Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ>تجسمی - اولین مراسم اهدای نشان عکاس سال مطبوعات با حضور جمعی از مسئولین و عکاسان پیشکسوت برگزار شد و عکاسان برتر معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین مراسم اعطای نشانعکاس مطبوعاتی ایراندر هفت بخش مستند، خبری، ورزشی، زنان، استانی، پیشگامان و روزنامه ها با حضور حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، کمال خرازی رئيس شورای راهبردی و روابط خارجی ایران، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، حجت الاسلام و المسلمين دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات، حمید فروتن رییس هیئت مدیره انجمن عکاسان مطبوعاتی، مجید رجبی معمار مدیر خانه هنرمندان و پیشکسوتان و اساتید عکاسی مطبوعاتی ایران در سالن شهنازخانه هنرمندانبرگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این مراسم مجید رجبی معمار با اشاره به تاثیر عکس در دنیای امروز گفت: «امروز عکس و تصویر در عالم رسانه حرف اول را می‌زند و عکاسان مطبوعاتی نقش مهمی در این میان دارند. ما سال گذشته مسئله فضايی را برای انجمن عکاسان ایجاد کردیم. وظیفه اصلی خانه هنرمندان اين است كه فضایی را برای ۱۴ انجمن از جمله عکاسان، معماران، خانه سینما، سفالگران و ... ايجاد كند. هرچه که خانه هنرمندان دارد، برای این انجمن‌هاست. ما بسیار خوشحال هستیم که انجمن مطبوعات برنامه های خاصی را برای این عکاسان داشت.»

سپس حمید فروتن گزارشی پیرامون فعالیت‌های سال گذشته انجمن ارائه داد و گفت: «ما امسال گروه‌های داوری را تشکیل دادیم که خود آن ها شاخص های داوری را مشخص کردند. بر همان اساس برگزیدگان انتخاب شدند.»

صمدیان: اگر کمال خرازی نبود گنجینه از دوران حساس جنگ نداشتیم

در ادامهسيف الله صمدیانبا اشاره به تاثیر آثار کمال خرازی در زمان جنگ گفت: «اگر کمال خرازی نبود، ما گنجینه‌ای از آثار حساس ترین دوره جنگ را اینجا نداشتیم و عکاسی این بخش راهی از پیش نمی‌برد. او آزادی عملی به ما داد که همگان از آن اطلاع دارند.»

او افزود: «برخی انسان ها در مقاطعی کاری می کنند که به سیستم و شیوه تفکر حکومت ربطی ندارد ولی بسیار به جامعه کمک می کند و در پیشبرد اهداف جامعه نقش دارد. من به این نتیجه رسیدم که سیستم تصویری فرهنگ ایران بسیار ضعیف است و مردم به جای تماشای فرهنگ خودشان، به تماشای فرهنگ های دیگر کشور ها می نشینند. مسئولان اهمیت تصویر در فرهنگ ایران را نادیده می گیرند و هیچ کمکی در راستای تقویت این بخش نمی کنند.»

در بخش دیگر مراسم از کمال خرازی و اعضای هیئت موسس انجمن عکاسان دعوت شد تا با حضور روی صحنه جوایز عکاسان پیشکسوت را اهدا کنند که در این بخش ضمن تقدیر از خانواده زنده یادعلیرضا سلطانی فر عکاس ورزشی کشور، به چند تن از پیشکسوتان عکاس از جمله یدالله وزیری، کهن بانی، منوچهر یگانه دوست و عزیزالله نعیمی به رسم یاد بود هدایایی اهدا شد.

خرازی: عکاسان با اندیشیدن به منافع ملی می توانند کار بزرگی کنند

كمال خرازی پس از اهدای جوایز گفت: «سال‌ها در جنگ تحمیلی در خدمت جوانانی بودم که با عشق در جبهه‌ها عکاسی می‌كردند. علت اینکه عکس و عکاسی در آن دوره توانست خدمات شایان توجهی ارائه دهد، این بود که در خدمت جنگ و دفاع مقدس بود.»

او افزود: «کسی که به جبهه می‌رفت، آمادگی هر اتفاقی را داشت. عظمت عکس و عکاس در آن دوران به این دلیل بود که در خدمت جنگ و یک امر وطنی بود. امروز اگر جامعه عكاسان به منافع ملی بیندیشند، می‌توانند نقش بزرگی را ایفا کنند.»

خرازی ادامه داد: «عکس‌هایی که گرفته می‌شود و در همه جا پخش می شود، اگر در خدمت ملت و ایران باشد، طبیعتا ارزش و نقش خودش را خواهد داشت. این روزها می بينيد كه یک عکس در کشور ما چه غوغایی به پا کرده است؛ همان عکس محسن حججی را می گويم. این عکس نشان دهنده یک شخصیت بزرگ و استوار است. جوانان بسياری از كشورمان به دنبال این شخصیت می‌روند. یک عکس می تواند یک انقلاب به پا کند و تغییری در جامعه ایجاد نمايد.»

مسجدجامعی: عکاسان جدید راه عکاسان قدیمی را تکامل بخشیدند

در ادامه احمد مسجد جامعی با اشاره به عامل متمایز کننده عصر امروز و گذشته گفت: «در دوره ما آنچه باعث تمایز شده است، عکس است و کسی خبر را نمی خواند. هیچ رسانه ای نیست که از عکس کمک نگیرد. امروز حتی یک شیوه رسانه‌ای جديد بيان خبر تنها با استفاده از عكس است.»

سپس از اسلامی راد، صمدیان، هاشمی، فریدونی، حیدری و سلیمانی بر صحنه رفتند تا جوایز عکاسان پیشکسوت را اهدا کنند. از میان علی کاوه، محمد صیاد، محسن شاندیز، جایزه برترین عکاس به دلیل کسوت در حوزه عکاسی علی کاوه اهدا شد.

انتظامی:هر کس که دوربین بر دوش دارد، عکاس نیست

در ادامه حسین انتظامی برای اهدای جایزه روزنامه برتر روی صحنه آمد و گفت: «عالم رسانه، عکاسان بزرگترین نقش را دارند. عکاسان فرهنگ تصویری جامعه را ثبت می کنند.»

او با تاکید بر نقش صنوف هنری در پیشبرد اهداف فرهنگی گفت: «گاهیانقطاع نسلیدر تشکل ها به وجود می آید که سبب می شود، پیوندی به گذشته نباشد. یکی از سیاست های دولت عقب نشینی به سمت صنوف است. یعنی خیلی از کارهایی که دولت در حوزه های تخصصی می کند، راحت قابل واگذاری به صنوف است.»

انتظامی افزود: «به این ترتيب،رتبه بندی روزنامه ها و خبرگزاری هاتوسط صنوف مرتبط انجام می شود و اسم عکاس در زیر هر اثر درج می‌شود. خواهش من از انجمن عکاسان مطبوعاتی این است که در عضوگیری سخت گیری کنند. هر کس که دوربین بر دوش دارد، عکاس نیست. اگر در فرایند عضوگیری سخت گیری شود و فرایند آموزش به درستی طی شود، ما شاهد موفقیت عکاسی در کشور خواهیم بود.»

اهدای جوایز نشان عکاس مطبوعاتی سال

در بخش عکاس روزنامه ها نیز از میان روزنامه اعتماد، ایران و همشهری نشان روزنامه برتر به روزنامه ایران رسید که ابوالفضل نساجی دبیر عکس روزنامه ایران به همراه محمد تقی روغنی ها مدیرعامل موسسه فرهنگس و مطبوعاتی ایران جایزه را دریافت کردند.

- در بخش عکاس استانی جایزه برتر به محسن اسماعیل زاده از خراسان رسید.

- نشان عکاس زن سال مطبوعاتی ایران نیز به مونا گوبه فکر اهدا شد.

- در بخش عکس ورزشی نیز یونس علی شیری نشان برتر را دریافت کرد.

- نشان عکاس مستند سال مطبوعاتی ایران نیز به علی‌حامد حق‌دوست اهدا شد.

- در بخش عکس خبری نیز امید وهاب زاده نشان برتر را دریافت کرد.

58243

کلید واژه‌ها : عکس - عکاسی - هنرهای تجسمی -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۷۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطلبی از حواریون امام(ره) بود

اسماعیلی در مراسم رونمایی از کتاب "رضای انقلاب"، زندگی‌نامه حجت‌الاسلام و المسلمین رضا مطلبی، او را یار و از حواریون امام(ره) توصیف کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مراسم رونمایی از کتاب "رضای انقلاب"، خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مطلبی از سال‌های مبارزه با رژیم شاه امروز 17 اردیبهشت‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ در حوزه هنری برگزار شد. 

وزیر فرهنگ در این مراسم با بیان اینکه حجت‌الاسلام رضا مطلبی از پیشکسوتان انقلابی و حواریون امام و یار رهبر انقلاب است که با ثبات قدم این مسیر را ادامه داد، گفت: در مناطق 17  و 18 تهران کسی نیست که نام ایشان را بشنود ولی زبان به تمجید ایشان نگشاید.
وی در عین حال تصریح کرد: این نعمتی است که خداوند متعال به جامعه دینی ما که به محبت آل الله پیوند دارد، عطا کرده است و علمای بزرگی مثل ایشان را به عنوان امنا قرار داده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امنا یعنی دلسوز و خدمتگزار به دین خدا و حل کننده مشکلات مردم، تاکید کرد: حاج آقای مطلبی با وجود این که از برجستگان روحانیت همراه نهضت بود سلوک طلبگی خود را رها نکرد و ما موظف هستیم چنین بزرگانی را به جامعه معرفی کنیم.

وزیر فرهنگ گفت: جامعه جوان ایران در معرض انواع تهدیدها به ویژه جنگ روانی و نرم است؛ چرا که دشمن کمر بسته تا اعتماد مردم به نهادهای دینی و روحانیت را مخدوش کند، کمترین ضعفی باشد یا نه، در بمباران رسانه ای برای تخریب وجهه این نهاد خدمتگزار و استوانه بزرگ جامعه دینی به کار می‌گیرند؛ در همین راستا بر ما واجب است تا از بزرگانی چون رضا مطلبی تجلیل کنیم‌ و عمر پرمجاهدت، طولانی و با برکت او را به تصویر بکشیم و امروز کتابش را منتشر و فردا کار هنری در مورد او تولید کنیم.

خاطرات "رضای انقلاب" منتشر شد


اسماعیلی افزود: باید نسل جوان متوجه سرمایه‌های گرانقدر ما‌ شود، این نهضت با همت روحانیت انقلابی مجاهد به وجود آمده و در بیش از 40 سال گذشته به حرکت خود ادامه داده است.

وزیر فرهنگ گفت: حاج آقای مطلبی نیاز به تعریف ما ندارد بلکه ما نیاز داریم که چنین شخصیت‌های برجسته‌ای را به عنوان مفاخر خود معرفی کنیم و خوشحال هستیم که همت دوستان به ثمر نشسته است و به عنوان قدم‌ اول کتاب زندگی‌نامه ایشان چاپ و رونمایی شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: حاج آقای مطلبی با چند موضوع بیشتر به جامعه شناسانده می‌شود؛ مهمترین آن اتفاقی است که در روز ششم تیرماه 1360 در مسجد ابوذر تهران رخ داد، این بزرگان میزبان رهبر عزیز انقلاب بودند و در آنجا خداوند متعال این وجود نازنین را برخلاف تروری که صورت گرفت برای پرچمداری نهضت مصون از گزند نگه داشت.

اسماعیلی گفت: خدای بزرگ را به واسطه نعمت ولایت به صورت ویژه شاکریم، خدای بزرگ را به واسطه وجود بزرگان موثر در این جریان از جمله حضور حاج آقای مطلبی شاکریم که ان‌شاالله خداوند متعال مشعل وجودی ایشان را برای جامعه ما فروزان نگه دارد.

وزیر فرهنگ ادامه داد: ایشان الحمدالله حوزه خدمات عمومی را در منطقه گسترش دادند و حوزه علمیه‌ای با همت اهالی و خانواده راه‌اندازی کردند که منشا خیر و برکت است.

وی افزود: همه آنچه از روحانی انقلابی، مجاهد و حاضر در صحنه، محل مراجعه و اعتماد مردم خواندیم و شنیدیم در سلوک ایشان می بینیم. حاج آقای مطلبی در دوره دفاع مقدس، نهضت امام و دوره طولانی خدمتگزاری در این منطقه همیشه منشا خیر و برکت بودند و ان‌شاالله ادامه پیدا خواهد کرد.

حجت‌الاسلام رضا مطلبی، راوی کتاب "رضای انقلاب" نیز در بخشی از این مراسم با تاکید بر اینکه بیایید مسجدی شویم، گفت: تنها افتخار ما این است که کشور ما کشور امام علی(ع) است. خواندیم اما نمی‌دانم چرا عمل نمی‌کنیم. چه بر سر ما آمده است که مساجد خالی است؟ اگر من مقصرم، عوضم کنید. 

وی با یادآوری سال‌های پیروزی انقلاب، ادامه داد: روزهای اول پیروزی و شروع پیروزی، مسجد جامع جا نداشت و خیابان هم پر از مردم بود. چرا این قدر به دنیا چسبیده‌ایم؟ از هر کسی در مورد درآمد زندگی می‌پرسیم، ناراضی است و گلایه دارد. امید است روزی از این حالت خارج شده و مساجد را با حضور خود پر کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شمسایی: منفعت برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی برای وزارتخانه‌های علوم و ارشاد/ بدنه مطبوعاتی کشور نیازمند خون تازه است
  • کیفیت شگفت انگیز و هنر عکاس در ثبت تصاویر از یک سرخرطومی
  • مطلبی از حواریون امام(ره) بود
  • عفاف و حجاب موضوع اجتماعی و فرهنگی است
  • مارکینیوش: می‌خواهیم فرهنگ پاری سن ژرمن را به همه نشان دهیم
  • دشمن دنبال گرفتن چادر از بانوان است/سنجش کارآمدی هر نظام با امنیت
  • ۳۰ درصد پلیس‌های ترکیه در فکر خودکشی
  • مد خوب، مد بد!
  • رونمایی و جشن امضای کتاب عکس «احتضار»
  • برگزاری یادواره شهدای مدافع حرم و ۱۸۵ شهید عباس‌آباد در سلمانشهر