Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-30@14:47:24 GMT

ایران، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۴۸۲۴۵

ایران، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن

به گزارش جام‌جم، بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن از یکم تا پنجم شهریور برگزار می‌شود و در این دوره کشورمان مهمان ویژه این رویداد است. گرچه نمایشگاه پکن یک رویداد عمومی نیست که همه مردم بتوانند در آن حاضر شوند و به صورت تخصصی برای اهالی نشر برگزار می‌شود، اما با توجه به بازار و جمعیت میلیاردی چین، این رویداد برای دست‌اندرکاران صنعت نشر بسیار مهم است و از این‌رو نمایشگاه پکن یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های کتاب جهان به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای تشریح فعالیت‌های کشورمان در این رویداد روز گذشته نشستی با حضور امیرمسعود شهرام‌نیا رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و نیز محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

فرصت‌های مهمان شدن

شهرام‌نیا رئیس موسسه نمایشگاه‌ها در این نشست گفت: حضور کشور یا شهر ویژه در یک نمایشگاه خارجی معمولا فرصت خوبی برای معرفی آن شهر یا آن کشور است و ما هم سعی خواهیم کرد از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

او با اشاره به دو تجربه قبلی حضور ایران به عنوان مهمان ویژه در دو نمایشگاه خارجی کتاب مسکو و بلگراد، اظهار کرد: موضوع مهمان ویژه شدن ایران در نمایشگاه کتاب پکن از دو سال قبل مطرح شد و نهایتا در سال گذشته مسئولان نمایشگاه کتاب پکن رسما از ایران برای حضور به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه دعوت کردند.

به گفته شهرام‌نیا، از سال گذشته تاکنون سه هیات از چین شامل 25 نفر به تهران آمده‌اند و گفت‌وگوهای متعددی انجام شده و در فروردین امسال تفاهم‌نامه‌ای بین طرفین به همین منظور امضا شد.

رئیس موسسه نمایشگاه‌ها در این نشست اعلام کرد: مطابق یکی از بندهای همین تفاهم‌نامه چین در سال 2019 به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران حضور خواهد یافت که با توجه به رفت و برگشتی بودن این حضور، هزینه‌های مربوط به حضور بسیار کمتر شد.

اعتراف به توزیع گز و پسته

در ابتدای این نشست مطبوعاتی هم محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در اظهارنظری جالب گفت: شرایطی که تا حدود پنج سال قبل در زمینه ارتباط ما با نشر خارج وجود داشت، چندان شرایط مطلوبی نبود، چندین و چند سال ما در نمایشگاه‌های بزرگ کتاب مثل فرانکفورت، پاریس و بلونیا حضور پیدا می‌کردیم اما واقعیت این است که تجربه این حضورها چندان نتیجه مشخصی نداشته است. شاید بیشترین وظیفه این حضور به توزیع جزوه مقررات نمایشگاه کتاب تهران بین ناشران خارجی و همچنین چیدن برخی کتاب‌ها در تعدادی از قفسه‌ها و پخش گز و پسته بین بازدیدکنندگان متمرکز بوده است.

آموزگار افزود: در سال‌های اخیر موضوع حضور کتاب ایرانی در بازارهای جهانی در دستور کار اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران قرار گرفت.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در عین حال با اشاره به این که نپیوستن ایران به معاهده جهانی کپی رایت یک مانع جدی برای حضور موثر در نمایشگاه‌های خارجی کتاب بوده است، در عین حال از رعایت حقوق مولفان و ناشران خارجی برای عرضه کتاب‌هایشان در نمایشگاه‌های خارجی توسط اتحادیه متبوعش سخن گفت و افزود: ما بعد از مجاب کردن وزارت ارشاد به منظور فراهم کردن زمینه حضور بخش خصوصی نشر در این نمایشگاه، با همکاران مان برای حضور در این بازارهای جهانی وارد گفت‌وگوهای تنگاتنگ شدیم.

در این نشست خبری تمبر یادبود حضور ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب پکن 2017 رونمایی شد.

9 نویسنده و تعداد بیشتری هنرمند

آن‌طور که شهرام‌نیا گفت غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن 500 متر مربع فضا دارد و طرح نهایی دکور غرفه بر مبنای ترکیبی از آجر کاری ایرانی و کاشی‌کاری ایرانی است.

