Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-19@05:54:39 GMT

چشم آبی حاصل جهش ژنتیکی است +عکس

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۶۲۸۶۳

چشم آبی حاصل جهش ژنتیکی است +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ نشان می دهد تمامی افراد دارای چشم های آبی رنگ در سراسر دنیا دارای جدی مشترک هستند.

در این مطالعات مشخص شد یک جهش ژنتیکی که حدود 6 تا 10 هزار سال پیش رخ داد سبب تغییر رنگ چشم گروهی از انسان ها شد.

یافته های پژوهشگران نشان می دهد تمامی انسان ها در اصل دارای چشم هایی به رنگ قهوه ای بوده و پرفسور هانس ایبرگ استاد دانشکده پزشکی مولکولی و سلولی در این رابطه اعلام کرد: «اجداد ما در هزاران سال پیش دچار جهش ژنتیکی در ژن موسوم به «OCA2» ‌در کروموزوم هایشان شدند که منجر به از کار افتادن کلیدهای ژنتیکی ایجاد کننده رنگ قهوه ای در چشم انسان می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

ژن OCA2 دارای کد های خاصی هستند که پروتئین P نامیده می شود و در تولید ملانین نقش داشته این پیگمه ها یا رنگدانه ها به مو، چشم و پوست ما رنگ می دهند.

این کلیدهای منجر به جهش ژنتکی، فعالیت ژن OCA2 را به طور کامل متوقف نمی کنند اما برخی از اعمال این ژن را مختل کرده و در مجموع موجب رقیق شدن رنگدانه های چشم شده و در نتیجه رنگ چشم های فرد، آبی می شود.

این نوع از جهش ژنتیکی کاملا ویژه و منحصر به فرد بوده دارای خواص مشخصی است. اگر این ژن به طور کامل غیر فعال شود، انسان هیچ نوع رنگدانه ای در چشم، مو و پوست خود نخواهد داشت و این پدیده به عنوان زالی یا «albinism» شناخته می شود.

پژوهشگران دریافته اند که هر نوع تنوع و تغییر رنگ در چشم انسان ها از قهوه ای تیره تا سبز؛ نتیجه مستقیم میزان ملانین موجود در عنبیه است اما افراد دارای چشم های آبی رنگ تنها افرادی هستند که تغییرات کمی در نوع و میزان رنگدانه های چشم آن ها دیده شده و پرفسور هانس ایبرگ در رابطه با این ویژگی منحصر به فرد اعلام کرد: «با توجه به این موضوع می توان استنتاج کرد که تمامی افراد دارای چشم های آبی رنگ، جدی مشترک دارند. تمامی این افراد یک کلید ژنتیکی یکسان را در نقطه ای ثابت و مشخص از دی ان ای خود به ارث برده اند. در مقابل، افراد دارای چشم های قهوه ای رنگ دارای تنوع قابل توجهی در منطقه DNA خود هستند که تولید ملانین را کنترل می کند. »

در این مطالعات پرفسور ایبرگ و تیم همکارانش اقدام به بررسی و آزمایش میتوکندری DNA افراد مختلف کرده و رنگ چشم آن ها را بررسی کرند.

در این پژوهش افراد چشم آبی از کشورهای مختلف جهان از جمله اردن، دانمارک، ترکیه و ... بررسی شده و پس از انجام 10 سال پژوهش ژنتیکی به نتایج فوق رسیدند. در سال 1996 پرفسور ایبرگ برای نخستین بار به نقش ژن OCA2 در ایجاد رنگ چشم پی برد.

گفتنی است جهش ژنتیکی که منجر به تغییر رنگ چشمهای قهوه ای به ابی می شود را نمی توان جهشی مثبت یا منفی محسوب کرد.

این جهش ژنتیکی یکی از انواع مختلف جهش های ژنتیکی است که موجب تعیین رنگ مو، طاسی، کک و مک و ... می شود که هیچ تاثیری در افزایش یا کاهش طول عمر انسان نخواهند داشت.

این پزوهشگر دانمارکی در خاتمه توضیحات خود افزود: «این موضوع به سادگی نشان می دهد که طبیعت به طور متناوب ژنوم انسان را تغییر داده و با ترکیب آن ها موجب پدید آمدن ژن های جدیدی می شود.»

