Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شهردار تهران با اشاره به پيگيري هاي صورت گرفته براي راه اندازي موزه تئاتر در تهران گفت: آقاي عزت الله انتظامي هميشه پيگير تئاتر نصر تهران بودند، اين سالن مشکل مالکيتي و بحث هاي حقوقي زيادي داشت که حل و فصل شد. از اين رو در 31 مرداد ماه قرارداد قطعي آنجا براي واگذاري به سازمان زيباسازي منعقد مي شود تا ضمن احياي تئاتر نصر ، اين فضا به موزه تئاتر تبديل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کنار همين سالن تئاتر خانه اتحاديه نيز از سوي شهرداري خريداري و مرمت شد و انشالله در همين هفته شاهد خواهيد بود که آنجا به چه مجموعه فاخري تبديل شده است.
به گزارش خبرگزاري آريا دکتر محمد باقر قاليباف، عصر امروز طي سخناني در آئين افتتاح موزه خوشنويسي که در محل خانه تاريخي فولادوند برگزار شد، ابراز داشت: در نيمه دوم سال 84 که تازه توفيق خدمت در شهرداري تهران را پيدا کرده بودم عرض کردم که ما در شهر تهران يک هدف بيشتر نداريم و آن هم ارتقاي کيفيت زندگي در بعد مادي و معنوي است. در همان روز نيز عرض کردم که رويکرد ما رويکرد فرهنگي و اجتماعي است.
تاکيد بر محله محوري و مشارکت معني دار و آگاهي بخشي به مردم از سال 84
وي گفت: در آن روز مصمم بر ساختار محله محوري و مشارکت معني دار مردم تاکيد کردم تا اين هدف محقق شود. همچنين گفتم وظيفه ما آگاهي بخشي به مردم است چرا که معتقد هستيم مهم ترين و اصلي ترين وظيفه نظام اسلامي که هيچ گاه نبايد به فراموشي سپرده شود، آگاهي بخشي به افراد جامعه است. سوال شد چه چيزي را آگاهي بخشي کنيم؟ پاسخ دادم مردم بايد به حقوق خود آشنا شوند تا بتوانند حق خود را مطالبه کنند. اولين خاصيت اين آگاهي بخشي نيز اين است کسي که بتواند حقوق خودش را مطالبه کند، ناخودآگاه به وظيفه خودش هم آشنا مي شود و مي فهمد وظيفه اي هم بر دوش دارد.
مسير ارتقاي کيفيت زندگي از بعد مادي و معنوي از اعتمادبخشي مي گذرد
شهردار تهران ابراز داشت: اگر شهروندي توانست به درستي حق خودش را مطالبه کند و در خلال اين مطالبه گري به وظيفه خودش هم آشنا شود، اولين اتفاقي که خواهد افتاد اين است که اعتماد به عنوان مهم ترين سرمايه اجتماعي در آن خانواده، محله، شهر و کشور شکل مي گيرد. اعتماد آن چيزي است که امروز شرايط خوبي در کشور ندارد.
قاليباف در ادامه ابراز داشت: اگر اعتماد اتفاق افتاد بزرگ ترين گام براي پيشرفت و ارتقاي کيفيت زندگي رخ مي دهد و آن مشارکت معني دار مردم براي حل مشکلات شهر و جامعه آن ها است. در حقيقت مسير ارتقاي کيفيت زندگي از بعد مادي و معنوي از اين رهگذر مي گذرد.
شهرداري ها در بسياري از کشورها دولت محلي هستند
وي در بخش ديگري از سخنان خود به مشکلات ساختاري در مديريت شهري اشاره کرد و گفت: شهرداري ها در ايران با بسياري از کشورهاي ديگر - فارغ از گونه حکومت آنها شامل فدرال، متمرکز، جمهوري، پادشاهي و ... - متفاوت است. شهرداري ها در کشورهاي ديگر در حوزه دولت هاي محلي عمدتا يک نهاد عمومي هستند که در همه شئونات زندگي مردم مسئوليت دارند اما متاسفانه در کشور ما اينگونه نيست.
با وجود مشکلات ساختاري به لحاظ قوانين به سمت ارتقاي کيفيت زندگي پيش رفتيم
شهردار تهران افزود: همين الان اگر به وظايف شهرداري نگاه کنيم اين کار ما براي راه اندازي موزه خوشنويسي يا همه اتفاقات ديگري که در اين عرصه افتاده به روايتي قانوني نيست. البته فردا مي گويند قاليباف گفت هر کاري ما انجام داديم غير قانوني است و به قبل و بعد سخن من کاري ندارند! ما با وجود اين مشکلات ساختاري مي خواهيم به سمت ارتقاي کيفيت زندگي برويم. تازه هنوز مسايل سياسي در اين موضوع دخالت ندارد.
وي در ادامه به شاخصه هاي نظام اسلامي اشاره کرد و گفت: فلسفه نظام اسلامي آگاهي بخشي است و در يک جامعه اسلامي نبايد فقر و تکاثر داشته باشيم و در مقابل بايد تعليم و تکريم را داشته باشيم. حال امروز با اين شاخص ها ارزيابي کنيم که در کجا قرار گرفته ايم؟
قاليباف خاطرنشان ساخت: حال بنده و امثال بنده به عنوان يک خدمتگزار با چه کارکردها، عملکردها و کار ويژه هايي مي توانيم اين شاخصه ها و آن اهداف را محقق کنيم؟ همينطور از چه مسيري مي توانيم به اين اهداف دست پيدا کنيم؟ حدود هفت سال قبل در جمع گروهي از صاحب نظران به اين موضوع پرداختيم که اي کاش همه بخش هاي ما شامل حوزه اقتصاد، مسايل فرهنگي، اجتماعي و هنري در جامعه حول اين موضوع حرکت مي کرديم که استقلال هر جامعه بستگي به مولد بودن آن دارد. از اين رو يک جامعه بايد بتواند قدرت، ثروت، معرفت و منزلت توليد کند.
تبديل درست منزلت و معرفت به ثروت وقدرت؛ شاخص نظام هاي اداري ما بايد باشد
وي در ادامه به تبيين کار ويژه حکومت و دولت ها پرداخت و گفت: اين نظام عريض و طويل بروکراسي و اين نظام سنگين اداري و اجرايي کشور چه فعاليت هايي مي خواهد انجام دهد؟ اين همه برنامه اول تا ششم توسعه و برنامه ساليانه داشتيم ولي مشخص بود هر سالي که مي گذرد چه کار مي خواهيم بکنيم؟ به نظر من ما يک کار ويژه بيشتر نداريم و آن اين است که بتوانيم اين چهار عنصر قدرت، ثروت، معرفت و منزلت را به درستي به هم تبديل کنيم. اين شاخص نظام هاي اداري ما درباره نهاد هاي مدني، مردم و عمومي و خصوصي است، يعني اينکه ببينيم چطور مي توانيم به درستي منزلت را تبديل به ثروت و قدرت کنيم و يا در مقابل چطور معرفت به ثروت و قدرت تبديل مي شود؟
شهردار تهران تصريح کرد: آن چيزي که بيشتر در جامعه با آن آشنا هستيم تبديل شدن ثروت به قدرت و قدرت به ثروت است که اي کاش اين اتفاق از مسير درستي باشد ولي بعضا از مسير نادرست صورت مي گيرد. آن چيزي که در حداقل ها و بعضا غير ممکن صورت مي گيرد تبديل شدن منزلت به قدرت است. چقدر چهره هاي شناخته شده از سرمايه هاي بزرگ کشور را داريم که براي حداقل هاي زندگي روزمره خود دچار مشکل هستند؟ هرگز نمي توانيد اين منزلت را به ثروت تبديل کنيد تا حداقل نيازهاي او را تامين کند؛ از اين رو مشخص مي شود مسير حرکت ما مسير درستي نيست.
