Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه>خانواده - روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت:از اواسط عهد قجر، خانواده‌های ایرانی ترجیح دادند به جای شیربهای نقد، مهر دخترشان را بالا ببرند.


اينکه يکي از دلایلی که اهميت شيربها کم و مهريه در ايران خيلي مهم شد را بايد در تاريخ دوره قاجار پيدا کرد؛ دوره‌اي که مردم از دو جهت در حال تغيير بودند؛ يکي آشنايي بيشتر با اصل دين به‌ دليل گسترش سواد و زيادشدن تعداد روحانيون مطلع و دوم آشنايي ايرانيان با فرهنگ‌هاي غيرايراني و ارتباط با مردمان عثماني، عراق عرب و حتي غرب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فکر مي‌کنيد مهريه يک عروس‌خانم از طبقه معمولي و متوسط شهري حدود صد سال پيش چه قدر بوده؟ چشم‌ها را ببنديد و خودتان را در يک خانه با نرده‌هاي چوبي تصور کنيد؛ خانه‌اي که ديوارهاي حياطش هم کاهگلي است و داخل خانه پر از مهمان است؛ امروز بله‌بران دارند.
حرف‌ها تمام شده و سر همه‌چيز به توافق رسيده‌اند. حالا وقت نوشتن قرارداد مهريه است. خانواده عروس فرستاده‌اند تا حاج‌آقا محمدعلي‌آقاي اصفهاني بيايد که هم عروس و داماد را به هم محرم کند و هم چون تنها سواددار محله است، متن قرارداد را بنويسد.
آقامحمدعلي مي‌نويسد: «بسمه تعالي/ با ياد خدا و صلوات بر پيغمبر خاتم (صلي‌الله) و خاندان گرامي او و با تأييدات ولي‌عصر (عجل‌الله تعالي فرجه) اين کاغذ، قراردادي است که ميان طرفين جناب کربلايي رضاقلي گيوه‌دوز، پدر عروس محترم مکرمه- آن موقع رسم نبود اسم عروس را در قرارداد بنويسند- از يک طرف و جناب حاج‌رضا بزازباشي، پدر داماد آقا جعفرعلي بزازباشي منعقد شده. مهريه قبول شده از اين قرار است که يک جلد کلام‌الله مجيد، آينه يک جام، لاله يک زوج، لباس سه‌دست، يک عقيق پنج‌تن، يک شمايل مرتضي علي (عليه‌السلام) و صد تومان پول بر ذمه مي‌باشد. خدا مبارک فرمايد ان‌شاءالله؛ شوال ۱۳۲۹ قمري.»
البته اين مهريه يک عروس از طبقه متوسط جامعه در عهد قجر است که هم خانواده خودش و هم خانواده آقاداماد دستشان به دهنشان مي‌رسيده وگرنه مهريه يک عروس‌خانم که مثلا پدر کارگر يا باربر داشت، خيلي کمتر از اين چيزي مي‌شد که در اين قرارداد‌ها مي‌نوشتند. حالا اينکه چطور روزگار چرخيده و فرهنگ و تعاريف چرا اين‌قدر عوض شده که اين روز‌ها گاهي مهريه دختر يک کارمند ساده از مهريه يک دختر کارخانه‌دار بيشتر مي‌شود، از آن چيزهايي است که جامعه‌شناسان بايد جوابشان را پيدا کنند.
مهريه دختران طبقه ثروتمند چقدر بوده است؟
سه پارچه آبادي در يزد، يک کمربند طلا که با سکه‌هاي اشرفي تزئين شده بود، يک نيم‌تاج مرصع و غرق در جواهر و 10 دست لباس فرنگي (اين آخري خيلي مورد توجه عروس‌خانم قرار گرفته بوده). در ضمن آقاي داماد قبول کرده بود که ۶ هزار تومان هم شيربها بدهد.
طلاق در دوره قاجاريه
در دوره قاجار، زن در موارد خاصي همچون عدم دريافت نفقه از مرد، انحرافات اخلاقي يا ناتواني جنسي مرد، مي‌توانست درخواست طلاق کند و در صورت طلاق، وظيفه نگهداري کودکان از سوي مردان و مشکل پرداخت مهريه نيز مردان معمولي جامعه را از فکر طلاق زنانشان منصرف مي‌کرد.
4530

کلید واژه‌ها : قاجار - مهریه -

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۸۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای تحقق توسعه پوشش‌های بیمه‌ای در خوزستان

عبدالرضا روشنی مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان با اشاره به اینکه بر اساس ماده یک قانون این سازمان، توسعه و گسترش پوشش‌های بیمه‌ای به اقشار مختلف با اولویت گروه‌های فاقد بیمه، با هدف استقرار عدالت اجتماعی و ایجاد آرامش خاطر و امنیت روانی افراد جامعه مأموریت اصلی این مجموعه تلقی می‌گردد، گفت: در همین راستا از سال ۱۴۰۱ طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به اجرا درآمده است و از استقبال خوبی برخوردار بوده و در سال جدید نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

او با بیان اینکه تمامی صاحبان حرف و مشاغل آزاد، دارندگان سوابق بیمه‌ای از گذشته که در حال حاضر به هر دلیل دارای ارتباط بیمه‌ای نیستند، زنان خانه‌دار و دختران بالای ۱۸ سال و تمامی دانشجویان می‌توانند در قالب انعقاد قرارداد‌های اختیاری و مشاغل آزاد تحت پوشش این سازمان قرار گیرند، می گوید: عدم نیاز به مراجعه حضوری و انتخابی بودن نرخ بیمه و سطح دستمزدی از ویژگی‌های این قرارداد‌ها می‌باشد.

روشنی ادامه داد: قرارداد‌های گروه مشاغل آزاد و زنان خانه دار در سه نرخ با امکان بهره مندی از دو درصد سهم دولت منعقد شده و مخاطبان میتوانند با انتخاب دامنه تعهدات مورد انتظار خود با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی es.tamin.ir نسبت به ثبت قرارداد با امکان پرداخت آنلاین حق بیمه اقدام نمایند.

مدیر کل تأمین اجتماعی خوزستان گفت: نرخ حق بیمه اختیاری نیز ۲۷ درصد و مبنای پایه آن ۱/۲ برابر حداقل دستمزد سال می‌باشد.

در حال حاضر ۱۲۰ هزار نفر بیمه شده در گروه‌های حرف و مشاغل آزاد و اختیاری در سطح استان خوزستان تحت پوشش می‌باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا (+عکس)
  • عربستان اسپانسر فیفا شد!‏
  • عروس ارشد امام(ره) درگذشت
  • یولیا زوتوا: عروس ایرانی ها شدم و بسیار خوش شانس هستم
  • (تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟
  • بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای تحقق توسعه پوشش‌های بیمه‌ای در خوزستان
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • تولید، اشتغال و تأمین معاش خانواده، ثمره پشتکار بانوی اراکی
  • اصناف و بازاریان لباس‌هایی با پوشش مناسب در اختیار مردم قرار دهند
  • اجرای طرح نور تأمین کننده منافع زن و خانواده است