Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهردار تهران با بیان اینکه توان حل مشکل آلودگی هوای تهران را داشتیم ولی دولتی‌ها مسئولیت این کار را به شهرداری تهران واگذار نکردند، گفت: پرونده ساخت متروی تهران بسته شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدباقر قالیباف در برنامه شنبه شب «نگاه یک» در خصوص اصلی ترین مشکل شهرداری ها گفت: موضوع شهر و شهرداری در کشور ما مشکلات ریشه ای و اساسی دارد که مهم ترین بخش آن به مشکلات ساختاری و جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی کشور ما مربوط می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیریت یکپارچه شهری حلقه مفقوده خدمات دهی مطلوب شهرداری ها

وی با بیان اینکه اگر نگاهی به بقیه کشورهای دنیا داشته باشیم - فارغ از نوع حکومت ها شامل گونه های جمهوری، پادشاهی، پارلمانی، ریاستی، متمرکز و فدرال – عمده این سیستم های حکومتی در سطح اداره شهر بنا به نوع سوابق و تجربه دیگر کشورها یک مدیریت یکپارچه شهری را دارند، اظهارکرد: امروز حتی در کشورهای جنوب غرب آسیا، شبه قاره هند و شرق آسیا و اروپا شاهد هستیم که مجموعه شهرداری ها از اختیارات ویژه ای برخودار هستند، به نحوی که درخصوص امور زندگی روزانه مردم در حوزه های فرهنگی، بهداشتی، خدماتی و آموزش و پرورش به صورت یکپارچه پاسخگو هستند. یعنی واقعا شهردار هستند و مسئولیت دارند اما در کشور ما اینگونه نیست.

شهردار پایتخت ادامه داد: گاهی در محلات که بین مردم حضور پیدا می کنیم می بینیم توقع مردم روشنایی کوچه، مشکل آب و فاضلاب، مدرسه و... است، اما درواقع مسئولیت هیچ کدام از اینها با شهرداری نیست. آیا مردم از ما می پذیرند که مسئولیت آن با ما نیست و یا درست است این حرف را بزنیم؟

قالیباف با تاکید بر اینکه 70درصد جمعیت ما شهرنشین شده اند اما جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی کشور مناسب نیست، تصریح کرد: حتما موضوعاتی مثل محیط زیست، ورزش و میراث فرهنگی مهم است اما اداره شهرها اهمیت کمتری از این موارد دارد؟

وی با بیان اینکه در اغلب شهرهای دنیا شهرداری ها خودشان یک دولت محلی هستند، گفت: این حرف بدان معناست که همه نیازهای شهر در حوزه خدمات عمومی با مسئولیت شهرداری است و آنها پاسخگو هستند، اما سیستم اداری و اجرایی ما در کشور به شدت متمرکز است یعنی در همه موضوعات مرکزی تصمیم می گیریم و رفتار می کنیم.

شهردار تهران با ذکر مثالی افزود: خیلی وقت ها شهرداری یک پیاده رو می سازد و آماده می کند. بعد از یک ماه یکی می آید می گوید باید بکنیم. شهروند می گوید اینجا می خواهند به ما آب و برق و گاز بدهند و مخابرات می خواهد کابل بکشد شما چرا اجازه حفاری نمی دهید؟ و ما با اینکه آنجا را سه ماه نیست آسفالت کرده ایم باید برای رفع مشکل مردم اجازه دهیم. اینجاست که وقتی هماهنگی وجود ندارد اداره کلانشهر به این بزرگی واقعا سخت می شود. نتیجه این می شود شهر به این بزرگی کانال تاسیسات شهری هم نداشته باشد این غیر قابل تصور است.

مهم ترین مشکل شهرها مشکلات ساختاری و جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی کشور است

قالیباف با بیان اینکه مهم ترین مشکل شهرها مشکل ساختاری و جایگاه شهرداری ها در نظام اداری و اجرایی کشور است، خاطرنشان کرد: نمی شود با بخشنامه در سازمان شهرداری ها در معاونت وزارت کشور بخواهیم بر هزار شهرداری در کشور نظارت کنیم.

لزوم واگذاری امور تصدی گری به شهرداری ها و تولی گری و حاکمیتی در اختیار دولت

شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر راه حل رفع مشکل مطروحه گفت: در درجه اول دولت باید بپذیرد دست از تمرکز گرایی بردارد، قانون را اصلاح کند و به مجلس داده شود و مدیریت یکپارچه شهری شکل گیرد. به طوری که شوراهای شهر واقعا شورای شهر باشند یعنی برای همه جنبه های شهر تصمیم بگیرند و فقط شورای شهرداری نباشند که به امور مربوط به شهرداری ها فقط بپردازد.

