Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصغری گفت: عده‌‌ای از روی نا آگاهی با احداث نیروگاه زباله سوز مخالفت می‌کنند، در حالی که این پروژه منافع زیادی را برای تبریز به وجود می‌‌آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از آناج،احداث نیروگاه زباله سوز در تبریز موضوعی است که اگر اتفاق بیفتد برای اولین بار در کشور خواهد بود و مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری می‌گوید اگر مشکل خاصی پیش نیاید تا چند ماه دیگر قرارداد احداث این نیروگاه بسته خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل گفت‌‌وگوی آناج با علیرضا اصغری را در ادامه می‌خوانید:

آناج: در مورد فعالیت‌‌های سازمان پسماند در طی این سال‌‌ها برایمان بگویید

روزانه 1200 تن تولید زباله در شهر داریم که در حدود 150 تن مربوط به شهرهای همجوار است که توسط هفده پیمانکار در سطح شهر جمع آوری، رفت و روب و دفن و پردازشمی‌شود که هزینه‌‌‌ای بالغ بر صد و پنجاه میلیارد تومان درپی دارد.

در بحث‌های تفکیک از مبدا نیز در بعضی مجتمع‌‌‌ها کار شروع شده است اما موضوع اصلی در بحث تفکیک از مبدا بحث آموزش شهروندی است. آموزش در مهدکودک‌‌‌ها و مدارس صورت می‌‌گیرد و گردهمایی و همایش‌‌‌هایی نیز در شهر برگزار می‌شود،در محلات حضور داریم و معتقدیمآگاهی سازی و آموزش شهروندی مهم‌‌‌ترین موضوع در مساله پسماند شهری است که اگر به صورت شبانه روزی هم کار کنیم اما شهروندان همراهی نکنند کار به سرانجام نخواهد رسید.

در چند سال اخیر نیز می‌‌بینید که آگاهی سازی بسیار خوب انجام شده است و بعضی کارهای غلط مانند ریختن زباله از ماشین به بیرون تا نود درصد کاهش یافته است که نتیجه همان آگاهی سازی و آموزش شهروندی است.

آناج: فضای دفن زباله در تبریز چگونه است و در کجای شهر قرار دارد؟

جنگل‌کاری 50 هکتاری در اطراف محل دفن زباله انجام شده است و در حدود هجده هزار اصله درخت و درختچه تاکنون کاشته شده است که می‌خواهیم طی دوسال آتی آن را به بیست و پنج هزار اصله برسانیم، این کار که از پنج سال پیش شروع شده است باعث تلطیف هوا و کاهش آلودگی در محل دفن زباله شده است.

تصفیه خانه‌‌ای که داریم با سیستم ام بی آر کار می‌کند وشیرابه زباله‌‌ها را تبدیل به آبی شفاف و تمیز می‌‌نمایدکه برای آبیاری قطره‌‌ای جنگل‌کاری اطراف محل دفن زباله استفاده می‌شود. موضوع نظافت شهری مهمترین مساله است و در شهر تبریز تجمع زباله نداریم و معضلی به نام زباله و مدیریت پسماند وجود ندارد،به دیگاه من در مسیر پسماند روی ریل هستیم و در کل در ایران در خصوص مدیریت پسماند تبریز جزء دو شهر اول است و این دیدگاه مسافران داخلی و خارجی است که به شهر ما سفر می‌کنند.

تصفیه خانه شیرابه در ایران وجود ندارد در حالیکه در تبریز این تصفیه خانه در حال کار است و محل دفن زباله نیز در شمال غرب تبریز است که دفن به صورت بهداشتی و بدون هیچ مشکلی صورت می‌گیرد و مطمئنا زباله آلودگی محیط زیستی دارد اما این آلودگی در تبریز در کمترین حد است.

