Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@22:24:59 GMT

روش هایی برای مقابله با دروغگویی کودکان

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۴۷۸۶۸

همه ما دوست داریم از کودکمان حرف راست بشنویم،ولی بسیاری از اوقات والدین از دروغ گویی فرزندان کوچک خود گله می کنند و از این رفتار آنها نگران می شوند و رفتار نامناسبی را در مقابل این رفتار کودکان نشان می دهند.

سلامت نیوز: دروغ گویی کودکان در سنین ۲تا ۵ شدت پیدا می کند.علت دروغ گویی فرزندان می تواند به خاطر نداشتن اعتماد به نفس،جلب توجه کردن در جمع های خانوادگی، الگو گرفتن از رفتارهای والدین و تقلید از آنها،قدرت تخیل بالا در این سنین،دوستان و همبازی های خیالی،ترس از والدین و تنبیه شدن از آنها است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دروغگویی فرزندان از آن دسته مشکلاتی است که بسیاری از والدین در مقطعی از سن فرزند خود، با آن روبرو می‌شوند ولی بسیار مهم است که از همان سنین کودکی دروغ گویی در فرزندان را جدی بگیریم تا زمینه ساز این رفتار نادرست در بزرگسالی نشود.

با چه روش هایی دروغ گویی فرزندمان را کاهش دهیم؟

والدین باید در قدم اول دلیل این دروغ گویی‌ ها را پیدا کنند و سپس به دنبال راه حل‌هایی برای جلوگیری از این رفتار نادرست باشند. والدین به عنوان کسانی که زمان زیادی را با فرزند خود می گذرانند،باید خودشان الگوی صداقت و راستگویی برای آنها باشند.گفتار و رفتار والدین درسی ارزنده برای فرزندان و نجات از این مسئله ناخوشایند است.اگر کودک شما در موضوعی دروغ گفت،از عصبانی‌شدن و تنبیه کردن او خودداری کنید ولی ناراحتی خود را از رفتار نادرست او نشان دهید و به او درباره این موضوع تذکر بدهید تا دیگر این رفتار را تکرار نکند.از همان سنین کودکی فرزندتان را با پیامدهای دروغ گویی‌اش آشنا کنید تا یاد بگیرد مسئولیت کار‌هایش را بر عهده بگیرد و اینکه اگر رفتار دروغ گویی خود را تکرار کند دوستان خود را از دست می دهند و در بزرگسالی فردی تنها خواهد شد.به جای برچسب زدن به رفتار کودکتان، رفتارهای او را زیر سوال ببرید. برای شکل گیری یک رفتار درست در فرزندتان به جای زیر سوال بردن شخصیت او ، رفتار دروغ گویی او را زیر سوال ببرید تا اعتماد به نفس خود را از ندهد و بتواند مسئله دروغ گویی خود را از همان کودکی حل کند.راستگویی فرزندتان را هر بار با دادن هدیه ای کوچک یا به صورت کلامی تشویق کنید تا تلاش برای راستگویی در او تقویت شود. محبت و پذیرش بی قید و شرط شخصیت فرزندتان به همراه بردباری و صبر در برابر خطاهای وی می تواند کمک زیادی به راستگویی او کند. البته والدین هیچ گاه نباید در برابر اشتباهات فرزندشان بدون تلاش برای اصلاح کردن او، صبر کنند بلکه می توانند در زمان های مناسب با او به گفت و گو بنشینند تا خطاهایش را تکرار نکند. در پایان فراموش نکنید که هر کودکی ممکن است دروغ گویی را تجربه کند و شما والدین قبل از هر اقدامی برای تنبیه وی باید بررسی کنید که رفتار شما به عنوان والدین فرزندتان را به شما نزدیک تر می کند یا دورتر.

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۷۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران

به گزارش تابناک، زنان مبتلا به این سندروم مکرر به دلایل اشتباه، مردان اشتباه را به عنوان شریک عاطفی خود انتخاب می‌کنند. همچنین علاقه‌مندی به مردان مسن‌تر، رفتار چسبنده و کنترل‌کننده، داشتن روابط خارج از عرف متعدد، نیاز به تأیید زیاد و اطمینان‌بخشی از عشق و دوست‌داشتنی بودن، ناتوانی در تنها بودن و انتخاب شریک‌های عاطفی آسیب‌رسان یا سودجو از دیگر علایم ابتلا به این اختلال است. همچنین اعتمادبه‌نفس پایین هم از نشانه‌های مبتلایان به این اختلال است. چنین افرادی معمولا اعتمادبه‌نفس پایینی دارند و به دلیل نابرخورداری از محبت کافی پدر در دوران کودکی احساس پوچی و افسردگی می‌کنند. 

6 رفتار اشتباه پدرها با دختران‌شان 

انواع مختلفی از رفتارهای پدرها وجود دارد که عامل آسیب‌های دوران کودکی و مسائل مربوط به روابط بزرگ سالی دختران‌شان هستند. این اشتباهات باعث می‌شود تا ابتلا به سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران باشد. 

1 پدری که از نظر عاطفی در دسترس نیست 

آن‌ها از نظر فیزیکی در خانه حضور دارند اما از نظر عاطفی در دسترس دختران‌شان نیستند. کودک با وجود داشتن والدینی که از نظر فیزیکی در دسترس هستند اما به نیازهای روانی و عاطفی اش پاسخ نمی‌دهند، احساس ناقص‌بودن و رهاشدن می‌کند. 

2 پدر بدرفتار و خشن آن‌ها

با دخترانشان تکانشی، تندخو و ناپایدار رفتار می‌کنند. هر دختری ممکن است در زندگی اشتباهاتی داشته باشد اما رفتارهای تند و توهین آمیز باعث می‌شود تا شخصیت او به درستی شکل نگیرد و آسیب ببیند. 

3 پدر نازپرورده 

در کنار چنین پدرانی، فرزندان بسیار لوس و نازپرورده می‌شوند و به دنبال شریکی خواهند بود که با آن ها مانند یک ملکه رفتار کند. بیشتر این دخترها خواهان افرادی هستند که از نظر مالی توانایی ارائه زندگی مجللی را داشته باشند و فکر می‌کنند سزاوار آن هستند. 

4 پدر سمی و کنترل‌کننده 

والدینی هستند که به شدت بر فعالیت‌ها و تصمیمات فرزندان خود به خصوص دختران‌شان تمرکز می‌کنند. این والدین بیش از حد درگیر زندگی فرزندان خود هستند و آن‌ها را از ناامیدی محافظت می‌کنند. دختران این والدین اغلب در مقابله با چالش‌های زندگی شکست می خورند و توانایی مدیریت اوضاع را ندارند. 

5 پدر ویران و وابسته 

این ها پدرانی هستند که برای بقای روزمره خود به دختران شان وابسته هستند. مراقبت از پدری که کار نمی‌کند و درگیر آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و ... است، می‌تواند منجر به اعتمادبه‌نفس پایین در فرزندان شود. چنین دخترانی در آینده به راحتی توسط مردان استثمار می شوند. 

6 پدر مضطرب و ناآشنا با حمایتگری 

در یک رابطه معمولی پدر و دختر، دختر به پدرش نگاه و او را تحسین می‌کند. اگر دختری در کنار پدری بزرگ شود که همیشه نگاه منفی دارد، ایمانش به توانمندی‌هایش کاهش می یابد. همچنین ممکن است سرکش و احتمالاً افسرده شود. تکرار دلسرد شدن از حمایت مردان زندگی اعم از پدر یا شریک عاطفی ممکن است زنان مبتلا به این سندروم را به این نتیجه برساند که مردان موجودات بی‌عاطفه و غیرقابل اعتمادی‌اند. بنابراین از مردان فاصله می گیرند و تا حد امکان از برقراری ارتباط با آنان خودداری می کنند. 

نکته پایانی 

هرچند  این سندروم یک اصطلاح بالینی یا پزشکی نیست و تا امروز به‌طور رسمی توسط روان شناسان یا روان پزشکان به رسمیت شناخته نشده است ولی تاثیر رابطه پدر و فرزند مخصوصا برای دختران در زندگی بزرگ سالی آن‌ها بسیار خواهد بود و می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در روابط آتی دختران   بازی کند.

منبع: خراسان

دیگر خبرها

  • لاجوردی: مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت‌تر می‌شود
  • مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت‌تر می‌شود
  • مماشات کنیم مقابله با بی حجابی سخت تر می شود
  • قصه گویی و اجرای نمایش برای کودکان
  • بایدها و نبایدهای رفتاری در برخورد با کودکان و 7 اشتباه والدین در تربیت فرزندان
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