Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جواناز اصفهان،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نطنز امروز در آئین رونمایی از کتاب تاریخ و فرهنگ زندگی اجتماعی مردم طامه نطنز اظهار کرد: روستای طامه روستایی با فرهنگی غنی و پربار است که ظرفیت بالایی در زمینه‌های فرهنگی و هنری و ادبی داشته به شکلی که این روستا را در شهرستان نطنز به روستایی خاص و کم نظیر تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی مشربیافزود: امروز گرد هم آمده‌ایم تا یک فرهنگ اصیل را تحت عنوان یک منظومه مکتوب رونمایی کنیم؛ امروز مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نطنز توفیق دارد که این کتاب را رونمایی کند، هرچند که مردم ولایتمدار و فرهیخته‌ی روستای طامه در تهران با برگزاری مراسمی ویژه و باشکوه این کتاب را در بین طامه‌ای‌های مقیم تهران رونمایی کردند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نطنز تصریح کرد: این کتاب بسیار ارزشمندبر می‌گرددبه تاریخ فرهنگ هنر، زندگی،آدابورسوموسنت‌هایمردم خوبطامهکه مجید اکبریطامهنویسندهفرهیخته‌ این کتاب در مطلع کتاب قدرشناسی کرده و در بحث معرفی شهرستان نطنز سنگ تمامگذاشته‌اندو نطنز و شهرها و روستاهای آن،آثارتاریخی و فرهنگی و گردشگری سطح شهرستان نطنز را دراولاین کتاب ارزشمند معرفی کرده و به اطلاععلاقمندانرسانده‌اند.

وی بیان کرد: در این کتاب نویسنده ضمن برشماری آثار تاریخی بهدوره‌هایمختلف حکومت‌هاییکه در کشور ایرانتأسیسشده‌اندمنجملهحکومت تیموریان، صفویان و قاجاریانو گذر زمان وبهجایماندن آثار تاریخی آندوره‌هادر شهرستان نطنز و روستایطامهاست.

مشربی گفت:دراین کتاب به هم به گویش، تاریخ، فرهنگ،بازی‌ها،سنت‌ها، بحث محرم و عاشورا و هربرنامه‌ایکه در سطح روستایطامهدر طول سالیان گذشته انجام می‌شدهاستاشارهشدهدر500صفحه به چاپ رسیده و در اختیارعلاقمندانقرارگرفتهاست.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب تمامی روندهای قانونی که در وزارت ارشاد بایستی طی گردد تا یک کتاب به رشته تحریر و چاپ در آید را طی کرده است و از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابی ارزشمند است که به جرات می‌توان گفت این کتاب در آینده‌ای نزدیک به یک کتاب مرجع می‌گردد که مورد استفاده قرار گرفته و دوستانی که به دنبال تاریخ و فرهنگ شهرستان نطنز هستند می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نطنز در پایان اذعان کرد: در انتهای این کتاب آلبوم عکسی وجود دارد که از تمامی آداب و رسوم و سنت‌های روستای طامه از جمله بازی‌های بومی و محلی، انواع غذاهای محلی و بومی، رسومات ملی و مذهبی، نوع پوشش زنان و مردان روستا و ... محلی را به تصویر کشیده است که به زیبایی‌های این کتاب افزوده است که تاریخ و تمدن و فرهنگ روستای شهید پرور روستای طامه را به مخاطب به زیبایی نشان می‌دهد.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۵۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی

به گزارش قدس آنلاین از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در متن پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: در نهایت تاسف و تاثر خبر درگذشت زنده یاد از بزرگان موسیقی در خراسان شمالی را دریافت نمودم. شادروان حاج عیسی قلی‌پور که نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران در پرونده داشت، سینه‌اش لبریز از روایات، حکایات و اشعاری بود که زلالی مذهب،عشق،عرفان،حماسه و احساس را تجلی می‌بخشید.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: دیدار با این هنرمند فقید و شنیدن هنر روح بخش او از بیادماندنی‌ترین خاطرات اینجانب در سفر به خراسان شمالی است.

وی اضافه کرد: اینجانب ضمن نکوداشت نام و یاد این هنرمند فقید، ضایعه درگذشت ایشان را به جامعه هنری ایران اسلامی، هنرمندان خراسان شمالی، خانواده آن مرحوم تسلیت عرض نموده و غفران و رحمت الهی را برای او از درگاه خداوند رحمان مسئلت می نمایم.

استاد عیسی قلی پور مشهور به عیسی بخشی، هنرمند موسیقی مقامی و از آخرین بازماندگان بخشی‌های کرمانج شمال خراسان جمعه- ۱۴ اردیبهشت‌ماه- پس از تحمل یک دوره‌ بیماری سرطان در بجنورد دارفانی را وداع گفت.

قلی پور خواننده گویش‌های ترکی بجنوردی، کرمانجی، فارسی و ترکمنی، بیش از شصت سال خنیاگر نغمه‌های مختلف خراسانی و آیین‌های مذهبی منطقه شمال خراسان بود. وی در جشنواره‌های متعددی شرکت کرد و کسب مدال و دیپلم افتخار در چهارمین جشنواره موسیقی فجر با گویش کرمانجی از افتخارات این هنرمند فقید است.

این هنرمند گواهینامه درجه یک هنری را سال ۱۳۹۵ از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی دریافت کرد و سال ۱۳۹۸ اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نخستین کاشی ماندگار در بجنورد را بر سردر منزل عیسی قلی پور نصب کرد.

دیگر خبرها

  • افزایش اعتبار بن دانشجویی در نمایشگاه کتاب
  • کتاب «رضای انقلاب» رونمایی می‌شود
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت حاج عیسی قلی‌پور
  • برای هنرمندی که سینه‌اش لبریز از زلالی مذهب و عشق بود
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت عیسی بخشی از بزرگان موسیقی
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد
  • مردمی شدن فرهنگ در اولویت کار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است
  • تعامل هنرمندان استان یزد با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر