Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنج ایرانیدر سایه واردات بی رویه این محصول گوشه نشین شده در حالیکه این امر باید طبق اصول و منطق صورت گیرد تا تولیدکنندگان از گزند این مشکل بزرگ در امان باشند.

آمار گمرک حاکی از آن است که در چهار ماه نخست سال جاری 644 هزار و 801 تن برنج به کشور وارد شده که ارزش این حجم واردات 602 میلیون و 548 هزار دلار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واردات برنجدر چهار ماهه نخست سال جاری از نظر وزنی 5.71 درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده و از نظر مبلغ نیز 3.83 درصد از ارزش واردات کشور مربوط به این کالا می شود.

البته ناگفته نماند که میزان واردات در چهارماه نخست سال گذشته 562 هزار و 716 تن با ارزش بالغ بر 475 میلیون و 431 هزار دلار بود.

کاوه خاکسار مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به آخرین وضعیت واردات برنج اظهار داشت: با توجه به میزانتولید برنجو نیاز سه میلیون تنی در هر سال،سالانه به واردات 800 هزار تا یک میلیون تن برنج نیازمندیم.

وی با اشاره به واردات 2 میلیون تن برنج در سال 92، افزود: یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تولید داخل و تنظیم بازار است به طوریکه بااجرای قانون انتزاعهر سال از میزان واردات کاسته شد.

خاکسار با اشاره به اینکهافزایش نرخ برنجارتباطی با قانون انتزاع ندارد، بیان کرد: قبل از این قانون افزایش قیمت سرسام آوری داشتیم که این امر ناشی از تورم است و ارتباطی به اینکه متولی امر کار خود را به درستی انجام می دهد، ندارد.

مدیرکل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با وجودنوسانات نرخ برنجدر سطح خرده فروشی باید گفت که کنترل آن با وزارت جهاد نیست از این رو مسئولان مربوطه براین امر باید نظارت داشته باشند.

واردات برنج کنترل شد

دلاور حیدرپور رئیس جهاد کشاورزی مازندرانگفت:واردات برنجقبل از اجرای قانون انتزاع بدون توجه به آمار تولید کشور بود به طوریکه در سال 92، حدود 2 میلیون تن برنج وارد کشور شد.

وی افزود: با اجرای قانون انتزاع و واگذاری اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی از سال 93، رقم واردات به کمتر از یک میلیون تن رسید.

حیدر پور با اشاره به اینکهممنوعیت واردات برنجهمزمان با فصل برداشت از جمله دستاوردهای قانون انتزاع است، گفت: براین اساس بازار برنج به ثبات نسبی رسید که این امر رغبت برنج کاران به امر تولید را به همراه داشت.

رئیس جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: قبل از اجرای این طرح در سال 93،نرخ برنجدر استان های مازندران و گیلان کمتر از 5 هزار تومان بود که این امر موجب شد کشاورزان اقدام به خرید توافقی برنج با نرخ 5800 تومان نمایند تا بازار به ثبات نسبی دست یابد.

آمار دقیقی از میزان واردات برنج نداریم

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز،با انتقاد از اینکه بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی کارنامه قابل قبولی ندارد، بیان کرد:بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزیتوانایی اقتصادی کردن تولید را ندارد چرا که طی سال های اخیر در زمینه برنج ، مرکبات و ... واردات بی رویه صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه آمار مشخصی از میزانواردات برنجوجود ندارد، افزود: اگرچه طبق سرانه مصرف برنج، سالانه باید 700 هزار تا یک میلیون تن برنج وارد کشور شود،اما مقادیری توسط مرزنشین ها وارد کشور می شود.

بیابانی تصریح کرد: با وجود اهداف مناسب طرح انتزاع می توان گفت که در صورت عدم برنامه ریزی صحیح این طرح با شکست روبرو می شود.

منبع: افکارنيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۶۲۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی

رییس سازمان فضایی ایران از برآورد سطح زیرکشت برنج به عنوان یکی از محصولات راهبردی کشاورزی با داده‌های فضایی خبر داد و گفت: برآوردها نشان می‌دهد که در سال گذشته نزدیک به ۴۷۰ هزار هکتار از سطح سه استان گیلان، مازندران و گلستان به کشت برنج اختصاص داشت. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش گروه فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، حسن سالاریه؛ رییس سازمان فضایی ایران از برآورد سطح زیرکشت برنج به عنوان یکی از محصولات راهبردی کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی خبر داد و گفت: برآوردها نشان می‌دهد که در سال گذشته نزدیک به 470 هزار هکتار از سطح سه استان گیلان، مازندران و گلستان به کشت برنج اختصاص پیدا کرده بود.

حسن سالاریه، رییس سازمان و سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران از برآورد سطح زیرکشت برنج به عنوان یکی از محصولات راهبردی کشاورزی به کمک داده‌های فضایی برای نخستین بار خبر داد و گفت: باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون لزوم مستدل بودن آمار برآورد تولید محصولات کشاورزی در نمایشگاه دستاوردهای دولت در سال گذشته، پژوهشگاه فضایی ایران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اقدام به برآورد سطح زیرکشت برنج در استان‌های قطب این محصول کرد.

وی با اشاره به اینکه در این برآورد از داده‌های فضایی بهره گرفته شده است، افزود: استفاده از داده‌های فضایی در حوزه‌های مختلف به ارتقای کیفیت زندگی مردم می انجامد و تاثیر مشخصی بر اقتصاد کشور و رفع ایرادات و معایب دارد.

جزئیات پایش محصولات کشاورزی و سطح زیرکشت کشور با تصاویر ماهواره‌‌های ایرانی

سالاریه با بیان اینکه در برآورد صورت گرفته استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بیشترین سطح زیرکشت برنج را در سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند، تصریح کرد: این برآورد بر اساس پردازش‌های صورت گرفته بر روی تصاویر ماهواره ای با استفاده از فناوری سنجش از دور و بکارگیری هوش مصنوعی در کنار جلسات مشترک و ارزیابی‌های میدانی در سطح استان‌های گیلان، مازندران و گلستان به عنوان استان‌های قطب، در سال گذشته صورت گرفت.

رییس سازمان فضایی ایران در مورد نتایج برآوردهای صورت گرفته خاطرنشان کرد: براساس تخمین که هم اکنون مورد تایید پژوهشگاه فضایی و وزارت جهاد کشاورزی نیز قرار گرفته در سطح این سه استان به عنوان استان‌های قطب، در مجموع حدود 470 هزار هکتار از مساحت زیرکشت برنج (کشت اول) رفته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیرکشت مختص استان گیلان به شمار می‌رود، افزود: برآوردهای صورت گرفته نشان می‌دهد که در سال گذشته نزدیک  به 208 هکتار از سطح استان گیلان زیر کشت برنج بوده است.

سالاریه با اشاره به اینکه بعد از استان گیلان، استان‌های مازندران و گلستان بیشترین سطح زیرکشت برنج را در سال گذشت داشتند، اظهار کرد: برآوردها نشان می دهد که بیش از 260 هزار هکتار از مساحت این دو استان نیز در سال گذشته زیرکشت برنج بوده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • فعالیت ۸ سایت تبدیل بقایای کشاورزی به خوراک دام در کشور
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی در استان قزوین 
  • دو راهکار کاهش ارزبری واردات بی رویه موبایل
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • رشد تولید کشاورزی از ارکان تحقق شعار سال است
  • مدیریت بازار کالای اساسی جدی گرفته شود