Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@10:38:02 GMT

تولید 14 هزار تُن گلابی در باغات «قزوین»

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۵۰۴۲۰

تولید 14 هزار تُن گلابی در باغات «قزوین»

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قزوین پیش‌بینی کرد: در سال زراعی جاری بیش از14 هزار تُن گلابی در باغات این شهرستان تولید شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، «عباس علیخانی» اظهار کرد: این شهرستان با داشتن بیش از 928 هکتار باغات گلابی و متوسط عملکرد 15 هزار کیلوگرم در هکتار یکی از مناطق مستعد توسعه و کشت گلابی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ارقام کشت شده این محصول را بیروتی، درگزی، دوشیز و اسپادونا برشمرد و افزود: تاکنون از سطح 550 هکتار باغ گلابی با ارقام بیروتی محصول برداشت شده است.

علیخانی با اشاره به این‌که باتوجه به صرفه اقتصادی این محصول تنها در 5 استان کشور شرایط آب و هوایی مساعد برای کشت و پرورش این محصول فراهم است، گفت: این محصول دارای قابلیت نگهداری به مدت طولانی در سردخانه و عرضه آن در خارج از فصل است که باغداران تمایل بسیارزیادی نسبت به کشت و توسعه این محصول دارند.

وی مناطق کشت گلابی در باغات شهرستان قزوین را قدیم‌آباد، جمال‌آباد، چوبیندر و اقبالیه برشمرد و یادآور شد: برداشت این محصول از اوایل مرداد ماه آغاز و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۵۰۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت شکوفه‌های بیدمشک در آذربایجان غربی آغاز شد

معاون سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۶۰ هکتار از باغ‌ها و حاشیه باغ‌های استان زیر کشت گیاه بیدمشک است که حدود ۲.۵ میلیون لیتر عرق بیدمشک از باغات این مناطق تولید و استحصال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، علی دیانتی با اعلام خبر آغاز برداشت شکوفه‌های بیدمشک در آذربایجان‌غربی اظهار کرد: کار برداشت این محصول از اواخر اسفند ماه آغازمی شود و بسته به آب و هوای منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ روز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه به سبب کاربردهای متفاوت بیدمشک از جمله کارکردهای اکولوژیکی و زیست محیطی، حفاظت منابع خاک، صنعتی، دارویی، خوراکی، زینتی و سایر موارد می‌توان آن را جز درختان چند منظوره دانست، افزود: آمار رسمی از سطح زیر کشت و میزان تولید بیدمشک در کشور در دسترس نیست، اما استان آذربایجان‌غربی و شهر ارومیه در زمینه تولید بیدمشک و فرآورده‌های حاصل از آن از جمله عرق بیدمشک، نقل، حلوا و سایر تولیدات در کشور جایگاه خاصی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در سال‌های اخیر با توجه به اینکه برداشت این محصول به‌صورت سنتی و با استفاده از نیروی کارگری انجام می‌گیرد که موجب افزایش هزینه برداشت شده و از سوی دیگر تغییرات اقلیمی در سالیان اخیر و وقوع بارندگی به ویژه در زمان برداشت محصول که با توجه به حساسیت بالای گل آذین (شاتون) به رطوبت منجر شده که این عوامل به کاهش توسعه رشد این گیاه شده است.

دیانتی اضافه کرد: کشت این درختچه‌ها به صورت حاشیه‌کاری در کنار رودخانه، باغ و جوی‌های آب بوده که بیش‌ترین سطح در شهر ارومیه است.

وی ادامه داد: میزان تولید شاتون نر تازه بیدمشک در آذربایجان‌غربی حدود ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ تن و تولید عرق بیدمشک استان در سال‌جاری بیش از ۲.۵ میلیون لیتر برآورد می‌شود.

دیانتی افزود: بیشترین سطح زیرکشت بیدمشک در آذربایجان‌غربی در شهرستان‌های ارومیه، پلدشت و سلماس قرار دارد و سالانه و در شرایط نرمال، بیش از هزار تن گل تر بیدمشک از سطح باغ‌های استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه یک سوم شکوفه‌های تولیدی بیدمشک توسط واحدهای تبدیلی جذب و فرآوری می‌شود، تصریح کرد: نزدیک به یک سوم دیگر آن نیز در خانه‌ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می‌شود.

به گفته دیانتی باقی این محصول نیز در مصارف مختلف توسط واحدهای گلاب‌گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی، شیرینی و دسر در قنادی‌های ارومیه کاربرد دارد.

وی گفت: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دارد که مازاد این محصول به این کشورها صادر می‌شود.

دیانتی با اشاره به خواص مهم دارویی درخت بیدمشک خاطرنشان کرد: عرق بیدمشک در رفع کم‌خونی، ناراحتی‌های قلبی و تسکین اعصاب کاربرد دارد و دم‌کرده برگ بید مشک نیز برای اسهال خونی و خوردن عرق شکوفه آن برای خفقان گرم و تب‌های گرم نافع است.

به گزارش ایمنا، عرق و نقل بیدمشک جز سوغاتی‌های ارومیه محسوب می‌شود که به شکوفه‌های آن در زبان ترکی پیش‌پیشا گفته می‌شود و در ایام قبل از عید نوروز تا چندین روز پس عید عطر شکوفه‌های بیدمشک و یا همان پیش‌پیشا به واسطه فروش و یا عرق‌گیری آن در کوچه و خیابان‌های ارومیه به مشام هر رهگذری می‌تواند برسد.

کد خبر 737403

دیگر خبرها

  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی کشاورزی در قزوین / احتمال آسیب به محصولات زراعی و باغی
  • خسارت سرمازدگی به باغات چغاله خفر + فیلم
  • برداشت شکوفه‌های بیدمشک در آذربایجان غربی آغاز شد
  • «بیدمشک»پیام آور بهار در ارومیه/ کشت بیدمشک در ۶۰ هکتار
  • ۱۴ هکتار از اراضی شهرک های صنعتی قزوین آزادسازی شد
  • جهش تولید در دیمزارهای تفت با کشت گیاه آنغوزه
  • از تولید ذرت تا اجرای طرح جهش تولید در مزارع فارس
  • مشارت شرکت‌های درمانی در رویداد صدرا
  • شرکتی پیشرو در حوزه درمانی
  • آزادسازی ۱۴ هکتار از اراضی شهرک‌های صنعتی قزوین