Web Analytics Made Easy - Statcounter

۴ هزار دست‌فروش در حالی کف خیابان‌ها و معابر بروجرد درنتیجه بیکاری فزاینده دست‌فروشی می‌کنند که برخی سودجویان قاطی آن‌ها سرقفلی برخی مناطق را به نام خود سند زده و هیچ اهرمی قادر به مقابل با آن‌ها نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجرد، خیابان‌های شهر بروجرد دیگر جای قدم برداشتن و عبور و مرور نیست، از همان سرصبح بساطی‌ها با چندین گونی پر از وسایل مختلف در کنار خیابان‌ها و پیاده‌روهای هسته مرکزی شهر بساط کرده‌اند، از خیابان صفا گرفته تا ابتدای خیابان تختی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جوانانی که از بیکاری دست‌فروش می‌شوند

تعدد دست‌فروشان در شهر بروجرد دیگر تنها مختص ایام منتهی به سال جدید و شهریورماه برای عرضه لوازم‌التحریر و رخت و لباس مدارس نیست، دست‌فروشی در بروجرد یک معضل اجتماعی است که بسیاری از خانواده‌ها را با عواقب خود همراه ساخته است، جوانانی که برای فرار از بیکاری راهی جز روی آوردن به دست‌فروشی ندارند، خیلی که همت کنند تهش خرید یک وانت با یک بلندگوی گوش‌خراش و چرخیدن در سطح شهر و میوه‌فروشی است.

صد البته که این کارها درآمد پایدار نیست و نمی‌تواند در بلندمدت چاره‌ای برای بیکاری جوانانی باشد که بریده از یافتن کار در کاریابی‌ها و کارخانه‌ها و صنایع رو به دست‌فروشی آورده‌اند، حتماً آن‌ها هم دلشان می‌خواهد با مدارک دانشگاهی که به‌سختی دریافت کرده‌اند کاری نان‌وآب‌دار دستشان را بگیرد اما دریغ که این‌چنین خواسته‌ای در بروجرد تنها یک رؤیاست.

آمار دست‌فروشان، بساطی‌ها و وانت‌های پرسروصدای حمل میوه و گاه کفش و لباس به گفته مسئولان این شهر به بیش از 4 هزار نفر رسیده است! انگار دست‌فروشی راحت‌ترین و رایج‌ترین شغلی است که در شهرستان بروجرد یافت می‌شود.

به دست‌فروشان بروجردی که در اصطلاح به آن‌ها مسببان سد معبر اطلاق می‌شود باید دست‌فروشان شهرهای دیگری مانند: ملایر، نهاوند و گاه خوزستانی‌هارا هم افزود.

در بساط دست‌فروشان ‌هم همه‌چیز می‌توان یافت، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد و دیگر لازم نیست برای خرید هر چیزی به مغازه‌ها مراجعه کرد هرچند که برخی مغازه‌داران سودجو نیز از این آب گل‌آلود برای خود ماهی می‌گیرند و چون استقبال شهروندان از کالاهای ارائه‌شده توسط دست‌فروشان بیشتر است قاطی دست‌فروشان جلوی مغازه خود بساط پهن کرده و سد معبر می‌کنند.

بروجرد شهر دست‌فروشان

بروجرد را می‌توان شهر دست‌فروشان نامید، شهری در احاطه دست‌فروشان که هرروز بساطی برای شهرداری درست می‌شود، حالا دیگر مأموران رفع سد معبر شهرداری بروجرد با آن وانت آبی رنگشان نیز نمی‌توانند مانع فعالیت دست‌فروشان شوند.

دعواها و زدوخوردها بین مأموران رفع سد معبر شهرداری و دست‌فروشان هرروز حکایت از حادثه‌ای تلخ از مضروب شدن یکی از طرفین و یا هتک حرمت‌های اجتماعی می‌دهد، حادثه‌ای که کمتر از یک ماه پیش در بروجرد برای یک جوان فلفل فروش رخ داد که در آن برای مقابله با مأموران سد معبر اقدام به ریختن فلفل‌های خود کف خیابان کرد و اعتراضات و احساسات عمومی را به دنبال داشت، گواه این مطلب است.

سودجویی در دست‌فروشی

البته دراین‌بین نباید رد پای سودجویانی که به دست‌فروشی به‌عنوان شغل دوم خود نگاه می‌کنند و با این کار خود سد معبری بزرگ در خیابان‌ها و پیاده‌روها درست کرده‌اند، نادیده گرفت. این افراد نیز با سوءاستفاده از غفلت مدیریت شهری بساطی را بر بساط دست‌فروشان نیازمند پهن می‌کنند تا نانی اضافه‌تر از این شلوغی بازار به خانه ببرند.

مدیران شهری بروجرد نیز در مواجهه با این معضل اجتماعی چیزی جز بیان تأسف و ضعف خود ندارند تا اینکه گناه وجود این‌همه دست‌فروش را گردن کارخانه‌ها ورشکسته و بیکاری جوانان بیندازند. حالا دیگر بر کسی پوشیده نیست که بخش عمده‌ای از این تعداد دست‌فروش همان کارگران بیکار شده از صنایعی است که بارها آوازه آن را شنیده‌ایم، کارگران نساجی، سامان کاشی، کاشی جم، زاگرس خودرو و کارخانه‌ها ریزودرشت دیگری که برای کارگران خود ارمغانی جز بیکاری و دست‌فروشی کنار معابر را نداشته‌اند.

3 تا 4 هزار دست‌فروش کف خیابان‌های بروجرد!

غلام عباس یاراحمدی سرپرست شهرداری بروجرد مشکل و معضل سد معبر را یکی از دغدغه‌های شهرداری و شورای شهر دانسته و در این خصوص می‌گوید: در حال حاضر سه تا چهار هزار دست‌فروش از بساطی تا ماشین‌های حمل میوه در سطح معابر و خیابان‌های این شهر ایجاد سد معبر کرده‌اند.

وی می‌افزاید: بار مقابله با این معضل سد معبر را به دوش شهرداری انداخته‌اند درحالی‌که شهرداری به‌تنهایی توان مقابله با این معضل اجتماعی را ندارد و نیازمند حمایت از مأموران رفع سد معبر است که متأسفانه از سوی نهادهای متولی همچون نیروی انتظامی هیچ‌گونه کمکی نمی‌شود.

شهردار بروجرد ایجاد بازارچه‌های محلی در هشت نقطه از سطح شهر را از راهکارهای شهرداری برای مقابله با این معضل ذکر کرده و عنوان می‌کند: در حال حاضر دست‌فروشان برای انتقال به این اماکن مقاومت می‌کنند و برای رفع این مشکل باید شهرداری با کمک نیروی انتظامی و دادستانی مشکل سد معبر را از داخل شهر جمع کنند.

خریدوفروش سرقفلی دست‌فروشی در بروجرد

البته این معضل در بروجرد به‌صورت دادن رشوه‌هایی نیز تبدیل‌شده به این صورت که برخی دست‌فروشانی که عمدتاً از طوایف متأسفانه بدنام اطراف هستند با دادن مبالغی پول به مأموران سد معبر در برخی مناطق شهر سرقفلی برای خود ایجاد کرده‌اند که حتی نیروی انتظامی نیز به دلیل چتر حمایتی ایجادشده توسط مأموران سد معبر قادر به مقابله با آن‌ها نیست.

علیرضا دلیری فرمانده انتظامی بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم بابیان اینکه شهرداری بروجرد 110 میلیون تومان به نیروی انتظامی بابت حق‌الزحمه کارکنان این نهاد بدهکار است، می‌گوید: نیروی انتظامی وظیفه قانونی در زمینهٔ برخورد با سد معبر و حمایت از نیروهای رفع سد معبر ندارد مگر اینکه شهرداری در قالب قراردادی تعدادی از کارکنان نیروی انتظامی را در ساعت استراحت خود برای این کار به خدمت گیرد که در این صورت موظف است طبق قرارداد حق‌الزحمه آن‌ها را بپردازد.

وی می‌افزاید: نیروی انتظامی نیروی مازاد ندارد که در خدمت شهرداری قرار دهد که با برخی طوایف بدنام درگیر شوند و حتی آن‌ها را ضرب‌وجرح کنند آن‌هم برای دریافت مبالغ اندکی که شهرداری می‌دهد که آن را هم نمی‌دهند و خلف وعده می‌کند.

کم کاری شهرداری

فرمانده انتظامی بروجرد بابیان اینکه شهرداری بروجرد یک لشکرنیرو داردادامه می‌دهد: اخیراً برای اینکه کمکی به مدیرعامل میادین میوه و تره‌بار کنیم نیروهایی به آن‌ها داده‌ شده و چهارراه معلم را از وجود دست‌فروشان پاک‌سازی کرده‌ایم اما در رابطه با رفع سد معبر قرار بر این شد قراردادی با ما منعقد کنند تا کارکنان نیروی انتظامی برای مقابله با سد معبر اعزام شوند و روزانه به آن‌ها دستمزد داده شود.

وی تصریح می‌کند: در صورت وقوع هرگونه درگیری در حضور نیروی انتظامی که ضابط دادگستری است صورت‌جلسه شده و متخلفان به دادگستری معرفی می‌شوند اما در صورت عدم حضور نیروهای انتظامی باید متخلفین به کلانتری منتقل‌شده و پس‌ازآن پرونده شاکی و متشاکی برای آن‌ها تشکیل شود.

دلیری اعتقاد دارد که در بروجرد نیروی انتظامی می‌تواند به‌عنوان اهرمی بازدارنده با این معضل اجتماعی برخورد کند چراکه می‌دانند اگر تعرضی هرچند کوچک به سرباز نیروی انتظامی ‌شود متخلفان زندانی خواهند شد منتها شهرداری برای این کار هزینه نمی‌کند.

تبعیض شهرداری در برخورد با دست فروشان

وی به‌صراحت می‌گوید: شهرداری هم پولدار است و هم می‌تواند هزینه این کار را پرداخت کند اما وقتی یک مسیر را به‌صورت رندوم پاک‌سازی می‌کنند و باکسی که به هر عنوان یا پولی داده یا از آن می‌ترسند کاری ندارند و با دست‌فروش مستضعف برخورد می‌کنند این امر سبب دلسردی کارکنان نیروی انتظامی برای مشارکت در این امور می‌شود.

دلیری تأکید می‌کند که در صورت پرداخت حق‌الزحمه کارکنان نیروی انتظامی باکمال میل حاضر به همکاری با آن‌ها است.

بنابراین مشخص می‌شود دست‌فروشی در شهری همچون بروجرد تنها یک معضل در زشت کردن ویترین شهری نیست که لایه‌های زیرپوست آن سبب ایجاد تشنج در مدیریت شهری و برخورد با این پدیده شده چراکه مأموران سد معبر نیز اهرم فشاری در مقابله با این معضل ندارند و تکلیف مقابله با دست‌فروش واقعی و افراد سوءاستفاده‌گر را نمی‌دانند.

حالا بماند که برخی دست‌فروشان سوءاستفاده گرچه مبالغی را به‌عنوان باج به مأموران مقابله با سد معبر می‌دهند تا سبیل آن‌ها را چرب کنند و مانع از جمع‌کردن بساط آن‌ها شوندو این کاملاً مصداق این است که برخی مناطق در خیابان‌ها و معابر مختلف بروجرد به نام برخی افراد ذی‌نفوذ سند خورده است(!!!) و چرا شهرداری همت نمی‌کند با این افراد معلوم‌الحال برخورد کند معمایی است که برای ما هنوز روشن نشده است.

گزارش:الهام شاهدپور

انتهای پیام/

R41450/P1336/S6,72/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۵۲۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید شهرداری بوکان بر استمرار طرح‌های عمرانی و توسعه فضای‌سبز

امیر احمدی سرپرست شهرداری بوکان در بازدید از طرح تفرجگاهی، گفت: فعالیت‌های عمرانی و توسعه فضای سبز در تفرجگاه نالشکینه توسط بخش‌های مختلف شهرداری آغاز شده است.

وی افزود: نالشکینه بخشی از هویت شهر بوکان است و تمام اقدامات انجام گرفته باید طبق طرح‌های از قبل کارشناسی شده و هدفمند باشد.

احمدی ضمن قدردانی از فعالیت‌های انجام گرفته در سال‌های پیش در نالشکینه بر لزوم ادامه فعالیت‌های عمرانی و فضای سبز در این مکان در سریع‌ترین زمان ممکن توسط بخش‌های مختلف شهرداری تأکید کرد.

وی در ادامه گفت: همچنین در بازدید از طرح احداث بخش جنوبی خیابان سی متری نالشکینه با بیان اینکه به زودی بخش جنوبی سی متری نالشکینه آسفالت و زیر بار ترافیک خواهد رفت، تصریح کرد: این معبر مهم در هدایت خودرو‌های عبوری به بخش شمال و جنوب شهر بوکان نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

سرپرست شهرداری بوکان اضافه کرد: ساماندهی، اجرای فضای سبز و همچنین آسفالت این مسیر در دستور کار قرار گرفته است و به‌زودی این معبر به بخش شمالی خود واقع در دامنه نالشکینه متصل خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • تأکید شهرداری بوکان بر استمرار طرح‌های عمرانی و توسعه فضای‌سبز
  • کشف ۸۰۰ گرم هروئین از مخفیگاه خرده‌فروشان مواد مخدر
  • دستگیری هجده خرده فروش مواد مخدر در کیش
  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد
  • مشکلات اتحادیه عطاران و سقط فروشان بررسی شد
  • اجرای طرح انضباط شهری مشاغل سیار در ۱۲ منطقه تهران
  • بساط دستفروشی از تئاتر شهر جمع می‌شود/ دستفروشان برای دریافت مجوز ثبت‌نام کنند
  • وانتی ها و چرخی های تهران بخوانند ؛ شهربانان در کمین کسانی که سد معبر می کنند
  • ۱۶ میلیارد تومان حراج خرده فروشی سازمان اموال تملیکی استان تهران ثبت شد
  • توزیع ۸۵۰۰ تن آسفالت در ۶۱ معبر شهری تبریز