Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، شکرالله حاجی‌وند عصر امروز در جلسه ستاد توسعه باغات در اراضی شیب‌دار کردستان که در سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد، اظهار داشت: در سراسر کشور بیش از 500 هزار هکتار از ارضی در نقاط مختلف برای اجرای طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار در نظر گرفته شده که برای امسال60 هزار هکتار در کشور برنامه‌ریزی شده و سهم استان کردستان برای اجرای طرح 15 هزار هکتار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه 46هزار هکتار برای اراضی 11 استان کشور در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: این میزان اراضی برای اجرای طرح توسعه باغات در حوزه حاشیه آب‌های مرزی مد نظر قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: پروژه ارتقاء معیشت مرزداران برای استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی قرار است اجرا شود که 17 هزار کولبر این استان‌ها در پروژه مورد هدف قرار می‌گیرند.

حاجی‌وند اضافه کرد: وضعیت کولبران در روستاهای مرزی برای هیچکس قابل توجیهنیست زیرا با معیشت سخت و کار طاقت فرسا و خطرناک روبه رو‌هستند.
حاجی‌وند افزود: ما نمی‌توانیم صددرصد موضوع را حل کنیم اما خواهیم‌ توانست در جهت کاهش و رفع این مشکل گام برداریم و با مساعدت دولت از صفر تا 100 برای عملیاتی شدن پروژه ما را یاری کند.

وی با اشاره به پتانسیل و موقعیت خوب استان افزود: در بازدیدهای صورت گرفته از باغات استان کردستان مشخص شد بعضی باغداران از هر هکتار زمین 18 میلیون فروش محصول دارند.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزیبا اشاره به ایجاد باغداری در مناطق مرزی اظهار کرد: تنها راه نجات مردم در منطقه توسعه کشاورزی بخصوص توسعه باغبانی بعنوان یک پدافند غیرعامل است و در هر یک تا 2 هکتار باغ آبی و هر 4 تا 5 هکتار باغ دیم می توان یک شغل پایدار ایجاد کرد.

حاجی‌وند توضیح داد: در راستای ایجاد پدافند غیرعامل برای پایداری مسائل امنیتی در منطقه همکاری همه دستگاه ها لازم است.

وی با بیان اینکه استان کردستان اولویت دار اجرای طرح توسعه باغات دیم است، گفت: طرح توسعه باغات در اراضی شیب دار یک طرح اقتصاد مقاومتی است و صد در صد نهال برای اجرای طرح بصورت یارانه ای در صورت تامین اعتبار در اختیار باغداران قرار می گیرد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی تبیین کرد: اطلاعات بانکی در بحث اراضی دیم اندک است و باید این مسائل بیشتر دنبال شود تا برای ارتقای معیشت مردم قرار گیرد.

حاجی‌وند در پایان با بیان اینکه برخی روستاها جاده مناسب و ایمن ندارند، متذکر شد: استان کردستان با ظرفیت‌های ویژه‌ایی که در بخش کشاورزی وجود دارد باید اعتبارات در شان خود دریافت کند زیرا مشکل عمده در احداث باغات علاوه بر راه‌های نامناسب، چاله‌کنی و خرید نهال است که با همکاری وزارتخانه این موضوع را امیدواریم حل کنیم.

انتهای پیام/ذ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۵۸۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۱ هزار تُن کلزا در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکزمهاباد؛ رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به افزایش دو برابری سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در استان گفت: برنامه ابلاغی امسال کشت پنج هکتار از اراضی دانه روغنی کلزا بود که چهار هزار و ۳۵٠ هکتار از مزارع به کشت این دانه روغنی اختصاص یافته است.

خسرو شهبازی، با بیان اینکه در سال گذشته کشت کلزا در دو هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان انجام شده بود، افزود: این آمار نشان می دهد که سطح زیر کشت این دانه روغنی در مقایسه با پارسال در استان ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

شهبازی، با بیان اینکه برداشت دانه روغنی کلزا از اواخر خرداد آغاز شده و تا اواسط تیر ماه ادامه خواهد داشت،اضافه کرد: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۱ هزار تن کلزا از اراضی سطح زیر کشت در استان برداشت شود.

دیگر خبرها

  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • خانه‌های روستایی باید به کارگاه تولیدی تبدیل شود
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • ۵۰۰ هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار از اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • یک هزار و ۱۱۷ هکتار اراضی استان قزوین رفع تداخل شد
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۱۱ هزار تُن کلزا در آذربایجان‌غربی