Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - خشکي درياچه بختگان و نبود آب در دومين درياچه بزرگ ايران، اين روزها سبب سرگرداني هزاران فلامينگو و جوجه فلامينگو شده و حيات آنان را تهديد مي‌کند. به گزارش خبرگزاري تسنيم از شيراز، درياچه بختگان در حال حاضر حدود 14 سال است که به دليل سوء‌مديريت در بخش منابع آب، سدسازي‌هاي بي‌رويه در بالادست رودخانه کر و سيوند و برداشت بي‌رويه آب از چاه‌هاي حوضه آبريز توسط کشاورزان همچون بسياري از تالاب‌هاي اين استان خشک و به ورطه نابودي کشيده شده و با‌وجود مصوبات متعدد دولت يازدهم براي تخصيص حقابه تالاب‌ها،همچنان محروم از حقابه‌هاي شرکت آب منطقه‌اي استان فارس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



با اين حال بارندگي‌هاي نسبتاً خوب اواخر سال گذشته سبب شد تا اين پهنه آبي همچون سال 86 بار ديگر به‌طور موقت آبگيري شود؛ آبگيري بختگان و ديگر تالاب‌هاي استان فارس در چند ماه گذشته اگر چه سبب شادي برخي طبيعت‌دوستان شد اما سرانجام بار ديگر به قتلگاه پرندگان مهاجر تبديل شده است.
نيمه بهار امسال بسياري از فلامينگو‌ها با تصور اينکه درياچه آب دارد، در سواحل مختلف بختگان از جمله شرق آن فرود آمدند و شروع به لانه‌سازي و تخمگذاري کردند اما با گذشت زمان و افزايش دماي هوا همين اندک آب موجود در درياچه نيز تبخير و سبب شد تا ده‌ها جوجه فلامينگو در ميانه شوره‌زار گرفتار شده و از بين بروند.
برخي فلامينگوها نيز از روي ناچاري به زمين‌هاي کشاورزي اطراف بختگان و آبادي‌ها پناه برده‌اند. مردم اين آبادي‌ها نيز که از قديم دوستدار محيط زيست و حيات وحش بوده آنان را به خوبي پذيرا کرده‌اند.
امروز يکشنبه 29 مردادماه نيز تعدادي از فلامينگوها و بچه فلامينگوها، براي يافتن آب و غذا به زمين‌هاي کشاورزي اطراف روستاي محمدآباد روي آورند. مردم اين روستا که به قرآن آباد ايران معروف است آب و غذاي اين پرندگان را تامين کرده و با همکاري فعالان محيط زيست و همچنين مسئولان محيط زيست استهبان در نجات اين پرندگان مهاجر سهيم شدند.

خشکي بختگان حيات پرندگان مهاجر را به خطر انداخته است
رحيم شاهسوني دهيار روستاي محمدآباد استهبان در اين زمينه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم ، اظهار داشت: چند هفته‌اي است که فلامينگوهايي را مشاهده مي‌کنيم که در درياچه بختگان با کمبود آب روبرو شده و به اجبار به مزارع و آبادي‌ها اطراف پناه برده‌اند.
شاهسوني بيان کرد: بسياري از جوجه فلامينگوها نيز توان پرواز نداشته و در ميان نمک‌زار و هواي گرم بختگان گرفتار شده‌اند که بايد براي رهاسازي و نجات زندگي آنان برنامه‌ريزي شود.
وي تصريح کرد: بختگان همواره مامني امن براي پرندگان مهاجر و فلامينگوها بوده است اما خشکي بختگان و عدم احياي اين درياچه بزرگ ايران سبب به خطر افتادن زندگي حيات وحش منطقه از جمله پرندگان مهاجر شده است.
دهيار روستاي محمدآباد گفت: همچنين خشکي بختگان و عدم احياي آن در اکوسيستم مناطق اطراف تاثيرمنفي داشته و بادهاي نمکي نيز زمين‌هاي کشاورزي را تخريب کرده است.
فلامينگوها نجات نيابند، فاجعه محيط زيستي 10 سال گذشته تکرار مي‌شود
رسول حاجي‌باقري يکي از فعالان محيط زيست نيز با بيان اينکه بايد مسئولان فکري براي نجات پرندگان مهاجر گرفتار شده در بختگان داشته باشند اظهار داشت: ايجاد حوضچه‌هاي مصنوعي در کنار بختگان و آبرساني به فلامينگوها از برنامه‌هايي است که توسط تشکل مردم نهاد ديده‌بان استهبان دنبال مي‌شود.
دبير گروه مردمي ديده‌بان استهبان افزود: در حال حاضر فلامينگوها با مشکل آب و تغذيه روبرو بوده و گرما نيز آنان را مورد اذيت و آزاد قرار مي‌دهد که بايد با يک برنامه‌ريزي براي برطرف کردن مشکلات آنان کار شود.
حاجي باقري خاطرنشان کرد: اگر به اين موضوع رسيدگي نشود فاجعه محيط زيستي مردادماه 86 که هزاران فلامينگو در آن تلف شدند دوباره تکرار مي‌شود.
وي با بيان اينکه شايد در اين زمان پيش رو کسي نتواند کار بزرگي کند تصريح کرد: بدون شک نظارت جوجه‌ها و پايش هر روزه حوضچه‌هاي آب توسط محيط بانان دلسوز منطقه يک امر ضروري و حياتي است.

رئيس اداره محيط زيست استهبان نيز در گفت‌‌وگويي کوتاه با خبرنگار تسنيم اظهار داشت: ايجاد زه‌کش يکي از راه‌هاي نجات فلامينگوها بوده که در اين زمينه با همکاري مردم بخشي از آن اجرا شده و اين نياز به توسعه دارد.
علي اکبر صفايي با بيان اينکه از هيچ تلاشي براي نجات فلامينگوها دريغ نمي‌کنيم خاطرنشان کرد: نجات جان فلامينگوها به کارشناسي و بررسي بيشتر دارد که بايد مسئولان استاني در اين زمينه همکاري لازم را داشته باشند.
صفايي از ارائه آمار تعداد فلامينگوهاي تلف شده در درياچه بختگان خودداري کرد.
به گزارش تسنيم، هفته گذشته بود که توسط اداره محيط زيست و مردم جان بيش از 1000 جوجه فلامينگو نابالغ که در تالاب بختگان به‌دام افتاده بودند، نجات داده شد. اما همچنان زندگي اين فلامينگوها به خطر افتاده و بايد با برنامه‌ريزي کارشناسي جان آنان را نجات داد.
گزارش از علي شاهسون
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۶۱۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزاران کودک بی سرپرست و پناهجو در اروپا ناپدید شده اند

بنابر گزارش منتشر شده در رسانه‌های بلژیک بیش از ۵۰ هزار کودک بی‌سرپرست که در ۳ سال گذشته به اروپا مهاجرت کرده‌اند، ناپدید شده‌اند.

به گزارش ایسنا،‌ سه رسانه‌ بلژیکی در پی انجام مطالعاتی در این باره اعلام کردند از ۵۱ هزار و ۴۳۳ کودک مهاجر که بدون بستگان خود بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به اروپا رفته‌اند، خبری نیست.

تخمین زده می‌شود که این کودکان ممکن است به دست گروه‌های جنایت سازمان یافته افتاده یا مجبور به کار شده باشند.

بیشترین تعداد کودکان بی سرپرست گمشده در ایتالیا با ۲۲ هزار و ۸۹۹ نفر ثبت شده است.

اتریش نیز با ۲۰ هزار و ۷۷ نفر و بلژیک نیز با ۲ هزار و ۲۴۱ کودک ناپدید شده در رده‌های بعدی قرار دارند.

با این حال تخمین زده می‌شود که تعداد واقعی، بسیار بیشتر باشد زیرا ۱۳ کشور از ۳۲ کشور اطلاعاتی را در محدوده تحقیق ارائه نکرده‌اند.

به گزارش آناتولی، «آخی لیون»، دبیرکل فدراسیون کودکان گمشده در اروپا، یک سازمان غیردولتی مستقر در بلژیک که در ۲۷ کشور اروپایی در مورد کودکان گم شده فعالیت می‌کند، تأکید کرد این ارقام نگران کننده است و گفت: افزایش تعداد گزارش‌های مربوط به ناپدید شدن «خردسالانِ بدون همراه» بسیار نگران کننده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ساخت وسایل لوکس از پوست هزاران تمساح در کارخانه‌ (فیلم)
  • استقرار هزاران نیروی پلیس در برلین
  • آنری: در مورد رئال مادرید، هزاران «اما و اگر» وجود دارد اما آن‌ها کار خودشان را می‌کنند
  • ۳ رمان نوجوان تألیفی پیشنهاد خرید هادی خورشاهیان از نمایشگاه
  • هزاران کودک بی سرپرست و پناهجو در اروپا ناپدید شده اند
  • تخمین زده می شود 10 هزار فلسطینی در غزه زیر آوار مدفون باشند
  • (ویدئو) برداشت و فرآوری جالب هزاران تن پیاز
  • فلامینگو‌ها بالاخره به تالاب صالحیه رسیدند
  • تداوم تظاهرات هزاران صهیونیست ضد نتانیاهو در تل‌آویو
  • تظاهرات مجدد هزاران صهیونیست در تل آویو