به گفته قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران، تاکنون حضور انتشارات شمع و مه، ثالث، فرهنگ معاصر، ققنوس، حافظ، نگاه و ایران شناسی از ناشران بخش عمومی، پژوهشگاه میراث فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه جامعه المصطفی، انتشارات سمت، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انتشارات فاطمی از بخش دولتی و همچنین سه آژانس ادبی کیا، پل و تماس و نیز اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مجمع ناشران دفاع مقدس، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و انجمن تصویرگران کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب پکن قطعی شده است.

ایران با دست پر در این رویداد شرکت می‌کند. بر همین اساس، سه تصویرگر برگزیده انجمن تصویرگران کودک و نوجوان شامل فریبا اصلی، محسن رزاقی و مریم محمودی مقدم و نیز 9 نویسنده برجسته که عموما از برگزیدگان جایزه کتاب سال، جایزه جلال آل‌احمد یا نویسندگانی هستند که دست‌کم یک کتابشان به زبان چینی ترجمه شده است، شامل حسین پاینده، طاهره ایبد، مرضیه سلیمانی، هوشنگ مرادی‌کرمانی، علی‌اصغر سیدآبادی، شیوا مقانلو، جعفر شیرعلی نیا، سحر ترهنده و میرزانیا، مدیر گروه چینی دانشگاه علامه طباطبایی در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

دو خوشنویس برجسته نمایشگاه قرآن، حسین شیرکوند و محسن ابراهیمی؛ دو استاد حوزه صنایع دستی؛ دو خبرنگار حوزه کتاب و کامبیز درم‌بخش گرافیست و کارتونیست و همچنین چهار گروه موسیقی پگاه، سمفونی صلح و دوستی، گروه نقالی پازیریک و گروه موسیقی لیان به نمایشگاه کتاب پکن می‌روند. از سینماگران هم مینا ساداتی به سرزمین چشم بادامی‌ها می‌رود.

در حاشیه این نمایشگاه هم هفته فیلم ایرانی در نمایشگاه کتاب پکن به مناسبت حضور ایران به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه با نمایش شش فیلم ایرانی فروشنده، شیرین، هاری، من، شیار 143 و جامه دران برگزار می‌شود.

همچنین در غرفه ایران در پکن نمایشگاهی از 170 عنوان کتاب فارسی ترجمه شده به زبان چینی برگزار و همچنین از کتاب ایران‌شناسان چین و کتاب‌شناسی ایران و چین و دو ترجمه تازه از کتاب‌های «مربای شیرین» و «خمره» اثر هوشنگ مرادی‌کرمانی به زبان چینی رونمایی می‌شود.

نمایشگاه تهران هم در انتظار مهمان ویژه

معمولا روال مهمان شدن در نمایشگاه‌های کتاب در سطح جهان، روالی دوسویه است. یعنی کشوری که مهمان یک دوره می‌شود، شرایطی فراهم می‌کند که آن کشور برای دوره بعد مهمان نمایشگاهش باشد. مثل سال گذشته که هم ایران مهمان ویژه نمایشگاه کتاب مسکو بود و هم روسیه مهمان ویژه نمایشگاه تهران بود. امسال ما مهمان پکن هستیم و چینی‌ها در سال 2019 مهمان تهران. چند وقت قبل هم سفیر ژاپن برای نمایشگاه 2020 تهران اعلام آمادگی کرد. اما برای نمایشگاه کتاب تهران 2018 که حدود ده ماه دیگر برگزار می‌شود، هنوز مهمان ویژه‌ای مشخص نیست. رئیس موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی دراین باره به جام‌جم می‌گوید: یکی دو کشور دیگر درخواست مهمان ویژه شدن در نمایشگاه کتاب تهران را داده اند که طبیعا با تصمیم شورای سیاستگذاری این نمایشگاه یکی از این کشورها برای حضور به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران در سال 2018 انتخاب خواهد شد.

سجاد روشنی

به اشتراک گذاری کد خبر : 2962072461067979746 برچسب‌ها : نمایشگاه کتاب پکن مربای شیرین جام جم آنلاین ایران، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن لینک کوتاه :

