Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@03:39:02 GMT

درباره‌ي سريال فوتباليِ «لژيونر»

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۶۲۴۳۶

خبرگزاري آريا - همشهري شش و هفت: پخش سريال لژيونر از نيمه گذشته است. سريالي كه روزهاي زوج ‌ ساعت هفت عصر و 11 شب، روي آنتن شبكه پنج مي‌رود. لژيونر با حضور بازيگران شناخته شده‌اي مانند محمدرضا شريفي‌نيا، حسن پورشيرازي، معصومه آقاجاني، لاله صبوري، مهرداد ضيايي و زهير ياري درباره ورزش و به‌خصوص فوتبال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سريالي كه نگاهي طنز به ماجرا دارد كه قطعا ديدنش در اين روزها كه ليگ برتر فوتبال هم آغاز شده و تيم ملي هم به جام جهاني 2018 روسيه صعود كرده، جالب‌تر خواهد بود. كارگردان لژيونر، مسعود آب‌پرور 56 ساله است. كارگردان نام آشنايي كه با ساخت سريال‌هاي هوش سياه 1و 2، نشان داده در حوزه سريال‌هاي جنايي- جاسوسي تخصص دارد. با او درباره سريال جديدش كه تفاوت‌هايي اساسي با كارهاي قبلي‌اش دارد، گفت‌و‌گو كرده‌ايم.

نام شما با سريال‌هاي جاسوسي مثل هوش سياه گره خورده‌؛ ژانري كه در سينما و تلويزيون ما‌ مهجور است. چرا با وجود موفقيت در اين زمينه، به سمت لژيونر كه داستاني فوتبالي دارد، رفتيد؟
خودم را فيلمساز ژانر نمي‌دانم. دلم نمي‌خواهد در يك ژانر محدود بشوم و فقط در آن ژانر قرار بگيرم. هوش سياه نتيجه ذوق و سليقه خاص خودم بود؛ از ايده، عقيده و پردازش نهايي گرفته تا آنچه را كه مي‌خواستم به منصه ظهور برسد‌ اما لژيونر ماموريتي بود كه به من داده شد. در واقع از من خواسته شد كه اين كار را انجام بدهم. البته به‌شدت استقبال كردم و كار اين چنين انجام شد.
لژيونر قرار بود نوروز پخش شود، طبيعتا فضا و چيدمان قسمت‌ها براساس مدل سريال نوروزي كه 13 شب مدام است با مدل فعلي كه يك شب در ميان و نامنظم است، فرق دارد. اين تغيير زمان پخش، چه تأثيري در سريال دارد؟
لژيونر قرار بود براي نوروز 96 پخش شود‌ اما تصميم‌گيري‌ها و جلسات داخل سازمان صداوسيما به‌نحوي پيش رفت كه زمان توليد براي ما تنگ شد. ما تا اواخر خرداد در حال تصويربرداري بوديم و عملا امكاني براي نمايش نوروز نبود. وقتي وارد پروژه شدم چهار قسمت از اين سريال نوشته شده بود كه بعد از ورودم اصلاحاتي در آن انجام شد. تأكيد و توصيه مديران هم اين بود كه اين كار هرچه زودتر ساخته شود. بنابراين، بقيه متن در دل توليد نوشته شد. قرار بود چون از نوروز 96 گذشتيم پخش كار براي نوروز 97 باشد.
دوستان ما هم در پخش تأكيد داشتند كه كار در نوروز 97 پخش شود‌ اما داخل سازمان، سازوكار ماجرا طوري پيش رفت كه در روند توليد نمي‌توانستيم متوقف شويم. درهر حال، ماجرا به سمتي رفت كه كار زودتر پخش شود. اين تغييرات تأثيري در روند توليد نداشت؛ چون تا آخرين لحظه فكر مي‌كرديم كار در نوروز پخش خواهد شد. بنابراين چيزي را تغيير نداديم.
با اينكه فوتبال پرطرفدار است‌ اما سريال‌هاي كمي در زمينه فوتبال ساخته شده مثل پژمان و به سوي افتخار و فيلم هم در اين زمينه كم داريم. اصلا چي شد سراغ ورزش و فوتبال رفتيد؟
اگر دقت كرده باشيد فوتبال در اين سريال، خيلي پر رنگ نيست. فوتبال در كار ما شكل تمثيلي دارد. حتي عنوان لژيونر، بحث دوپينگ و كلماتي از اين قبيل را از فوتبال گرفتيم. زمين بازي را به مثابه زمين زندگي گرفتيم. گل زدن، به هدف رسيدن و تيم‌ها را همگي براساس فوتبال معني كرديم. گاهي ممكن است براي رسيدن به هدفي، دوپينگ كني... تمام اينها تمثيل‌هايي است كه در داستان كاربرد دارد. همانطور كه اشاره كرديد، چون فوتبال مخاطب زيادي در جامعه دارد سعي كرديم رويه داستان برگرفته از فوتبال باشد.
در داستان آكادمي مبارزه با دوپينگ داريم؛ يك مأمور مبارزه با دوپينگ داريم كه بايد مراقبت كند كه همه‌‌چيز در زمين بازي زندگي سالم پيش برود‌ اما مي‌بينيم در مقطعي كه منافعش به خطر مي‌افتد، خودش دست به دوپينگ مي‌زند يا براي رقيبش نقشه مي‌كشد. در واقع مي‌بينيد كه به بهانه فوتبال و مضامين جانبي آن چقدر در اين زمينه مانور داده شده. البته اين معنايش اين نيست كه يك تماشاگر عادي همه اينها را درك مي‌كند. همه اين اطلاعات به لحاظ حسي منتقل مي‌شود و روي عاطفه مخاطب تأثير مي‌گذارد. اين همان هدفي است كه ما دنبالش هستيم و دوست داريم كه اتفاق بيفتد.

در اين كار در كنار استفاده از بازيگران كاركشته‌اي مثل شريفي‌نيا، پورشيرازي و آقاجاني، سراغ جوان‌هايي مثل زهير ياري رفتيد و حتي سراغ آرفي، بازيكن خارجي فوتبال. اين ريسك چقدر جواب داد؟
ببينيد! در اين زمينه ملاك تصميم‌گيري و سليقه سنجي اهميت دارد. اگر براساس كليشه‌هاي جاري بخواهيد تصميم بگيريد، ممكن است مورد پسند تماشاگر نباشد. تماشاگر به‌طور طبيعي دلش مي‌خواهد ‌ مجموعه‌اي از اسامي را ببيند كه از قبل آنها را مي‌شناخته و ديده است‌ اما به شخصه خيلي پيگير كليشه‌هاي مخاطب نيستم. مدعي‌ام كه كارگرداني سليقه سازم! كما اينكه در هوش سياه، تركيب اوليه بازيگر‌ها باعث شد خيلي‌ها نسبت به آن دافعه داشته باشند؛ حتي در دل مديران هم مخالفاني داشتيم‌ اما خيلي مقاومت كرديم كه تركيب دلخواه خودمان را بدون درنظر گرفتن شهرت و محبوبيت افراد بچينيم.
ديديم كه چقدر جواب داد. البته در هوش سياه قسمت‌هاي بيشتري داشتيم و اينجا با 15 قسمت مواجهيم. اين قصه لحن طنزآميزي دارد بدون اينكه باجي به فيلم‌ها و سريال‌هاي مشابه ماقبل خودش بدهد. لژيونر توانسته براي خودش كاراكتر مستقلي بسازد. اگر مخاطب تلويزيون بين باشد و شبكه پنج را دنبال كند متوجه اين تفاوت خواهد شد. مي‌دانيد كه شبكه پنج مدتي بود كه سريال توليد نمي‌كرد و در واقع لژيونر جزو نخستين سريال‌هاي جديد اين شبكه است. اگر مخاطب اين مجموعه را دنبال كند، بعد از مدتي راغب مي‌شود سريال را دنبال كند.
فكر مي‌كنيد آغاز ليگ برتر و صعود تيم ملي به جام جهاني، تأثيري در اقبال به سريال داشته؟
نمي‌دانم؛ ارزيابي دقيقي ندارم. شايد بخش سنجش افكار تلويزيون دست به اين نظرسنجي بزند و به آمار و ارقام‌هايي برسد. در زمان توليد به چنين رويكردي فكر نشده بود، اما از آنجايي كه اين سريال به نوروز 97 موكول نشد، شايد يكي از دليل‌هايش همزماني با آغاز ليگ و جلب توجه مردم به سمت فوتبال ملي باشد.
در سريال اتهامات و نكاتي را به ورزشكاران نسبت مي‌دهيد كه احتمالا با واكنش‌هايي روبه‌رو مي‌شود. انتظارش را داريد؟
تا به امروز با واكنش خاصي روبه‌رو نشدم؛ چون سعي كرديم خيلي نرم از كنار اين موضوعات بگذريم. انتقادها در فضاي واقعي و حواشي فوتبال ما به‌شدت وجود دارد اما فكر مي‌كنم چون لحن سريال طنز است خيلي شوخي‌ها جدي گرفته نمي‌شود. احتمالا كساني هم كه شنيده‌اند با لبخند از كنارش رد شده‌اند. شايد هم مي‌دانند كه خيلي از اين شوخي‌ها در دنياي واقعي اتفاق مي‌افتد. دست‌كم اهل فوتبال با اين مصاديق آشنايي زيادي دارند.
چطور شد سراغ بازيكن خارجي رفتيد و از آرفي اشپيتيم استفاده كرديد؟
در مرحله پيش توليد، روي اين موضوع بحث زيادي داشتيم. چند پيشنهاد وجود داشت. مي‌شد از بازيگر با تجربه و معروفي استفاده كرد، اما لحن و لهجه خارجي به آن داد. يا مي‌شد از فردي خارجي استفاده كرد كه اصلا فوتبال بلد نيست‌ اما بهتر ديديدم كه يك فوتباليست خارجي حرفه‌اي را بياوريم كه فارسي هم بلد است. پيشنهاد اوليه ايشان، از جانب آقاي شريفي‌نيا بود.آقاي شريفي‌نيا روزي يك ويدئو آوردند و من ديدم كه ايشان در فيلم كوتاهي بازي مي‌كند و پشت صحنه خيلي خوب فارسي حرف مي‌زند. اين خيلي منطبق با قصه ما بود و به همين‌خاطر، او را به‌كار دعوت كرديم. آن زمان آلمان بود و بعد براي كار ما به ايران آمد.

بعضي از شخصيت‌ها مانند فرهاد در سريال بيكارند. داشتن شغل چقدر به شخصيت‌پردازي نقش‌ها كمك مي‌كند؛ چون شغل با خودش كلي جزئيات به همراه دارد؟
خب! اهل فن به اين نكته وارد هستند كه شغل مي‌تواند ريزه‌كاري‌هايي را در شخصيت نشان دهد و سطحي از زندگي را به نمايش بگذارد كه در فرآيند درام شما تأثير نمايشي بگذارد. خيلي وقت‌ها ما از اين نكته غفلت مي‌كنيم و شخصيت‌هايي ساخته مي‌شوند كه ابتر هستند. البته هميشه اينطور نيست كه شخصيت‌هاي درام، مابازاي بيروني داشته باشند‌ اما باوركردني هستند. اين جفت و جور كردن شغل با ملزمات زندگي و عرصه‌هاي مختلف به قصه كمك مي‌كند و ما را در يك انسجام و مدار نگه مي‌دارد و نمي‌گذارد پراكنده كاري كنيم. در اين سريال هم تلاش‌مان را كرديم. با وجود اينكه فرهاد قصه هنوز استخدام نشده و در حال تلاش است كه شغلي را به‌دست بياورد، تمام فعاليت‌ها و تفكرش مبتني است بر شغلي كه مي‌خواهد انتخاب كند. در واقع؛ تمام چيزهايي كه مرتكب مي‌شود برگرفته از شغلش است.
از اين نترسيديد كه مخاطب با شغل نا‌آشنايي روبه‌رو بشود و با سريال ارتباط برقرار نكند؟
طبعا مخاطب بايد چنين نگاهي داشته باشد و اين شغل را نشناسد. شايد آن همدلي لازم ايجاد نشود. اينجاست كه گردابي كه شخصيت ما در آن گير افتاده مشخص‌تر مي‌شود و تلاش او بيشتر ديده مي‌شود. فرهاد قصه ما نمي‌تواند خودش را به‌خوبي معرفي كند. همه اينها به ما قصه مي‌دهد. اين سوء تفاهم‌ها باعث مي‌شود مخاطب بپرسد دوپينگ دقيقا چيست و كميته مبارزه با دوپينگ چيست؟ اصلا چنين جايي وجود دارد يا نه؟! اين نيست كه هميشه سراغ شغل‌هاي آشنا برويم. بد نيست كه گاهي چيزي را نشان بدهيم كه ايجاد سؤال و انگيزه كند.
در مرحله پيش توليد يا نگارش به اين فكر كرديد كه داستان طوري طراحي شود كه بعضي‌ها راغب شوند اين شغل را انتخاب كنند؟
در جريان شكل‌گيري اين قصه نيستم، اما طرح اوليه بر مبناي شخصيت يك مأمور دوپينگ نوشته شده بود. بعد پيمان عباسي، آن را به قصه اصلي منتقل كرد كه به‌نظرم كار درستي بود؛ يعني از فوتبال كمي فاصله گرفت. بنابراين خود فوتبال به يكي از مضامين فرعي قصه تبديل شده است. با اين حال آرزو دارم مردم سريال را ببينند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۶۲۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد ( عکس )

به گزارش ورزش سه، فوتسال عراق در سالیان اخیر پیشرفت بسزایی داشته است و بسیاری از بازیکنان مطرح ایرانی در لیگ باشگاهی این کشور توپ می‌زنند که حالا برای اولین بار به مربیان ایرانی روی آوردند. محسن حسن زاده سرمربی فصل گذشته تیم فرش آرا مشهد که کارنامه قابل توجهی در دوران مربیگری اش برجای گذاشته و در رقابت‌های لیگ برتر فوتسال ایران با هدایت فرش آرا یکی از شگفتی ساز ها به شمار رفتند، با قراردادی چهار ماهه هدایت تیم المصافی را برعهده گرفت.

محسن حسن زاده، تنها مربی ایرانی در لیگ باشگاهی عراق محسوب می‌شود و در نیم فصل دوم روی نیمکت المصافی، تیم ششم لیگ عراق خواهد نشست.

نیم فصل دوم لیگ برتر فوتسال عراق، پس از پایان جام ملت‌های آسیا 2024 پیگیری می‌شود و حسن زاده در این مدت کوتاه باید بازیکنانش را آماده ادامه رقابت‌ها کند.

مدیران المصافی در اولین جلسه تمرینی از حضور مربی ایرانی بسیار استقبال کردند و امیدوار هستند تا نتایج درخشان حسن‌زاده در لیگ برتر ایران، در تیم المصافی نیز تکرار شود.

دیگر خبرها

  • سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!
  • کمالوند: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم
  • سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!
  • مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد ( عکس )
  • فلاحت‌زاده: شمس‌آذر در خانه با انگیزه و زهردار نشان داده/ بسیاری از افراد باشگاه استقلال فوتبالی نیستند
  • گل زیبای لژیونر گیلانی در لیگ فوتبال امارات
  • مورایس: ناکامی هم بخشی از تئاتر فوتبالی است
  • کیفیت فوتبالی‌مان در نیم‌فصل دوم بهتر شد
  • لژیونر ایرانی در آستانه فینالیست شدن
  • پیشرفتِ فوتبالی حلقه‌ای گم‌شده در نصف‌جهان