Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-28@19:28:34 GMT

خُرفه و خواص فوق العاده آن را بهتر بشناسیم

تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۴۷۶۲۸

خُرفه و خواص فوق العاده آن را بهتر بشناسیم

به گزارش جام نیوز، کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، با اشاره به اینکه خُرفه دارای بسیاری از ترکیبات مغذی و خصوصیات آنتی اکسیدانی است، گفت: ترکیبات شیمیایی موجود در قسمت های مختلف این گیاه شامل کربوهیدرات، پروتئین، کلسیم، روی، پتاسیم، سدیم، منگنز، آهن، فسفر، سلنیم و ویتامین A،E،C، فسفر، کوآنزیمQ10، اسیدهای آمینه ضروری، آلفا توکوفرول، گلوتاتیون، کاروتن، پلی ساکاریدها، ساپونین ها، آلکالوئیدها، اسیدهای چرب، ویتامین ها، استروئیدها، فلانوئید، اسیدهای آلی و پرو آنتوسیانیدین ها، سربروزیدها، کومارین ها، نوراپی نفرین و دوپامین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاطمه شفیعی با توجه به مطالعاتی که در سال های گذشته انجام شده، افزود: خُرفه یکی از منابع گیاهی سرشار از اسیدهای چرب امگا سه، محسوب می شود.

او اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد در مناطقی که این گیاه مصرف می شود شیوع پایین سرطان و بیماری قلبی گزارش شده است که شاید به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا سه موجود در خُرفه باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه، ادامه داد: تخم و برگ خُرفه دارای درصد بالایی از آلفا لینولنیک اسید است که بیشترین مقدار آن در تخم ها( 80-170 میلی گرم به ازای هر گرم)، برگ( 9/0 -6/0 میلی گرم به ازای هر گرم ) و ساقه آن وجود دارد.

شفیعی، در پایان خُرفه را به عنوان یک منبع قابل توجه از اسیدهای چرب امگا سه معرفی کرد و گفت: این گیاه می تواند در رژیم گیاهخواری و یا سایر رژیم هایی که ماهی در آن جایگاهی ندارد، استفاده شود. روغن های استخراج شده از دانه های خُرفه دارای نسبتی از اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 است که در دامنه توصیه شده از سوی متخصصان تغذیه قرار دارد.

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۷۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص شیربرنج + فیلم

شیر برنج یکی از غذاهای مقوی برای افراد وگن یا گیاهخواران است، این غذا طعم خاصی ندارد و عملاً برای هر ذائقه ای مناسب نیست اما تنها خوراکی است که برای گیاه خواران و کسانی که تحمل لاکتوز را ندارند مفید واقع می شود. همچنین این ترکیب هیچ نوع چربی و کلسترولی ندارد و معمولاً منابع معدنی بدن با مصرف این ترکیب تامین می شود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • علائم سرطان روده بزرگ را بشناسیم
  • جیمی ردنپ: کوین دی بروین از استیون جرارد و فرانک لمپارد هم بهتر است
  • «انقلاب میخک» پرتغال که منجر به دموکراسی در این کشور شد را بشناسیم
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی
  • خواص شیربرنج + فیلم
  • ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ
  • جبران خلاء بهره وری در تغذیه دام با استفاده از خوراک کامل
  • میوه َشادی بخش را بشناسیم