ارسال نظر

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید: 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید. 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود. 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود. تصویر امنیتی : پربازدیدها آمریکا خطا کند، باید جنازه نیروهایش را از آب بگیرد!/ عملیات انتقام حججی، رده فرماندهی داعش را خواهد زد یک کارشناس به مجریان شبکه من و تو:مدافعان حرم نبودند داعش به زنان شما تجاوز میکرد آقای قاضی! پشیمانم؛ اما بخاطر اینکه چرا زودتر آنها را نکشتم! +عکس انتقاد مجری سرشناس تلویزیون از تغییر نام بزرگراه نیایش روایت علی فلاحیان از اعدام‌های سال 67/ علت تردید منتظری درباره اعدام منافقین سرکرده داعش تسلیم حزب‌الله شد 6 اشتباهی که در ارتباط با عینک های آفتابی مرتکب می شویم توضیحات خیابانی درباره صحبت های جنجالی اش پیرامون شهید حججی آیا اینجا واقعا تهران است؟ + عکس نبش قبور در یک امامزاده +عکس لیست همه پربازدیدها برگزیده‌ها لحظات دلهره آور از برق گرفتگی فشار قوی حادثه‌ تلخ برای زن آکروبات باز آشپزی که دستانش نمی سوزد عاقبت و دردسر چاق بودن زیاد نهنگ قاتل در کمین افتادن موج سوار انتقاد مجری سرشناس تلویزیون از تغییر نام بزرگراه نیایش پسر بچه هندی با دستهای غول پیکر واکنش مجری فرمول 1 به سوال در مورد ازدواجش ترامپ در سرازیری اشتباه + عکس یک کارشناس به مجریان شبکه من و تو:مدافعان حرم نبودند داعش به زنان شما تجاوز میکرد آخرین مطالب همه سایت 03:00 ایران، مهمان ویژه نمایشگاه کتاب پکن 02:45 نوآپارتاید، در انتظار ماندلایی دیگر 02:30 مهار مصرف بنزین با سهمیه‌بندی یا گرانی 02:15 نیم‌نگاه بورس به انتخاب کابینه 02:03 رادیو کاتالان: این حسادت ها خجالت آور است / مسی هیچ جا نمی رود 01:45 آهنگ صبا صمیمی و طاها پارسا به نام دور دور 01:30 ناکامی سینما در‌صادرات خنده 01:15 لحظات دلهره آور از برق گرفتگی فشار قوی 01:01 آسمانخراش‌های ایران فینالیست شدند 01:00 روش های وحشتناک شکنجه در زندان‌های داعش فهرست همه مطالب جام جم آنلاین © 2015 | کلیه حقوق این وب سایت متعلق به موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم است. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۸۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب

رئیس سازمان صدا و سیما با تاکید براینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بزرگترین رویداد فرهنگی کشور و یک فرصت بی‌نظیر می‌دانیم، گفت: صدا و سیما امسال نیز با تمام توان در خدمت نمایشگاه کتاب است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیمان جبلی درباره برنامه رسانه ملی برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: در ۲ سال گذشته تمام توان رسانه ملی اعم از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و معاونت‌های استانی و سیاسی در اختیار نمایشگاه کتاب قرار گرفت.

وی نمایشگاه کتاب را بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی کشور و یک فرصت بی‌نظیر دانست و افزود: برنامه‌های مفصل و متعددی از محل برگزاری نمایشگاه در مصلای امام خمینی (ره) تهران به روی آنتن رفت.

رئیس رسانه ملی اضافه کرد: در استودیوهای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز برنامه‌هایی ضبط و یا به‌صورت زنده پخش شد و بر این اساس برنامه‌سازان و همکاران عزیز ما توانستند از نمایشگاه کتاب، سرمایه قابل توجهی برای طول سال فراهم کنند تا در خدمت کتاب، فرهنگ کتابخوانی و تقویت این فرهنگ باشیم.

جبلی گفت: امسال نیز همچون سال‌های گذشته با عزم و جدیت در نمایشگاه حضور خواهیم یافت؛ هر شبکه متناسب با کارکرد خودش به پوشش رسانه‌ای این رویداد بزرگ فرهنگی خواهند پرداخت.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

کد خبر 748987

دیگر خبرها

  • انتشارات جمکران با ۵۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • حضور ۲ هزار تاجر در نمایشگاه اکسپوی تهران/آزاداندیشان جهان، بیش از این تداوم جنایات در غزه را تحمل نمی‌کنند
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب
  • نشر آموت با ۱۸۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • ایران میزبان ۲۲۰۰ مهمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ است
  • نخستین مسابقه «روایت‌نویسی نمایشگاه کتاب» برگزار می‌شود
  • افزایش در اعتبار بن‌ دانشجویی نمایشگاه کتاب/ انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • افزایش در اعتبار بن‌دانشجویی نمایشگاه کتاب/انصرافی از سوی ناشران خارجی نداشتیم
  • خبرهایی از مهران مدیری، پریناز ایزدیار و لغو ۵ کنسرت
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم