Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر املاک و اراضی آستان قدس رضوی در سرخس از استقبال مردم از بهره مندی از مصوبه مساعدتی سنددار شدن اراضی کشاورزی و منازل مسکونی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدسبه نقل از آستان نیوز، محسن حسابی اظهار داشت: در اجرایمنشور هفتگانه مقام معظم رهبریو مصوبه مساعدتیتولیتآستان قدس رضوی درباره تعیین تکلیف اراضی زارعی در اختیار اهالی و بهره‌برداران شهرستان سرخس و سنددار کردن عرصه منازل مسکونی روستاها، به منظور تأمین امنیت خاطر مردم، استفاده بهینه از آب، خاک، تسهیلات بانکی و تسویه اجاره‌های معوقه اراضی در اختیار زارعین(اصلاحات ارضی، نسق کار و شش‌ساله) و سنددار کردن اراضی کشاورزی و عرصه منازل مسکونی واقع در موقوفاتآستان قدس رضوی، شرایط مساعدتی ویژه‌ای با معافیت پرداخت حق تقدیمی فراهم آمد که در انتهای سال 1395 و بعد از دیدار تولیت آستان قدس رضوی از شهرستان سرخس ابلاغ و اجرایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر املاک و اراضی آستان قدس رضوی در سرخس افزود: به همین منظور سه دفتر پیشخوان خدمت اجرای مصوبه مساعدتی سنددار کردن اراضی کشاورزی و منازل مسکونی منطقه سرخس توسط امور املاک و اراضی آستان قدس رضوی در این شهرستان راه‌اندازی شد که تا انتهای سه ماهه نخست سال جاری بیش از 500 درخواست از سوی مردم به منظور بهره‌مندی از این مصوبه در این دفاتر پیشخوان ثبت شده و مراحل بررسی و صدور اسناد در حال انجام است.

وی با بیان اینکه بهره مندی مردم شهرستان سرخس از این مصوبه مساعدتی در دو گروه منازل مسکونی و اراضی زارعی تقسیم می شود، تصریح کرد: در خصوص منازل مسکونی با توجه به قرارگیری در اراضی مشمول قانون اصلاحات ارضی سابق و یا مستثنی شده، فاصله تا مرکز شهر یا شهرستان و مساحت منازل مسکونی از معافیت کامل تا درصدهای تخفیفی خاصی در پرداخت حق تقدیمی بهره‌مند می‌شوند.

مشمولان قوانین اصلاحات ارضی

حسابی درباره بهره مندی از اراضی زراعی اضافه کرد: مردم در سه گروه از املاک و اراضی موقوفه آستان قدس رضوی بهره‌برداری می‌کنند و نخستین گروه زارعانی هستند که مشمول قوانین اصلاحات ارضی سابق بوده و بیش از یک هزار نفر از پلاک‌‎های موقوفه بهره‌برداری می‌کردند و بیش از 6 هزار هکتار زمین و حدود 51 حلقه چاه را در تصرف دارند و طی سال های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و با وجودابلاغ قانون ابطال اسناد فروش رقبات آب و اراضی موقوفه، برای برقراری رابطه استیجاری به روال متعارف آستان قدس رضوی مراجعه نکردند.

وی ادامه داد: برابر دستورالعمل اجرایی مصوبه مساعدتی با اعمال مساعدت برای این گروه از زارعان، برای مواجهه با این کشاورزان به سه روش می‌توان اقدام کرد که نخستین روش بخشودن حق تقدیمی شصت درصد زمین با بهره برداری زراعی و تنظیم قرارداد اجاره طولانی مدت با اجاره بهاء برای باقیمانده است که پس از پرداخت حق تقدیمی با بهره برداری زراعی اجرا می‌شود.

وی افزود: زارعانی که آمادگی پرداخت حق تقدیمی را نداشته باشند با استرداد چهل درصد از زمین و آب در اختیار، برای شصت درصد دیگر زمین بدون پرداخت حق تقدیمی، با اجاره بهای اندک قرارداد اجاره دریافت خواهند کرد.

حسابی در زمینهگروه سوم از این زارعان عنوان کرد: با زارعانی که آمادگی پرداخت حق تقدیمی و استرداد چهل درصد از زمین و آب را نداشته باشند، قرارداد اجاره زراعی طولانی مدت پانزده ساله و قابل تمدید برای یک دوره دیگر با مال الاجاره متعارف کارشناسی مبادله می‌شود.

وی تأکید کرد: زارعان این شهرستان با انتخاب هر یک از شقوق بالا مشمول قوانین اصلاحات ارضی سابق هم‌زمان با انعقاد قرارداد اجاره معافیت سی سال اجرت‌المثل ایام گذشته در موردشان اعمال می‌شود و هم‌چنین این مصوبه در مورد زارعان مشمول اصلاحات ارضی سابق تا پایان شهریورماه 1396 نیز اعتبار خواهد داشت.

مدیر املاک و اراضی آستان قدس رضوی در سرخس بیان کرد: مزارعه‌داران پیشین که در اصطلاح محلی نسق‌کار نامیده می‌شوند و بیش از 900 نفر را شامل می‌شوند و اراضی مورد تصرّف آنان بیش از 6 هزار و 300 هکتار با 61 حلقه چاه برقی است که متعلق به آستان قدس رضوی بوده و بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، شرکت کشت و صنعت سرخس با زارعین به صورت مزارعه کاری به نسبت دو از پنج (دو سهم آستان قدس رضوی و سه سهم زارعین) بهره برداری می‌کردند و از سال 80-79 اراضی و چاه‌ها با اجاره‌بها به آن‌ها واگذار و قرارداد تنظیم شده ولی برخی از آن‌ها نسبت به پرداخت مال‌الاجاره خود اقدامی نکرده‌اند.

انتهای پیام/

R41347/P4001/S6,1188/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۵۴۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت

حجت الاسلام خسرو‌جردی در نشست دهه کرامت که در سالن جلسات آستان مقدس حضرت معصومه (س) برگزار شد، گفت: محور اصلی برنامه‌های دهه کرامت موضوع نشاط اجتماعی، زیست عفیفانه و بسط خدمت کریمانه است.

نماینده آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ۳۵۰ برنامه محوری در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است، بیان کرد: از جمله ویژه‌ترین برنامه‌ها می‌توان به برگزاری دومین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) اشاره کرد.

نماینده آستان قدس رضوی با بیان اینکه درصددیم کیفیت و محتوای فرهنگی جشن‌ها را تقویت کنیم، عنوان کرد: در استان‌های مختلف کشور برنامه‌هایی با محوریت خدمات اجتماعی خواهیم داشت.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نیز در این جلسه گفت: به مناسبت دهه کرامت بزرگترین اجتماع دختران و جشن تکلیف دختران در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام عرفاتی با اشاره به اینکه در تهران حدود ۵ هزار نفر خادمیار رضوی خواهیم داشت، افزود: همچنین تجمع خادمیاران رضوی در مصلای امام علی (ع) آستان مقدسه برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی آستان قدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تاکید کرد: برنامه شاخص ما نیز برنامه ویژه دختران و مادران است که همراه با یکدیگر وارد حرم مطهر حضرت عبدالعظیم می‌شوند که ان‌شاءالله بتوانیم پیوند خانواده ناب را اجرا کنیم.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • آماده سازی کتیبه‌های دست نویس ایوان های صحن انقلاب و آزادی ویژه دهه کرامت
  • کشف ۲۶ فقره سرقت از منازل یکی از شهرک های مشهد
  • کشف ۲۶ فقره سرقت از منازل شهرک سیدی مشهد
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • برگزاری کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در دهه کرامت
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط امکان‌پذیر است
  • حفاظت از اراضی کشاورزی با مشارکت مردم و دستگاه‌های ذیربط امکان‌پذیر است
  • کاهش شدید معاملات مسکن در شمال اسرائیل/ درِ فروش و اجاره تخته شد