Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@10:15:16 GMT

رفع عذاب وجدان مادران شاغل با اين روش ها !

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۴۷۳۵۷

خبرگزاري آريا -

حس گناه در مادران شاغل معمولا از سوي جامعه به آنها تحميل مي شود
يکي از دغدغه هاي مادران شاغل که بعضا به نوعي حس گناه در آنها تبديل مي شود اين است که به خاطر مقتضيات شغلي خود نمي توانند وقت کافي براي تربيت کودکان خود بگذارند. بعضي حتي پا را فراتر مي گذارند و اين مادران را به خودخواهي و بي توجهي نسبت به آينده کودکان خود متهم مي کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين انتقادات که اين روزها هم لحني اتهام آميز پيدا کرده, باعث مي شود که مادران شاغل بخصوص در محيط هاي بسته اجتماعي همواره با نوعي عذاب وجدان زندگي کنند. عذاب وجدان از اينکه نه در زندگي حرفه اي خود افرادي موفق هستند نه مادران موفق.
اما اخيرا کارشناسان مسائل تربيتي به اين نتيجه رسيده اند که برخلاف باور رايج, صرف گذراندن وقت خود با کودکان و پشت پا زدن به علائق و سلائق خود نه فقط به نتايج دلخواه در تربيت کودکان نمي رسد بلکه چه بسا باعث ايجاد سرخوردگي هاي فردي نيز مي شود. توصيه کارشناسان ايجاد نوعي موازنه بين فرديت خود در يک سو و نقش مادري در سوي ديگر است.
اگر شما هم جزو مادراني شاغلي هستيد که به خاطر فشارها و انتظارات محيط حس مي کنيد, در حق کودکتان کوتاهي مي کنيد, پنج گام زير را مطالعه کنيد تا کمي از بار عذاب وجدان خود بکاهيد و به موازنه مطلوب بين حرفه و نقش مادري خود دست يابيد.
1-بپذيريد که بده بستان بين کار و نقش مادري امري اجتناب ناپذير است
وقتي تصميم مي گيريد بين مادري و شغل خود نوعي موازنه ايجاد کنيد, همواره بايد اين نکته را مدنظر قرار بدهيد که ناگزير بايد بخشي را به بده بستان بين اين دو حوزه اختصاص داد. براي اين منظور بايد مرز بين اين دو حوزه را کاملا متمايز کنيد. اين مرزگذاري يک شرط مهم براي افزايش حس خوشحالي و جلوگيري از حس گناه در خود است.
در اين مرحله, فهرستي از دلايلي را که به خاطر آنها کار مي کنيد, تهيه کنيد. مثلا شما ممکن است براي پول يا رضايت خاطر يا سلامت ذهني کار کنيد اينکه بدانيد دقيقا براي چه چيزي سر کار مي رويد به شما کمک مي کند تا وقت هايي که نمي توانيد مثلا به تدارکات جشن تولد کودکتان بپردازيد, با خيال راحت آن را به ديگران واگذار کنيد و تمرکز خود را بر کار خود بگذاريد. با اين کار شما خيالتان راحت است که هم به صورت غير مستقيم مسئوليت مادري خود را انجام داده ايد و هم بنا بر دليل شخصي خود به حرفه خود پرداخته ايد. اينجا دقيقا همان موازنه اي که گفتيم ايجاد مي شود و شما دچار عذاب وجدان نمي شويد.
2- خود را تحت فشار قرار ندهيد
حس گناه در مادران شاغل معمولا از سوي جامعه به آنها تحميل مي شود. آنها از هر سو در محاصره بايدهايي هستند که در واقع ديگ جوشاني از انتظارات اجتماعي , فشارهاي خانوادگي و قوانين نانوشته اي است که ما معمولا بدون اينکه درکشان کنيم, مي پذيريم. بايدهاي ما از طرف محيط به ما تحميل مي شوند. اين روزها يک گروه پراکنده جديد در جامعه شکل گرفته است که برخي از آن با عنوان «پليس کودکان» نام برده مي شود. کار اين گروه که متاسفانه در طول چند دهه گذشته افزايش يافته اين است که مدام به مادران شاغل بگويند چه کار بکنند يا نکنند و مدام ويژگي هاي مادران خوب را بر سر آنها بکوبند. شکي نيست که همه مادران دوست دارند در همه مراحل رشد و فعاليت کودکان خود حضور داشته باشند. اما آنها بايد بدانند که کودک براي هر کاري نيازمند آنها نيست. مادر هم در مقام يک انسان جهان خاص خود را دارد. و همچنين سلائق و تعهدات خاص خود را. بهترين کار اين است که اين بايدهاي اجتماعي را در زندگي خود کمرنگ کنيم و بر اساس شرايط خود براي زندگي خود تصميم بگيريم.

در تربيت کودکان هرگز يک روش ثابت و کامل وجود ندارد
3- دست از آرمان گرايي برداريد
لزومي ندارد هميشه و در همه چيز در سطح آرماني باشيم. اين روزها مفهوم «بهترين مادر» دنيا بسيار رواج پيدا کرده و به سطحي مسخره کننده رسيده است. طوري که هر مادري وقتي جايگاه خود را با اين مفهوم مي سنجد باز هم حس مي کند هنوز موفق به کسب اين مقام نشده است. در اين موارد بهتر است بنا را بر سطوح حداقل بگذاريم. با اين کار ديگر کمتر دچار عذاب وجدان مي شويم. فقط کافيست دست از اينکه بهترين باشيم, برداريم و تمرکز خود را صرفا بر بچه داري و لذت بردن از آن بگذاريم. کودک ما نياز دارد که ما افرادي شاد و خوش خلق باشيم و به حرف هايي که مي زنيم عمل کنيم. تاثير اين ويژگي ها بسيار بيشتر از مسائل ديگر است. بهتر است به جاي اينکه بهترين مادر باشيم, فقط يک مادر خوب باشيم. کودک ما هم همين را مي خواهد.
4- دست از انتقاد و مقايسه خود با ديگران برداريم
خيلي از مادران براي اينکه خيال خود را راحت کنند و به خود بقبولانند که بهترين مادر دنيا هستند شروع مي کنند به انتقاد از مادران ديگر بخصوص مادران شاغل. نکته مشترک در ميان اين مادران اين است که معتقدند که ديگران مدام در مورد کودکان خود کوتاهي مي کنند بخصوص مادران شاغل که وقت کافي براي کودکان خود نمي گذارند. بهترين کار در مواجهه با چنين منتقداني اين است که بنا را بگذاريم بر اينکه از کاري که مي کنيم و از وقتي که با کودکان خود مي گذرانيم لذت ببريم. يک نکته را نبايد فراموش کرد.
در تربيت کودکان هرگز يک روش ثابت و کامل وجود ندارد که همه درباره آن با يکديگر اشتراک نظر داشته باشند. هر کسي شخصيت و شرايط خاص خود را دارد. بنابراين طبيعي است که انتخاب هاي ما هم براي داشتن يک زندگي شاد و سالم با يکديگر متفاوت باشد. بهترين کار اين است که هر کدام از ما خودمان باشيم و دست از مقايسه خود با ديگران برداريم و هرگز وارد بازي مادران منتقد نشويم. در اين ميان يک نکته مهم اين است که به کودکان خود اجازه ندهيم از حس گناه ما سوء استفاده کنند. کودکان خوب مي دانند چطور از فضاي احساسي به نفع خود استفاده کنند. لازم است که به آنها بگوييم چقدر دوستشان داريم و زندگي شان براي ما مهم است اما ما نيز براي خود فرديت داريم و تعهدات خاص خود را داريم که مجبوريم به آنها بپردازيم.
5- وقتي که با کودکتان هستيد, به چيز ديگري فکر نکنيد
ما ممکن است هر روز 24 ساعت کل روزهاي هفته را در کنار کودکان خود باشيم اما در عمل هرگز با آنها نباشيم. صرف تعداد ساعات زياد با کودکان به تنهايي کافي نيست. مهم اين است که لحظاتي که با آنها هستيم شش دانگ در کنار آنها باشيم. در اين لحظات هر کس مي تواند برنامه خود را داشته باشد. يک نفر ممکن است با کودکش به پارک برود و مادري ديگر يک ميهماني را ترجيح بدهد. هرکس روش خاص خود را براي صرف وقت با کودک خود دارد که الزاما براي ديگري مفيد نيست. پس کاري بکنيد که مي دانيد در مورد شما جواب مي دهد و باعث ايجاد لحظات شاد براي شما و کودکتان مي شود. نگران اين نباشيد که اگر کاري که مادر ديگر براي کودک خود کرد شما براي کودک خود نکنيد, کودکتان با مشکلات تربيتي مواجه خواهد شد. همان طور که گفتيم آدم ها با يکديگر متفاوتند و هر کدام سبک خود را براي زندگي و عبور از مشکلات دارند. در چنين مواردي فقط مهم اين است که تمرکزتان بر ايجاد لحظات خوش براي کودکتان باشد. کودک به همين لحظات خوش نياز دارد. شما مي توانيد در اوقات فراغت خود اين لحظات را براي کودکان خود ايجاد کنيد. مطمئن باشيد همين لحظات ولو اندک براي رشد و تربيت صحيح کودکان کافي است.
منبع:ninisite.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۷۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات طرح «یسنا» یارانه ویژه مادران باردار + مبلغ و نحوه استعلام

طرح یسنا به منظور تامین امنیت غذایی مادران و نوزادان سراسر کشور اجرایی شد و در مرحله جدید آن، مادران دارای فرزند زیر دو سال در سه دهک اول درآمدی که جمعیت آن‌ها به یک میلیون نفر می‌رسید، مشمول این طرح شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اعلام معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کاهش میزان کالری مصرفی مردم در طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ باعث شد دولت بسته کلانی در حوزه امنیت غذایی تدوین کند و یکی از بخش‌های مهم آن به حمایت از مادران شیرده و دارای کودکان زیر دو سال اختصاص یابد.

این طرح یارانه مضاعف ۶۰۰ هزار تومانی برای مادران با فرزند زیر دو سال است که برای سه دهک اول کم‌درآمد به اجرا درآمده است و در مرحله نخست این طرح، ۲۷ هزار مادر شناسایی شدند که از این میان ۲۲ هزار نفر مشمول دریافت این یارانه مضاعف بودند.

طرح یسنا به شکل پایلوت (آزمایشی) در هشت استان ایلام، لرستان، هرمزگان، گلستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و شمالی، در راستای اجرای ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به مرحله اجرا درآمده است.

در مرحله جدید مادران دارای فرزند زیر دو سال در سه دهک اول درآمدی در سراسر کشور که جمعیت آن‌ها به یک میلیون نفر می‌رسید، مشمول این طرح شده‌اند.

مادران سه دهک اول درآمدی برای اطلاع از اینکه مشمول طرح هستند یا نه می‌توانند با ورود به برنامه کاربردی «شما» مراجعه کنند و پس از واردکردن کد ملی سرپرست خانوار از وضعیت خود مطلع شوند.

یارانه ۴۰۰ هزار تومانی مادران در مرحله دوم طرح، به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است و مادران مشمول طرح یسنا، می‌توانند از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی‌شده که شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی‌جات، میوه‌جات و سبزی‌ها و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر است تا مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان به صورت رایگان خرید کنند.

طرح یسنا از سال گذشته به شکل پایلوت (آزمایشی) در هشت استان ایلام، لرستان، هرمزگان، گلستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و شمالی به مرحله اجرا درآمد و تا الان نیز ادامه دارد.

طرح یسنا که با زیرپوشش قراردادن مادران دهک اول درآمدی جامعه آغاز به کار کرده بود، در طرح جدید قرار است مادران سه دهک اول درآمده جامعه را تحت پوشش قرار دهد تا امنیت غذایی تعداد بیشتری از مادران و نوزادان تأمین شود؛ وزیر رفاه در این باره گفت: اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به ۶۰۰ هزار تومان برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند، این طرح برای مادران دارای فرزند زیر دو سال در سه دهک اول درآمدی که جمعیتی حدود یک میلیون (۹۳۵ هزار و ۷۲۴) نفر هستند در تمام استان‌های کشور اجرایی می‌شود.

کد خبر 749105

دیگر خبرها

  • ثبت نام ۲۴ هزار مادر دارای سه فرزند در طرح بیمه رایگان
  • شاعر نیشابوری برگزیده ششمین کنگره ملی شعر خلیج فارس
  • تجلیل از ۵۰۰۰ معلم شاغل و بازنشسته جنوب استان بوشهر
  • ثبت‌ نام بیش از ۶۰۰۰ نفر از مادران غیرشاغل لرستانی در صندوق بیمه
  • برگزاری روانشناسی خودمانی در بهشت مادران
  • جزئیات طرح «یسنا» یارانه ویژه مادران باردار + مبلغ و نحوه استعلام
  • «روانشناسی خودمانی» در بوستان «بهشت مادران» برگزار می‌شود
  • وجدان بیدار در جامعه بیمار
  • قیام علیه جنایات اسرائیل برگرفته از وجدان بیدار جهانیان
  • جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست