Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-06@10:44:20 GMT

خروج تقاضای کاذب از بازار ارز

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۶۰۸۷۸

خروج تقاضای کاذب از بازار ارز

در دومین روز هفته، دلار دومین افزایش متوالی را ثبت کرد تا به میانه محدوده 3 هزار و 820 تومان برسد.

شاخص بازار ارز که روز شنبه با 6 تومان افزایش به بهای 3 هزار و 822 تومان رسیده بود، روز یکشنبه 3 تومان رشد دیگر را به ثبت رساند و به قیمت 3 هزار و 825 تومان رسید. افزایش 2 روز ابتدایی هفته در حالی رخ داد که عده زیادی از فعالان، نقش نوسان‌گیران در بالا رفتن قیمت را چندان موثر ندانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به باور آنها، تقاضای کاذب سفته‌بازان از بازار خارج شده و رشد روزهای ابتدایی هفته بیشتر ناشی از انتظارات افزایشی موجود در بازار صورت گرفته است. به گزارش دنیای اقتصاد، به گفته آنها، احتمال بالا رفتن تقاضای زیارتی، نزدیک شدن به عید قربان و تعطیلی بازارهای دبی و ترکیه در آن زمان و رشد تقاضای مسافرتی از عوامل اصلی زمینه‌ساز رشد قیمت بودند. به گفته بازیگران ارزی در شرایطی که میزان تقاضا در بازار به‌دلیل انتظارات افزایشی بالا رفته است، بازارساز تلاش کرده است با عرضه متناسب ارز دامنه نوسانات را مدیریت کند. در این مسیر، سیاست‌گذار ارزی نوع قیمت‌گذاری را مدنظر قرار داد که موجب شد تقاضای کاذب از بازار خارج شود. به گفته فعالان، در روزهای اخیر که قیمت در مسیر افزایشی قرار گرفت، بازیگران بازارساز با قیمتی نزدیک به نرخ بازار اقدام به عرضه ارز کردند. این در حالی بود که درگذشته نرخ دلار که بالا می‌رفت، بازارساز سعی می‌کرد با عقبگرد قیمتی در برابر نرخ‌گذاری بازار ایستادگی کند.

این موضوع موجب می‌شد عده زیادی از نوسان‌گیران سعی کنند با استفاده از تفاوت قیمت دو نرخ کسب سود کنند. در واقع، معامله‌گرانی در آن مقاطع زمانی در بازار وجود داشتند که نیازی به خرید دلار نداشتند، ولی به‌واسطه اختلاف قیمت بازار با بازارساز وارد گود می‌شدند و اقدام به خرید ارز می‌کردند. با این حال، در سال‌جاری هر زمان قیمت در بازار بالا رفت، بازیگران بازارساز قیمت خود را نزدیک به نرخ بازار تعیین کردند؛ این موضوع از یکسو راه سودگیری را بر عده‌ای از نوسان‌گیران بست و از سوی دیگر زمینه ورود تقاضای کاذب به بازار که موجب رشد بیشتر قیمت می‌شد را از میان می‌برد. به‌عنوان مثال، روز یکشنبه در حالی که قیمت دلار در پاساژ افشار 3 هزار و 825 تومان بود، یکی از صرافی‌های بزرگ دولتی با نرخ 3 هزار و 824 تومان اقدام به عرضه ارز در حجم خرد کرد. این اختلاف ناچیز انگیزه‌ای را برای ورود دلالان به بازار ایجاد نمی‌کرد تا فشار تقاضا نیز بالا نرود. البته همچنان عده‌ای از نوسان‌گیران باور دارند درصورتی‌که میزان تقاضا رشد بیشتری پیدا کند، ممکن است دامنه تغییرات قیمت بیشتر و مدیریت نوسانات سخت‌تر شود. این در حالی است که تعداد زیادی از معامله‌گران باور دارند، پس از توافق هسته‌ای دارایی‌های ارزی کشور بیشتر شده است و توان پاسخگویی تقاضای بازار را دارد.

روز یکشنبه در حالی که دلار در مسیر صعودی قرار داشت، سکه تمام حرکت در جاده کاهشی را ادامه داد. سکه در اولین روز هفته 2 هزار تومان افت را تجربه کرد و به بهای یک میلیون و 212 هزار تومان رسید. با اینکه فلز گران بهای داخلی روز شنبه در برابر نزول به کانال پایین‌تر مقاومت کرده بود، در دومین روز هفته 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 209 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، نااطمینانی نسبت به روند اونس در آغاز بازارهای جهانی عامل افت سکه بود. اونس روز جمعه از سقف روزانه پایین آمد و انتظارات سکه‌بازان را تحت تاثیر قرار داد.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۶۰۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی

امتداد - بانک مرکزی با ابزار‌های موثر فرصتی را فراهم کرد تا تقاضای سفته‌بازی وارد بازار ارز نشود و فضا برای ورود تقاضا‌های حقیقی باز شود.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در خاموش سازی مدبرانه تنش‌های ارزی هفته‌های اخیر در کشور اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که در بیش از یک سال گذشته جزیی از عملکرد موثر بانک مرکزی محسوب می‌شود، ورود درست به بازار ارز در راستای جلوگیری از التهاباتی است که با هدف تخریب معیشت مردم و کسب سود عده قلیلی بر پا شده است.

وی در این باره تاکید کرد: بانک مرکزی در روز‌هایی که شاهد نوسان هیجانی بالا رفتن نرخ ارز بودیم تلاش کرد تا با سیاست‌های درست و عدم دامن زدن به افزایش قیمت، بازار ارز را به خوبی مدیریت کند، ضمن اینکه درباره هیجانی بودن این نوسانات به خوبی و درستی اطلاع رسانی کرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: آگاهی دادن بانک مرکزی به دارندگان سرمایه‌های خرد مبنی بر اینکه نباید در دام سفته بازانی افتاد که چند روزی به دنبال بالا بردن کاذب تقاضای ارز در بازار هستند تا منافع مالی خود را تامین کنند، سبب شد بسیاری از مردم وارد این مسیر نشوند و در کنار التهاب آفرینان بازار ارز قرار نگیرند.

قادری افزود: اطلاع رسانی بانک مرکزی موجب جلوگیری از زیان بسیاری از مردم شد؛ چرا که سفته بازان با ایجاد فضای هیجانی کاذب به دنبال بالا بردن نرخ ارز با نمایش وجود متقاضی بسیار زیاد در این بازار بودند؛ در حالی که مشخص بود بازار به سرعت افت می‌کند و قیمت ارز به نرخ‌های سابق برمی گردد.

این نماینده خانه ملت تصریح کرد: در این شرایط بانک مرکزی با ابزار‌های اطمینان بخش و موثر فرصتی را فراهم کرد تا تقاضای سفته بازی وارد بازار نشود و فضا برای ورود تقاضا‌های واقعی باز شود.

بساط گرانفروشی ارز جمع شد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بانک مرکزی با تخصیص درست و به موقع ارز مختص واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌ها باعث اطمینان بیشتر در فعالان اقتصادی شد؛ بنابراین زمینه‌ای برای وجود تلاطمات در بازار ارز باقی نماند و به این دلیل بساط گرانفروشی ارز و بازار گرم کنی بالا بردن نرخ ارز هم جمع شد.

وی معتقد است: در چنین شرایطی مردم نیز نباید اسیر التهاب آفرینی‌های دلالان ارزی شوند و منابع مالی خود را در جایی هزینه کنند که ممکن است به همان سرعتی که بر قیمت آن افزوده شده به همان سرعت نیز در مسیر کاهش نرخ قرار بگیرد؛ درست شبیه به روندی که در افزایش و کاهش نرخ ارز طی روز‌های اخیر شاهد آن بودیم. در واقع مردم باید بدانند اسیر شدن در این بازار‌ها به زیان آنهاست لذا نباید به چنین التهاباتی دامن بزنند.

قادری تاکید کرد: بانک مرکزی در چنین شرایطی باید روش‌های متعددی را در پیش بگیرد تا بخشی از مردم که نگران حفظ قدرت خرید هستند بتوانند قدرت خرید خود را حفظ کنند؛ مثل سپرده گذاری ارزی که می‌تواند منجر به کاهش تلاطمات ارزی در چنین زمان‌هایی شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • قیمت قالب فلزی لبه ۵ با قیمت دلار بالا رفت؟!
  • اطمینان خاطر فعالان اقتصادی با ابزار‌های موثر بانک مرکزی
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • منتظر طلای ۳۰۰۰ دلاری باشیم؟
  • پیش‌بینی مهم اقتصاددانان از آینده بازار طلا/ قیمت طلا ممکن است از این عدد فراتر رود
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی موادغذایی بالا رفت
  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!