Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فن‌آوری‌های نوینگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کمال خرازیدبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در مراسم افتتاحیه نخستین دوره آموزشی «کلینیک‌های اختلالات شناخت و حافظه» اظهار کرد: بسیاری از مبتلایان به آلزایمر در کشورهایی زندگی می‌کنند که از نظر اقتصادی در سطح پایینی قرار دارند، به طوری که ۵۸ درصد مبتلایان به دمانس در سال ۲۰۱۰ ساکن در کشورهای توسعه نیافته بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم به ۷۱ درصد در سال ۲۰۵۰ برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کشورهایی همچون آمریکا، چین، هند، ژاپن، آلمان و روسیه بیشترین مبتلایان به آلزایمر را دارند، ادامه داد: علاوه بر آن سن سالمندی در جهان در حال افزایش است به گونه‎ای که در سال های آینده تعداد افراد ۶۵ سال به بالا از تعداد کودکان کمتر از پنج سال با شتاب زیادی پیشی خواهد گرفت.

خرازی با تاکید بر ضرورت توجه به آموزش و پرورش، اظهار کرد: در کشورهایی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند به این امر توجه زیادی نمی‌شود و این در حالی است که عنصر اصلی در پیشگیری از دمانس و آلزایمر، آموزش و پرورش و آموزش عالی است،‌ چرا که آموزش و پرورش مناسب موجب درگیر شدن ذهن و فعالیت مغز خواهد شد و بنابراین می‌بینید که علما و دانشمندان کمتر در دوران سالمندی خود دچار دمانس و آلزایمر می‌شوند، زیرا مغزشان دائماً درگیر حل مسائل علمی است.

در هر سنی می‌توان مغز فعال و یادگیرنده‌ای داشت

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در عین حال با بیان اینکه مغز از انعطاف پذیری بالایی در سطوح شیمیایی، ساختاری و کارکردی برخوردار است، گفت: مغز انسان در هر سنی می‌تواند یادبگیرد و کارکردهای شناختی خود را تقویت کند و این ادعا که افراد سالمند محکوم به دمانس و در نهایت آلزایمر هستند و نمی توانند مسائل جدید را یاد بگیرند افسانه‌ای بیش نیست، بلکه در هر سنی می توان مغز فعال و یادگیرنده ای داشت.

وی با تاکید براینکه مغز انسان می‌تواند همواره خود را فعال و زنده نگه ‌دارد، افزود: از این رو برای پیشگیری از دمانس پیشنهاد می‌شود راه‌های جدید تحریک مغزی به جامعه آموزش داده شود، همان گونه که اگر عضلات ما حرکت نداشته باشند ضعیف می‌شوند، این امر در مورد مغز نیز صادق است. از این رو مغز باید دائما در معرض تحریک قرار گیرد تا توانایی خود را حفظ و تقویت کند.

خرازی داشتن ارتباطات اجتماعی را از دیگر عوامل پیشگیری از دمانس عنوان کرد و یادآور شد: انزوا و گوشه گیری منجر به دمانس خواهد شد. علاوه بر آن دغدغه و فشارهای روانی منجر به ابتلای فرد به فراموشی می‌شود.

وی مطالعه در خصوص موضوعات مورد علاقه را از دیگر عوامل پیشگیری از دمانس عنوان کرد و ادامه داد: متأسفانه در مدارس و دانشگاه های ما مطالب درسی بر ذهن دانش آموزان و دانشجویان تحمیل می‌شود در حالی که آنها باید از درس خواندن لذت ببرند.

دبیر ستاد توسعه علوم شناختی با تاکید بر انجام فعالیت‌های بدنی اظهار کرد: در صورتی که فرد فعالیت‌ بدنی نداشته باشد احتمال آنکه در سالمندی دچار اختلالات شناختی شود بیشتر خواهد بود.

وی عنوان کرد: برای پیشگیری از اختلالات شناختی خواب کافی، رژیم غذایی مناسب، تمرین ذهنی و ورزش و ارتباطات اجتماعی لازم است.

خزاری حل مسئله و اجرای بازی های رایانه‌ای را از دیگر راه های پیشگیری از دمانس و آلزایمر دانست و گفت: تمرین ذهنی از طریق بازی های رایانه‌ای که برای تقویت کارکردهای شناختی تولید شده باشد موجب می‌شود که فرد دیرتر گرفتار آلزایمر شود بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بازار وسیعی در عرضه بازی های رایانه‌ای در فضای مجازی به وجود آید به گونه‌ای که اگر در سال ۲۰۰۵ بازار این بازی‌ها در دنیا ۲۱۰ میلیون دلار بوده است، برآورد می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ به ۶ میلیارد دلار بالغ شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۱۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار های سند تحول قضایی برای تحقق فصل خصومت

به گزارش خبرگزاری مهر، براساس سند جدید تحول و تعالی قوه قضاییه، «اطاله در فرآیند دادرسی» در کنار دو چالش «غیرمتقن بودن برخی آراء و تصمیمات قضایی» و «اجرای ناقص و دیرهنگام برخی از احکام» از جمله موانعی است که در مسیر تحقق مأموریت اول قوه قضاییه در زمینه «رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات»، قرار دارد.

سند تحول برای «اطاله در فرآیند دادرسی» هفت علت شناسایی کرده است. این عوامل عبارتند از: ۱- کثرت و افزایش پرونده‌های ورودی به قوه قضاییه، ۲-و جود زمینه‌های خطا در پذیرش، ۳- تجدید رسیدگی ناشی از ضعف در شیوه ابلاغ، ۴- فقدان زیرساخت‌های لازم برای فصل خصومت، ۵- نظارت ناکافی بر زمان رسیدگی به پرونده، ۶- حجم بالای ادعاهای مربوط به اعسار، ۷-و جود پرونده‌های دارای خواهان یا شاکی متعدد.

سند تحول قضایی، راهبرد «ایجاد سازوکارهای انگیزشی و حقوقی مناسب برای تحقق فصل خصومت» را برای رفع عامل فقدان زیرساخت‌های لازم برای فصل خصومت، ارائه داده است و دو راهکار برای اجرای این راهبرد مشخص کرده است.

راه‌های ایجاد سازوکارهای مناسب برای تحقق فصل خصومت در سند تحول

سند تحول قضایی دو راهکار اجرایی به‌منظور ایجاد سازوکارهای انگیزشی و حقوقی مناسب برای تحقق فصل خصومت، مشخص کرده است.

راهکار اول: تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد قضات و کارکنان در موضوع فصل خصومت و ایجاد سازوکار انگیزشی و ارائه مشوق‌های مؤثر برای تحقق حداکثری فصل خصومت، افزایش صدور آراء ماهیتی و کاهش صدور قرارهای شکلی در مراجع قضایی.

متولی اجرای این برنامه، دادگستری استان‌ها، دیوان‌عالی کشور، دادستانی کل کشور، دادسرای انتظامی قضات، معاونت راهبردی و معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه است و مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۳ است.

راهکار دوم: تسهیل فرآیندها و تدوین قوانین و مقررات لازم به‌منظور توسعه فصل خصومت، افزایش صدور آراء ماهیتی و کاهش صدور قرارهای شکلی از قبیل قرارهای رد دعوا، عدم استماع دعوا و عدم صلاحیت.

مسوولیت اجرای این راهکار با معاونت حقوقی و امور مجلس، دیوان‌عالی کشور و دادستانی کل کشور و مهلت زمانی اجرای آن تا پایان سال ۱۴۰۵ است.

کد خبر 6092690

دیگر خبرها

  • چه کنیم آلزایمر نگیریم؟
  • عامل خطر ابتلا به آلزایمر شناسایی شد
  • راهکار های سند تحول قضایی برای تحقق فصل خصومت
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • راهکار ساده برای کمک به رژیم‌تان؛ نوشیدن آب داغ چگونه باعث کاهش وزن می‌شود؟
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • کشف نقوش صخره‌ای جدید در ورزقان
  • ۸ نکته درباره‌ افکار و خطاهای شناختی/ چطور خشم خود را کنترل کنیم؟
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد