Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پس از اخراج استیو بنن، استراتژیست ارشد کاخ سفید، در توئیتی از او تشکر کرده و گفته که بنن در جریان مبارزات انتخاباتی با هیلاری کلینتون به او پیوسته بوده؛ مبارزاتی که او بسیار خوب توصیف کرده است.

بنن پس از اخراجش گفته است که او همچنان اهداف جریان‌های راست‌گرا را دنبال خواهد کرد و به وب سایت خبری برایتبارت بر می‌گردد که گرایش‌های راست افراطی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنن گفته است او چهره‌های قدرت در سیاست، رسانه و دنیای بازرگانی را به چالش خواهد کشید.

در خواست اخراج بنن ۶۳ ساله در چند روز اخیر بارها از سوی محافل سیاسی آمریکا طرح شده بود.

سارا سندرز هوکابی، سخنگوی کاخ‌سفید، روز جمعه (۱۸ اوت - ۲۷ مرداد) در کنفرانس خبری رسما اعلام کرد که امروز آخرین روز کاری بنن در کاخ‌سفید بوده است.

کنار رفتن این چهره کلیدی در ستاد انتخاباتی ترامپ، پس از آن قطعی شد که ژنرال جان کلی، رئیس دفتر جدید ترامپ، جایگاه کاری بنن را مورد بازبینی قرار داده بود.

کلی اخیرا جای راینس پریبس، رئیس دفتر مستعفی ترامپ را گرفته و تلاش دارد ساختار اداری و ارتباطاتی کاخ‌سفید را سامان بخشد.

رسانه‌های آمریکا گزارش کرده‌اند که ژنرال جان کلی و استیو بنن بعد از یک جلسه دو نفره به این نتیجه رسیدند که جمعه آخرین روز حضور بنن در کاخ‌سفید باشد.

با وجود این، کنار گذاشتن استیو بنن، کسی که نقش بنیادی در شکل دادن به شعار الویت اول آمریکا ترامپ داشت، بسیار دشوار به نظر می‌رسید چرا که بسیاری بنن را نماینده بخش مهمی از حامیان ترامپ می‌دانستند که توانسته بود با جلب آرای راست افراطی و لیبرال‌های راست‌گرا زمینه پیروزی ترامپ در رقابت سال گذشته با هیلاری کلینتون را فراهم کند.

همزمان رسانه‌های آمریکایی گمانه‌زنی‌های متعددی را مخابره کرده‌اند که پاکسازی ژنرال کلی در کاخ‌سفید هنوز به پایان نرسیده و ممکن است به زودی افراد دیگری که به حلقه استیو بنن نزدیک بودند شغل خود را از دست دهند.

انتصاب بنن، ۶۳ ساله، به عنوان استراتژیست ارشد کاخ‌سفید از همان روزهای نخست ورود ترامپ به کاخ‌سفید با انتقادهای گسترده روبرو شده بود چرا که بسیاری او را ملی‌گرایی افراطی که خود را حامی گروه‌های راست معرفی کرده بود می‌شناسند؛ گروه‌هایی چون نئونازی‌ها یا کوکلاکس‌کلان‌ها که دارای عقاید یهودی‌ستیزانه و اعتقاد به برتری‌نژادسفید هستند.

با وجود این، ترامپ تنها چند روز پس از ورود به کاخ‌سفید، بنن را حتی وارد جلسات شورای امنیت ملی کرد و بدین وسیله از حمایت قاطع خود نسبت به بنن خبر داد. اما آن انتصاب زمان زیادی به طول نیانجامید و با اخراج ژنرال مایکل فلین از سمت مشاور امنیت ملی و جایگزین شدن ژنرال اچ.آر. مک‌مستر، استیو بنن هم صندلی خود را در این شورا از دست داد.

در چند ماه گذشته، بارها از اختلاف شدید میان ژنرال مک‌مستر و استیو بنن و همچنین بالا گرفتن اختلاف میان او و سایر مشاوران ترامپ، از جمله داماد رئیس جمهور، جرد کوشنر، صحبت به میان آمده بود.

ویدئو/ گزارش بی بی سی

در چند هفته گذشته گمانه‌زنی‌ها از احتمال برکناری بنن افزایش یافته بود و زمانی به اوج خود رسید که ترامپ روز سه‌شنبه گذشته همزمان با ایراد اظهارات جنجالی‌اش درباره درگیری‌های خونین شارلوتزویل، به خبرنگاران در مورد شایعه رفتن یا ماندن بنن جواب صریحی نداد و گفت: حالا بگذارید ببینیم چه می‌شود.

پس از این اظهارات بود که بنن در یک مصاحبه کم‌سابقه با مجله دست چپی آمریکن پراسپکت با دلقک خواندن نئونازی‌ها و کوکلاکس‌کلان و راست‌گرایان افراطی که شنبه گذشته در شارلوتزویل تجمع کرده بودند، تلاش کرد میان خود و حامیان برتری نژاد سفید فاصله بیندازد.

با وجود این، او در این گفتگو جنگ اقتصادی علیه چین را پیشنهاد کرد و درباره استفاده از گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای کره شمالی گفت به نظر او تا زمانی که نشود امنیت جانی ۱۰ میلیون سکنه شهر سئول را تضمین کرد، استفاده از حمله نظامی علیه کره‌شمالی بی‌معنا است.

این اظهار نظر که کاملا بر خلاف موضع ترامپ علیه کره شمالی بود، بنابر گزارش‌ها، خشم رئیس‌جمهوری و مشاوران نظامی او همچون ژنرال دانفورد، رئیس ستاد مشترک و ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع را به دنبال داشت.

بنن بعد از انتشار آن گفتگو در نشریه آمریکن پراسپکت به دستیارانش گفته بود گمان می‌کرده گفتگوی او با سردبیر این نشریه محرمانه باقی خواهد ماند.

همچنین، پس از درگیری خونین شارلوتزویل که طی آن یک نفر کشته و دهها نفر زخمی شدند، بسیاری از نمایندگان کنگره و چهره‌های سیاسی از ترامپ خواسته بودند با برکناری استیو بنن، برائت خود از راست‌گرایان افراطی را اعلام کند.

با این حال، بنن، ساعتی بعد از رسمی شدن خبر اخراجش به نشریه بلومبرگ گفت او همچنان حامی ترامپ است.

بگذارید سوءتفاهم‌ها را برطرف کنم. من به نبرد خود به نفع ترامپ ادامه خواهم داد ولی این بار خارج از کاخ‌سفید؛ با همه دشمنان در کنگره، در داخل رسانه‌ها و دنیای ابرگروه‌های بازرگانی آمریکا ادامه خواهم داد.

رسانه‌های آمریکایی گزارش کرده‌اند که بنن دوباره به نشریه دست راستی برایتبارت باز می‌گردد؛ جایی که در چند سال گذشته آن را به تریبون و به قول خودش سلاح ملی‌گرایان دست‌راستی تبدیل کرده بود.

او گفته: اکنون دوباره آزاد شدم و می توانم دوباره تسلیحاتم را در دست بگیرم؛ اشاره‌ای به نشریه برایتبارت که بنن در سال‌های اخیر از آن برای ترویج عقاید ملی‌گرایانه و راست-آلترناتیو، سود برده است.

استیو بنن آخرین چهره مطرح ستاد انتخاباتی ترامپ است که تنها پس از حدود ۷ ماه از کاخ سفید اخراج می‌شود. پیش او هم ترامپ از پنج چهره شناخته شده ستادش روی برگردانده بود:

ژنرال مایکل فلین، مشاور امنیت ملی که سه هفته پس از انتصاب و در ۱۴ فوریه اخراج شد.

مایکل دابکی، مدیر ارتباطات کاخ سفید که در پایان ماه مه کاخ سفید را ترک کرد.

شان اسپایسر، سخنگوی جنجالی کاخ سفید که ۲۱ ژوئیه و همزمان با انتصاب آنتونیو اسکارموچی استعفا داد.

راینس پریبس، رئیس دفتر آقای ترامپ که در ۲۸ ژوئیه کنار گذاشته شد.

و بالاخره آنتونیو اسکارموچی که همچنان رکوردار کوتاه‌ترین زمان خدمت در کاخ‌سفید است و تنها ۱۰ روز به عنوان مدیر ارتباطات دوام آورد و در روز ۳۱ ژوئیه اخراج شد.

106

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۸۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سلیمانی عملیات‌هایی داشته که هیچ ژنرال آمریکایی نداشته!

استنلی مک‌کریستال، یکی از ژنرال‌های چهارستاره قدیمی آمریکا درباره حاج قاسم می‌گوید: « ما زمانی که برای مقابله با ایرانی‌ها تلاش می‌کردیم، سلیمانی را مورد بررسی قرار دادیم. او را زیرنظر گرفتیم. وقتی در میدان جنگ است، بسیار کاریزماتیک است و در محیط‌های مختلفی، عملیات داشته که هیچ ژنرال آمریکایی با هر میزان آزادی عملی، نداشته است و کارهایش را با آرامش و اثربخشی فوق‌العاده انجام می‌دهد.»

 به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: استنلی مک‌کریستال، یکی از ژنرال‌های قدیمی آمریکایی است که این روزها یا در کشتی تفریحی‌اش به سر می‌برد یا پای بازی گلف است. چنان اعتباری بین آمریکایی‌ها دارد که برای دیدارش باید به چندین نفر مراجعه کنند تا با این ژنرال چهارستاره صحبت کنند. او درباره حاج قاسم می‌گوید: «من از چیزهایی که مشاهده کردم، می‌توانم بگویم او بهترین کسی است که آنها دارند. ما زمانی که برای مقابله با ایرانی‌ها تلاش می‌کردیم، سلیمانی را مورد بررسی قرار دادیم. او را زیرنظر گرفتیم. وقتی در میدان جنگ است، بسیار کاریزماتیک است و در محیط‌های مختلفی، عملیات داشته که هیچ ژنرال آمریکایی با هر میزان آزادی عملی، نداشته است و کارهایش را با آرامش و اثربخشی فوق‌العاده انجام می‌دهد.»

اما برای اینکه معنای عمیق این نوع تعریف و تمجید دشمن از یک سردار بزرگ ایرانی را درک کنید، باید به انواع خاطرات درباره حاج قاسم مراجعه کنید. ماجرا به‌ویژه وقتی قابل تأمل می‌شود که پای صحبت‌های خودِ سردار بنشینید. کتاب «ذوالفقار» (برش‌هایی از خاطرات شفاهی شهید حاج قاسم به همت علی اکبری مزدآبادی) دقیقا چنین فرصتی را برای شما فراهم می‌کند. کتابی که حاج قاسم در آن از صحنه‌های عجیب‌وغریب نبرد می‌گوید و هشت سالی که با شجاعت و ایثار گذشت. آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش‌هایی از این کتاب است.

فرماندهان جلوتر از نیروها
نیروهای ما از ارتفاعات ٢٠٢تا ارتفاعات عین‌خوش و ارتفاعات ابوغریب را اشغال کردند و می‌رفتند به طرف دهانه ابوغریب. آتش توپخانه‌های ما روی ارتفاعات ابوغریب بود و زودتر می‌رفتیم تا تنگه ابوغریب را ببندیم. نخستین بار یکی استیشن به ما داده بودند و نخستین ساعتی بود که سوار این ماشین شدیم. من به اتفاق مهدی کازرونی و سیدغضنفر تهامی که بیسیم‌چیِ من بود و حسن دانایی‌فر که آن روز به‌اتفاق شهید زین‌الدین، مسئولیت اطلاعات از شاوریه تا عین‌خوش را داشتند و حسن مسئولیت آمادگی و اطلاعاتی محور دشت‌عباس و عین‌خوش را به‌عهده داشت، چهار نفری داخل ماشین نشستیم و جلوتر از نیروها حرکت کردیم. برای اینکه خودمان را به دشمن برسانیم. روی جاده خاکی از ارتفاعات به طرف پایین که روی نقشه به تنگه ابوغریب می‌رسید، راه افتادیم و از دور، تأسیسات چاه‌نفت را دیدیم و یقین کردیم که به ظرف ابوغریب می‌رویم.

ماشینی که داخلش بودیم تکه‌تکه شد!
رسیدیم به چاه‌نفت. چهار تا پنج نفر عراقی جا مانده بودند که آنها را اسیر کردیم و یک نفر را کنار اینها گذاشتیم و خودمان ادامه دادیم که برویم به طرف ابوغریب. وقتی مقابل تنگه رسیدیم، ارتفاعات از دو طرف می‌آمد و جاده از وسط ارتفاعات عبور می‌کرد. به محض اینکه حسن خواست بگوید تنگه ابوغریب، انتهای ستون عراقی‌ها مشغول عبور کردن بود و ما هم آن موقع جوان بودیم و زیاد اعتنایی نمی‌کردیم و به‌سرعت پشت سر ستون تانک می‌رفتیم که خودمان را برسانیم به ستون تانک. در یک ماشین تنها بودیم. همین که گفتیم تانک، انفجار عظیمی رخ داد. ماشین رفته بود روی مین ضدخودرو، مین منفجر شد. تمام ماشین تکه‌تکه شد.

احساس کردم صورتم سوخت...
عکس ماشین هست. توی تکه‌های ماشین ما چهار نفر در هوا معلق‌زنان افتادیم روی زمین و واقعاً عجیب بود. اگر عکس ماشین را ببینید، غیرقابل تصور است که در این ماشین کسی زنده بماند. حسن نصف سر پایش قطع شد، من صورتم سوخت و مقداری ترکش ریز به‌صورتم خورد و مهدی پایش زخمی شد. عمده ما زخم‌های کوچکی برداشتیم؛ درحالی‌که حداقل زخم آن صحنه باید قطع شدن پای کامل باشد. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد زنده باشیم. با انفجار ماشین، همزمان پشت سر ما از جاده آسفالت، احمد متوسلیان با ماشین رسید و قبل از آن، یک آمبولانس برای نجات ما آمد که رفت روی مین و همه سرنشینان آن کشته شدند. بعد بچه‌ها رسیدند و ما را منتقل کردند به بیمارستان دزفول. این آخرین روز عملیات فتح‌المبین بود.

دشمنی که صددرصد آماده بود
قبل از عملیات «بیت‌المقدس» (که منجر به آزادسازی خرمشهر شد)، سه عملیات در صحنه جنگ در جنوب انجام شده بود؛ عملیات «ثامن‌الأئمه»، عملیات «طریق‌القدس» و عملیات «فتح‌المبین». دیگر زمینی در جنوب، غیر از زمینِ خرمشهر باقی نمانده بود که بخواهد عملیات در آن انجام بگیرد. عملاً وقتی فتح‌المبین تمام شد، دشمن مطمئن بود عملیات بعدی برای خرمشهر است. اطمینان صددرصد داشت، لذا خودش را برای این کار آماده کرد. این یکی از مشکلات ما بود. منتها سه اتفاق افتاد که باعث پیروزی ما شد. یکی از آن ویژگی‌ها، طراحی عملیات بود.

هیچ طراح جنگی در دنیا نمی‌تواند!
الان بیش از ٣٠سال از جنگ گذشته است (زمان روایت این خاطره، ٣٠سال از جنگ گذشته بود) اما اگر دویست سال دیگر هم از جنگ بگذرد و همه طراحان دنیا جمع بشوند، نمی‌توانند طرحی جامع‌تر از عملیات بیت‌المقدس طراحی کنند. جامع‌ترین طرح بود، البته این طرح، طرح بسیار متوکلانه‌ای بود، متهورانه و شجاعانه. طرحی طراحی شد که نیرو را نیمه‌شب از کارون عبور بدهد، بعد در طرح خودش پیش‌بینی کند این نیرو بدون اینکه با دشمن درگیر شود، ٢١کیلومتر در شب پیاده‌روی کند، خودش را از بین دشمن برساند به جاده استراتژیک اهواز-خرمشهر... چنین طرحی در طراحی، قدرت می‌خواهد، جسارت می‌خواهد چنین اقدامی. خدا رحمت کند شهید بزرگوارمان، حسن باقری را. خیلی انسان بی‌نظیری بود. فکور بود. هیچ دانشگاه و دانشکده‌ نظامی نرفته بود اما خدا در وجود این جوان، دنیایی از فکر و توکل و قدرت قرار داده بود. حسن باقری، انسان عجیبی بود.

بیست و چند روز بی‌خوابی!
نکته دوم سرعت عمل بود. دشمن باور نمی‌کرد در چهلم عملیات فتح‌المبین، این عملیات آغاز شود. بیست و چند روز این عملیات استمرار داشت. آن چهره‌ها دیدنی بود. چهره‌های پر از دوده باروت، پر از خاک، یک گرد چند سانتی خاک روی همه این چهره‌ها نشسته بود. چهره‌هایی که عموماً مجروح بودند و زخم داشتند. همین شهیدحاج احمد متوسلیان، روی برانکارد، بعدا توی آمبولانس، در صحنه میدان، عملیات را اداره می‌کرد. در ذهنم هست بدون استثنا، فرماندهان مجروح بودند؛ خسته هم بودند. بیست روز بگذرد و شما حتی دو شبانه‌روز نخوابید! بیست‌وچندروز پیوسته جنگ، بدون هیچ خوابی، بدون اینکه یک کسی بتواند یک دراز عادی در صحنه بکشد! من دقیقا چهره‌ها در ذهنم هست. آمدیم کنار همین سه‌راه حسینیه.‌ آنجا جلسه‌ای بود... وقتی این جلسه در آنجا شکل گرفته بود، آن جلسه و آن تصاویر دیدنی بود، آن چشم‌ها دیدنی بود. آن گردن‌هایی که حرف‌نزده به یک طرف می‌افتاد، دیدنی بود و کسی واقعاً نمی‌تواند آن حقیقت را نشان بدهد.

با چه رویی برگردیم؟
در همین جلسه بود که حسن باقری اعجازی انجام داد... به‌دلیل خستگی فوق‌العاده بچه‌های رزمنده، همه فرماندهان بحث‌شان این بود که ما نیاز به یک تنفس داریم، یکی دو هفته، سه هفته، تجدید قوا بشود، نیروی جدیدی وارد جنگ بشود، بتوانیم کار را تمام کنیم. تقریباً اتفاق‌نظر وجود داشت. حسن باقری بلند شد ایستاد، گفت: «کجا برویم؟ ما بیست روز است که به مردم‌مان می‌گوییم خرمشهر در محاصره است. با چه رویی می‌خواهیم برگردیم؟» مفصل صحبت کرد. صحبت‌های حسن، جوّ جلسه را عوض کرد.

١٥ هزار اسیر، شوخی نیست!
عملیات، سه شب صورت گرفت. آن عملیاتی که خداوند پیروزی بزرگ را به ما نشان داد و نصیب کرد. من همیشه در ذهنم هست که چه شد در روز آخر عملیات که آن اتفاق معجزه‌آسا افتاد؟ بیش از ١٥هزار نفر اسیر شدند. شوخی نیست. شما یک جمعیت ١٥هزار نفری را جلوی چشمت بیاور، ١٥هزار نفر جوان، رزمنده، جنگنده، مجهز و مسلح، درحالی‌که با عقبه‌خودش ارتباط دارد، اینها همه بیایند تسلیم شوند! حالا غیر از هزاران نفری که به رودخانه اروند زدند، برخی‌ها را آب برد، برخی موفق شدند خودشان را به آن طرف رودخانه برسانند و...

کامیون کامیون اسیر می‌آوردند...
آن‌قدر عدد اسرا زیادی بود که توصیه همه فرمانده‌هان این بود که کسی به اسرا نزدیک نشود. چراکه بچه‌های ما توی آنها گم می‌شدند. تخلیه آنها بیش از یک روز و نصفی طول کشید. کامیون کامیون می‌آمدند اسرا را می‌بردند، تخلیه می‌کردند. در جنگ ما، یکی از جامع‌ترین صحنه‌هایی که می‌توان آن را به اندازه یک جنگ به نسل‌ها ارائه کرد، عملیات بیت‌المقدس است. در یک جنگ نامتقارن، بهترین ایده و الگوی موفق بود. لذا این پیروزی حاصل شد و خداوند قلب امام را خوشحال کرد و آن عبارت‌های حمدگونه بر زبان امام جاری شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سال ۲۰۲۴ هر لحظه دیوانه‌تر می‌شود!
  • (ویدئو) مهدی چمران: در تمام پارک‌ها باید نمازخانه و مسجد بسازیم
  • انتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید
  • (ویدئو) تعلیق تمام مسابقات لیگ ۲ جوانان تهران به خاطر ضرب و شتم داور
  • حمله به رفح هم کمکی به ما نمی‌کند | جنگ را باختیم
  • برپایی نماز جماعت باشکوه توسط معترضان مقابل کاخ سفید + ویدئو
  • (ویدئو) جدال با میراث شوم جنگ؛ زنی که رهبر مین‌زدایی در لبنان است
  • ژنرال صهیونیست: حمله به رفح هم کمکی به ما نمی‌کند/ جنگ را باختیم
  • سلیمانی عملیات‌هایی داشته که هیچ ژنرال آمریکایی نداشته!
  • ۲ ژنرال صهیونیست: حمله به رفح خطرناک‌تر از تمام عملیات‌های ارتش در نوار غزه است