگان در اين کودتا روشن شده است.
نگاهي به اسناد و منابع تاريخي نشان مي دهد که کودتاي 28 مرداد 1332 خورشيدي در ايران اگر چه در داخل کشور نيز زمينه هايي داشت اما دولت هاي انگليس و آمريکا به صورت مستقيم در آن نقش داشتند زيرا در اسفند 1329 خورشيدي و با تصويب قانون ملي شدن صنعت نفت انگليس تلاش کرد تا منافع از دست رفته خود را دوباره به دست آورد به همين دليل به فعاليت گسترده در داخل و خارج ايران براي مهار جنبش ملي نفت و جلوگيري از اجراي صحيح آن پرداخت.
انگليس به منظور بازگرداندن وضعيت گذشته و انحصاري خود بر نفت به اقدام به «تحريم خريد نفت از ايران، تعقيب قضايي خريد از ايران، فراهم کردن اسباب کودتا، جلب عمليات و همکاري آمريکا و کاهش پايگاه مردمي دولت مصدق» کرد.
سرانجام پس از تصويب طرح مشترک انگليس و آمريکا براي سرنگوني دولت مصدق، سفارت آمريکا به همراه عوامل انگليس، مسووليت اجراي آن را بر عهده گرفتند. هر چند طرح نخست کودتا در 25 مرداد 1332 با شکست روبه رو شد اما عمليات ديگري براي اجراي يک کودتاي تازه آغاز شد و سرانجام در غروب 28 مرداد 1332 کودتاي آمريکاـ انگليس به وقوع پيوست و دولت محمد مصدق سقوط کرد.
البته اين دخالت ها تا مدت ها از طرف دولت هاي خارجي مخفي نگاه داشته شد تا اينکه وزارت امور خارجه آمريکا براي نخستين بار در 15 ژوئن 2017 ميلادي برابر با 25 خرداد 1396 خورشيدي کتاب اسناد مرتبط با کودتاي 28 مرداد را منتشر کرد که در اين اسناد به وقايع سال ‌هاي 1951 تا 1954 ميلادي(1329 تا 1332 خورشيدي) مي ‌پردازد و حوادث پيش از کودتا، عمليات سرنگون کردن دولت مصدق و وقايع پس از آن را در بر مي‌گيرد.
پيش از اين موضوع نيز در 2013 ميلادي سازمان سيا با خارج کردن اسنادي از طبقه ‌بندي محرمانه به نقش خود در آن کودتا اعتراف کرده بود.
پژوهشگر گروه اطلاع رساني ايرنا در سالروز وقوع کودتاي 28 مرداد 1332 خورشيدي به منظور بررسي اين رويداد تاريخي با «مجيد تفرشي» تاريخ نگار، سندپژوه در آرشيو ملي بريتانيا و تحليلگر تاريخ معاصر ايران و «علي ططري» رييس مرکز اسناد مجلس شوراي اسلامي به گفت وگو پرداخته است.
** واکاوي اسناد کودتاي 28 مرداد 1332 و سقوط دولت مصدق
تفرشي در پاسخ به اين پرسش که آمريکا در کودتاي 28 مرداد 1332 خورشيدي، چه نقشي داشت، گفت: مساله جنبش ملي شدن صنعت نفت، حوادث مختلف در دولت محمد مصدق، روند حوادث منتهي به سقوط دولت، کودتاي 28 مرداد و نقش دولت آمريکا در اين موارد در 64 سال اخير، بازتاب هاي مختلف و روايت هاي متناقضي در ميان محققان داخلي و خارجي داشته است. پژوهشگران داخلي با توجه به نوع نگاه خويش به بررسي نقش آمريکا در اين مقوله پرداخته ‌اند. در حالي که روايت تاريخي چهار ديدگاه چپ‌گرا، سلطنت‌ طلب، مذهبي و ملي در طول دهه‌ هاي اخير دچار دگرديسي شده و تغييراتي يافته است و هر يک از اين چهار نوع نگاه، روايتي متفاوت از ديگران را ارايه مي‌کند.
تاريخ ‌نگاري چپ‌ گرا معتقد بود دولت مصدق به دليل محافظه‌ کاري در برابر دربار و حاميان غربي آن و بي اعتنايي به همسايه شمالي، نتوانست مانع نفوذ خارجي شود و عوامل سازمان سيا آمريکا و سازمان اطلاعات و جاسوسي انگليس دلايل و مجريان اصلي سقوط دولت مصدق و وقوع کودتاي 28 مرداد 1332 خورشيدي بودند و همه عناصر داخلي موثر در مسير سرنگوني دولت مصدق نيز دست نشانده آمريکا تلقي مي‌شدند. اين نگاه تا ميزاني در تاريخ ‌نگاري ملي‌گرا نيز وجود دارد. با اين تفاوت که در اين نحله از تاريخ نگاري، محمد مصدق و دولت او، به طور کلي عاري از هرگونه اشتباه و رفتار غلط بود و اگر دخالت نيروهاي بريتانيايي و آمريکايي و مزدوران آنان نبود، اين دولت با موفقيت و اقتدار به راه خود در جهت تثبيت ملي شدن صنعت نفت ادامه مي داد. در اين نوع نگاه همه مخالفان و منتقدان مصدق وابسته به بيگانگان تلقي مي‌شوند.
اين تحليلگر تاريخ معاصر با بيان اين که از منظر تاريخ ‌نگاري مذهبي دولت مصدق بيشتر بر پايه اشتباه ها و کوتاهي‌ هاي خود سرنگون شد، تصريح کرد: دخالت خارجي وقتي توانست محقق شود که دولت به ويژه در نيمه دوم خود به متحدان بانفوذ و مقتدر مذهبي اوليه خود و عموم مردم طرفدار آن پشت کرد و نزديک شدن تدريجي به نيروهاي چپ، راه خودسري در پيش گرفت. دخالت نيروهاي خارجي از نظر تاريخ ‌نگاري سلطنت طلب يا وجود نداشته است و اگر براي تقويت نيروهاي داخلي مخالف مصدق وارد شد، نقش بنيادين و تاثيرگذاري در روند سقوط او نداشت و درباره آن اغراق صورت گرفته است و مردم در اعتراض به سوء نيت و عملکرد غلط دولت مصدق و ادامه غيرقانوني آن در روزهاي 25 تا 28 مرداد 1332 خورشيدي قيام کردند و به طور کلي کودتايي هم عليه آن دولت رخ نداده است.
چنان که ملاحظه مي‌شود، در ميان محققان نگاه يکساني درباره روند سقوط دولت مصدق و نقش آمريکا وجود ندارد. با وجود اين، تاريخ نگاري ملي‌گرا وجه غالب تاريخ نگاري جنبش ملي شدن صنعت نفت ايران و کودتاي 28 مرداد محسوب مي شود.
اين تاريخ نگار با اشاره به اسناد منتشر شده وزارت امور خارجه آمريکا درباره کودتاي 28 مرداد، اظهار داشت: اين کتاب يک هزار صفحه ‌اي از اسناد در واقع مجموعه دومي از گزارش ‌هاي مختلف رسمي دولتي آمريکا به شمار مي رود که شامل تحول هاي ملي شدن صنعت نفت، دولت مصدق و کودتاي 28 مرداد 1332 خورشيدي مي شود. در اين مجموعه اسناد به روند «دگرگوني هاي داخلي، شکل گيري و آرايش نيروهاي سياسي و عناصر تاثيرگذار بر آن، روند تطور نگاه آمريکا و شريک انگليسي آن، نقش دربار و شخص محمدرضا پهلوي در معادله هاي داخلي و خارجي، بن بست مذاکره هاي نفت و رسيدن به تصميم‌گيري ‌ها در واشنگتن براي تغيير دولت مصدق و تلاش براي اعمال نفوذ بر اين تحول ها و يارگيري در جناح ‌هاي داخلي» پرداخته شده است.
وي در ارتباط با اهميت و ويژگي هاي اين اسناد يادآور شد: اسناد مختلف اين مجموعه نيز مانند همه اسناد دولتي، بنا به دقت، دامنه، عمق و اعتبار خبري و تحليلي آن از بُعد استنادي يا گمانه ‌زني از ارزش يکساني برخوردار نيستند. از اين نظر، نبايد همه اين گزارش ‌ها را به صورت يکسان فاقد ارزش يا با ارزش بالا دانست. در واقعه نبايد از نظر اعتبار و اهميت درباره آنها به يک شکل قضاوت کرد. ضمن آن که اين اسناد تاريخي بيش از آن که در کل نگاه به مساله تاثيرگذار باشند، در جزييات حوادث مهم و حايز اهميت هستند.
تفرشي درباره محتواي اسناد منتشر شده وزارت امور خارجه آمريکا، بيان داشت: در اين اسناد به طور کلي به «سير تحول هاي داخلي، نقش احزاب، گروه هاي تاثيرگذار سياسي و اجتماعي، ارتباط دولت مصدق با گروه ‌هاي متحد و منتقدان وي، نقش مطبوعات موافق و مخالف دولت، اصناف، روحانيت، نقش ادوار شانزدهم و هفدهم مجلس شوراي ملي در موضوع ملي شدن نفت، دولت مصدق تا انحلال مجلس، نقش دربار و شخص محمدرضا پهلوي در تلاش براي تضعيف و رويارويي با دولت مصدق، تغيير تدريجي نگاه روحانيت و جامعه سنتي هوادار آن به روند کار دولت و آماده سازي شرايط مختلف براي تسريع در روند سقوط دولت» بررسي شده است. در گذشته کليات اين حوادث در موارد مختلف آشکار بود اما جزيياتي که در اين اسناد وجود دارد، براي تکميل تاريخ نگاري اين حوادث مهم هستند.
اين تحليلگر تاريخ معاصر اسناد منتشر شده وزارت امور خارجه آمريکا را فرصتي مناسب براي احقاق حق ايران در مجامع بين المللي توصيف کرد و افزود: مطالعه اين اسناد و ديگر نمونه ‌هاي مشابه آن، مي تواند اهميت تلاش براي شکل دادن و تاثيرگذاري در نظرهاي تاثيرگذار خارجي در تعامل ها و تقابل هاي ايران با ديگر کشورها به ويژه جناح متحد آمريکا را نشان دهد. دولت مصدق، به طور کلي به ويژه در نيمه دوم به دليل شدت گرفتن درگيري ‌ها و بحران ‌هاي داخلي، برخلاف نيمه نخست از توجه به تعامل با سياستمداران غربي، نخبگان سياسي و علمي، رسانه هاي بين المللي و افکار عمومي در جهان غافل ماند.
لزوم توجه دقيق به روند تغيير آرايش قدرت در عرصه جهاني از ديگر درس ‌هاي اين مجموعه است. تغيير ناگهاني هيات حاکمه در سه قدرت جهاني، روي کار آمدن «دوايت آيزنهاور» و جمهوري خواهان در آمريکا، روي کار آمدن مجدد «وينستون چرچيل» و محافظه کاران در بريتانيا و مرگ «ژوزف استالين» و آغاز نبرد قدرت در اتحاد جماهير شوروي، مسايل مهم و تاثيرگذاري بودند که دولت مصدق به اندازه لازم و کافي به آنها توجه نکرد. از طرف ديگر، اين اسناد نشان مي ‌دهد که چگونه از يک طرف دولت مصدق با مماشات نکردن با نيروهاي منتقد در عمل راه را براي دخالت خارجي تسهيل کرد و از جهت ديگر، رسيدن مخالفان و منتقدان داخلي به اين نتيجه که دولت حاکم بايد به هر هزينه اي سرنگون شود، چگونه مي تواند به منافع ملي لطمه بزند و باز راه را براي دخالت خارجيان در حوادث داخلي کشور تسهيل و تسريع کرد.
** واکاوي کودتاي بيست و هشتم مرداد
علي ططري نيز درباره کودتاي 28 مرداد و نقش نفت در تاريخ معاصر ايران، گفت: ملي شدن صنعت نفت ايران موافقان و مخالفاني در داخل و خارج از کشور داشت. هواداران سياست انگليس از مهمترين مخالفان داخلي ملي شدن نفت بودند. در صدر مخالفان خارجي دولت انگليس قرار داشت که با ملي شدن صنعت نفت منافع سرشار خود را در ايران از دست داده بود؛ منافعي که از زمان کشف نفت در ايران نصيب انگليس شده بود، هر چند سهم کمي به دولت ايران پرداخت مي شد اما با نگاهي به اسناد آرشيوي که در کشور وجود دارد اين حقيقت تلخ به دست مي آيد که گاهي آن دولت قايل به همان سهم کم هم نبود.
رييس مرکز اسناد مجلس شوراي اسلامي در خصوص زمينه هاي شکل گيري کودتاي بيست و هشتم مرداد، اظهار داشت: از مهمترين کشورهاي صحنه گردان اين کودتا دولت انگليس و آمريکا بودند. دولت انگليس بعد از ملي شدن صنعت نفت به دنبال تضعيف دولت ملي در داخل و در مجامع بين المللي بود. چون سال هاي 1329 خورشيدي به بعد دوران اوج اتحاد ملي (مذهبيون و ملي گراها) بود، دولت انگليس نتوانست از لحاظ داخلي دولت مصدق را تضعيف کند از اين رو در زمينه خارجي دست به کار شد و شکايت خود را به ديوان بين المللي لاهه برد اما در اين امر موفقيتي کسب نکرد، زيرا مصدق با زيرکي تمام بيان کرد که شرکت نفت ايران و انگليس يک شرکت غير دولتي به حساب مي آيد و درگيري ميان دولت ها نيست و اين ديوان صلاحيت براي رسيدگي به اين شکايت ندارد. موفقيت دولت ملي در مجامع بين المللي سبب شد تا دولت بريتانيا با استفاده از تجربه حضور در منطقه و نفوذي که در ايران داشت به کودتا عليه اين دولت دست بزند.
وي در ادامه با اشاره به اين که دولت آمريکا نيز به بهانه جلوگيري از خطر کمونيسم زمينه ساز اين کودتا شد، بيان کرد: با جنگ جهاني دوم و بلوک بندي در دنيا، که در صدر بلوک شرق شوروي و در بلوک غرب چهره نوظهور ايالت متحده آمريکا قرار داشت، ايران به دليل موقعيت سوق الجيشي خود براي اين دولت ها حايز اهميت بود. دولت آمريکا در اسناد سازمان سيا و ديگر اسناد خود دخالت در کودتا را مي پذيرد و دليل اصلي اين دخالت را خطر شوروي و رخنه کمونيسم مي داند و اين امر را به عنوان بخشي از سياست هاي خارجي آمريکا به رسميت شناخته است که همين امر نقطه آغازين جنگ سرد در سال هاي بعدي شد. هر چند نبايد از نظر دور داشت که دولت آمريکا به دنبال فرصتي بود تا از منافع سرشار طلاي سياه ايران استفاده کند.
علي ططري ضمن اشاره به زمينه هاي داخلي شکل گيري کودتاي بيست و هشتم مرداد تصريح کرد: از ديگر عواملي که باعث ايجاد کودتا شد اقدام هاي مصدق و عناصر اصلي جبهه ملي بود. جبهه ملي و شخص مصدق در محاسبات سياسي خود دچار اشتباهاتي شدند. از جمله اينکه در انتخابات مجلس هفدهم دولت مصدق نتوانست مديريت توانمندي از خود نشان دهد و همين امر دست مخالفان را در انتخابات باز گذاشت. همچنين لايحه افزايش اختيارهايي که مصدق تقديم مجلس کرد، اختلافاتي را به وجود آورد.
رييس مرکز اسناد مجلس شوراي اسلامي در ارتباط با دلايل انتخاب سرلشکر زاهدي براي انجام دادن کودتا، پس از اشاره به حضور زاهدي در نهضت هاي مختلف مانند نهضت جنگل و ديگر نهضت ها، يادآور شد: زاهدي شخصيت پيچيده اي داشت؛ چه از زماني که حاجعلي رزم آرا رييس ارتش بود و چه هنگامي که در مجلس از نهضت ملي هواداري مي کرد. دوره اي در هيات وزيران مصدق قرار داشت و دوره اي ديگر به دشمن قسم خورده وي تبديل شده بود. با اعدام انقلابي رزم آرا قدرت زاهدي به عنوان چهره نظامي در کشور مطرح شد؛ يک چهره نظامي بسيار قوي که توجه دولت هاي انگليس و آمريکا را جلب کرد.
علي ططري درباره نتيجه کودتاي بيست و هشتم مرداد 1332 خورشيدي گفت: در هنگام وقوع اين کودتا جامعه ايران هنوز به پختگي و خرد جمعي نرسيده بود. از اين رو کودتاي 28 مرداد يکي از عوامل بستر ساز مبارزه هاي بعدي مردم ايران عليه حکومت پهلوي شد. محمدرضا پهلوي بعد از کودتا قدرتش زياد شد و ساختار ديکتاتوري خود را تشديد کرد. همچنين از اين زمان به بعد نفوذ آمريکا در ايران بيشتر شد و چتر حمايتي خود را بر سر حکومت پهلوي ايجاد کرد که همين عوامل زمينه ساز به وجود آمدن نارضايتي در سطح وسيع جامعه شد.
رييس مرکز اسناد مجلس شوراي ملي در پايان گفت: هر چند بخشي از جامعه ايران با انجام دادن کودتاي بيست و هشتم مرداد همراه شدند اما به تدريج عده زيادي از آنها به اشتباهات خود پي برده و سعي کردند در اتفاق هاي بعدي آن را جبران کنند.
*گروه اطلاع رساني
خبرنگار: مهدي احمدي**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**2059**9131
ايرنا پژوهش، کانالي براي انعکاس تازه ترين تحليل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشي ايران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شويد.
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۳۸۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینی: دولت سیزدهم به تقابل میدان و دیپلماسی اعتقادی ندارد

پارلمانی رئیس جمهور گفت: این دولت به دوگانه و تقابل میدان و دیپلماسی اعتقادی ندارد و به بهانه دیپلماسی مانع فعالیت در عرصه میدان نمی‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور شامگاه گذشته در نشست هم‌اندیشی با اساتید دانشگاه شهید باهنر و اعضای بسیج اساتید دانشگاه‌های کرمان درباره ابعاد و پیامدهای عملیات وعده صادق اظهار داشت: پیش از این عملیات، وقتی پایگاه عین الاسد هدف موشک‌های کشورمان قرار گرفت تحلیلگران جهانی اذعان داشتند که از زمان جنگ جهانی هیچ کشوری به‌طور مستقیم پایگاه‌های آمریکا را مورد هدف قرار نداده است لذا از این جهت این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه به برکت خون شهیدان مظلوم غزه و جبهه مقاومت، بخش زیادی از دانشجویان و افکار عمومی کشورهای غربی به این جمع‌بندی رسیدند که آمریکا و رژیم صهیونیستی نماد ظلم و ستم علیه بشریت هستند، گفت: در تحولات کنونی جهان، اساتید و دانشگاهیان کشورمان برای تبیین مواضع بر حق کشورمان علیه نظام سلطه و آشنا ساختن افکار عمومی جهان به‌ویژه جوانان با مؤلفه‌های واقعی عدالت و آزادی رسالت سنگینی برعهده دارند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و حامیانش قبل از عملیات وعده صادق، مدام رجزخوانی و تهدید می‌کردند تا این عملیات انجام نشود اما پس از انجام موفق عملیات در واکنش به آن نتوانستند کاری انجام دهند، ادامه داد: این عملیات در کنار عملیات طوفان الاقصی ضربه سنگین و جبران ناپذیری برهیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی بود.

وی با اشاره به اینکه عملیات وعده صادق در پی چند تعدی رژیم صهیونیستی در لبنان و سوریه به نیروهای ایرانی و به ویژه حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق رخ داد، بیان کرد: مسئولان نظام از همان ابتدا بر تنبیه متجاوز تاکید کردند.

حسینی با بیان اینکه در مقابل آن حامیان رژیم صهیونیستی به مسئولان وزارت خارجه پیغام می‌دادند که با توجه به پدافند چند لایه‌ای که در حمایت از رژیم صهیونیستی ایجاد کردند، ایران عملیاتی برای تنبیه رژیم صهیونیستی انجام ندهد چون نتیجه‌ای برایش نخواهد داشت، افزود: این عملیات به رغم تصور رژیم صهیونیستی و حامیانش با موفقیت انجام و به اهداف مورد نظر رسید.

وی با اشاره به اینکه نظام اسلامی برای تنبیه رژیم صهیونیستی صرفاً دو، سه مرکز نظامی را مدنظر قرار داده بود، گفت: با این عملیات بر همگان ثابت شد که اگر ایران اراده کند به 50 نقطه هم می‌تواند حمله کرده و آسیب جدی بزند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه امروز دانشجویان در آمریکا و برخی از کشورهای غربی در اعتراض به نسل کشی رژیم صهیونیستی به میدان آمده‌اند، افزود: پاییز سال 1401، سردمداران و رسانه‌های برخی از همین کشورهای غربی، دانشجویان کشورمان را به هنجارشکنی، مقابله با نیروهای انتظامی، تخریب، آتش زدن، ضرب و شتم و حتی قتل و شکنجه نیروهای انقلابی دعوت کرده و بعضا آموزش می‌دادند و با خبرسازی‌های جعلی و بزرگنمایی بعضی اتفاقات جزئی جمهوری اسلامی ایران را در آستانه فروپاشی جلوه می‌دادند.

وی ادامه داد: امروز همین دولت‌ها حضور مسالمت‌آمیز دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا و غرب برای پایان یافتن نسل‌کشی در غزه را به شدت سرکوب می‌کنند و همان کسانی که تمام قد از اغتشاش و آشوب در دانشگاه‌های ایران حمایت کرده و کوچک‌ترین اقدام پلیس را به شدت محکوم می‌کردند و شعار و ادعای اینکه هیچ مقابله‌ای با حرکت‌های براندازانه نباید انجام شود، حال روی سرکوب وحشیانه و بازداشت صدها دانشجو و استاد، سرپوش گذاشته و آن را موضوعی داخلی و پیش پا افتاده قلمداد می‌کنند.

حسینی تاکید کرد: دنیای غرب و به ویژه آمریکا در حمایت همه جانبه از نسل‌کشی، سرکوب آزادی بیان و دموکراسی و له کردن حقوق بشر، نقاب نفاق را کنار زده به گونه‌ای که دیگر حتی مزدورانشان هم از بزک کردن چهره کریه تمدن غرب مستأصل شده‌اند.

وی با اشاره به نحوه ترسیم و القای سردمداران نظام سلطه از قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: اخیراً مشاور اوباما گفته همچنان که ایران نیروهای نیابتی نظامی مانند حزب‌الله دارد گروه‌های دانشجویی در آمریکا نیز نیروهای نیابتی ایران در حمایت از فلسطین هستند!

معاون پارلمانی رئیس جمهور با استقبال از اعلام دانشگاه کرمان و برخی دیگر از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان و اساتید تعلیق شده و اخراجی دانشگاه‌های آمریکا، اظهار داشت: بی‌تردید این ابتکار، اقدامی پسندیده در راستای ترویج عدالت و مبارزه با نقض آزادی بیان محسوب می‌شود که بازتاب مثبت و قابل توجهی در جهان اسلام و غرب دارد.

وی با بیان اینکه بزرگان نظام اسلامی از ابتدای نهضت بر حقانیت دفاع از مردم فلسطین تاکید داشتند، گفت: امروز پس از گذشت چندین دهه، افکار عمومی جهان به حقانیت مواضع ملت ایران پی برده و این موضوع معادلات و نقشه‌های غربگرایان را به هم ریخته است.

حسینی با اشاره به اینکه هنوز اندک دانشجویان و جوانانی در ایران هستند که اطلاعات کافی و تحلیل واقع بینانه‌ای از تحولات منطقه از جمله جنگ غزه و پیامدهای عملیات وعده صادق ندارند، گفت: امروز فرصت و شرایط مناسبی برای تبیین و روشنگری در خصوص مواضع به حق ملت ایران و نظام اسلامی پیرامون رخدادها و تحولات منطقه‌ای و جهانی ایجاد شده و لازم است در راستای لبیک به تاکید رهبر فرزانه انقلاب، مبنی بر جهاد تبیین، با تلاش و مجاهدت مضاعف وارد صحنه شد و به ابهامات و شبهات جوانان و دانشجویان، پاسخ دهیم و کوتاهی در این رسالت خطیر به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی تاثیر فشار افکار عمومی برای تغییر در سیاست‌های تجاوزطلبانه آمریکا را حائز اهمیت دانست و افزود: نباید اخبار واکنش‌ها و اعتراض وجدان‌های بیداری در دانشگاه‌ها و مجامع غربی به حاشیه رانده شده و کمرنگ گردد و البته خون شهدای مردم مظلوم غزه و جبهه مقاومت، به هدر نرفته و اثر خود را تاکنون گذاشته و بیش از این هم خواهد گذاشت و پیروزی نهایی از آن جبهه حق است و همچنان که امام راحل تاکید داشتند خون بر شمشیر پیروز است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: فشار افکار عمومی باعث خواهد شد که ادامه حمایت نظام سلطه از رژیم صهیونیستی با مشکلات عدیده مواجه شود و ما اطمینان داریم که با نصرت الهی و وعده رهبر معظم انقلاب قبل از 25 سال محقق شده و این غده سرطانی ریشه‌کن خواهد شد.

وی در ادامه اساتید و دانشگاهیان را به فعالیت اثرگذار رسانه‌ای فراخواند و گفت: امروز فرصت مناسبی فراهم شده تا چهره واقعی و پلشت مدعیان حقوق بشر و آزادی نزد افکار عمومی جهان افشا شود و در این راستا، اساتید دانشگاه که غالبا مسلط به زبان‌های مختلف هستند باید با احساس مسئولیت بیشتری وارد صحنه شده و با انتقال واقعیت‌های موجود به روشنگری بپردازند.

حسینی موفقیت‌ها و دستاوردهای امروز نظام اسلامی را به خاطر هماهنگی میدان و دیپلماسی توصیف کرد و گفت: بخش زیادی از موفقیت‌های امروز به خاطر هماهنگی قوا و نهادهای انقلاب و نیروهای مسلح است و اینکه این دولت به دوگانه و تقابل میدان و دیپلماسی اعتقادی ندارد و به بهانه دیپلماسی مانع فعالیت در عرصه میدان نمی‌شود. در جمع اعضای این دولت کسی بر این باور نیست که آمریکا با فشردن یک دکمه می‌تواند سیستم دفاعی و نظامی ما را از بین ببرد.

انتهای پیام/511/

دیگر خبرها

  • هشدار فرشاد مومنی به روسای قوا : تا کار به فاجعه نکشیده رویه‌ها را تغییر دهید
  • دولت علاوه بر کنترل قیمت‌ها، اخلال گران اقتصادی را معرفی کند
  • مبارزه با فساد در الوند پایان نمی‌پذیرد
  • حسینی: دولت سیزدهم به تقابل میدان و دیپلماسی اعتقادی ندارد
  • دولت نتانیاهو در حال سقوط است/ نیروهای حماس به مقاومت خود ادامه دهند
  • کودتای ۵۰ میلیاردی در استقلال | دلیل برکناری خطیر از مدیرعاملی مشخص شد
  • ستون سرکوب
  • فرار نساجی از منطقه سقوط/ دربی کرمان برنده نداشت
  • صدور سند مالکیت املاک با وجود بدهی به دولت، مجاز شد
  • فرار نافرجام قاتلان فراری در خراسان جنوبی