به اشتراک گذاری کد خبر : 2963932582290753081 برچسب‌ها : چشم های آبی ژن OCA2 چشم آبی حاصل جهش ژنتیکی است لینک کوتاه : اخبار مرتبط جراحي تغيير رنگ چشم مي تواند باعث کوري شود دوشنبه 10 مرداد 1390 16:12 تغییر رنگ چشم با 17 میلیون تومان! پنج شنبه 21 اسفند 1393 08:35 تغییر رنگ چشم در ۲۰ ثانیه شنبه 18 مهر 1394 10:49

ارسال نظر

مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرات لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید: 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید. 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود. 3- نظرات پس از ویرایش ارسال می‌شود. تصویر امنیتی : پربازدیدها تبریک سردار جعفری به محسن رضایی شاهکار مهندسی یک کشاورز ساده + عکس دو خطری که سردار سلیمانی از آن یاد کرد حمید صفت جزئیات قتل ناپدری اش را تشریح کرد تمرین بی‌بی‌سی برای اعلام خبر درگذشت ملکه انگلیس تصادف هندوانه‌ای+عکس وحشت نگهبانان گورستان از اشباح بهترین ساعت خوابیدن جا خوش کردن مار پیتون کنار تخت پسر بچه جنایت در خیابان مرزداران لیست همه پربازدیدها برگزیده‌ها سگ شکمو ، اشک بچه را درآورد جزئیات مذاکرات رئیس ستادکل نیروهای مسلح در آنکارا / رایزنی با مقامات نظامی ترکیه درباره سوریه علائم زنگ خطر ابتلا به زخم معده و اثنی عشر را بشناسید 10 ساحل متفاوت و دیدنی جهان + عکس رژه سالگرد 90 سالگی ارتش جمهوری خلق چین + عکس جدایی آزمون از روبین کازان نیم فصل قطعی است پشتک و واروی نابودکننده آهنگ مصطفی یگانه بنام معجزه تصادف هندوانه‌ای+عکس جشنواره هندوانه + عکس آخرین مطالب همه سایت 09:39 چشم آبی حاصل جهش ژنتیکی است +عکس 09:39 پرسپولیس فردا با این پیراهن مقابل الاهلی به میدان می رود+عکس 09:33 علی دایی: الاهلی با رونالدو هم حریف پرسپولیس نمی شود! 09:33 نقشه های دایی برای گرفتن صدر از پرسپولیس / پدیده آخرین مهلت منصوریان 09:31 چهارمین آزمون استخدامی، ۳ شهریور 09:23 هزینه پیامک چقدر است؟ 09:22 قرعه‌کشی مسابقه ادابازی خندوانه انجام شد 09:08 کی‌روش: فوتبال ایران دچار رکورد شده است 09:07 دلیل گریه نیمار چه بود؟ +عکس 08:59 تصویری جالب از آسمان ایران فهرست همه مطالب جام جم آنلاین © 2015 | کلیه حقوق این وب سایت متعلق به موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم است. ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۶۲۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شولتز: با سود دارایی‌های مسدودشده روسیه برای اوکراین سلاح می‌خریم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان از تصمیم کشورهای اتحادیه اروپا برای استفاده از سود حاصل از دارایی‌های مسدودشده روسیه در قاره سبز جهت خرید سلاح برای اوکراین، خبر داد.

شولتز در نشست خبری مشترک در برلین با امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه و همچنین دونالد تاسک، نخست وزیر لهستان گفت: ما از سود کلان ناشی از دارایی‌های مسدودشده روسیه در اروپا برای حمایت مالی و خرید سلاح برای اوکراین استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: و هر سه ما، هفته آینده با یکدیگر ملاقات و درباره این مساله با شرکای اروپایی‌مان در شورای اروپا بحث و رایزنی خواهیم کرد.

فایننشال‌تایمز ۱۱ مارس اعلام کرد که ممکن است اتحادیه اروپا در جولای ۲۰۲۴ دو یا سه میلیارد دلار از سود حاصل از دارایی‌های مسدودشده روسیه در شرکت سرمایه‌گذاری «یوروکلیر» را به اوکراین انتقال دهد.

شرکت‌کنندگان در اجلاس اتحادیه اروپا در اول فوریه، با پیشنهاد کمیسیون اروپا برای استفاده از عواید حاصل از دارایی‌های مسدود شده روسیه به منظور تامین بخشی از بودجه بسته ۵۰میلیاردی اتحادیه اروپا برای اوکراین تا سال ۲۰۲۷، موافقت کردند.

کد خبر 6056082

دیگر خبرها

  • اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر
  • تاثیر تنوع ژنتیکی بر فشار خون
  • سرمایه حاصل از فروش برج‌های دوقلو شهرکرد صرف پروژه‌های نیمه‌تمام می‌شود
  • دانشمندان ژنوم قارچ‌ را برای تولید گوشت هک کردند
  • اثر کافئین در برابر چاقی و بیماری‌های مفصلی
  • علت مرگ ماهی‌ها در منطقه حفاظت‌شده دز تشریح شد
  • علت مرگ و میر ماهی‌های منطقه حفاظت‌شده دز چه بود؟
  • تشریح علت مرگ ماهی‌ها در منطقه حفاظت‌شده دز
  • علت مرگ ماهی‌ها ‌در منطقه حفاظت‌شده «دز» چیست؟
  • شولتز: با سود دارایی‌های مسدودشده روسیه برای اوکراین سلاح می‌خریم