وي افزود: حتي ثروتمندان براي اينکه منزلت اجتماعي پيدا کنند نيز مسير انحرافي را طي مي کنند و خط تکاثر را مي روند تا در جامعه نشان دهند کسي هستند. اين در حالي است که بسياري از مسيرهاي بهتر هم وجود دارد تا اين اتفاق بيفتد.
قاليباف ادامه داد: دولت هايي موفق هستند که اين کار ويژه ها را به درستي به هم تبديل کنند. در واقع اگر محور پيشرفت و توسعه همين رويکرد اجتماعي و فرهنگي باشد ما را کفايت مي کند.
رشد مثبت در حوزه مسکن در منطقه12 به دليل حرکات اجتماعي و فرهنگي مديريت شهري
وي در ادامه به تاثيرات حرکت اجتماعي و فرهنگي در شهر اشاره کرد و گفت: کليه اقتصاددانان از همه گرايش هاي سياسي و سليقه ها بر اساس شاخص هاي اقتصادي اتفاق نظر دارند که بخش مسکن در دهه گذشته رشد منفي داشته است؛ الان مي گويند رشد اقتصادي مثبت شده است اما در حوزه مسکن رشد اقتصادي ما هنوز منفي است و همه اين اتفاق نظر را دارند که رشد مسکن از منفي 10 به بالا است. در اين ميان اگر ارتقاي کيفيت زندگي بر اساس حوزه فرهنگي و اجتماعي مسير حرکت خودش را طي کند چه اتفاقي مي افتد؟ اگر به شاخص هاي بانک مرکزي در سال 94 و 95 در شهر تهران نگاه کنيد اين شاخص ها نشان مي دهد منطقه 12 ما داراي رشد مثبت بوده است.
وي گفت: هويت تاريخي، ملي، مذهبي ما در تهران در منطقه 12 و محدوده حصار ناصري خلاصه شده است اما بدترين شرايط در 50 سال گذشته در اين منطقه رخ داده؛ يعني در 50 سال گذشته هميشه مرکز شهر ما که مرکز هويتي ما بوده روز به روز از بين رفته و حاشيه و اطراف شهر توسعه پيدا کرده است. با وجود اين شرايط بود که حدود شش سال قبل طرحي در شوراي شهر با رويکرد اجتماعي و فرهنگي براي ارتقاي کيفيت زندگي در منطقه 12 ارايه داديم که در آن زمان با مخالفت هاي جدي روبرو شد و فراز و نشيب هاي زيادي را طي کرد اما به هر حال آن را تصويب کردند و ما با شدت و با تلاش مضاعف به اين موضوع پرداختيم.
قاليباف با اشاره به نقش اهالي فرهنگي و هنر در ارتقاي کيفيت زندگي، گفت: اگر روزنامه هاي سه چهار سال قبل را نگاه کنيد ، شاهد هستيد که در آن زمان ما آماج حرف ها قرار گرفتيم اما صبر کرديم چرا که منطقه 12 داراي انبارها، آسيب هاي اجتماعي، مسايل انضباط شهري و مشکلات زيادي بود اما امروز در شاخص هاي بانک مرکزي در شهر تهران تنها منطقه اي که رشد مثبت دو رقمي در حوزه مسکن داشته منطقه 12 بوده است. اين اتفاق در سال هايي رخ داده است که همه بخش مسکن در کشور و خصوصا تهران رشد منفي دارند. اين اتفاق به خاطر رويکرد اجتماعي و فرهنگي و توجه به همان آگاهي بخشي است.
وي در ادامه ابراز داشت: بزرگان مي گويند خانه ها انسان ها را مي سازند و انسان ها خانه ها را مي سازند. اينجا است که تاکيد مي کنيم هم سازه و هم کارکرد مهم است. اگر سازه مبناي رويکردي درستي داشته باشد به نتيجه درستي هم منتج مي شود.
