Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@19:18:00 GMT

آقاي «برجام» سکاندار دوباره دستگاه ديپلماسي

تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۵۴۳۸۴

خبرگزاري آريا - محمد جواد ظريف با کسب 236 راي موافق براي چهار سال ديگر به عنوان وزير امور خارجه دولت تدبير و اميد انتخاب شد .
به گزارش ايسنا ، محمدجواد ظريف در 17 دي‌ماه 1338 در يک خانواده مذهبي سنتي در تهران متولد شد، تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در دبستان و دبيرستان علوي انجام داد ولي پيش از پايان تحصيلات دبيرستاني و به دليل شرايط سياسي و امنيتي براي ادامه تحصيل به آمريکا سفر کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در خلال دوران دانشجويي از فعالان و مسوولان انجمن اسلامي دانشجويان در آمريکا و کانادا بود.
سوابق تحصيلي دانشگاهي ظريف از سال 1356 در دانشگاه ايالتي «سانفرانسيسکو »در رشته روابط بين‌الملل شروع و تا سال 1367 با اخذ دکتري مطالعات بين‌المللي (روابط و حقوق بين‌الملل) از دانشگاه «دنور »آمريکا ادامه يافت .
اين ديپلمات داراي سوابق سياسي و مديريتي طولاني در وزارت امور خارجه است که از جمله مي‌توان به مسئوليت وزارت امور خارجه و رياست هيات مذاکرات هسته‌اي در دولت اول تدبير و اميد، معاونت حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه به مدت 10 سال (1371 تا 1381)، سفير و نماينده دائم در سازمان ملل متحد در نيويورک به مدت 5 سال (1381 تا 1386) و ... اشاره کرد.
وي در دوران وزارت خارجه مفتخر به دريافت نشان درجه يک لياقت شده و هر سال به عنوان وزير و يا دستگاه نمونه شناسايي شده و پيش از آن نيز در دوره معاونت و سفارت چندين بار به عنوان مدير نمونه ملي و دستگاهي انتخاب شده است .

اين ديپلمات در مدت حضورش در دستگاه ديپلماسي کشور مسئوليت‌هاي گوناگون و مهم بين‌المللي نيز برعهده داشته که مهمترين آنها رئيس کميته حقوقي مجمع عمومي ملل متحد، رئيس کميسيون فرهنگي يونسکو، عضو گروه حقوقدان برجسته اصلاح منشور سازمان کنفرانس اسلامي، معاون مجمع عمومي ملل متحد، رئيس کميسيون خلع سلاح ملل متحد و رئيس کميته سياسي دوازدهمين اجلاس سران عدم تعهد در «دوربان» است.
وي مسئوليت سياسي برگزاري اجلاس سران کنفرانس اسلامي در تهران و رياست ستاد گرزاري اجلاس تاسيسي بين‌المجالس اسلامي در تهران را نيز به عهده داشته است .
سابقه تدريس محمدجواد ظريف در دانشگاه به بيش از دو دهه باز مي‌گردد و او به عنوان استاد ميهمان در دانشکده روابط بين‌الملل وزارت خارجه و دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران تدريس کرده است .
اين ديپلمات شناخته شده کشورمان در عرصه بين الملل داراي تاليفات متعددي به صورت مقاله و کتاب درخصوص موضوعاتي چون ديپلماسي چندجانبه، سازمان‌هاي بين‌المللي، مسائل سياسي و امنيتي، خلع سلاح و... به زبان‌هاي فارسي و انگليسي است که در نشريات معتبر داخلي و بين‌المللي منتشر شده است.
محمد جواد ظريف همان‌طور که پيش‌بيني مي‌شد براي بار دوم از سوي رييس‌جمهور به عنوان وزير پيشنهادي براي تصدي مسئوليت دستگاه ديپلماسي به مجلس شوراي اسلامي معرفي شد .
چهارشنبه هفته گذشته بررسي برنامه‌هاي محمد جواد ظريف به عنوان وزير پيشنهادي امور خارجه در دستور کار مجلس قرار گرفت، در اين جلسه محمد علي پورمختار نماينده بهار و کبودرآهنگ در مجلس شوراي اسلامي، محمد رضا پور ابرهيمي رئيس کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي، محمدجواد ابطحي نماينده مردم خميني شهر در مجلس، حسين رضازاده عضو فراکسيون اميد، بهرام پارسايي سخنگوي فراکسيون اميد، زهرا ساعي نماينده تبريز و طيبه سياوشي نماينده مردم تهران به عنوان مخالفان و موافقان وزير امور خارجه دولت دوازدهم صحبت کردند .

از نکات حاشيه‌اي مراسم بررسي برنامه هاي وزير امورخارجه در مجلس خطاب کردن وي به عنوان « آقاي برجام» از سوي ابطحي نماينده خميني شهر بود . او حين سخنان خود به عنوان مخالف سکانداري مجدد ظريف بر دستگاه ديپلماسي کشور ، تا اندازه اي وزارت امورخارجه و عملکرد ظريف را مورد انتقاد قرار داد که وقتي مي خواست ظريف را مورد خطاب قرار دهد، به اشتباه به وي گفت «آقاي برجام»
البته او وقتي اظهاراتش تمام شد و از پشت تريبون کنار رفت به سمت ظريف رفت و با او مصافحه و ديده بوسي کرد.
همچنين در حين سخنراني محمد جواد ظريف در صحن مجلس شوراي اسلامي هنگامي که وي که درباره دستاوردهاي برجام سخن مي گفت و اين که تاکنون چه موانعي به واسطه برجام از سر راه کشور برداشته شده است، عبدالله سامري نماينده خرمشهر با صداي بلند فرياد زد :«دروغ است، دروغ.»در اين لحظه تعدادي از نماينده ها به سمت نماينده خرمشهر رفتند اما او بار ديگر هتاکي کرده و با صداي بلند فرياد زد « ...، اقتصاد خراب شده، دروغ است».
البته اين نماينده بعد از اين جلسه در مصاحبه با خبر آنلاين گفت :من فحاشي نکردم ! من به آماري که وزير ارائه کرد اعتراض کردم که اين آمار کذب است و درست نيست. من مگر بچه ام که فحاشي کنم.
او در واکنش به اين موضوع که خبرنگاران صداي ناسزاگويي وي را شنيده‎اند و ديده اند که دلخوش يکي ديگر از نمايندگان مجلس جلوي دهان وي را گرفته است، گفت: من اعتراض کردم. فحاشي نکردم!

روز شنبه و در آغاز روز چهارم بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي کابينه دوازدهم، «عبدالله سامري» به سمت صندلي محمد جواد ظريف رفت و با او ديده بوسي کرد. خبرنگاران حاضر در مجلس از اين اتفاق به عنوان دلجويي نماينده خرمشهر از ظريف ياد کردند .
وزير امور خارجه کشورمان نيز روز چهارشنبه هفته گذشته در بخشي از سخنان خود در صحن علني مجلس شوراي اسلامي ضمن پاسخ دادن به برخي از اظهارات نمايندگان مخالف خود تصريح کرد : با ياري و همفکري شما سياست‌هاي اعتمادسازي در منطقه را با جديت دنبال مي‌کنم و حمايت موثر از کارآفرينان داخلي در بازارهاي منطقه را دنبال خواهم کرد. اعتمادسازي با همسايگان ضرورتي انکارناپذير است. اين ضرورت را در برنامه‌ها و ساختار وزارت خارجه مدنظر قرار داده‌ام.
اين ديپلمات ارشد کشورمان تصريح کرد : ايجاد زمينه‌هاي لازم براي حضور موثر اقتصاد کشور به ويژه بخش خصوصي کشور در زنجيره اقتصاد جهاني، تقويت رابطه با قدرت‌هاي نوظهور و همسايگان و کشورهاي اروپايي و توجه به ظرفيت‌هاي اقتصادي بازارهاي جديد براي دستيابي به اهداف بسيار مهم است.

به گفته وي، اجتناب از تصميمات و حرکت‌هاي شتاب‌زده، خودباوري، اتکاي به خردجمعي، استقبال از نقد سازنده، همفکري نهادينه با نخبگان دانشگاهي و نمايندگان مجلس، راستگويي در ارتباط با مسئولان و مردم و تنظيم مطالبات عمومي بر مبناي واقعيات، راهنماي جهت‌گيري اجرايي وزارت خارجه خواهد بود.
ظريف ادامه داد: در پيشبرد سياست‌ها و برنامه‌ها با موانعي هم از درون و هم از بيرون کشور روبرو هستيم. ملاحظات جناحي، شتابزدگي در تحليل شرايط پيچيده، عدم انضباط در کلام و گفتار مربوط به مناسبات خارجي از جمله آنها است .
او در واکنش به اظهارات نماينده خميني شهر در مجلس که مدعي شده بود ظريف به دنبال اين است که در حوزه ي کاري اش تک صدايي ايجاد کند ، تصريح کرد : جناب آقاي ابطحي بنده حتما آخرين نفري خواهم بود که تک صدايي را در اين کشور به صلاح مي‌دانم، بنده چند صدايي را مناسب مي‌دانم. البته اقدامات موازي و هماهنگ در حوزه‌هاي سياسي و اقتصادي از چالش‌هاي ديپلماسي است که بايد در دوره جديد با هم‌افزايي و اقناع حل شود.
محمد جواد ظريف در برنامه پيشنهادي خود به مجلس شوراي اسلامي که در رسانه ها نيز منتشر شده با اشاره به دستاوردهاي دستگاه ديپلماسي کشور در چهارسال اخير به برخي از چالش‌هاي پيش روي سياست خارجي کشور در عرصه منطقه اي و جهاني اشاره کرده و در قالب راهبردهاي کلان و عملياتي به توضيح برنامه چهارسال آتي خود در دستگاه سياست خارجي کشور پرداخته است که متن کامل اين برنامه در اينجا قابل مشاهده است .
ظريف در برنامه پيشنهادي خود در تشريح دور نماي شرايط روابط خارجي در پايان دولت دوازدهم آورده است :
در شرايط سيال جهان در حال گذار کنوني، به دليل تکثر کنشگران و ابزارها، عوامل گوناگون و بعضا ناشناخته اي تحولات روابطخارجي را رقم مي‌زنند که بسياري از آنها در اختيار طراحان وتصميم گيرندگان هيچ کشور و ياحتي مجموعه کشورها در جامعه جهاني نيست.برهمين مبنا برنامه‌ دولت بايد به شدت پويا و منعطف بوده و توان واکنش فوري در برابر رويداداهاي غير قابل پيش بيني را داشته باشد. در باز طراحي ساختار وزارت امورخارجه، ضمن چابک سازي وپاسخگويي به نيازاي جديد ( منجمله تقويت ديپلماسي اقتصادي) ساختارهاي مناسبي براي پايش روندها و تحولات و پاسخگويي سريع به رويدادهاي غير قابل پيش بيني منظور شده است.
بر اساس برنامه سياست خارجي ، به ياري خدا و با هماهنگي و انسجام داخلي، در پايان دولت دوازدهم روابط با کشورهاي همسايه گسترش و در موارد ضروري اصلاح شده ، ساز و کاري براي گفت وگوي منطقه‌اي در خليج فارس توافق و اجرا گشته، طراحي‌هاي مشترک و اقدام هماهنگ براي بهره برداري بهينه از فرصت‌ها و مقابله مشترک و هم افزا با چالش‌هايي از قبيل افراط ، فرقه گرايي و خشونت عملياتي گشته، گامهاي متقابل اطمينان ساز در حوزه‌هاي مورد توافق کشورهاي منطقه اتخاذ شده و پيوندهاي گسترده‌تر اقتصادي، محي طزيستي، فرهنگي و مردمي نهادينه خواهد شد.
با پيگيري هوشمندانه و هدفمند اجراي برجام در جهت منافع ملي و جلوگيري از اقدامات تخريبي مخالفين، محدوديت‌هاي بيشتري طبق برنامه زمان بندي شده برجام، قبل از پايان دولت دوازدهم به صورت قانوني و خودکار رفع شده، با ايجاد اطمينان از کارآمدي برجام در فضاي اقتصادي بين‌المللي و اتخاذ اقدامات ضروري براي روزآمد کردن نظام بانکي، موانع رواني – عموما غير تحريمي- براي بهره برداري جدي‌تر از بازارهاي مالي و سرمايه بين‌المللي رفع خواهد شد و با تلاش دانشمندان ايراني با بهره برداري از پيشرفته‌ترين فن آوري جهاني، صنعت هسته‌اي در حوزه راکتور تحقيقاتي اراک و برنامه تحقيق و توسعه دستاوردهاي قابل ملاحظه‌اي خواهد شد. با تمرکز بر ديپلماسي اقتصادي و با ايجاد انسجام، هماهنگي و هدفمندي لازم در روابط خارجي فعالان اقتصادي، زمينه براي حضور موثر و هوشمندانه اقتصاد کشور در زنجيره ارزش جهاني فراهم شده و آثار اين توفيق در جذب سرمايه و فن آوري وافزايش صادرات غير نفتي و خدمات فني و مهندسي و در نتيجه کمک به توليد و اشتغال موثر فراهم خواهد شد.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۵۴۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت ضعف‌هایش را انکار نکند، گفت: مهمترین ضعف دولت این است که نتوانست از افراد خیلی قوی استفاده کند درحالی که برای حل مشکل نیاز است به سراغ افراد توانمند برویم.

مهدی باقری در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در رابطه با عملکرد دولت در مهار تورم، اظهار داشت: ما نمی گوییم عملکرد دولت صد در صد رضایت بخش بود اما ارزیابی بنده از عملکرد اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۲، این است که پای کار آمد و عزم جدی داشت اما در همین حد که می بینیم، موفق بود.

وی با اشاره به موانع تحقق اهداف دولت، گفت: دولت باید عزم جدی برای تحقق اهدافش داشته باشد لذا باید به سراغ تقویت کابینه اش برود اما این به معنای تغییر نیست؛ ما لزوما به دنبال مچ گیری و تغییر وزرا نیستیم بلکه دولت باید بُعد مسوولین اجرایی را به هر طریقی تقویت کند.

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت خودش باید ضعف هایش را بازگو کند و آنها را انکار نکند؛ مهمترین ضعف دولت این است که نتوانست از افراد خیلی قوی استفاده کند درحالی که برای حل مشکل نیاز است به سراغ افراد توانمند رفت. نماینده ها با مداخلات در انتسابات، اثرهای منفی گذاشتند اما خود دولت هم جدی نبود و به نظر من آقای رییسی جدیت لازم در یافتن و آوردن افراد قوی به عرصه اجرایی کشور را، نداشت.

آقای باقری بیان کرد: در حوزه اقتصادی کشور، انتظار داشتیم که دولت پهلوان ها را روی کار بیاورد اما این اتفاق رخ نداد این انتقاد هم لزوما در سطح وزرا نیست؛ بلکه از رأس قوه مجریه تا سطوح پایین‌تر در شهرستان ها هم، اولویت این نبوده که تیم های اقتصادی تقویت شود و حضور افراد قوی را شاهد نیستیم.

وی اظهار داشت: پیش بینی من از آینده این است که قطعا روزهای بهتر اما چالش های بیشتری هم خواهیم داشت؛ کشور ما به لحاظ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … در بَعد بین المللی و حتی داخلی، با مشکلاتی مواجه است؛ درواقع رقابت سیاسی و اجتماعی خوب است اما بعضا رویکرد منفی پیدا کرده و به ضرر مردم تمام می شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟ /جزئیات لیست انتخاباتی برای دور دوم انتخابات از زبان متکی