وی ادامه داد: باید هر اموری که جنبه حاکمیتی ندارد و امورات تصدی گیری به شهرداری ها واگذار شود و امورات تولی گری و حاکمیتی در اختیار دولت باقی بماند تا به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی فعالیت کنند. تا این تصمیم و اصلاح صورت نگیرد به اعتقاد من کارهای اساسی و ماندگار در شهرها امکان پذیر نخواهد بود.

عملکرد ما را باید مردم قضاوت کنند

شهردار پایتخت با تاکید بر اینکه عملکرد ما را باید مردم قضاوت کنند، اظهارکرد: اگر نگاهی به آمارها داشته باشیم، می بینیم مردم خوب ما در شهر تهران خصوصا اهالی فرهنگ، نخبگان، متخصصان و گروه ها و اقشار اثرگذار دست به دست هم دادند و اتفاقات خوبی در شهر افتاد. این اتفاقات در 12 سال گذشته را اگر بخواهیم با گذشته مقایسه کنیم باید بگوییم در حوزه توسعه شهری و پیشرفت زیر ساخت های شهر اقدامات دوره اخیر مدیریت شهری با کل تاریخ شهرداری در شهر تهران قابل مقایسه است.

وی در توضیح بیشتر افزود: در سال 84 که توفیق خدمت را پیدا کردیم کلا 157 تقاطع در این شهر شامل پل روگذر و زیر گذر و دسترسی ها بود اما امروز این ها به حدود 350 تقاطع رسیده و بیش از دو برابر شده است. یعنی تعداد کل پل های شاخته شده در تهران در طول این 12 سال دو برابر شده است. فقط در اتوبان امام علی به تنهایی 57 پل ساخته شده است.

احداث 57پل تنها در بزرگراه امام علی(ع)

قالیباف با پرداختن به شرایط بزرگراه نواب بیان کرد: اتوبان نواب صفوی وقتی احداث شد شهر به دو نیمه شد و ارتباط چپ و راست قطع شد و با حجم تراکم زیادی ساختمان در کنار اتوبان ساخته شده است. اما ما در اتوبان امام علی که از شمال تا جنوبی ترین نقطه شهر می رود، در حین اینکه کندروها در اطراف برای دسترسی محلی است و خط ویژه اتوبوسرانی دیده شده است، 57 پل شرقی و غربی داریم تا هیچ دسترسی قطع نشود. ضمن اینکه اتوبان را به منفی یک بردیم یعنی در سطح مردم هیچ چیزی نمی بینند و تمام پل های عابر پیاده نیز وجود دارد.

احداث تمامی تونل های شهری پایتخت در دوره اخیر مدیریت شهری

وی سپس به تعداد تونل های شهری احداث شده در دوره اخیر مدیریت شهری اشاره و اظهارکرد: در این مدت هیچ تونل حمل و نقلی نداشتیم. تنها تونلی که داشتیم تونل رسالت بود که 11 سال بود کار ساخت آن شروع شده بود اما حدود 47 درصد پیشرفت کار داشتیم اما وقتی مسوولیت شهرداری را برعهده گرفتم حدود یک سال و اندی بعد این تونل را افتتاح کردیم و امروز بالغ بر 24 کیلومتر تونل تنها مخصوص حمل و نقل خودرو داریم. این به جز تونل های مترو، آب های سطحی و تاسیسات است. زیرا به عنوان مثال زمانی که پل صدر را ساختیم تمامی دکل های وسط را به کانال تاسیسات منتقل کردیم و این کانال ساخته شد.

احداث بالغ بر هزار پارک در 12سال اخیر

شهردار تهران به اقدامات 12سال اخیر در حوزه فضای سبز نیز پرداخت و گفت: تا سال 84 در شهر تهران حدود 1200 پارک بیشتر نداشتیم اما امروز بیش از دو هزار و 200 پارک در شهر تهران داریم. این مشهود است که در مقیاس محله، ناحیه و شهری این پارک ها وجود دارد. به عنوان نمونه بوستان بزرگ یاس در شرق تهران وجود دارد. از سرانه حدود کمتر از 9 متر برای هر نفر به حود 16 مترمربع سرانه فضای سبز به ازای هر نفر رسیده ایم. البته مناطق 9 و 10 از نظر وضعیت فضای سبز سرانه خوبی ندارند. دلیلش هم بافت متراکم این مناطق است که حتی زمین های بزرگی برای تملک وجود نداشت که آن را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس طرح جامع که البته پیش بینی شده است اهدافش باید در سال 1404 تحقق پیدا کند، هم اکنون به شاخص های قابل توجهی رسیده ایم. البته بعضی جاها توزیع ما توزیع نرمالی نیست. اما به عنوانمثال پارک ولایت 300 هکتار در جنوب شهر اتفاق بزرگی بود که رخ داد. 7 رود دره در تهران تفرجگاه شده اند. رود دره فرحزاد در نهج ابلاغه، جوانمردان، ولنجک؛ دربند، دارآباد و اوین درکه.

وی با اشاره به فضای سبز بزرگراهی گفت: امروز در هیچ بزرگراه و رمپ و لوپ زمین رها شده بدون فضای سبز را مشاهده نمی کنید. اگر تصاویر دوربینی 10 سال قبل تهران را نگاه کنید و با امروز مقایسه کنید امروز همه محیط ها متفاوت است. اگر بزرگراه های یادگار، چمران، مدرس، تپه های عباس آباد، اتوبان همت و آزادگان را مقایسه کنید در حوزه فضای سبز افدامات گسترده ای صورت گرفته است.

قالیباف با فعالیت های حوزه عمرانی پرداخت و بیان کرد: در حوزه زیر ساخت های بزرگراه ها، تونل ها و فضای سبز عدد و رقم ها اینگونه است که همه اقداماتی که تا پیش از این دوره در شهر تهران انجام شده است به همین مقدار در 12 سال گذشته کار انجام شده است.

مشکل آلودگی هوا را می توانستیم حل کنیم اما مسوولیتش را به شهرداری ندادند

وی با تاکیدبر اینکه بحث های مبنایی برای مدیریت یکپارچه بر همه مسایل شهر سایه انداخته است، تصریح کرد: اگر از من سوال شود مهم ترین چالش شهر تهران در حوزه های کارکردی چیست می گویم موضوع آلودگی هوا. در این دوره مدیریت بارها در تلویزیون همین بحث شد. بعضی ها معتقدند آلودگی هوا قابل حل نیست اما من معتقدم آلودگی هوا قابل حل است و حتی زمان گذاشتم. گفتم در مدت شش ماه می توانیم شرایط را از حالت بحرانی نجات دهیم اما مسئولیت این کار با دولت است و با شهرداری ها نیست. این به خاطر همان تمرکز گرایی و نبود یکپارچگی مدیریت شهری است. دولت عکس العمل نشان داد و گفتند اگر شهرداری این را می گوید مگر طرحی دارد. ما در سال 94 این طرح را دادیم و کارشناسی های متعددی شد. ما معتقد بودیم اجرای طرح را شهرداری بهتر از دولت می تواند انجام دهد نه اینکه دولت ضعیف است اما دولت انقدر موضوعات ملی و اساسی دیگری دارد که وقت لازم را برای این کار پیدا نخواهد کرد. این کار موضوع مهمی برای شهر تهران است اما الزاما موضوع اول دولت نیست چرا که دولت بحران آّب، رشد اقتصادی و مسایل سیاست خارجی و ... دارد که باید به آنها بپردازد. اما به هر حال دوستان تصمیم گرفتند خودشان عمل کنند.

وی ادامه داد: کلیات طرح بخش های سلبی و ایجابی داشت که این دو بخش توام با هم انجام می شد. یکی از این بخش ها می توانست توسعه حمل نقل شهری با سرعت بیشتری باشد و حتی تسهیلاتی در قانون برای این کار را ایجاد کنیم اگر دولت امکان کمک مالی ندارد با اصلاح قوانین می توانستیم بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی بیاوریم و با سرعت بیشتری این کار را پیش ببریم.

برخی اقدامات موثری در حوزه الودگی هوا فقط نیاز به تصمیم گیری دارد نه پول

قالیباف با بیان اینکه ابتدای سال 84 ما حدودا دو میلیون خودرو داشتیم اما در حال حاضر تعداد خودروها دوبرابر شده و بیش از 4 میلیون خودرو داریم، گفت: سوخت ها امروز استاندارد شده است اما در گذشته نه گازوئیل و نه بنزین استاندارد نبود. ضمن اینکه مثلا ما در شهر در شب ها کامیون هایی داخل شهر حرکت می کنند که حداقل 40 سال از عمرشان گذشته است چه کسی به این ها اجازه حرکت می دهد و چرا متوقف نمی شوند؟ چرا موتور سیکلت هایی وجود دارد که یک موتور سیکلت به اندازه بیش از 5 خودرو آلودگی دارند اما امروز تعداد موتور سیکلت های ما با تعداد خودروها رقابت می کنند. بعضی از این اقدامات سلبی است و پول نمی خواست بلکه تصمیم گیری می خواست.

جمعیت خود شهر تهران رو به افزایش نیست

وی با تاکید بر اینکه جمعیت خود شهر تهران رو به افزایش نیست، خاطرنشان کرد: به شهر تهران در محدوده 640 کیلومتر شهر تهران رشد مهاجرت غیر طبیعی نیست و زالد و ولد نیز از سطح نرمال پائین تر است اما عمده مهاجرتی که صورت می گیرد به اطراف شهر تهران است. اما این هایی که اطراف شهر تهران می آیند در حوزه مسایل اجتماعی اقتصادی فرهنگی رفت و آمد و اشتغال وارد شهر تهران می شوند و خارج می شوند و تبعاتش برای شهر تهران است. این یک مشکل ملی است.امروز در دشت تهران ما یک درصد خاک سرزمین را داریم اما حدود 23 درصد جمعیت را متمرکز کرده ایم معنی این حرف آن است که بحران آلودگی آب، هوا و خاک وجود دارد. نشست زمین در تهران نیز مربوط به مشکلات آب و خاک است که این نشست ها را به وجود می آورد.

به دولتمردان گفتم تصمیم بگیرید شهرداری مجوز ساخت و ساز ندهد ما اجرا می کنیم

وی تاکید کرد: اعمال نشدن سیاست های درست باعث بروز این مشکلات می شود. حتما ساخت و ساز هم نقش دارد اما همین بحث حدود سه سال قبل با حضور وزیر راه و شهرسازی و همه سازمان های نظام مهندسی پیش آمد. من اعلام کردم دولت تصمیم بگیرد بگوید شهرداری هیچ جواز ساخت و ساز درتهران صادر نکند. دولت می تواند این تصمیم را بگیرد؟ من همان زمان گفتم اگر این تصمیم را انجام دهید ما هم اجرا می کنیم اما این اتفاق نیفتاد بعد می گویند شهرداری تورم در حوزه مسکن ایجاد کرد.

تراکم فروشی در تهران کنونی حرف گزافی است/مسئولان غیرمنطقی اظهارنظر نکنند

قالیباف با بیان اینکه تراکم فروشی حرف گزافی است، گفت: خارج از ضوابط کسانی که خودشان مسئول این کار هستند حرف گزاف و غیر منطقی و غیر قانونی نگویند. تراکم یعنی شهروندانی که در این شهر زندگی می کنند بر اساس قوانین حقوقی دارند. کسی که 100 متر زمین دارد بر اساس طرح جامع تصویب شده تراکم پایه 120 متر از خیابان انقلاب به شمال دارد و از خیابان انقلاب به جنوب 180 تراکم پایه دارد. یعنی اگر 100 متر زمین داشته باشد 120 متر تراکم پایه دارد که حق عمومی همه شهروندان این شهر است و طبق قانونی است که تصویب شده است. بر اساس همان طرح جامع که به تصویب شورای عالی شهرسازی و دولت رسیده است یک تراکم مجاز هم وجود دارد یعنی بارگزاری بر اساس طرح دیده شده است. ممکن است بعضی جاها این ظرفیت و پهنه بندی ها 240 درصد و بعضی نقاط 360 درصد باشد اما همه این ها ضوابط دارد و به آن تراکم مجاز می گویند.

در دهه هفتاد هرچقدر پول می دادی تراکم می گرفتی

شهردار تهران با تاکید بر اینکه طرح جامع در شورای عالی شهرسازی تصویب می شود، بیان کرد: جالب است بدانید شهرداری ها هم خودشان عضو این شورا نیستند. طرح تفصیلی در کمیسیون ماده 5 تصویب می شود که 7 عضو دارد و یک عضو شهرداری و شش عضو دولت هستند. این ها بر اساس بررسی های کارشناسی صورت می گیرد. وقتی می گوییم تراکم غرض تراکم پایه و مجاز است. در گذشته مردم می گفتند هر چقدر پول بدهی، آش می خوری یعنی در دهه70 اگر هر چقدر پول می دادی هر چه طبقه بیشتری می خواستی به شما تراکم می داند. نمونه ها و عدد و رقم و آمار وجود دارد اما در این دوره مدیریت شهری به هیچ عنوان این نبود اگر کسی پول بدهد بتواند تراکم خارج از این دو دریافت کند. اگر جایی ضوابط و مقررات 9 طبقه و یا بلند مرتبه بود هرگز از ظرفیت مصوبات بیشتر به کسی ندادند. البته اینجا تخلفات در اجرا بود که سازمان نظام مهندسی و شهرداری باید برخورد می کردند که برخورد کردند.

مشکلات آلودگی هوا چند بخشی است و تنها موضوع جمعیت نیست

وی با بیان اینکه امروز مشکلات آلودگی هوا چند بخشی است و تنها موضوع جمعیت نیست چرا که رشد جمعیت در شهر تهران ثابت شده است، گفت: همه اصلاح قوانین باید با هم صورت گیرد. هم باید محدودیت در ساخت و ساز، محدویت در ورود خودروها، محدودیت در اسکان افرادی که به تهران می آیند ایجاد کنیم. شهرهایی در دنیا وجود دارد که پول پلاک ماشین قیمت بیشتری از خود خودرو دارد. هر چه خودروها قدیمی تر است آلودگی بیشتری و عارضه بیشتری دارد و باید هزینه بیشتری بدهند. البته اخیرا محدودیت طرح ترافیک را برای خودروهای هیبریدی برداشته ایم.

شهردار پایتخت با اشاره به اینکه باید وقتی کسی خودرویی تهیه می کند فضای پارک در منزلش داشته باشد، تصریح کرد: الان بحرانی داریم که خانه هایی هستند که در هر خانه به اندازه افراد خانه خودرو دارند و مشکل پارکینگ هم دارند. به کسی نمی گویند اگر خودرو خریدی باید پارکینگ داشته باشی. از این رو خودرو را در خیابان می گذارند.

وی با طرح این پرسش که چرا خودروساز نباید تسهیلات دهد تا خودروهای کهنه را عوض کنند تا هزینه سربار در مصرف بنزین ایجاد نکند، بیان کرد: خودروساز از شهرداری تمکین نمی کند اما می توانیم عوارض سنگین بگذاریم و بگوییم اگر از این تاریخ گذشت خودروی قدیمی حق حرکت در شهر ندارد. به عنوان مثال می توانیم در نقاطی که آلودگی بالایی داریم ورود موتورهای دوزمانه را ممنوع کنیم. ورود بخشی از موتور های انژکتوری را نیز در حوزه مرکزی شهر ممنوع کنیم چرا که بیشترین تراکم موتور آنجا است درعوض بگوییم همه موتورها برقی شوند. حداقل این ظرفیت فنی برای تولید موتور را در اختیار موتور برقی قرار دهیم. الان سرمایه گذار از ما سوال می کند و می گوید اگر موتور برقی وارد کردم ضمانتی است که سخت گیری کنید تا من مشتری پیدا کند و موتور برقی از من بخرند. این موتور در اقتصاد ملی به نفع ما است چرا که مصرف بنزین آن و آلودگی هوا به مراتب کمتر است.

وی به مشکلات دیگری در حوزه الودگی هوا پرداخت و اظهارکرد:ما می آییم اتوبوس هایی که در جاده هستند را ممنوع می کنیم می گوییم به خاطر نبود کیفیت و دلایل در جاده نروند اما همین ها سرویس شهری می شوند و ادارات دولتی و غیر دولتی از این اتوبوس ها استفاده می کنند. ما هزار و 100 دستگاه مینی بوس برای دهه شصت داشتیم که در این شهر رفت و آمد می کردند ولی همه آنها را جمع کردیم. کامیون هایی می بینیم که برای دهه هفتاد میلادی هستند اما شب تا صبح در این شهر تردد کرده و آلودگی عظیمی ایجاد می کنند. واقعا امروز نمی توانیم بگوییم ورود این خودروها ممنوع شود؟ در همه دنیا خودشان خودروهای خودشان را نوسازی می کنند ، نمی شود یک جا منفعت زیادی ببرند و یک جا خسارت زیاد به ما وارد کنند.

همکاران من در شهرداری هم پل و اتوبان ساختند هم مترو را تا افق 1404 پیش بردند

قالیباف در پاسخ به سوالی درخصوص اولویت های شهرداری تهران گفت: به نظر شما اینکه می گویند اولویت ما ساخت مترو نبوده است به چه دلیلی بوده است؟ این شهر باید چند خط مترو تا افق سال 1404 داشته باشد؟ ما در شهر تهران کلا هشت خط مترو بیشتر نداریم. بعضی می گویند قالیباف مترو نمی سازد و پل و اتوبان می سازد اما همکاران من زحمت می کشند هر دو تا را با هم می کشند. روزی که شهرداری را تحویل گرفتیم تنها خط دو مترو از صادقیه تا میدان امام می آمده است و از صادقیه روی زمین تا کرج می رفته است. خط یک مترو نیز از ایستگاه حقانی تا شهر ری می آمد و مجموعه این خط مترو 34 کیلومتر بوده است. امروز شمال خط یک به تجریش رسیده است و از جنوب نیز به حرم امام، نمایشگاه شهر آفتاب و تا فرودگاه حضرت امام (ره) امتداد یافته و ادامه اش به پرند می رود. این خطی است که الان به صورت 24 ساعته فعالیت می کند یعنی از فرودگاه مهر آباد به فرودگاه امام (ره) 24 ساعته فعالیت می کند.

تست گرم خط6 انجام شده و تا 2ماه دیگر به بهره برداری می رسد

وی ادامه داد: خط دو به شرق تهران و تا پایین تر دردشت ادامه پیدا کرد. خط سه مترو از اتوبان ساوه تا شهرک شهید محلاتی به طول 37 کیلومتر امتداد پیدا کرد و از اتوبان آزادگان به نعمت آباد، قلعه مرغ، میدان راه آهن، خیابان والی عصر، خیابان بهشتی، اتوبان صیاد، نوبنیاد و شهید محلاتی امتداد می یابد. خط 4 از شرقی ترین نقطه در انتهای پیروزی به اکباتان و غرب تهران می رود. خط شش مترو از دولت آباد و شهر ری به خیابان 17 شهریور، م

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۴۹۹۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته شدن پرونده مرحله نخست کنکور در گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ، نماینده تام الاختیار دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه صبح امروز ۱۱ هزار و ۸۰۰ دوطلب گروه آزمایشی علوم تجربی با هم رقابت کردند گفت: در این رقابت دو روزه بیش از ۲۷ هزار و ۸۰۰ دواطلب گیلانی مرد و زن با هم رقابت کردند. 
ارسلان دمیرچی با آزمون سراسری نوبت نخست سال ۱۴۰۳ در ۱۴ حوزه امتحانی گیلان همزمان با سراسر کشور پنجشنبه ۶ و جمعه ۷ اردیبهشت ماه برگزار شد افزود: داوطلبان گیلانی در ۵ گروه آزمایشی ریاضی و فنی، علوم انسانی، تجربی، هنر و زبان‌های خارجی با هم رقابت کردند. 
وی با بیان اینکه مرحله دوم این آزمون ۷ و ۸ تیر برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: نتایج قطعی ۲ آزمون پایان شهریور اعلام می‌شود.
نماینده تام الاختیار دانشگاه گیلان دربرگزاری آزمون‌های سراسری اعلام کرد: ۳ هزار و ۶۸۲ داوطلب رشته ریاضی فیزیک، ۸ هزار و ۲۹۲ نفر در رشته علوم انسانی، ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر در تجربی، هزار و ۲۱۹ داوطلب هنر و ۲ هزار و ۶۹۵ نفر در رشته زبان‌های خارجی با هم رقابت کردند.

دیگر خبرها

  • لزوم ساماندهی وانت‌های میوه فروشی در سنندج
  • پرونده شمشیربازی ایران با حذف سازنچیان بسته شد
  • ثبت ۵۱۰ فقره پرونده تخلف صنفی در استان سمنان
  • تابستان ۱۴۰۴ حفاری خط ۲ متروی شیراز به اتمام می‌رسد
  • شعبه پیگیری دریافت رشوه در شهرداری تهران ایجاد شد | پرونده ها در این زمینه با سرعت بیشتر پیگیری می شود
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ متروی تهران
  • سازمان ملل: اسرائیل مدرکی ارائه نکرد و پرونده یکی از کارکنان آنروا بسته شد
  • ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی تشکیل شد
  • تشکیل ۵۷ پرونده تعزیراتی برای نانوایان مشهدی
  • بسته شدن پرونده مرحله نخست کنکور در گیلان