Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- سفیر افغانستان در عشق‌آباد گفت: کابل امروز سپر امنیتی کشورهای آسیای مرکزی و سایر همسایگان در برابر نیروهای افراطی و تروریست‌ها است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، مراسم تجلیل روز ملی افغانستان شب گذشته در هتل یلدیز در عشق‌آباد با حضور مقامات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی دولت ترکمنستان و نیز اتباع و تجار افغانستانی مقیم این کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرویس ناب سفیر افغانستان در ترکمنستان در مراسم مذکور گفت: ما افتخار می‏‌کنیم که ملت آزاده‌ افغانستان در سیر تاریخ همواره پرچمدار مبارزات آزادی خواهانه و استقلال طلبانه در منطقه و جهان بوده‌ است.

وی تصریح کرد: مقاومت و جان فشانی مداوم ملت افغانستان در مقابل نیروهای متجاوز، الهام بخش جنبش‎‏های آزادی خواه و استقلال طلب سایر کشورهای منطقه گردیده‌ است و اکنون نیز ملت و دولت افغانستان در خط مقدم مقابله با تروریسم بین‌المللی و افراطگرایی منطقه ای و جهانی قرار گرفته است.

ناب گفت: افغانستان در بیشتر از یک و نیم دهه‌ی گذشته در جهت ایجاد حکومت مردم سالار، توسعه‌ی فرهنگی، علمی و اقتصادی گام‌هایی استوار برداشته است و طی این سال‌ها شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه‌ها بوده‌ایم.

سفیر افغانستان در عشق‌آباد افزود: گسترش مناسبات دوستانه و استراتیژیک با کشورهای منطقه و جهان همه و همه بیانگر اراده‌ ملی و عزم راسخ مردم و دولت افغانستان برای پیشرفت است.

وی اضافه کرد: نیروهای امنیتی افغانستان با حمایت جامعه جهانی با گروه‌های تروریستی و افراطگرایان کشورهای منطقه و فرامنطقه مبارزه می‌کند و مبارزه با تروریسم و افراطگرایی تنها وظیفه‌ی مردم افغانستان نیست.

ناب ادامه داد: با سپاسگزاری از همکاری‌های جامعه‌ جهانی، می‌خواهم به عنوان یک واقعیت روشن ابراز نمایم که افغانستان امروز سپر امنیتی کشورهای آسیای مرکزی و سایر همسایگان در برابر نیروهای افراطی و تروریستها است و نباید فراموش کرد که در شرایط کنونی افزون بر گروه‌های تروریستی طالبان، شبکه حقانی و القاعده، گروه‌ تروریستی داعش تهدید بالفعل برای افغانستان، منطقه‌ و جهان می‏‌باشد.

سفیر افغانستان در عشق‌آباد گفت: حضور حدود 20 گروه تروریستی که 9 گروه آنها توسط شورای امنیت سازمان ملل جزء سازمان های تروریستی بین‌المللی شناخته شده‌اند، بیانگر خطر بزرگی است که صلح و ثبات را در منطقه تهدید می‌نماید.

وی افزود: ما در روزهای گذشته شاهد اتحاد طالبان و داعش و قتل عام غیر نظامیان در ولایت سرپل افغانستان بودیم. اتحاد این یاغیان نشانگر این است که این افراد به هیچ دین و آئینی پایبند نیستند و تنها هدف آنها قتل و کشتار مردم بی گناه و بی‏ ثبات ساختن منطقه است.

ناب اظهار داشت: از همین رو تفکیک گروه‏های تروریستی به خوب و بد و یا به طالبان خوب و بد اشتباه بزرگ می‌باشد و لازم است به جای تقسیم این گروه‏های در مقابل آن‌ها به صورت مشترک و قاطع مبارزه گردد.

وی با اشاره به اینکه خواست اساسی ملت افغانستان تأمین صلح پایدار، با عزت و توسعه اقتصادی این کشور می‏‌باشد، گفت: به همین منظور، در حالی که دولت کابل با تعهد و اقتدار لازم در مقابل گروه های تروریستی مقابله می‌نماید، دروازه‏‌های صلح و مذاکره را باز گذاشته و همزمان توجه خاصی را به ایجاد پروژه‏های عظیم منطقه‌‏ای که باعث ایجاد اشتغال و همگرایی اقتصادی منطقه ای و فقر زدایی می‏‌گردد، نموده ‏‌است.

سفیر افغانستان ادامه داد: کابل به عنوان محور تجارت و ترانزیت، منافع ملی خود را در تعامل و همکاری با سایر کشورهای منطقه و جهان می‌بیند.

ناب اظهار داشت: دولت کابل با همکاری کشورهای منطقه، به خصوص کشور دوست و برادر ترکمنستان پروژه های تاپی، «خط آهن ترکمنستان، افغانستان-تاجیکستان»،«خط آهن ترکمنستان-هرات»، «خط برق 500 کیلوولت ترکمنستان، افغانستان-پاکستان»، «خط برق 500 کیلو ولت توتاپ»، ساخت شاهراه «تورغندی، هرات، چمن»، «خط آهن چابهار- خواف، هرات» و همچنین سایر پروژه های عظیم منطقه ای مانند «کاسا 1000» و دهلیز ترانزیت راه «لاجورد» را با جدیت تمام به پیش می‌برد.

وی تصریح کرد: فعالیت اقتصادی در منطقه و افغانستان خود نوعی مبارزه با افراط‌گرایی و رشد تروریسم است و همگرایی اقتصادی و توسعه منطقی نتیجه برد- برد را برای همه کشورهای منطقه به ارمغان می‌آورد، در همین رابطه برگزاری اجلاس مهم ریکا برای افغانستان که با حضور نمایندگان بیش از 60 کشور، در ماه نوامبر 2017 در عشق‌آباد برگزار می‌گردد، بیانگر نقش ارزنده ترکمنستان در امر انکشاف اقتصادی و صلح و ثبات در افغانستان می‌باشد.

سفیر افغانستان در پایان تاکید کرد: افغانستان و ترکمنستان دارای هویت مشترک فرهنگی و تمدنی اند. مشترکات دینی، زبانی، فرهنگی، و همچنان تاریخ و تمدن مشترک پیوند دو ملت را عمیق و ناگسستنی نموده است و سفر اخیر «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان به عشق آباد بیانگر اراده‌ سیاسی حکومت افغانستان بر تداوم دوستی پایدار با جمهوری ترکمنستان است.

«مقصد بابایوف» معاون رئیس جمهور ترکمنستان و رئیس ترکمنی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ترکمنستان و افغانستان، در سخنانی ضمن تبریک به مناسبت نود و هشتمین سالگرد کسب استقلال افغانستان،گفت: کابل کشور دوست و همسایه نزدیک ترکمنستان است که از اشتراکات فراوان تاریخی، فرهنگی و سنتنی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه روابط و همکاری‌های بین عشق‌آباد و کابل در حال رشد و توسعه است، افزود: ترکمنستان و افغانستان بنیه و پایه مناسب حقوقی در روابط دو کشور ایجاد کرده‌اند و رفت و آمد هیات 2 کشور در سطوح مختلف از دیگر عوامل مهم توسعه و گسترش مناسبات همه جانبه بین دو کشور دوست و برادر می‌باشد.

معاون رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به روابط حسن همجواری با کشور افغانستان، گفت: طرح خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند از مهمترین طرح های منطقه‌ای است که فواید زیاد اقتصادی و اجتماعی را برای کشورهای ذینفع در پی دارد.

وی افزود: ترکمنستان و افغانستان با توجه به روابط سنتی و اشتراکات دیرین فرهنگی و سنتی، از ظرفیت‌های فراوان جهت توسعه و گسترش هر چه بیشتر مراودات همه جانبه برخوردار هستند و در این زمینه «عشق‌آباد» از آمادگی کامل در این زمینه برخوردار می‌باشد و قصد دارد سطح روابط و همکاری با افغانستان را جهت پیشرفت و ایجاد رفاه بیشتر مردم افغانستان بیش از پیش ارتقا دهد.

نمایش لباس‌های ملی و سنتی افغانستان، نمایشگاه عکس از مناطق مختلف، آداب و رسوم مردم افغانستان و ضیافت شام از دیگر برنامه های گرامیداشت روز ملی افغانستان در عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان بود.

افغانستان در تاریخ 19 اوت (28 اسد) 1919 استقلال خود را به رهبری «شاه امان الله خان» به دست آورد.

/انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۶۴۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان

رئیس دفتر سیاسی حکومت طالبان در قطر اظهار داشت این دفتر در دوحه برای هماهنگی و بهبود روابط افغانستان با کشورهای جهان فعالیت می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «سهیل شاهین» رئیس دفتر سیاسی حکومت طالبان در دوحه گفت این دفتر سیاسی تلاش می‌کند تا از طریق رسانه‌های بین‌المللی تصویر واقعی افغانستان را به جهان مخابره کند.

وی افزود دفتر دوحه همچنین برای هماهنگی و بهبود روابط افغانستان با کشورهای جهان فعالیت می‌کند.

شاهین به طلوع نیوز گفت این دفتر سیاسی در زمینه فراهم‌آوری گذرنامه‌ها و چاپ پول و انتقال آن به افغانستان نیز نقش سازنده‌ای دارد.

رئیس دفتر سیاسی حکومت طالبان در دوحه اظهار داشت: «این نمایندگی سیاسی در بخش دپلماتیک فعالیت می‌کند و با هیئت‌های کشورهای مختلف درباره مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی و آموزش نیز رایزنی می‌شود همچنین برای جلب سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی نیز تلاش می‌شود».

دیدار سفرای اتحادیه اروپا در افغانستان با رئیس دفتر سیاسی طالباندیدار نماینده دبیرکل سازمان ملل با رئیس دفتر سیاسی طالبانحذف تحریم‌ها محور دیدار رئیس دفتر سیاسی طالبان با سفیر آلمان برای افغانستان

سهیل شاهین چندی قبل گفته بود این نمایندگی برای به‌رسمیت شناخته‌شدن حکومت کنونی افغانستان در جامعه بین‌المللی تلاش می‌کند.

دفتر سیاسی طالبان در دوحه در 27 خرداد سلل 1392 گشایش یافت. هدف از آن گفتگوهای صلح و حل مسالمت آمیز مشکلات افغانستان بیان شده بود.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن
  • پایان کار داعش در افغانستان
  • پیروزی نماینده ایران برابر عمان در کاپ آزاد هاکی روی یخ ترکمنستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • بازداشت سخنگوی «حزب التحریر» در افغانستان
  • نشست سازوکار ارتباطی کابل و پکن برای کمک‌ به افغانستان
  • افغانستان| فتنه گروه تروریستی داعش پایان یافته است
  • نقش دفتر سیاسی طالبان در قطر برای تعامل کابل با کشورهای جهان
  • لزوم همکاری ‌های امنیتی در بستر سازمان شانگهای
  • رزمایش مشترک روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان