Web Analytics Made Easy - Statcounter

قایم مقام دبیر نخستین جشنواره «چرخ و فلک» با تشریح برنامه‌ها و ویژگی‌های این رویداد عنوان کرد در صورت امکان این جشنواره در دوره دوم بین المللی خواهد شد.

حامد زحمتکش قایم مقام دبیر نخستین دوره جشنواره تئاتر «چرخ و فلک» درباره این رویداد فرهنگی و هنری به خبرنگار مهر گفت: نخستین دوره جشنواره «چرخ و فلک» به همت دفتر تئاتر کودک و نوجوان موسسه هنرهای نمایشی «تماشاگان» ویژه کودکان بین ۳ تا ۷ سال در باغ کتاب تهران برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبنم قلی‌خانی دبیر، حمید جبلی رییس و من به عنوان قایم مقام دبیر در این جشنواره فعالیت می کنیم.

وی ادامه داد: آپارات کودک به عنوان رسانه جشنواره «چرخ و فلک» با ما همکاری می کند. در حال حاضر در حال آماده کردن ویدیوهایی برای معرفی جشنواره هستیم که به محض آماده شدن آنها را روی سایت آپارات بارگذاری خواهیم کرد. بعد از بارگذاری صفحه ای در آپارات کودک باز خواهد شد که شرکت کننده ها می توانند فیلمی را که آماده کرده اند، آپلود کنند تا هیات کارشناسی جشنواره کارها را ببینند و آنهایی را که در مسیر جشنواره هستند، انتخاب کنند.

زحمتکش درباره آثار رسیده به این جشنواره بیان کرد: بعد از اعلام فراخوان در ۱۶ خردادماه تا امروز ۲۲۵ اثر متقاضی حضور در جشنواره بوده اند که این گروه ها در حال تمرین هستند. اتفاق جالب این است که روز به روز دارد به تعداد گروه های ثبت نام کننده اضافه می شود. ما مربی و محل تمرین در اختیار گروه ها قرار داده ایم تا بتوانند کیفیت اجرای بالاتری داشته باشند. اکثر گروه های شرکت کننده در این جشنواره بی تجربه هستند و تعداد عمده ای از این گروه ها اطلاعات شان درباره هنر تئاتر و نمایش خلاق صفر است و ما با در اختیار گذاشتن مربی اطلاعات اولیه تئاتر را به آنها آموزش می دهیم. همچنین جزوه ای به صورت فایل Pdf نیز در اختیار گروه ها قرار دادیم که می توانند به صورت رایگان آن را دانلود و اطلاعات تکمیلی را دریافت کنند.

مدیر موسسه «تماشاگان» درباره بخش های مختلف این جشنواره توضیح داد: این جشنواره در ۳ شاخه برگزار می شود. بخش «ستاره کوچولو» که شامل کارهای تک پرسوناژ است، بخش «اتل متل» که کارهای گروهی را شامل می شود که گروه ها به صورت خانوادگی یا گروه همسالان در آن حضور دارند و بخش سوم هم «رنگین کمان آرزو» نام دارد که به مراکز آموزشی مربوط می شود.

این نویسنده و کارگردان تئاتر متذکر شد: آخرین مهلت ثبت نام ۳۱ مردادماه بود اما به دلیل استقبال گروه ها و خانواده ها این مهلت تا ۱۰ شهریورماه تمدید شده است. بعد از آن گروه ها باید از نمایش خود البته تا هر اندازه ای که کارشان آماده شده است، فیلم بگیرند و در سایت آپارات کودک آپلود کنند. سپس کارشناسان ما فیلم ها را می بینند و طی ۲ روز به گروه ها اطلاع رسانی می کنند که گروه های انتخاب شده باید به صورت زنده در ۳ روز برای کارشناسان و داوران کارشان را اجرا کنند. ۱۳، ۱۴ و ۱۵ شهریور ماه زمان بازبینی آثار توسط داوران به صورت زنده است.

وی اضافه کرد: بعد از این ۳ روز کارشناسان تشخیص می دهند که چه تعداد از کارها قابلیت یک تک اجرا برای ۲۰ تا ۳۰ تماشاگر را دارند. این کارها نیز به مدت سه روز در ۲۶، ۲۷ و ۲۸ شهریورماه اجرا خواهند داشت. تماشاگران نیز از خانواده خودِ بچه ها هستند به این دلیل که سن بچه ها زیر ۷ سال است تماشاگران از خانواده و افراد نزدیک آنها خواهند بود تا بچه ها احساس نزدیکی با مخاطبان داشته باشند. در کارهای گروهی این امکان را داده ایم که دو فرد بزرگسال هم در کنار بچه ها حضور داشته باشند.

قایم مقام دبیر جشنواره «چرخ و فلک» در پاسخ به این پرسش که آیا این گروه ها می توانند در نهایت به یک اجرای کامل دست یابند، یادآور شد: چون مکانیسم جشنواره بر اساس نمایش خلاق بنا شده است پروسه تمرین و آماده سازی یک اجرا برای بچه ها جذاب تر از خود اجرای نهایی است. به همین دلیل هم ما داریم زمان تمرین هایمان را تمدید می کنیم تا بچه ها از کاری که می کنند لذت ببرند. قصد ما این است که در نهایت بتوانیم از طریق نمایش خلاق به تئاتر خلاق برسیم و با پدیده هایی مواجه شویم که بتوانند در مواجهه با تماشاگر زیاد هم کارشان را ارایه دهند.

زحمتکش تصریح کرد: اصولا مدت زمان نمایش ها بین ۵ تا ۱۰ دقیقه هستند و در انتخاب قصه و موضوع هم گروه ها را آزاد گذاشته ایم. مثلا قصه «خاله سوسکه» یا قصه های دیگری که بچه ها دوست دارند یا داستان هایی که بچه ها از خودشان می سازند و به آنها علاقه مند هستند و یا خواب هایی که دیده اند از جمله داستان های این نمایش ها هستند.

وی در پایان صحبت هایش بیان کرد: جشنواره «چرخ و فلک» اولین جشنواره در ایران است که در این حیطه فعالیت می کند بنابراین قطعا بی‌ایراد نیستیم و در حال کسب تجربه هستیم. همچنین چهارمین جشنواره در دنیا هستیم که در این حوزه فعالیت می کند. جشنواره «چرخ و فلک» یک ارتباط مستقیم با بنیاد نمایش کودک دارد و ساعت ها در جلسات مختلف از نظرات اعضای این بنیاد بهره گرفته ایم. تلاش می کنیم که در این دوره ایرادهایمان را بشناسیم تا در صورت امکان در سال دوم جشنواره را بین المللی برگزار کنیم و بتوانیم جشنواره ای بی نقص و کم ایراد داشته باشیم.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۶۷۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر آئین ظهر پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: نمایش ۱۹۴۸ به نویسندگی و کارگردانی «یاسر خالقی» از شهرستان لنده، تولید حوزه هنری استان به پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد راه یافت.

وی بیان داشت: این نمایش با زبانی طنز به اشغال فلسطین توسط اسرائیل غاصب می‌پردازد و از کمدی تازه‌ای در بیان درام خود استفاده می‌کند که برای مخاطب جذابیت ویژه‌ای دارد.

آئین تصریح کرد: پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

وی افزود: پس از بازبینی آثار تولید شده از استان‌های مختلف کشور، ۱۴ گروه نمایشی توانستند برای حضور در پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد امتیاز لازم را کسب کنند.

کد خبر 6095107

دیگر خبرها

  • تور سراسری تصویر ایران آغاز شد
  • تئاترحوزه هنری استان به جشنواره سراسری بچه های مسجد راه یافت
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • برگزاری جشنواره ملی تدریس خلاق در دانشگاه کردستان
  • موافقت با خواهرخواندگی بندرعباس با پنج شهر آسیایی
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • حضور خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس
  • رئیس جمهور در جشنواره ملی امتنان از کارگران گروه‌های کار و واحدهای نمونه: دشمن در عرصه های مختلف ناکام مانده است
  • انجام کارهای بی‌منت در گروه داشتن تفکر بسیجی است