Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بی باک نیوز»
2024-04-27@12:04:44 GMT

صدور پارچه زربفت ایرانی به آلمان در دوره اشکانی

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۴۶۰۴۰

صدور پارچه زربفت ایرانی به آلمان در دوره اشکانی


سرپرست کارگاه زری بافی پژوهشگاه میراث فرهنگی قدیمی ترین پارچه زربفت ایرانی به دست آمده را متعلق به دوران اشکانی دانست که برای پوشاندن تابوت پادشاه آلمان به این کشور صادر شده بود.

به گزارش بی‌باک به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست کارگاه زری بافی و مخمل بافی گروه هنرهای سنتی امروز شنبه با اعلام این مطلب و با اشاره به قدمت ۲۵۰۰ساله بافت پارچه های نقش دار در ایران گفت: در کتاب های مورخ های یونانی از پارچه های نفیس ایرانی توصیف های فراوانی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او درباره شیوه بافت سنتی زربفت گفت: دو نفر همزمان با هم کار می کنند یک نفر به عنوان شاگرد یا گوشواره کش، بالای دستگاه نشسته و باید نقشه را تعیین کند و نفر دوم نیز کار بافت را انجام می دهد.

دهقانی افزود: با توجه به گران بودن مواد اولیه این پارچه ها و سختی بافت آنها، این پارچه ها تقریبا در دوران معاصر رو به افول و نابودی است و در کل ایران فقط ۱۰نفر در این هنر کار می کنند.

او با تاکید بر این که اگر از این هنر حمایت نشود، شاهد نابودی آن خواهیم بود، گفت: از دیرباز کارگاه های زری بافی به صورت حکومتی اداره می شد و همواره یک نماینده از سوی حاکم وقت در کارگاه ها حضور داشته و روی تولیدات نظارت می کرده است.

او حفظ، احیا و اشاعه شیوه بافت های سنتی و قدیمی را از رسالت های کارگاه زربافی و مخمل بافی دانست و افزود: با آموزش هنرجویان تلاش می کنیم این هنر را بار دیگر در کشور گسترش دهیم.

زری بافی و مخمل بافی در انتظار حمایت

به گفته دهقانی، در حال حاضر یک هنرجو در حال آموزش زری بافی است و در دوره های قبلی در مجموع حدود ۳۰ نفر آموزش دیده اند.

او افزود: این در حالی است که به دلیل حمایت نشدن این افراد تاکنون نتوانسته اند جذب بازار کار شده و در این رشته فعالیت کنند. با توجه به گران بودن مواد اولیه این هنر و همچنین بزرگی دستگاه های زری بافی و مخمل بافی و ناسازگاری با وسعت خانه های امروزی، این بافت ها نیاز به کارگاه دارند و باید از این هنرجویان حمایت مالی یا مکانی شود تا بتوانند کارگاه های خود را راه اندازی کنند.

او قدمت شیوه بافت مخمل نقش برجسته را دوران صفوی دانست و گفت: هم اکنون در کشور فقط دو دستگاه مخمل بافی نقش برجسته وجود دارد، یکی از آنها در کارگاه مخمل بافی گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است که در سال ۱۳۸۱ توسط استاد عنایتی احیا شد.

وی با اشاره به ورود دستگاه دیگر در کارگاه زری بافی و مخمل بافی شهر کاشان، بر لزوم حمایت از این نوع بافت تاکید کرد.
دهقانی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰ دستگاه زری بافی در کشور موجود است که ۶ مورد از این دستگاه ها در تهران، ۳ دستگاه در کاشان، ۳دستگاه در یزد و ۱دستگاه در اصفهان هستند.

مخمل بافی پیچیده ترین منسوج سنتی دنیا

او با اشاره به پیچیدگی های بافت مخمل بافی گفت: مخمل بافی پیچیده ترین منسوج سنتی دنیاست و علاقمندان به این نوع بافت باید در ابتدا زری بافی را یاد بگیرند.

روح الله دهقانی از برگزاری نمایشگاه تخصصی بافته های زربفت از سال ۱۳۰۹ تا زمان معاصر خبرداد و گفت: اگر شرایط مهیا شود احتمالا در نیم فصل دوم سال جاری این نمایشگاه برای بازدید عموم برگزار خواهد شد.

او برنامه های دیگر سال جاری را احیا کارگاه گلابتون سازی و احیا شیوه بافت دوران قاجار اعلام کرد و گفت: یکی از پارچه های دوران قاجار در آستان قدس رضوی که پوشش سنگ مزار امام رضا است، مستند نگاری، باز بافی و احیا خواهد شد.

راه اندازی کارگاه گلابتون سازی

دهقانی در ادامه از تلاش برای برپایی یک کارگاه مجهز که همه مراحل گلابتون سازی در آن تولید شود ، خبر داد.

او درباره گلابتون سازی گفت: در ایران تا سال ۱۳۹۳ گلابتون سازی به صورت سنتی انجام می شد اما با فوت استاد فولادگر در اصفهان این هنر سنتی تقریبا رو به فراموشی است هرچند برخی از افراد بعضی از مراحل گلابتون سازی را تا حدودی انجام می دهند اما امروز دیگر کارگاهی وجود ندارد که همه مراحل کار را انجام دهد.

او با بیان این که این محصولات از زندگی مردم امروز خارج شده است، گفت: برای احیا این محصولات نیاز به فرهنگ سازی داریم زیرا افرادی هستند که از توانایی مالی خرید این پارچه ها برخوردارند و این امر باعث رونق تولید این پارچه های فاخر و اصیل خواهد شد.

دهقانی افزود: نساجی سنتی در مقایسه با سایر هنرهای سنتی، قابلیت اشتغال زایی زیادی دارد چرا که بافته های معمولی دستگاه های کوچکی نیاز دارند و خانم ها می توانند در منزل به تولید این پارچه ها پرداخته و درآمدزایی داشته باشند.

او در ادامه به احیا ترمه سنتی، شیوه بافت دورو(دوتایی) و بافت پیچیده چندتایی دوره صفوی به ترتیب در سال های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: این در حالی است که بافت ترمه سنتی از حدود ۵۰ سال پیش در یزد منسوخ شده بود.

او شاهکار بافت سنتی و حتی نساجی دنیا، را متعلق به قیاس الدین نقش بندی یزدی دانست و گفت: این پارچه منحصر به فرد را قیاس الدین نقش بندی یزدی، رییس کارگاه سلطنتی به سفارش شاه عباس برای پوشش قبر شیخ صفی الدین اردبیلی بافته است.

دهقان افزود: این شیوه بافت با حمایت مجموعه، در سال ۱۳۸۹ احیا شد و ۷۰۰ رج بافت بدون تکرار نقشه را داشتیم که تقریبا به شیوه بافت اصلی نزدیک شدیم اما برای احیای دوباره این شیوه بافت همچنان نیاز به حمایت است.


--------------------------------------------------------------------------

تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بی‌باک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه‌ای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه‌های لازم، منتشر گردد.

------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامه‌های کشور را رایگان مطالعه کنید -------------

روزنامه‌های عمومی | روزنامه‌های اقتصادی | روزنامه‌های ورزشی | سایر روزنامه‌ها| هفته‌نامه و ماهنامه | نشریات استانی

منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۶۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رستمی گفت: تلاش ما بر این است که منویات رهبری در امر جهش تولید با مشارکت مردم را جامه عمل بپوشانیم، لذا با تدبیر ریاست سازمان، مقررات تسهیل شده جدیدی در صدور پروانه تأسیس واحد تولیدی فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل ابلاغ کردیم.

وی توضیح داد: اگر خط تولید کارخانه‌ای توسط اداره کل داروی سازمان غذا و دارو به تأیید فنی GMP رسیده باشد، نیازی به موازی کاری و طی مجدد مراحل تأیید در اداره کل فراورده‌های سنتی، مکمل و طبیعی نخواهد داشت و این موضوعی است که پیش از این بعضاً تا حدود ۶ ماه به طول می‌انجامید

رستمی تصریح کرد: مباحث جهش تولید، رونق صادرات و خودکفایی در تولید مواد اولیه فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل در دستور کار ویژه این اداره کل قرار دارند.

کد خبر 6089451 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • «چرم دوزی» اشتغال کهن برای نسل نو
  • ابلاغ مقررات تسهیل صدور پروانه تولید فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل
  • تسهیل در صدور پروانه شرکت های داروسازی
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان
  • پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف۸۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده
  • جزئیات کشف سکه‌های دوره اشکانی از یک مسافر قطار
  • کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار