Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛سرهنگ امین یادگار نژاد رییس پلیس فتا استان کرمانامروز در جمع خبرنگاران با اشاره نقش رسانه ها در کنترل جرایم، اظهار داشت : رسانه ها پل ارتباطی بین مسئولین و مردم و چشم بیدار جامعه هستند.

رییس پلیس فتا استان کرمان گفت: در سال جاری 42 درصد جرایم فضای مجازی اقتصادی هستند که نسبت به سال قبل 6 درصد کاهش یافته است، اما متاسفانه جرایم اجتماعی و اخلاقی روند افزایشی داشته است، به طوریکه تا 25 مردادماه سال جاری 43 درصد جرایم فضای مجازی مسایل اجتماعی و اخلاقی بوده است که در مدت مشابه سال گذشته 40 درصد جرایم سایبری در این زمینه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به آمار جرایم فضای مجازی تا 25 مردادماه سال جاری، اظهار کرد: در سال جاری شاهد رشد 63 درصدی تشکیل پرونده های قضایی و وقوع جرایم سایبری نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم، قابل ذکر است که در سال گذشته 99 درصد و در سال جاری حدود 98.5 درصد جرایم سایبری تا 25 مردادماه سال جاری کشف شده اند.


وی با اشاره به بیشترین جرایم سایبری در هر بخش، یادآور شد: 27 درصد جرایم سایبری مربوط به برداشت های غیرمجاز اینترنتی هستند و همچنین مزاحمت های اینترینتی 16 درصد، کلاهبرداری 15 درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذی 14 درصد و سایر جرایم 28 درصد جرایم فضای سایبری را به خود اختصاص داده اند.


یادگارنژاد اعلام کرد: در سال جاری 42 درصد جرایم فضای مجازی اقتصادی بوده اند که نسبت به سال قبل 6 درصد کاهش یافته است، اما متاسفانه جرایم اجتماعی و اخلاقی روند افزایشی داشته است، به طوریکه تا 25 مردادماه سال جاری 43 درصد جرایم فضای مجازی مسایل اجتماعی و اخلاقی می باشد که در مدت مشابه سال گذشته 40 درصد جرایم سایبری در این زمینه بوده است که معمولا این جرایم در حوزه های اخاذی، تهدید، انتشار تصاویر خانوادگی و مزاحمت های اینترنتی می باشد.


وی 74 درصد متهمین سال گذشته را مرد اعلام کرد و افزود: در سال جاری 83 درصد مجرمین مرد و 17 درصد مجرمین زن هستند، ضمن آنکه ارزش ریالی پرونده های مشکوفه سال جاری 661 میلیون ریال می باشد.


رییس پلیس فتا استان کرمان مسایل مالی، ضد اخلاقی، انتقام جویی، تسویه حساب ها و رقابت های شغلی، سرگرمی و کنجکاوی را از انگیزه های جرایم فضای مجازی عنوان کرد و گفت: براساس فراوانی وقوع جرم شهر کرمان رتبه اول را دارد به گونه ای که 41 درصد جرایم سایبری در شهر کرمان اتفاق افتاده است، پس از شهر کرمان، شهرستان بم 17 درصد، شهرستان سیرجان 16 درصد، رفسنجان 12 درصد، جیرفت 9 درصد و کهنوج 5 درصد از جرایم سایبری را به خود اختصاص داده است.


یادگارنژاد با بیان این مطلب که 462 نشان گاه که حاوی مسایل مجرمانه بوده اند را شناسایی و برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضا معرفی شدند، تصریح کرد: فردی به پلیس فتا مراجعه و اذعان کرد که از طریق یک سایت شهروندی آنلاین که در آن سایت شرط بندی آنلاین انجام می شده است، 55 میلیون ریال از وی کلاهبرداری کرده است.


وی با اشاره به اینکه افراد برای ثبت نام در این سایت باید مبلغ 100 هزار ریال را به صورت اینترنتی پرداخت می کردند، افزود: پلیس فتا پس از بررسی های دریافت که فرد مجرم با طراحی درگاه پرداخت پول مجازی اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب فرد کرده است، قابل ذکر است که این مجرم ساکن تهران می باشد، با توجه به اینکه این امکان وجود داشت که از سایر استان های دیگر این کلاهبرداری را انجام داده باشد، این پرونده برای سیر مراحل قانونی به تهران ارجاع داده شد.


رییس پلیس فتا استان کرمان با تاکید براینکه شهروندان باید در پرداخت های اینترنتی مراقب باشند و در سایت های مجاز اقدام به پرداخت کنند، گفت: کلاهبرداران درگاه پرداخت پول مشابه به درگاه پرداخت یکی از بانک ها را طراحی می کنند و فرد پس از زدن دکمه پرداخت، تمام مشخصات کارت بانکیش برای کلاهبردار ارسال می شود.


وی برداشت غیرمجاز 70 میلیون ریالی از حساب یکی از شهروندان و دستگیری مجرم را یکی دیگر از پرونده های سال جاری پلیس فتا استان نام برد و تصریح کرد: متهم این پرونده یک جوان 38 ساله، ساکن کرمان بود که با سوء استفاده از اعتماد فرد اقدام به برداشتن رمز دوم حساب بانکی وی کرده است و پس از مدتی مبلغ 70 میلیون ریال از حساب او برداشت می کند.


یادگار نژاد با توصیه براینکه کارت بانکی خود را در اختیار هیچ کس قرار ندهید، مطرح کرد: با توجه به اینکه 50 درصد زمینه ایجاد جرایم فضای مجازی را خود افراد مهیا می کنند، بنابراین باید شهروندان توجه کنند که اطلاعات خصوصی خود را در اختیار افرادی که نمی شناسید، قرار ندهند.

انتهای پیام/س

کاهش 6 درصدی جرائم اقتصادی فضای مجازی

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۵۶۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی و مسدود شدن ۸۴ صفحه اینستاگرامی هنجار شکن در بوشهر

سردار حیدر سوسنی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: در یک هفته اخیر همزمان با اجرایی نمودن طرح نور و با هدف سالم سازی فضای مجازی، در پایش شبانه روزی افسران سایبری پلیس فتا استان، بیش از ۸۴ تارنما حاوی محتویات مجرمانه غیراخلاقی و مبتذل که دنبال کننده بالایی نیز داشته، استخراج و برحسب کیفیت جرائم ارتکابی با هماهنگی قضایی، اقدام متناسب قانونی در این خصوص صورت پذیرفت.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه بیان کرد: تمامی محتوا‌های مجرمانه هنجارشکن این صفحات اینستاگرامی حذف و تعدادی از ادمین این صفحات که در یکسال اخیر توسط پلیس به آنها جهت رعایت قانون و حفظ هنجار‌های اخلاقی جامعه تذکر داده شده ولی عملکرد مجرمانه آنها در فضای مجازی همچنان استمرار داشت، ضمن مسدودسازی تارنما‌های در اختیار، جهت برخورد و تصمیم گیری قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند. 

فرمانده انتظامی استان بوشهر در خاتمه با تاکید بر احترام به مطالبات و دغدغه‌های مردم خصوصا خانواده‌ها در خصوص سالم سازی فضای مجازی برای حضور فرزندانشان در این حوزه، اعلام داشتند که شناسایی و برخورد قانونی بازدارنده با شبکه‌های سازمان یافته و مجرمینی که بصورت هدفمند اقدام به هنجارشکنی یا انتشار محتوا‌های مبتذل در فضای مجازی می‌نمایند در اولویت ماموریتی پلیس فتا با همکاری مراجع قضایی استان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان بوشهر بوشهر

دیگر خبرها

  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • ۵ صفحه مجازی هنجارشکن مسدود شد
  • ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی
  • پاکسازی و مسدود شدن ۸۴ صفحه اینستاگرامی هنجار شکن
  • پاکسازی و مسدود شدن 84 صفحه اینستاگرامی هنجار شکن
  • مسدود شدن ۸۴ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در بوشهر
  • پاکسازی و مسدود شدن ۸۴ صفحه اینستاگرامی هنجار شکن در بوشهر
  • با آگهی‌های اجارهٔ ارزان خانه گول نخورید!
  • انتقام‌جویی زن جوان از یک بلاگر معروف | زن جوان دستگیر شد
  • آگهی‌های دروغین اجاره ارزان خانه؛ بیعانه ندهید!