آناج: در خصوص نیروگاه زباله سوز در تبریز و مخالفت‌‌هایی که با آن می‌شود، توضیح دهید:

برای احداث نیروگاه زباله سوزنزدیک چهار سال است روی آن کار می‌کنیم و همکارانمان برای آن دوره‌‌های تخصص دیده‌‌اند و طبق یک فراخوان بین المللی و با مناقصه از بین دو شرکت ترکیه‌‌‌ای و فرانسوی باقی مانده شرکت فرانسوی برنده این مناقصه شد. پس از بررسی سیستم‌‌های مدیریت پسماند به نیروگاه توده سوز رسیدیم و بعد از تحقیق درباره این نیروگاه از طریق مرکز سرمایه گذاری استان کمیته تشکیل و طرح تصویب شد و در صحن شورای شهر هجده رای موافق آورد و توسط فرماندار نیز تایید شد.

اصول قرارداد امضا شده و در مرحله عقد قرارداد هستیم و به خاطر اینکه یک مسئله تخصصی و برای اولین بار در ایران و خاورمیانه است نمی‌توان کار را به کس دیگری سپرد و شخصا پیگیر این مسئله هستم و اگر مشکل خاصی پیش نیاید تا چهار ماه دیگر قرارداد امضاو زمین تحویل داده می‌شود.

برخی بدون اطلاع انتقاد می‌کنند که برای این پروژه فراخوان داده نشده است مگر ممکن است پروژه‌‌ای به این عظمت بدون فراخوان تحویل داده شود و همچنان این پروژه را ادامه خواهیم داد مگر اینکه مسئولین رده بالای استانی موافق نباشند و آن وقت هم به مردم خواهیم گفت که چهار سال برای این پروژه زحمت کشیدیمو نشد، هرچند که مخالفی برای این پروژه وجود ندارد و تنها عده‌‌ای از روی نا آگاهی حرف‌‌هایی را مطرح می‌کنند.

اگر این نیروگاه آلایندگی دارد چه فرقی می‌کند در داخل و یا خارج از شهر باشد چون این آلایندگی به شهر منتقل خواهد شد ولی ثابت می‌کنیم که نیروگاه زباله سوز آلایندگی زیر استاندارد اروپایی که استاندارد اروپا نیز کمتر از استاندارد ایران است، دارد.

این نیروگاه یکی از المان‌‌های بزرگ شهری است و راه نجات پسماند شهری با توجه به بیست و یک سال خدمات شهری و پسماند بعد از جمع آوری نیروگاه زباله سوز است، که این نیروگاه در تبریز با ظرفیت هزار تنی می‌تواند 32 مگابایت در ساعت برق تولید کند.

معضل این پروژه این است که آگاهی نسبت به این مساله بسیار کم است من دوره مدیریت تخصصی پسماند دیده‌‌ام و این کاری است که به زندگیمان گره خورده است، از آگاهی سازی ترسی نداریم و باید اعضای جدید شورا را آگاه کنیم چون عده‌‌ای مخالف پیشرفت شهری هستند.

در حالی که در سال صد و پنجاه میلیارد تومان برای جمع آوری و دفن زباله هزینه می‌کنیم با این نیروگاه نه تنها هزینه‌‌ای صرف نمی‌کنیم بلکه بیست درصد از سود خالص نیز بازگردانده می‌شود اما عده معدودی نیز که مخالف این پروژه هستند پیمانکارانی هستند که نمی‌خواهند این پروژه پا بگیرد. کسانی که انتقاد می‌کنند محترم هستند و آماده‌‌ایم که ثابت کنیم این پروژه تا چه حد برای تبریز بهره مندی خواهد داشت.

دیدگاه ما این است که ما نفر سیاسی نیستیم و تکنیکی هستیم، من متولی پسماند شهری هستم و هر فردی باهر دید سیاسی محترم است ولی سازمان پسماند جای خدمت به مردم است.

آناج: تفکیک زباله از مبدا و در محل دفن به چه صورتی است؟

قبل از دفن پنج خط تفکیک زباله داریم که از 42 درصد زباله خشک در حدود چهار پنج درصد زباله‌‌ها تفکیک می‌شوند که نسبت به بسیاری از شهرهای ایران و باتوجه به حجم زباله تولیدی بسیار مناسب است.

چهارصد تا پانصد ماشین جمع آوری زباله وجود دارد که زیر نظر ما کار می‌کنند هرچند شاید این کار اصولی نباشد اما پانصد خانوار از این راه ارتزاق می‌کنند که به این‌‌ها کارت و لباس و ماشین داده‌‌ایم و بخشی از تفکیک هم به این صورت انجام می‌گیرد.

همچنین برای تکریم و برنامه ریزی اوقات پاکبانان کارهای زیادی انجام داده‌‌ایم که از جمله آن ایجاد مدرسه فوتبال برای فرزندان این پاکبانان بوده است که امسال از این نوجوانان یک نفر به اردوی تیم ملی زیر 13 سال در اردبیل نیز دعوت شده است.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۶۴۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا

ایسنا/گیلان مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های گیلان با بیان اینکه در تمام دنیا یکی از روش‌های شناخت شهروند نمونه، میزان همکاری در حوزه مدیریت پسماند است، گفت: جمع آوری زباله به روش هوشمند می‌تواند عامل ترغیب مردم برای تفکیک زباله از مبدا و مشارکت در استفاده از سامانه‌های هوشمند شود و تا حد زیادی در رفع معضل زباله گردی موثر است.

شهرام توانا امروز چهارشنبه، پنجم اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ما مثل تمام کشورهای دنیا به ناچار با توجه به افزایش حجم استفاده مردم از سامانه‌ها و سکوها در فضای مجازی باید به سمتی می‌رفتیم که شهروندان به روش‌های هوشمند زباله را تفکیک کنند. لذا در چند شهر ایران این مساله به صورت آزمایشی انجام شد و بعد از آن در قالب یک دستورالعمل اجرایی، روش‌های هوشمند جمع آوری پسماند خشک توسط وزارت کشور به تمام شهرداری‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: در بندرانزلی نیز این امر طی دوره یکساله به صورت آزمایشی آغاز شد تا آرام آرام و با گام‌های مشخص پیش برویم که خوشبختانه شاهد همکاری خوب شهروندان بودیم به طوری که در اوایل سال گذشته کمتر از ۵۰۰ نصب سامانه بهروب را شاهد بودیم ولی الان ۴ هزار نصب داریم.

وی با بیان اینکه میانگین تولید زباله در شهرستان بندرانزلی روزانه تا ۱۲۰ تن است، افزود: ۱۰ تن آن خشک است که همه این زباله‌های خشک ارزش بازیافتی و اقتصادی ندارد از جمله پارچه، چوب، خاک روبه، زباله‌های بهداشتی، و ... اما موادی از جمله پلاستیک، پت، آهن، لاک، آلومینیوم، مشما ارزش بازیافتی دارد.

توانا در خصوص میزان جمع آوری پسماند و زباله خشک تفکیک شده توسط سامانه بهروب در بندرانزلی گفت: از ۱۰ تن زباله خشک؛ ۷ تن قابل ارزش است اگر این مقدار زباله را به عنوان سقف میزان با ارزش‌ها در نظر بگیریم بهروب در هر مرحله جمع آوری در روز بین ۸۰۰ تا هزار کیلو جمع آوری می‌کند یعنی یک هفتم زباله ها و این عدد قابل توجهی است.

مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های استان گیلان تصریح کرد: البته نباید از این مساله غفلت کرد که مابقی زباله‌های خشک توسط زباله گردها جمع آوری می‌شود.

توانا به اهمیت جلوگیری از پدیده زباله‌گردی اشاره کرد و گفت: این امر مقوله‌ای است که به دلیل تبعات منفی همچنین تعداد بالای گاراژهای ضایعاتی که باعث پلشتی و چهره بد شهری می‌شود، دادستانی محترم نیز به برخورد با این مساله به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کرده و احساس می‌شود جمع آوری زباله به روش هوشمند عامل ترغیب مردم برای تفکیک زباله از مبدا و مشارکت در استفاده از سامانه های هوشمند می‌شود و تا حد زیادی در رفع معضل زباله گردی موثر است.

وی با بیان اینکه نکته مهم در فعالیت بهروب این است مردم تا جایی که می‌توانند این زباله ها را در منزل تفکیک کنند زیرا با این کار زباله کثیف و بی‌ارزش نمی‌شود، گفت: تفکیک زباله در مبدا، روش‌های هوشمندسازی و حتی روش‌های منظم جمع آوری هفتگی به ما کمک می‌کند که بدانیم در چه ساعتی و چه زمانی این زباله را تحویل بدهیم و یا با استفاده از این سکوها و اعلام آمادگی برای تحویل زباله، مسئولین این امر در اسرع وقت جهت تحویل زباله ها مراجعه می‌کنند.

توانا با بیان اینکه هزار کاربر هر هفته با ما همکاری می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به استقبال خوب مردم در بندرانزلی از سامانه بهروب، مساله را با جناب آقای استاندار مطرح کردیم و ایشان عین این مطلب را برای تمام شهرداری‌های استان گیلان ابلاع کردند و هم اکنون تمام شهرداری‌های گیلان به صورت نظام‌مند این سامانه را در اختیار دارند.

مدیر پسماند شهرداری‌های استان گیلان با تاکید بر اینکه مردم علاوه بر استفاده از سکوی بهروب برای تحویل زباله های خشک، جهت کارهای دیگر هم می توانند از این سامانه استفاده کنند که از آن جمله کمک های نیکوکاری است، گفت: چون کسانی که در این حوزه همکاری می‌کنند پول گزینه اول آنها نیست هر چند مهم هست ولی می‌خواهند یک کار روشمند انجام دهند لذا این موارد در سامانه بهروب تعریف شده است.

توانا تصریح کرد: در تلاش هستیم دو سکوی دیگر ایجاد کنیم که انحصار برای یک گروه نباشد تا علاوه بر ایجاد فضای رقابتی مردم هم به راحتی با سکوهایی که در اختیار دارند زباله‌های خود را مبادله کنند.

وی افزود: در تمام دنیا یکی از روش‌های شناخت شهروند نمونه، میزان همکاری در حوزه مدیریت پسماند است و از سال ۹۹ که وزارت کشور به تمام شهرداری‌ها این مساله را در قالب دفترچه عوارض بهای خدمات مدیریت پس‌ماند، ابلاغ و تعیین کرد شهرداری‌های به شهروندانی که در حوزه تفکیک از مبدا کمک کرده و مشارکت دارند تخفیف دهد، با این شیوه می‌توانیم میزان همکاری شهروندان در خصوص تفکیک زباله از مبدا را رصد و بر اساس آن تخفیفات لازم را در حوزه نوسازی و عوارض به فعالان این عرصه اعطا کنیم.

مدیر سازمان پسماند شهرداری‌های استان گیلان با بیان اینکه مشارکت در این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد، گفت: باید تلاش کنیم با افزایش میزان توسعه و کاربری در این فضا مردم بتوانند با راحت‌ترین، ساده‌ترین و کم انرژی ترین روش؛ بهترین خروجی را از این همکاری داشته باشند.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • رکورد بزرگترین اجتماع طناب زنی کشور در تبریز شکست
  • همکاری دانشگاه مراغه و شرکت فولاد تبریز
  • همکاری دانش‌بنیان دانشگاه مراغه و شرکت فولاد تبریز
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • توسعه همکاری‌های برق و انرژی ایران و ترکمنستان
  • ناگفته‌هایی از مزایده زباله در ایران / پول‌سازی ۱۰ میلیارد دلاری آشغال‌ها در سال
  • تاکید بر توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی
  • توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی
  • پاکسازی مناطق شمالی کرج از زباله ها