اقدامات مديريت شهري در حوزه ميراث فرهنگي پايتخت به رغم وظيفه قانوني
شهردار تهران در ادامه با اشاره به اقدامات مديريت شهري در حوزه ميراث فرهنگي پايتخت، تصريح کرد: بدانيد شهرداري تهران هيچ وظيفه قانوني درباره مسايل ميراثي ندارد ولي امروز بزرگ ترين دغدغه ما همين مسايل ميراثي است. گاهي اوقات نيازمند اصلاح هستيم و به بيان برخي به بزک کردن هم نيازمند هستيم. اگر عکس ها و تصاوير دو سال قبل خيابان انقلاب از چهار راه ولي عصر تا ميدان انقلاب به عنوان راسته فرهنگي را نگاه کنيد و با امروز مقايسه کنيد شاهد هستيد چه تغييري رخ داده است اما اصلاح آن نماها، بزک کردن نيست بلکه يک ضرورت اجتناب ناپذير است. در مقابل کارهاي ماندگاري نيز تا کنون اتفاق افتاده است.
وي افزود: فکر مي کنيد اينکه خودرو به مرکز شهر، خيابان باب همايون و ناصرخسرو نرود تصميم راحتي بود؟ اين تصميمات توانست شهر و مرکز شهر را در حين اينکه رشد اقتصادي منفي بود، تبديل به رشد مثبت کند.
شهردار تهران عنوان کرد: طبيعتا ساخت و سازها و معماري درست در کنار طراحي و سازه درست و زيبا و توجه به فرهنگ گذشته ايراني و اسلامي نيز کمک مي کند که اين اتفاق ها بيفتد. امروز ده ها ساختمان را مي توانيم نام ببريم که اين اتفاق ها در آن رخ داده و يک نمونه آن در خانه تاريخي فولادوند و موزه خوشنويسي است.
در طول 12 سال گذشته يک لحظه از موضوعات فرهنگي و اجتماعي غفلت نکردم
قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود تصريح کرد: من هرگز در طول 12 سال گذشته يک لحظه از موضوعات فرهنگي و اجتماعي در بعد توسعه هاي زير ساختي غفلت نکردم و همه همکاران من به کمک خرد جمعي در اين مسير تلاش کرديم؛ در نتيجه امروز شاخصه ها روشن است و نشان مي دهد که اقتصاد سينما تکان خورده است. در اين زمينه رشد صندلي هاي سينما و همچنين سالن ها و صندلي هاي تئاتر از بعد کمي و کيفي در دهه گذشته را نگاه کنيد و با گذشته مقايسه کنيد.
وي با اشاره به اقدامات شهرداري تهران در عرصه کتاب و کتابخواني، گفت: از 70 کتابخانه در شهر تهران به بيش از 400 کتابخانه در اين شهر رسيديم که از يک کتابخانه محلي تا باغ کتابي که مقياس جهاني دارد را شامل مي شود. اين اقدامات بر اساس انديشه و برنامه مشخص صورت گرفته که چهارچوب هاي آن مورد اشاره قرار گرفت .
مبناي فرهنگي و اجتماعي مبتني بر مشارکت مردم منجر به توسعه پايدار مي شود
شهردار تهران تصريح کرد: الگوي منطقه 12 نشان مي دهد که اگر مي خواهيم توسعه پايدار و پيشرفت متوازني داشته باشيم، مبناي ما بايد مبناي فرهنگي و اجتماعي و مبتني بر مشارکت مردم باشد؛ اين اتفاق نيز هرگز از بالا به پائين امکان پذير نيست بلکه بايد از پائين به بالا اين حرکت اتفاق بيفتد. حتي در موضوعات مهمي مثل اشتغال هم 80 درصد توليد شغل در بخش خصوصي و 20 درصد در دولت است. يعني هويت اصلي مردم است و حرکت مردمي اساس کار ما قرار دارد.
قاليباف در ادامه تاکيد کرد: اگر کارهاي مفيد و خدمتي در حرکت ما در اين 12 سال گذشته بوده، انجام وظيفه کرديم اما بدون شک حتما خطاهايي هم داشتيم.
از سال 84 تا کنون تعداد خودروهاي تهران 2برابر شده است
وي به برخي انتقادات صورت گرفته درباره پل صدر اشاره کرد و گفت: تنها از تاريخي که ما در تهران مسئوليت شهرداري را برعهده گرفتيم تا امروز تعداد خودروهاي شهر به دو برابر تبديل شده است. يعني از نزديک به دو ميليون خودرو امروز به بالغ بر 4 ميليون خودرو در اين شهر رسيده ايم اما يک جاي ديگري در جلسات کارشناسي مي نشينيم و مي گوييم بايد رويکرد انسان محوري باشد، پياده راه در اختيار انسان ها قرار گيرد و مهم ترين عنصر انسان ها هستند. خوب يک تصميم بگيريم و ديگر خودرو وارد شهر نکنيم! چند شهر را نام ببرم که قيمت پلاک ماشين از قيمت خودرو بيشتر است تا مردم خودرو نخرند؟
شهردار تهران در ادامه تاکيد کرد: روزي که شهر تهران 30 کيلومتر مترو داشت، ما دو ميليون خودرو در اين شهر داشتيم و روزي که 300 کيلومتر مترو دارد نيز 4 ميليون ماشين داريم. اين يعني چه؟ ما حتما ناگزير هستيم بزرگراه بسازيم چون من مسئول اين نيستيم که بگويم ماشين وارد شهر نشود. روزانه هزار تا هزار و 200 ماشين به اين شهر اضافه مي شود. به دنبال آن آلودگي هوا و بقيه مشکلات ايجاد مي شود.
وي تاکيد کرد: ما ناگزير هستيم دو بزرگراه مهم يعني اتوبان هاي صدر و بابايي و اتوبان نيايش ( آيت الله هاشمي رفسنجاني) را به هم متصل کنيم، در وسط اين دو بزرگراه 7 کيلومتر قطع ارتباط بود يعني اتوبان صدر به اتوبان مدرس مي رسيد و آنجا در بن بست قرار مي گرفت و از آن طرف اتوبان نيايش در خيابان ولي عصر در بن بست قرار مي گرفتو گزينه اول ما بدون شک تونل بود، از اين رو يک بخشي را به صورت تونل اجرا کرديم، در ادامه امکان فني براي ساخت تونل وجود داشت و امکان تعريض اتوبان هم فراهم نبود، گزينه نهايي ساخت پل بود.
قاليباف تاکيد کرد: پل صدر از بعد معماري، فني، مهندسي و اجرايي در دنيا جزو 10 سازه اول قرار گرفته است. البته وقتي سازه را نگاه مي کنيم بعضي ها مي گويند بتن را نگه داريم که نشان دهنده بخش مهندسي کار است و بخشي هم اعتقاد دارند بايد سازه را زيبا کنيم. شخصا در اين زمينه چهار جلسه با کارشناسان داخلي و خارجي براي زيباسازي پل صدر گذاشتم اما مجموعه کارشناس ها تا همين شش ماه قبل نتوانسته بودند به اتفاق نظري برسند. در نهايت مجموعه طراحي زيباسازي پل صدر قطعي شد که حتما اين زيباسازي را اجرا مي کنند تا اين سازه هم زيبايي خودش را پيدا کند.
شهردار تهران عنوان داشت: انجام اين کارها با پيچيدگي و سختي هاي زيادي همراه است اما با کمک شما است که مي شود بر مشکلات فائق بياييم و اين مسير ارتقاي کيفيت زندگي را با رويکرد اجتماعي و فرهنگي و با محوريت و نقش اصلي مردم طي کنيم.
افتتاح خانه اتحاديه طي روزهاي اينده
وي با اشاره به پيگيري هاي صورت گرفته براي راه اندازي موزه تئاتر در تهران نيز گفت: آقاي عزت الله انتظامي هميشه پيگير تئاتر نصر تهران بودند، اين سالن مشکل مالکيتي و بحث هاي حقوقي زيادي داشت که حل و فصل شد. از اين رو در 31 مرداد ماه قرارداد قطعي آنجا براي واگذاري به سازمان زيباسازي منعقد مي شود تا ضمن احياي تئاتر نصر و اين فضا به موزه تئاتر تبديل شود. در کنار همين سالن تئاتر خانه اتحاديه نيز از سوي شهرداري خريداري و مرمت شد و و انشالله در همين هفته شاهد خواهيد بود که آنجا به چه مجموعه فاخري تبديل شده است.
هيچ کاري نيست که انجام دهيد و حاشيه اي بر آن ننويسند و نگويند
بر اساس اين گزارش محمد باقر قاليباف در بخش ابتدايي سخنان خود وي ضمن تقدير از تمامي دست اندرکاران حوزه بازسازي سازه، کارشناسي و گروه هاي مختلف به منظور افتتاح موزه خوشنويسي، گفت: هيچ کاري نيست که انجام دهيد و حاشيه اي بر آن ننويسند و نگويند؛ البته اين حرف ها زيبنده ما نيست اما واقعيت تلخي است که وجود دارد. خود ما در شهرداري تهران بايد به دستگاه هاي نظارتي پاسخ دهيم که اين اسناد تقلبي هستند و شما پول بي خود مي دهيد اما يک مرجع رسمي مي گويد اينجا سه برابر ارزش افزوده ايجاد کرده است! در اين شرايط هيچ موقع قادر نيستيم اين ها را با هم جمع کنيم.
اگر کسي از خودش آبرو نگذارد امکان حرکت به جلو وجود ندارد
وي گفت: اگر کسي از خودش مايه و آبرو نگذارد امکان حرکت کردن يک قدم به جلو وجود ندارد، اين از مشکلات امروز جامعه ما است و يکي از علل تاريخي عقب ماندگي در اين سرزمين نيز ريشه در همين موضوع دارد. با همه اين سختي ها بايد گامي به پيش برداشت. اي کاش اين انرژي ها به جاي هدر رفتن در مسير اصلاح جامعه و پيشرفت ما قرار گيرد.
قاليباف در پايان با اشاره به بهره برداري از موزه خوشنويسي نيز گفت: ما در شهرداري تهران براي اداره چنين مراکز و مجموعه هايي کمک خواهيم کرد اما همه عزيزان هنرمند بايد اينجا را رونق دهند و تقويت کنند. از اين به بعد نقش شما هنرمندان مهم است نه نقش مديريت شهري چرا که نقش ما پشتيباني خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۸۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حاشیه جلسه هیات دولت

این گزارش در حال تکمیل است... به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3074189 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • در حاشیه جلسه هیات دولت
  • ورود استاندار تهران به برخی موازی کاری‌ها در پاکدشت
  • نماینده مجلس: فرونشستِ اصفهان جدی است؛ وزیر میراث فرهنگی در حال انجام چه کاری است؟
  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • کم‌کاری دستگاه‌ها دلیلی بر ترک فعل فراجا نیست
  • کم‌کاری و اهمال دستگاه‌ها در خصوص ناهنجاری‌های اجتماعی قابل پذیرش نیست
  • رضاییان: شکایتی از رحمتی دریافت نکردم/ عضو هیات رئیسه هستم، اما قرارداد مالی با فدراسیون ندارم
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • نبود آموزش‌های شهروندی در حوزه فرهنگی و اجتماعی/ فعالیت‌های پردوام و فاخر محدود است
  • مسائل مرتبط با رضایتمندی مردم در اولویت کاری ما قرار دارد