Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-04-27@12:18:03 GMT

شغلی که می توانید با آن پولدار شوید!

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۶۳۲۴۲

شغلی که می توانید با آن پولدار شوید!

به گزارش تسنیم، از گذشته تا کنون از عسل در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. مهمترین خاصیت عسل، ضد میکروب بودن آن است. در حالی که عسل یک ماده کاملاً خوراکی است و بایستی محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد، ولیکن میکروب ها در معرض عسل نابود شده و اجساد آنها نیز به مرور از بین می رود زیرا عسل حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گذشته از این خاصیت عسل برای از بین بردن پینه های دست و پا سود می جستند.عسل طبیعی از 2 هزار و 500 سال پیش توسط انسان ها در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

کیفیت عسل طبیعی ایران در جهان زبانزد است، این مسئله ناشی از اقلیم خاص و شرایط طبیعی ویژه کشورمان است. در گذشته‌ نه‌چندان دور و پیش از آغاز موج ویرانگر مهاجرت از روستا به شهر، بخش عظیمی از روستائیان در کنار کار کشاورزی به پرورش زنبور عسل می‌پرداختند. امروز اما پرورش زنبور در ایران شرایط مناسبی ندارد، در نقاط جنوبی کشور وجود ریزگردها باعث کاهش تولید و مرگ زنبورها می‌شود، در سایر نقاط کشور هم با از بین رفتن فرهنگ کار و گسترش میل به مشاغل دولتی و پشت میز نشینی، تمایل کمتری به پرورش زنبور مشاهده می‌شود. این در حالی است که پرورش زنبور در صورت رعایت اصول علمی، پیشه‌ای بسیار سودآور است، هرچند چرخه پرورش زنبور در ایران در سطح کلان از فقدان صنایع تبدیلی و بسته بندی نیز به‌شدت رنج می‌برد و به همین دلیل بازارهای خود را در جهان هر روز از دست می‌دهد.

*از کودکی عاشق زنبورداری بودم

مجید امیدی جوان 30 ساله با مدرک کارشناسی مدیریت است که در شهرستان مهران مشغول تولیدعسل است.

امیدی یکی از فعالان اقتصاد مقاومتی شهرستان مهران در استان ایلام است.  جوانی 30 ساله و دارای مدرک کارشناسی مدیریت است. وی درباره نحوه ورود به این عرصه زنبورداری می گوید: از زمان کودکی که در مزارع بازی می کردیم عاشق زنبورداری بودم و دوست داشتم که یک زنبوردار حرفه ای بشوم. وارد دانشگاه که شدم با این حرفه بیشتر آشنا شدم و تحقیقات بسیاری انجام دادم. از کار تولید، مخصوصاً تولید عسل لذت می بردم و دوست داشتم یک کارآفرین شوم. به همین دلیل تصمیم گرفتم با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود در شهرستان مهران، پرورش زنبور عسل را آغاز کنم.

وی ادامه داد: در ابتدا می ترسیدم اما تصمیم گرفتم که کارم را از حجم کم شروع کنم. به همین جهت با پس اندازی که داشتم توانستم 10 کلنی زنبور عسل تهیه کنم. با مشورت یکی از فعالان در عرصه پرورش زنبورعسل کارم را شروع کردم. روزهای اول سخت بود. زمانِ آزمون و خطا و کسب تجربه بود. اما برای شروع بد نبود، راضی بودم. با درآمد سالهای اول کلنی می خریدم و به کلنی های قبلی اضافه می کردم. با گذشت زمان که درسم تمام شد توانستم تمرکز بیشتری بر روی کارم داشته باشم. بعد از اتمام دانشگاه، هم دنبال کار دولتی بودم و هم زنبورداری می کردم. در این مدت به زنبورها عادت کرده بودم و هر روز باید به آنها سر می زدم. اگر یک روز به زنبورها سر نمی زدم دلم برای آنها تنگ می شد. حتی در زمستان هم مراقب زنبورها بودم با اینکه در زمستان معمولاً زنبورها کم کار هستند و جمعیتشان هم در کندوها کم می شود. تصمیم گرفته بودم که اگر کار دولتی پیدا نشد کار زنبورداری را حرفه ای تر دنبال کنم.

 این فعال اقتصادی افزود:همزمان با کار زنبورداری کار دولتی در یک سازمان هم پیدا کردم با این وجود باز علاقه ام به زنبورداری کمتر نشد بلکه توانستم از حقوق کارمندی برای توسعه کار زنبورداری هم بهره بگیرم. اما وقتی مقایسه می کنم می بینم که درآمد زنبورداری خیلی بیشتر از حقوق کارمندی است. حقوق کارمندی یک مقدار ثابتی است و تغییر نمی کند. اما زنبورداری پُر است از هیجان و در صورت وقت گذاشتن در این حرفه حتماً جوانان به سود خوبی خواهند رسید.

*عسل ها روی دستم نمی ماند

جوان زنبوردار ایلامی اظهارمی کند: 12 سال است که در این حرفه مشغول به کار هستم. در سال 95 من 100 کلنی داشتم اما با توجه به ظرفیت منطقه برای شغل زنبورداری، تصمیم گرفتم 70 کلنی دیگر نیز به کلنی های قبلی اضافه کنم و مجموعا در حال حاضر 170 کلنی دارم. در این شغل برای برادرم و یک نفر دیگر اشتغالزایی داشته ام. البته در سال 96 با افزایش کلنی های زنبورعسل باید یک نفر دیگر نیز استخدام کنم. در سال 94 از 100 کلنی توانستم 35 میلیون تومان درآمد کسب کنم.

 وی ادامه دارد: سالانه به طورمیانگین 600 تا 800 کیلو عسل برداشت می کنیم. در دو مرحله ما برداشت عسل داریم. عسل بهاری و عسل تابستانی. عسل بهاری ارزانتر از عسل تابستانی است. کیفیت عسل تابستانی بهتر است. در فصل تابستان زنبور عسل شهد های متنوع تری را به کندو می آورد. عسل بهاری را با قیمت میانگین هر کیلو 15 هزارتومان می فروشیم و عسل تابستانی به قیمت 45 هزارتومان به فروش می رسد. عسل ها روی دستم نمی ماند و مشتری های ثابت خودم را دارم. با اضافه کردن کلنی ها و بالابردن حجم تولید قصد ارسال محصولات را به استانهای دیگر نیز دارم.

*از کجا شروع کنیم؟

 امیدی می گوید: به نظر من علاقمندانی که قصد شروع زنبور داری را دارند بهتر است سال اول با 3 الی 6 کلنی شروع کنند تا ضمن مشغولیت های زندگی با کار زنبور داری آشنا شوند. به نوعی سال اول را کارآموزی کنند و با مطالعه کتب و سایت های زنبور داری و مشورت و آموزش از کسانی که سابقه زیادی در این شغل دارند خود را برای توانایی در این کار محک زده و در ضمن نیاز خانواده خود را به عسل طبیعی برآورده کنند. در صورت تمایل به ادامه کار در سال دوم با 20 الی 30 کندو به عنوان شغل دوم و کمک هزینه زندگی ادامه دهند و با کارآزموده شدن و تجربه کسب کردن از خسارت های احتمالی وارده و پیدا کردن دلیل آن و سود بردن از موارد منفعت آور، برای سال بعد خود را آماده کنند. تهیه هر کندو 320 هزار تومان هزینه دارد.

جوان پرورش دهنده زنبورعسل گفت: با علم به اینکه یکی از مهمترین ظرفیت های طبیعی استان ایلام، وجود گونه های گیاهی، دارویی و شهدزا در این استان است باید این حرفه از سوی جوانان ایلامی مورد توجه قرار گیرد. این پتانسیل و ظرفیت خدادادی باید در جهت رفع مشکل بیکاری جوانان ایلامی استفاده شود. در حال حاضر هزار گونه گیاهی در استان ایلام شناسایی شده که از این تعداد 550 گونه گیاهی شهدزا هستند. این ظرفیت بسیار بزرگ باعث رونق زنبورداری و کیفیت بالای عسل در این استان شده است پس جوانان باید با غنیمت شردن این فرصت با علاقه و تحقیق کار زنبورداری را که یکی از عرصه های درآمدزا است، شروع کنند. باید از کم شروع کنند. عسل ایلام عسل بسیار مشهور و معروفی است و مورد توجه بازارهای داخلی و صادراتی است.

*جوانان باید خودشان کارآفرین شوند

وی ادامه داد:بعضی وقت ها از کار دولتی خسته می شوم و تصمیم می گیرم که به کلنی های خود اضافه کنم و تمام وقت به زنبورداری مشغول شوم. در فعالیتهای اقتصاد مقاومتی خودت رئیس خودت هستی و کار تنوع بیشتری دارد و خسته کننده نیست. من به خیلی از جوانان محل و دوستان خودم تاکید داشتم که سراغ کار دولتی نروند و به خاطر یک میلیون حقوق کارگری راهی بازار کار نشوند. خیلی از روستاییان از روستا به شهر می آیند اما باید گفت که در شهر جز سراب چیزی نیست و واقعیت در تلاش و اراده جوانان ما نهفته است. جوانان در هر استانی که باشند می توانند با مراجعه به بسیج سازندگی با عرصه های اقتصاد مقاومتی و تسهیلاتی که برای این عرصه ها درنظر گرفته شده است بیشتر آشنا شوند و با مشورت با کارشناسان یک حرفه را شروع کنند. یک جوان روستایی با 10 عدد گوسفند می تواند زندگی خود را بچرخاند. با 30 کلنی زنبور عسل می توان یک زندگی را اداره کرد. جوانان باید خودشان کارآفرین باشند.

*ویژگی عسل خوب چیست؟

امیدی در ارتباط با ویژگی عسل های خوب و طبیعی اظهار می کند: بسیاری از مردم تصور می‌کنند عسل طبیعی عسلی است که شکرک نزند و سفت باشد اما این تفکر اشتباه است. عسل طبیعی به دلیل این که حرارت نمی‌بیند حتما در بازه زمانی بین یک تا سه ماه شکرک می‌زند. تولید کنندگان به 90 درصد عسل‌های موجود دربازار حرارت می‌دهند تا ازشکرک زدن آنها جلوگیری کنند چون اکثر مردم با ویژگی‌های عسل طبیعی آشنا نیستند و عسل شکرک‌زده خریداری نمی‌کنند. که عسل با کیفیت باید روان بوده و غلظت کمی داشته باشد. از آنجایی که قندهای موجود درعسل طبیعی کوچک مولکول هستند، اگر ظرف این عسل را کج بگیریم به راحتی از ظرف پایین سرازیرمی‌شود ولی عسلی که از خوراندن شکر به زنبور تولید شده باشد قندآن درشت ملکول است و غلیظ به نظر می‌رسد. هرچند تشخیص عسل با کیفیت به سختی و تنها از طریق تست و آزمایش نمونه عسل درآزمایشگاه امکان‌پذیراست ولی روش‌هایی وجود دارد که مردم عادی نیز بتوانند تا حدودی عسل مرغوب را از سایر عسل‌ها تشخیص دهند. اگرعسل خوب را درآب سرد قرار دهیم به سرعت خودش را می‌گیرد و سفت می‌شود و به سختی درآب سرد مخلوط می‌شود.

*ضرورت حمایت دولت از زنبورداران

این فعال اقتصاد مقاومتی نبود نهاد حمایتی را یکی از مشکلات زنبور داران می داند و می گوید: متأسفانه هیچ نهادی برای حمایت از تولید کنندگان عسل وجود ندارد و به همین خاطر بسیاری از مشکلات زنبورداران حل نمی شود. بسیاری از زنبورداران سیروانی در چند سال اخیر به دلیل وضعیت آب و هوایی و عدم حمایت مسئولان زنبورهای خود را از دست دادند و می طلبد مسئولان با حمایت ها و کمک‌هایی که انجام می دهند مانع از بین رفتن نسل زنبورها و شغل پرورش زنبور شوند. باید مسئولان به کار پرورش زنبور به عنوان یک کار تولیدی و نه تشریفاتی نگاه کنند که می تواند زمینه اشتغال بسیاری نیز فراهم کند. با توجه به سرمایه اندکی که برای پرورش زنبور نیاز است جوانان می‌توانند با تعداد اندک کندوی زنبور عسل به این شغل روی آورند و با آموزش‌هایی که از طریق کتاب‌ها، سیدی‌های آموزشی و مستندات تلویزیونی وجود دارد به کار رونق دهند و درآمد خوبی نیز کسب کنند.

منبع: آخرین نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۶۳۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهنمای سفر به تایلند؛ سرزمین لبخندها

این کشور با فرهنگ غنی، تاریخ جذاب و طبیعت بکر، هر ساله پذیرای میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است. اگر قصد سفر به تایلند را دارید، این راهنمای جامع به شما کمک می‌کند تا سفری بی‌نظیر و خاطره انگیز را تجربه کنید.

بهترین زمان سفر به تایلند

یکی از مهمترین مواردی که برای برنامه‌ریزی سفر به تایلند باید مدنظر قرار دهید، انتخاب زمان مناسب است. بهترین زمان سفر به تایلند به آب و هوا و نوع فعالیتی که می‌خواهید انجام دهید بستگی دارد. اما در مجموع می‌توان زمان‌های پر گردشگر تایلند را در موارد زیر خلاصه کرد:

فصل خشک (نوامبر تا آوریل): این فصل خنک‌ترین و خشک‌ترین زمان سال در تایلند و بهترین زمان برای بازدید از سواحل و جزایر است.

فصل مرطوب (مه تا اکتبر): این فصل گرم‌ترین و مرطوب‌ترین زمان سال در تایلند و بهترین زمان برای بازدید از کوه‌ها و جنگل‌ها است.

اخذ ویزا مسافرتی

نکته دیگری که باید درباره سفر به این مکان زیبا درنظر بگیرید آماده کردن مدارک لازم است. برای سفر به تایلند به ویزا نیاز دارید. می‌توانید ویزای خود را به صورت آنلاین یا در بدو ورود به فرودگاه دریافت کنید.

ویزای آنلاین: برای دریافت ویزای آنلاین باید به وب سایت اداره مهاجرت تایلند مراجعه کرده و فرم درخواست را پر کنید. پس از پرداخت هزینه ویزا، می‌توانید آن را به صورت آنلاین دریافت کنید.

ویزای فرودگاهی: می‌توانید ویزای فرودگاهی را در بدو ورود به فرودگاه‌های بین‌المللی تایلند دریافت کنید. برای دریافت این ویزا باید پاسپورت معتبر، بلیط برگشت و پول نقد کافی برای پرداخت هزینه ویزا داشته باشید.

نکات مهم درباره تایلند

وقتی برای سفر به تایلند برنامه‌ریزی می‌کنید در نظر گرفتن نکات زیر می‌واند بر کیفیت سفر شما تاثیر مستقیم داشته باشد:

پول رایج

واحد پول تایلند بات (THB) است. می‌توانید پول خود را در صرافی‌ها یا بانک‌ها به بات تبدیل کنید.

زبان

زبان رسمی تایلند، تایلندی است. با این حال، انگلیسی در مناطق توریستی به طور گسترده صحبت می‌شود.

حمل و نقل

بهترین راه برای گشت و گذار در تایلند استفاده از اتوبوس، قطار، تاکسی یا توک توک است.

اتوبوس: اتوبوس‌ها ارزان‌ترین و رایج‌ترین وسیله حمل و نقل در تایلند هستند. آنها به تمام نقاط کشور سفر می‌کنند.

قطار: قطارها سریع‌تر و راحت‌تر از اتوبوس‌ها هستند، اما گران‌تر نیز هستند. آنها به شهرهای اصلی تایلند سفر می‌کنند.

تاکسی: تاکسی‌ها راهی آسان و راحت برای گشت و گذار در شهرها هستند.

توک توک: توک توک‌ها نوعی موتور سیکلت سه چرخ هستند که در تایلند بسیار محبوب هستند. آنها ارزان‌تر از تاکسی‌ها هستند، اما ممکن است امن نباشند.

اقامت در سفر

تایلند طیف گسترده‌ای از گزینه‌های اقامتی را برای همه بودجه‌ها ارائه می‌دهد، از هاستل‌ها و هتل‌های ارزان قیمت گرفته تا استراحتگاه‌های لوکس.

هاستل‌ها: هاستل‌ها ارزان‌ترین گزینه اقامتی در تایلند هستند و هزینه‌های آن بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

هتل‌های ارزان قیمت: هتل‌های ارزان قیمت، اتاق‌های خصوصی با حمام مشترک ارائه می‌دهند.

هتل‌های میان رده: هتل‌های میان رده طیف وسیعی از امکانات را از جمله اتاق‌های خصوصی با حمام خصوصی، استخر شنا و رستوران ارائه می‌دهند.

استراحتگاه‌های لوکس: استراحتگاه‌های لوکس بهترین امکانات و خدمات را ارائه می‌دهند.

غذا

غذاهای تایلندی به خاطر طعم‌های تند و ترش و استفاده از مواد اولیه تازه مشهور هستند. برخی از محبوب‌ترین غذاهای تایلندی عبارتند از:

پد تای: رشته فرنگی برنج سرخ کرده با تخم مرغ، توفو، سبزیجات و سس تاماریند.

تام یام گونگ: سوپ تند و ترش با میگو، قارچ، گوجه فرنگی و برگ‌های لیمو.

ماسا من کاری: کاری مرغ یا گوشت با شیر نارگیل، بادام زمینی و ادویه جات.

سوم تام: سالاد پاپایا سبز با گوجه فرنگی، بادام زمینی و سس تند

مکان‌های دیدنی

تایلند جاذبه‌های دیدنی متعددی برای ارائه به گردشگران دارد، از جمله:

معابد: تایلند به خاطر معابد بودایی خود مشهور است که برخی از آنها مانند معبد وات آرون و معبد وات فو در بانکوک، از شهرت جهانی برخوردار هستند.

سواحل: تایلند دارای سواحل شنی خیره کننده‌ای در دریای آندامان و خلیج تایلند است که مکانی ایدئال برای غواصی هستند.

جزایر: تایلند دارای بیش از 1400 جزیره است که هر کدام زیبایی و جاذبه‌های منحصر به فرد خود را دارند. پوکت، فی فی، سامویی و کرابی از جمله محبوب‌ترین جزایر تایلند هستند.

غذا: غذاهای تایلندی به خاطر طعم‌های تند و ترش و استفاده از مواد اولیه تازه مشهور هستند.

مردم: مردم تایلند به گرمی و مهمان نوازی معروف هستند و همیشه پذیرای گردشگران هستند.

نکات مهم برای سفر به تایلند

پس از همه مواردی که گفته شد پس از خرید تور تایلند باید تمامی نکات زیر را نیز مدنظر قرار دهید تا سفر خوبی را تجربه کنید:

لباس: هنگام بازدید از معابد و مکان‌های مذهبی، باید لباس پوشیده بپوشید.

چانه زنی: در بازارهای سنتی تایلند، چانه زنی امری عادی است.

آداب و رسوم: قبل از سفر به تایلند، برخی از آداب و رسوم و فرهنگ این کشور را یاد بگیرید.

ایمنی: تایلند کشوری امن برای سفر است. با این حال، مانند هر کشور دیگری، باید مراقب وسایل خود باشید و از مکان‌های خطرناک دوری کنید.

بیمه سفر: قبل از سفر به تایلند، بیمه سفر تهیه کنید.

رزرو تور تایلند در فلای‌تودی

تایلند کشوری زیبا و متنوع با جاذبه‌های متعدد برای ارائه به گردشگران است. با دنبال کردن نکات ذکر شده در این راهنمای جامع، می‌توانید سفری به یاد ماندنی و خاطره انگیز به تایلند داشته باشید. اگر به دنبال یک راه آسان و راحت برای برنامه‌ریزی سفر خود به تایلند هستید، می‌توانید از خدمات شرکت معتبر فلای‌تودی استفاده کنید. فلای‌تودی طیف گسترده‌ای از تورهای تایلند را با قیمت‌های مقرون به صرفه ارائه می‌دهد. این تورها شامل پرواز، هتل، حمل و نقل و ویزا است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899084

دیگر خبرها

  • رزرو هتل میلان ویلا آیدا
  • چرا باید در کسب و کار خود از نرم افزار مالی استفاده کنیم؟
  • فتحیه کجاست؟ راهنمای سفر به فتحیه
  • نکات مهم در طراحی و اجرای دکوراسیون مغازه لوازم تحریر
  • رزرو هتل در آمستردام
  • نقل، سوغات معروف شهر ارومیه
  • راهنمای استفاده از اکشن باتن در آیفون ۱۵ پرو
  • تولید ۱۲۵۰۰ تن عسل در استان فارس
  • کسب درآمد از ایتا ممکن شد! (راه های کسب درآمد از ایتا)
  • راهنمای سفر به تایلند؛ سرزمین لبخندها