Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی دستگاه قضا در یکصد و شانزدهمین نشست خبری خود، با بیان مقدمه‌ای به پرسش‌های نمایندگان رسانه‌ها پاسخ داد.

سخنگوی قوه قضائیه در ابتدای این نشست خبری ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن هفته دولت و گرامیداشت سالروز بازگشت آزادگان عزیز به کشورمان گفت: یاد و خاطره همه شهدا خصوصاً شهید عزیز، رئیس جمهور محبوب، متعهد، مردمی، ساده زیست و انقلابی شهید رجایی و دانشمند انقلابی شهید باهنر و شهدای هفدهم شهریور که توسط عوامل و مزدوران بیگانه و تروریست‌ها به شهادت رسیدند را گرامی می‌دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
رای اعتماد مجلس و مسئولیت دولت معاون اول دستگاه قضا با اشاره به رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم تصریح کرد: در آستانه تشکیل دولت دوازدهم هستیم و بحمدالله مجلس با تلاش وافری که داشت به وزرای پیشنهادی رأی اعتماد داد.انشاء الله دولت هرچه سریع‌تر کار خودش را شروع می‌کند و امیدواریم نهایت همت و تلاش دولتمردان در جهت همه وظایفی که در قانون اساسی، قوانین عادی و تدابیر مقام معظم رهبری و خواسته مردم هست، به‌کار گرفته شود. حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: انشاء‌الله دولت بتواند به اولویت‌ها از جمله اشتغال، تولید، تحقق اقتصاد مقاومتی و رفع گرفتاری‌ها و مشکلات مردم بپردازد.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: قوه قضائیه نیز به نوبه خود همانگونه که در گذشته هم گفته شده با تمام توان در جهت تحقق این امور و بخصوص سرمایه‌گذاری و اشتغال و توجه ویژه به تولیدات داخلی و رفع گرفتاری‌های مردم همه توان خود در جهت کمک به دولت به‌کار خواهد برد و از خداوند هم مسئلت داریم که دولت و دولتمردان را در این راه کمک کند.

برخورد با تخلفات درون دستگاه قضا وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری میزان مبنی بر اینکه با توجه به روند برخورد با افراد خاطی در دستگاه قضا سؤال این است که بیشترین تخلفات از ناحیه چه کسانی است؛ آیا از سوی کسانی است که ادعا می‌کنند در دستگا قضا نفوذ دارند یا افراد شاغل است و اینکه آخرین اقدامات و راهکار‌ها در این خصوص چه بوده است، تصریح کرد: همانگونه که شاید در نشست‌های متعدد عرض کردم یکی از مسائل مورد عنایت قوه قضائیه بخصوص در سال‌های اخیر و سال ۹۴ به این طرف برخورد با متخلفین و کسانی است که چه در داخل دستگاه قضایی و سازمان‌های وابسته و چه کسانی که به نام قوه قضائیه تخلف می‌کنند و متأسفانه هم خدشه‌ای بر اعتبار قوه وارد می‌کنند و هم بعضاً مردم را گرفتار می‌کنند و در این راستا پرونده‌ها هم افزوده می‌شود. حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: از آنجایی که مکرر توضیح داده‌ام چه بخش از تخلفات احیاناً توسط دلال‌ها انجام می‌شود و چه بخش توسط برخی از افراد متخلف، کارچاق‌کن‌ها، کسانی که جعل عنوان می‌کنند و چه کسانی که احیاناً مرتبط با قوه هستند و چه کسانی که ارتباطی با قوه ندارند، خیلی وارد تفسیر این موضوع نمی‌شوم. سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اقدامات دستگاه قضا در برخورد با متخلفان یادآور شد در رابطه با این پدیده چندین کار توأمان انجام می‌شود. یک بخش که در سال‌های اخیر و از سال ۹۴ به این طرف تشدید شده بازرسی‌های پنهانی است. استفاده از عیون در داخل قوه قضائیه است. به‌صورت پنهانی از مراکز مختلف در دستگاه قضایی و سازمان‌های وابسته عیونی تعیین شده‌اند که اگر احیاناً با مورد خلافی برخورد کردند به نحو روشنی که هم مستند باشد و بتوان روی آن اقدام کرد، گزارش کنند که توفیقات خوبی در رابطه با این بازرسی‌های پنهانی حاصل شده است. وی به اقدام دیگر دستگاه قضا در این زمینه اشاره کرد و گفت: یک بخش هم به‌صورت آشکار است، بخش نظارت دادسرای انتظامی قضات چه به‌صورت آشکار و نوبه‌ای و چه بر اساس شکایات و گزارش‌هایی که به آن می‌رسد به‌صورت علنی و رسمی در این زمینه بازرسی می‌کنند. حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه نیز فعال‌تر از گذشته در این زمینه این موضوع را دنبال می‌کند و چه با قاضی متخلف، چه کارمند متخلف، چه وکیل متخلف، چه کارشناس متخلف و چه افرادی که جعل عنوان می‌کنند و یا احیاناً کسانی که خود را بی‌جهت وابسته به دستگاه قضا معرفی می‌کنند و کار خلاف انجام می‌دهند برخورد می‌کند. سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: اقدام دیگری که گزارشاتش را خیلی وقت‌ها در نشست‌ها عنوان کرده‌ام، فعالیت مرکز ارتباطات قوه قضائیه با مردم است که هم از طریق تلفن گویا و هم از طریق وب‌سایت‌ها مردم تماس‌های فراوانی از این طریق می‌گیرند. بخش عمده این تماس‌ها مشاوره‌های حقوقی است که عنوان می‌کنند فلان مشکل را دارم و امکان اینکه سراغ وکیل بروم را ندارم. این مرکز به‌صورت مجانی به این فرد مشاوره می‌دهد که در راستای تعقیب این مطلب و یا رفع مشکل از چه طریقی می‌تواند اقدام کند. اگر کسانی با ساختار قوه قضائیه آشنا نباشند و مثلاً ندانند که چه مسائلی در صلاحیت دادگاه تجدید نظر، دیوان عالی، دیوان عدالت است، طبعاً از آن طریق راهنمایی می‌شوند.

وی به اقدام اخیر قوه قضائیه در این زمینه اشاره کرد و گفت: اخیراً اقدام جدیدی که صورت گرفته است این است که مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه یک ستاد خبری را ساماندهی کرده و سامانه‌ای را با شماره ۱۵۸۰ راه‌اندازی کرده است که مردم می‌توانند مسائلی را که احساس می‌کنند لازم است در مورد آن سؤال کنند و مطمئن شوند که با یک عنوان جعلی یا یک برگه جعلی سرشان کلاه نرود، حتماً با این شماره می‌توانند مطلب خودرا مطرح کنند و مطمئن باشند این مسائل حتماً پیگیری خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای خاطرنشان کرد: ازسوی دیگر نظارت‌های هر بخشی از جمله دادستانی کل کشور، دیوان عالی کشور، سازمان بازرسی کل کشور و نظارت‌های هر دستگاه نیز دنبال می‌شود و کار خود را ادامه می‌دهند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به روزافزون بودن اقدامات آمریکایی‌ها علیه ایران و اینکه به صورت متواتر دیده شده که دستگاه قضایی آمریکا علیه ایرانیان حکم صادر می‌کند، قوه قضائیه آیا اقدام متقابلی داشته است، گفت: باید بگویم که ازسوی مجموعه دستگاه‌های نظام اعم از قوه قضائیه، قوه مجریه، وزارت خارجه به گونه‌ای که شایسته بوده است نسبت به جنایات آمریکا چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن اقدامی صورت نگرفته است؛ بخصوص که الان در ایام سالگرد کودتای ۲۸ مرداد هستیم. متاسفانه اقدام شایسته و بایسته‌ای نسبت به جنایاتی که آن‌ها به ما روا داشتهاند، چه درمحاکم داخلی و چه در مجامع بین المللی صورت نگرفته است.

معاون اول دستگاه قضا افزود: به نظر من باید خیلی بیش از این تلاش می‌کردیم وجرائم آمریکا و برخی کشور‌های غربی را رسیدگی می‌کردیم. چه بسیارند جنایاتی که آنها در خارج از کشور توسط افرادشان در داخل انجام داده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: البته در این رابطه کار‌های زیادی هم شده است. درباب تعقیب بین‌المللی برخی از این موارد، قوه قضائیه با دولت و وزارت خارجه همکاری‌های خوبی داشته است که در اینجا فرصت بیان همه آنها نیست و در یک فرصت دیگر باید یک فهرست از این اقدامات بازگو شود.

وی اظهار کرد: برخی اقدامات را هم خود قوه قضائیه انجام داده است؛ یعنی مواردی بوده که در اثر اقدامات تروریستی افرادی در کشور جان خود را از دست داده‌اند یا مجروح شده‌اند که در این موارد شاکی خصوصی وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: آنها افرادی را تجهیز می‌کردند و آموزش می‌دادند که این افراد خیلی از مردم ما را شهید کردند و آنها در این مورد شریک جرم بوده‌اند.

معاون اول دستگاه قضا عنوان کرد: از جمله اقدامات دستگاه قضا که اخیراً منجر به صدور حکم شده است، مربوط به افرادی است که در بمباران شیمیایی دچار خسارت شده‌اند و در خصوص آن شکایت کرده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: در این خصوص برای ۱۸ نفر از کسانی که در این رابطه آسیب دیده اند چه آنهایی که از دنیا رفته‌اند وچه آنهایی که خانواده‌هایشان شکایت کرده‌اند، حکم صادر شده است و مبلغ ۹ هزار و ۳۰۳ میلیارد ریال جریمه مالی به نفع آنها صادر شده است که این عدد فقط مربوط به ۱۸ نفر است؛ البته سایر پرونده‌ها هم درحال رسیدگی است.

وی عنوان کرد: اقدامات دیگری در رابطه با ایجاد انفجار و موشکی است که به هواپیمای ما زده‌اند و تعداد زیادی از مردم ما شهید شدند. اگر چه اقدامات خوبی در این رابطه شده است، اما جا دارد که قوه قضائیه و سایر دستگاه‌ها نسبت به این جنایت‌ها اقدامات بایسته‌ای را انجام دهند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر مبنی بر آخرین وضعیت پرونده فرقه محمد علی طاهری گفت: بنده خودم از قاضی پرونده نپرسیده‌ام؛ اما با واسطه‌ای که توسط دفتر سوال شد، اعلام کردند که حکم این پرونده صادر شده است. گویا چهارشنبه یا پنجشنبه هفته قبل این حکم صادر شده؛ اما هنوز ابلاغ نشده است.

معاون اول دستگاه قضا عنوان کرد:، چون این حکم قابل اعتراض است، از بیان جزئیات آن معذور هستم؛ به نظرم حکم طی روز‌های اخیر ابلاغ شده باشد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه اخیراً خبری در رسانه‌ها مبنی بر دستگیری برخی مدیران وزارت مسکن در یکی از استان‌ها منتشرشده است؛ آیا این خبر صحت دارد، گفت: بله یک مورد در سمنان وجود داشته است و یک پرونده در سمنان به اتهام مفاسد مالی تشکیل شده و افرادی هم در این خصوص بازداشت شده‌اند؛ البته پرونده در مرحله دادسراست. ظاهرا درقزوین هم چنین موردی داشته‌ایم.متهمین پرونده سمنان در تاریخ دهم مرداد بازداشت شده‌اند و پرونده در حال رسیدگی است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دادگاه رسیدگی به تخلفات ادمین‌های تلگرامی که اخیرا برگزار شد و اینکه آیا حکمی برای این افراد صادر شده است یا نه، تصریح کرد: افرادی در این رابطه بازداشت شده‌اند که در این خصوص دو سه پرونده تاکنون تشکیل شده است. در یک پرونده برای ۱۴ نفر کیفرخواست صادر شد که دادگاه آنها برگزار شد و متهمین آن از ۹۱ روز حبس تا ۵ سال حبس، بعنوان مجازات برای آن‌ها در نظر گرفته شده است؛ البته برای برخی هم جزای نقدی در نظر گرفته شده است.

معاون اول دستگاه قضا اظهار کرد: در یک پرونده دیگر هم ۸ نفر بودند که دادگاه آن‌ها هم برگزار شده است و آخرین اطلاعی که دارم تا هفته گذشته هم حکم آن‌ها صادر نشده بود؛ اما اینکه امروز و دیروز حکمشان صادر شده باشد را اطلاع ندارم. قاضی پرونده گفته است که احکام درموعد قانونی صادر می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: با توجه به اینکه احکام صادر شده قطعی نیست از بیان جزئیات آن معذورم البته پرونده‌های دیگری نیز در این رابطه داریم که، چون در مرحله رسیدگی و در دادسراست، هنوز منجر به صدور کیفرخواست نشده است. خبرنگاری گفت: تعدادی از کارمندان قوه به دفتر ما مراجعه و اعلام کرده‌اند که ما از ساعت ۸ تا ۳ سرکار هستیم؛ اما قضات ما ساعت ۹ می‌آیند و ساعت ۱ می‌روند. با این حال حقوق آن‌ها خیلی بیشتر از ماست و این یک نوع تبعیض است. این کارکنان تقاضا داشتند که شما نسبت به افزایش حقوق کارکنان اقدام کنید.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این خبرنگار اظهار کرد: اینکه تفاوت حقوق بین کارکنان و قضات وجود دارد، یک امر طبیعی است؛ البته ما کارکنانی داریم که اندازه قاضی و حتی بیشتر از قاضی حقوق می‌گیرند؛ اما به طور طبیعی و بر اساس موازین، حقوق قاضی از حقوق کارمند بیشتر است. ما تا جایی که امکان داشته است از طریق مجلس و دولت اقدام کرده‌ایم که حقوق کارمندان افزایش یابد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: درسال ۹۴ یا ۹۵ اجمالاً حقوق کارمندان مقداری افزایش یافت؛ اما به این موضوع که حقوق کارمندان کفاف زندگیشان را نمی‌دهد قائل هستیم. در این خصوص تلاش می‌کنیم که وضعیت را بهتر کنیم؛ اما افزایش حقوق با توجه به بودجه‌ها چارچوب و قوانین خاص خود را دارد و ما دارای محدودیت‌هایی هستیم.

اژه ای در پاسخ به سوالی درباره خواسته های مهدی کروبی و اعتصاب غذای او افزود: چه کسی گفته ماموران از خانه کروبی خارج شده اند؟، دروغ محض است. حصر مصوبه شورای عالی امنیت ملی بوده که همچنان به قوت خود باقی است. با فشار و فضاهای سیاسی تسلیم نخواهیم شد وتلاش می‌کنیم از انصاف و موازین خارج نشویم. مسائل خانوادگی و درمانی ایشان را رسیدگی می‌کنیم اما از حکمشان کوتاه نمی‌آییم مگر اینکه تغییر رویه دهند که آن مسئله‌اش جداست.

او درباره حکم «محمد علی طاهدی» افزود: با واسطه شنیدم اواخر هفته گذشته حکم «محمدعلی طاهری» صادر شده، ولی هنوز ابلاغ نشده، اما چون حکم قابل اعتراض است از بیان جزئیات آن معذورم. ممکن است در ظرف این یکی دو روز ابلاغ شود.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۵۶۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد

سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که در شرایط فعلی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران باید به‌شدت فعال‌تر شود و ضمن در پیش گرفتن دیپلماسی متوازن و متعادل با همه کشورهای جهان، به‌دنبال خنثی کردن تلاش‌های حامیان (رژیم) اسرائیل برای افزایش فشار علیه ایران باشد.

به گزارش هم میهن، این دیپلمات پیشین معتقد است که وزارت امور خارجه باید تلاش برای احیای برجام و خروج از لیست سیاه FATF را در اولویت کارهای خود قرار دهد، چراکه این دو پرونده باعث شده‌است که استمرار تحریم‌های گسترده علیه ایران باعث مشکلات عدیده اقتصادی برای کشور شود.

سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نکاتی را مطرح کرده است که می‌خوانید:

به نظر می‌رسد فاز نظامی رویارویی مستقیم ایران و اسرائیل به پایان رسیده‌است. فکر می‌کنید که دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در این شرایط چه مسئولیتی بر عهده دارد؟

شرایط به‌گونه‌ای است که موقعیت نظامی و جایگاه ایران در منطقه تا حدی مورد توجه کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته‌است. الان شرایطی پدید آمده‌است که باید فعالیت‌های جدی دیپلماتیک در زمینه‌های مختلف آغاز شود. حامیان (رژیم) اسرائیل، چه در آمریکا و اروپا و چه در نهادهایی مانند اتحادیه اروپا و گروه ۷ سعی می‌کنند که از این وقایع سوءاستفاده کنند و فشارها را بر تهران افزایش دهند.

این کشورها و نهادها به‌هیچ‌وجه نگران حمله (رژیم) اسرائیل به کنسول‌گری ایران در دمشق نبودند، اما حالا به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار پاسخ مشروع ایران به این اقدام نظامی باعث نگرانی آن‌ها شده‌است. با توجه به اینکه جو تبلیغاتی علیه ایران تشدید شده و این کشورها قصد دارند به‌دنبال تحریم ایران بروند، باید کارزار جدی دیپلماتیک در زمینه‌های مختلف، هم در منطقه و هم در اروپا و سازمان ملل داشته‌باشیم تا بتوانیم اقدام‌هایی را که کشورهای غربی قصد دارند علیه ایران انجام دهند، خنثی شود.

در عین حال دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی باید تمام تلاش خود را به کار گیرد که قضایای مسکوت و معطل‌مانده از گذشته مانند برجام و FATF را نیز حل و فصل کند، چراکه تا این قضایای دیپلماتیک حل‌وفصل نشود، ما از تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی شدید ناشی از آن رنج خواهیم برد.

فکر می‌کنید با تحولات اخیر آیا آمریکایی‌ها حاضر خواهند بود باز هم پای میز مذاکره بنشینند و در مورد برجام صحبت کنند؟

الان آمریکا در شرایط خاصی قرار دارد. در شش ماه گذشته هم مشخص شد که آمریکایی‌ها به دنبال مشارکت در جنگ یا گسترش بحران در منطقه نیستند و تا این حد مشخص شده‌است که سیاست آمریکا این است که جنگ غزه در سراسر خاورمیانه گسترش پیدا نکند، پای کشورهای دیگر به آن کشیده‌نشود و آمریکا درگیر یک منازعه جدید در منطقه نشود.

در این زمینه به نظر می‌رسد که انگیزه‌های ایران و آمریکا مشابه یکدیگر باشد و ایران هم علاقه‌ای به گسترش منازعه در منطقه ندارد. اما در مورد برجام و مسائل مرتبط با آن، شاید هنوز وقت گفت‌وگو در این مورد فرا نرسیده‌باشد. در چارچوب تعامل دیپلماتیک شاید هم لازم نباشد که در گام نخست سراغ احیای برجام برویم.

الان اولویت‌های مهمی وجود دارد. آمریکا که ۶ سال است از برجام خارج شده‌است و عضو این توافق نیست، این امکان وجود دارد که با طرف‌های باقی‌مانده در برجام برای اجرای احکام معطل‌مانده آن تعامل کرد و در این زمینه مذاکرات را با جدیت پی گرفت.

برای این مهم لازم است که کارشناسان خبره سیاست خارجی وارد کار شوند و دولت از ظرفیت‌های دیپلمات‌های باتجربه و نخبه کشور برای مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند و اجازه بدهد که چه در حوزه مذاکرات هسته‌ای و چه در حوزه خارج شدن از فهرست سیاه FATF وضعیت از حالت توقف خارج شود و کارها پیش برود.

ارزیابی شما از عملکرد ۷ ماه گذشته دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی و جنگ غزه چیست؟

این سوال خیلی کلی است و نمی‌توان به سادگی به آن پاسخ قاطعی داد. قضایای مختلف در حوزه سیاست خارجی با هم مرتبط است. دستگاه سیاست خارجی موظف است که منافع بین‌المللی کشور را در همه حوزه‌ها با جدیت پیگیری کند. همانگونه که عرض کردم چه در حوزه برجام و FATF و چه در حوزه جلوگیری از افزایش فشار به ایران پس از پاسخ نظامی ایران به (رژیم) اسرائیل، دستگاه دیپلماسی باید مقتدرانه پیگیر منافع ایران باشد.

در عین حال باید در حوزه‌های دیگر مانند روابط دوجانبه مثل روابط با سوریه، روابط با روسیه و چین، دستگاه دیپلماسی ما فعالانه‌تر عمل کند. مهم‌ترین مسئله این است که باید از این محدودیت‌هایی که برای سیاست خارجی ایجاد شده‌است، خارج شویم و باید روابط خارجی خود را خیلی جدی با همه کشورها گسترش دهیم. نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود.

اگر روابط ما مثل شرایط کنونی محدود باقی بماند، قدرت‌های دیگر از این محدودیت سوءاستفاده خواهند کرد. دستگاه دیپلماسی باید به صورت جدی در این زمینه‌ها فعال شود و تغییرات جدی به وجود بیاورد.

عملیات وعده صادق تا چه اندازه باعث شد که اسرائیلی‌ها نسبت به عملکردشان در آینده محتاط‌تر شوند؟

بسیار مؤثر بود. اسرائیلی‌ها باور نمی‌کردند که ایران دست به اقدامی چنین گسترده در واکنش به اقدامات آن‌ها بزند. اسرائیل بعد از جنگ ۱۹۷۳ پوشش امنیتی قدرتمندی برای خودش ایجاد کرده‌بود و هم متحدانش چه در غرب از طرف آمریکا و اروپا و چه در شرق از طریق شوروی و بعد از آن روسیه، کمک‌های گسترده نظامی و دفاعی در اختیار اسرائیل قرار می‌دادند.

قدرت‌های جهانی پذیرفته‌بودند که موجودیت (رژیم) اسرائیل و امنیت اسرائیل از اولویت‌های اصلی خودشان است. این موضوع در آمریکا به یک سیاست دوحزبی و اجماعی تبدیل شده‌بود و کار تا جایی پیش رفت که از اسرائیل با عنوان ایالت پنجاه‌ویکم آمریکا یاد می‌شد. در نیم قرن گذشته به جز یک مورد پرتاب موشک‌های عراق به سمت اسرائیل، هیچ حمله‌ای به اسرائیل نشده‌بود و اسرائیل تصور می‌کرد که سازوکار بازدارندگی‌اش صددرصد موفق بوده‌است.

برای کل قدرت‌های جهانی، به‌ویژه آمریکا جا افتاده‌بود که (رژیم) اسرائیل باید از لحاظ نظامی و به‌خصوص از نظر توانمندی نیروی هوایی از همه کشورهای منطقه قوی‌تر باشد. پاسخ نظامی ایران نشان داد که این حجم از تلاش‌ها بی‌فایده بوده و اسرائیل ضربه‌پذیر است و اگر مرتکب اشتباهی شود، ضربات دیگری هم خواهد خورد.

مشارکت ائتلاف آمریکا، بریتانیا و فرانسه با حمایت برخی کشورهای عربی در رهگیری و انهدام موشک‌ها و پهپادهای ایرانی باعث شد که برخی تحلیل‌گران این موضوع را مطرح کرده‌اند که اسرائیل و آمریکا یک گام به ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای با مشارکت اسرائیل و کشورهای عربی برای مقابله با ایران نزدیک‌تر شده‌اند. نظر شما در مورد این مسئله چیست؟

منازعه‌ای که بین ایران و اسرائیل پیش آمد، در واقع فقط بین ایران و (رژیم) اسرائیل نبود، بلکه بین ایران و ناتو بود. تمام ظرفیت‌های کشورهای عضو ناتو به کمک اسرائیل آمد و به همین دلیل هم بود که موفق شدند برخی از پهپادها و موشک‌های ایران را منهدم کنند. صرفاً خود اسرائیل در عملیات ایران مدافع نبود، بلکه ظرفیت بزرگی از کشورهای عضو ناتو در این دفاع مشارکت کردند. همین موضوع نشان‌دهنده توان و قدرت موشکی و پهپادی ایران بود، چراکه برای بی‌اثر کردن این عملیات کل ظرفیت کشورهای متحد اسرائیل در ناتو با همه امکانات وارد صحنه شدند.

بعضی از کشورهای عربی مثل اردن از (رژیم) اسرائیل دفاع کردند و برخی کشورهای عربی هم آسمان خودشان را در اختیار آمریکا و انگلیس و فرانسه قرار دادند و سعی کردند که در این حمله اسرائیل ضربات کمتری بخورد. اسم این ائتلاف را هر چیزی بگذاریم، چه به آن بگوییم ناتوی خاورمیانه یا ناتوی عربی یا هر چیز دیگر، در این شرایط شاهد بروز عملی آن بودیم.

ولی اینکه در آینده قرار باشد چنین تشکیلاتی واقعاً شکل بگیرد، به شرایط آینده منطقه بستگی دارد و از الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ به‌خصوص اینکه کشورهای منطقه هم می‌دانند که اگر بخواهند وارد فاز یک ائتلاف شوند، آنگاه باید امنیت و آینده خود را دربست در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار دهند و خودشان را با آن‌ها هم‌سرنوشت کنند. همانگونه که در سال‌های گذشته مشاهده کرده‌ایم، همه سیاست‌های آمریکا و اسرائیل همیشه برای همه کشورهای عربی قابل پذیرش نیستند.

دیگر خبرها

  • وحدت مهم‌ترین رکن جامعه است
  • تأمین امنیت روانی جامعه در اولویت دستگاه عدلیه است
  • وحدت در جامعه اسلامی مهم‌ترین رکن پیشرفت است
  • حجاب مسأله مهم کشور است/ باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • محسنی اژه‌ای: باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضین به جان و مال مردم داشت
  • شهید مطهری روشن‌فکر، زمان‌شناس و مخاطب‌شناس بود
  • شهید مطهری به معنای واقعی کلمه روشنفکر و عارف بود/ در برابر مخالفین با سعه‌صدر و حُسن‌خلق رفتار می‌کرد
  • باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • کشف بیش از ۴ هزار قبضه سلاح گرم در استان کرمان طی سال گذشته
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد