Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- حمل و نقل عمومي مناسب اعم از جاده‌اي، ريلي، هوايي و دريايي از مهم‌ترين زيرساخت‌هاي توسعه پايدار در هر کشور است که در اين ميان به گفته عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، سهم حمل و نقل جاده‌اي در کشور ما 90 درصد از کل حمل و نقل عمومي است.

براساس سالنامه آماري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در سال گذشته، 166ميليون و 988 هزار نفر توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌اي کشور جابجا شده که 90ميليون و 525هزار نفر در بخش درون استاني و 76ميليون و 463هزار نفر آنها سفر برون استاني داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با اين تفسير مي‌توان نتيجه گرفت که صنعت حمل و نقل در اشتغال، اقتصاد و محيط زيست تاثير بسزايي دارد.
براساس آمار سه ماهه سال 96 چنين استنباط مي‌شود که اين روزها اوضاع حمل و نقل مسافر در کشور و استان لرستان بر وفق مراد نيست به طوري که شاهد کاهش 18 درصدي سفر و 30.3درصدي مسافر درون استاني و همچنين کاهش 6.3 درصدي سفر و 15.9درصدي مسافر در بخش برون‌استاني هستيم.

به گفته علي زندي‌فر مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي لرستان، در سه ماهه نخست سال 96 تعداد 851 هزار و 25 نفر در قالب 90 هزار و 207 سفر از طريق ناوگان حمل و نقل عمومي درون و برون استاني جابجا شده‌اند، اين در حالي است که در مدت مشابه سال گذشته تعداد مسافر جابجا شده در هر دو بخش درون و برون استاني يک ميليون و 121هزار و 174 نفر در قالب 104هزار و 600سفر بوده است.
زندي‌فر افزود: از مجموع سفرهاي انجام شده سهم حمل و نقل درون استاني 54هزار و 737 سفر بوده که به جابجايي 446هزار و 748 نفر منجر شده است بيشترين تعداد سفر درون استاني مربوط به سواري کرايه‌اي و بيشترين مسافر از طريق ميني‌بوس جابجا گرديده است.
وي با بيان اينکه از مجموع سفرهاي انجام شده، تعداد 35هزار و 470 سفر به خارج از استان بوده است، گفت: در قالب اين تعداد سفر 404هزار و 277نفر جابجا شده که بيشترين تعداد سفر و مسافر در اين بخش مربوط به اتوبوس بوده است.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي لرستان در تحليل آمار يادشده خاطرنشان کرد: در مقايسه اين آمار با مدت مشابه سال قبل مي توان گفت در تعداد سفرهاي درون استاني 18درصد و در تعداد مسافر اين بخش نيز 30.3درصد کاهش مشاهده مي‌شود همچنين 6.3درصد کاهش در تعداد سفر و 15.9درصد کاهش در تعداد مسافر برون استاني اتفاق افتاده است.
زندي‌فر مي‌افزايد: برابر آمار، درصد اقبال عمومي به وسيله نقليه اتوبوس در بخش درون استاني 51.3درصد و در برون استاني 15.3درصد کاهش داشته است علاوه بر اين ميزان رغبت به وسيله نقليه ميني بوس در حمل و نقل درون و برون استاني به ترتيب 36.9 و 30.1درصد و ميزان تمايل به مسافربر سواري کرايه‌ نيز 4.6درصد در درون استاني و 8درصد در برون استاني کاهش نشان مي‌دهد.
بنا به گفته زندي‌فر در حال حاضر 3هزار و 213راننده حرفه‌اي شناسنامه‌دار و بيمه‌شده در قالب 37شرکت و هفت شعبه استاني اتوبوسراني، 31شرکت ميني‌بوسراني و 7شرکت سواري کرايه‌‎اي در استان لرستان فعال و مشغول به کار هستند که از اين تعداد راننده، تنها دو نفر زن و مابقي مرد مي‌باشند. از طرفي تعداد رانندگان متاهل در بخش حمل و نقل جاده‌اي استان لرستان 2هزار و 884 نفر بوده که سرپرستي9هزار و 96 نفر برعهده آنهاست.
مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي لرستان با اشاره به تحصيلات رانندگان استان گفت: از مجموع رانندگان حرفه‌اي استان لرستان 9نفر بيسواد، 48نفر داراي قدرت خواندن و نوشتن، 564نفر داراي تحصيلات ابتدايي، يکهزار و 514 نفر سيکل، 936نفر ديپلم، 76نفر فوق ديپلم، 65نفر ليسانس و يک نفر نيز از تحصيلات فوق ليسانس برخوردار است.


وي افزود: از سه هزار و 213 راننده حرفه‌اي استان لرستان؛ 6نفر زير 25سال، 221نفر بين 25تا29سال، يکهزار و 198نفر 30تا39سال، يکهزار و يک نفر 40تا49 سال و 787 نفر نيز بيش از 50 سال سن دارند.
زندي‌فر در بيان ميانگين عمر ناوگان حمل و نقل جاده اي استان گفت: در حال حاضر يکي از جوان‌ترين ناوگان اتوبوسراني کشور با ميانگين عمر 6.72سال در لرستان مستقر است به طوري که 3.48 سال از متوسط کشور جوان‌تر مي‌باشد. متوسط عمر ناوگان ميني بوسراني استان 29.12 سال و بالاتر از متوسط کشور با 23.15سال است که نشان از فرسودگي اين ناوگان و نياز به بازسازي آن دارد. عمر ناوگان سواري کرايه‌اي استان هم 11.74 سال است که در مقايسه با 9.58 سال عمر متوسط اين ناوگان در کشور، وضعيت مناسبي داريم.


گفته‌هاي مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي لرستان از اوضاع رو به وخامت شاغلين و فعالان حمل و نقل عمومي استان خبر مي‌دهد.
اظهارات مديرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان رهداري و حمل و نقل جاده‌اي کشور در سفر دو روزه‌اش به لرستان نيز گواه روشني بر وضعيت نامناسب حمل و نقل مسافر در کشور است. حميدرضا شهرکي ثانوي در جمع انجمن هاي


مسافربري استان گفت: صنعت حمل و نقل در کشور دچار يک بيماري بسيار مزمن است و مردم به هر علتي از مجموعه قهر کرده‌اند به طوري که در يک وضعيت پايدار هفت ساله شاهد شيب منفي 5 درصد در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي هستيم.
مديرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي از خروج يکصد ميليون تقاضاي صندلي از بخش حمل و نقل جاده‌اي خبر داد و افزود: اين در حالي است که تعداد سفرها برابر آمار ترددشمارهاي جاده‌اي به‌شدت افزايش يافته است. بيشترين کاهش استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومي در سال 94 و کمترين آن در سال 92 به ثبت رسيده که درصد تغييرات آن به طور متوسط 5درصد منفي است.


بنا به آمار بيان شده توسط متوليان ملي و محلي صنعت حمل و نقل، با يک حساب سرانگشتي از آمار افراد تحت پوشش حوزه حمل و نقل عمومي به‌ويژه رانندگان که قريب به 78درصد آنان نيروي مولد جامعه بوده، و با احتساب افراد تحت سرپرستي جمعا به 13هزار نفر مي رسند، مي توان گفت رکود صنعت حمل و نقل عمومي به‌طور مستقيم معيشت اين تعداد شهروند لرستاني را تهديد مي‌کند.
در حالي که امسال از سوي رهبر معظم انقلاب با عنوان سال"اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال" نامگذاري گرديده، چنين به نظر مي‌رسد که اشتغال موجود نيز در خطر قرار گرفته است.
اما بايد علت اين پديده ناميمون در صنعت حمل و نقل استان را در چه جستجو کرد؟!

آيا عدم تناسب هزينه تمام شده استفاده از حمل و نقل عمومي نسبت به خودروهاي شخصي سبب اين ضعف شده است؟ آيا نابرابري هزينه سوخت وسايل نقليه عمومي و مسافربرهاي شخصي مزيد بر علت گرديده؟ خدمات رساني ضعيف شرکت‌هاي حمل و نقل اين مشکل را به وجود آورده است؟ بحث اخلاق‌مداري و ميزان تحصيلات رانندگان چقدر بر کاهش رغبت به ناوگان حمل و نقل عمومي تاثيرگذار بوده است؟ نقش دستگاه‌هاي ناظر بر حفاظت از محيط زيست در اين رابطه چيست؟ آيا تردد بيش از حد خودروهاي شخصي و عدم اقبال به حمل و نقل عمومي تهديدي براي محيط زيست محسوب نمي‌شود؟ شوراي ترافيک، پليس راه و راهور به چه ميزان در اين آشفتگي سهيم‌اند؟ سهم آموزش‌هاي عمومي و شهروندي در اين رابطه به چه ميزان است؟ آيا مجتمع‌هاي خدماتي رفاهي در ايجاد اين وضعيت نقشي دارند؟ عدم به‌روزرساني خدمات شرکت‌هاي حمل و نقل و ارائه مدلي روزآمد چقدر تاثيرگذار بوده است؟ در رابطه با ناوگان اتوبوس و سواري که جوان‌تر و در حد مناسب هستند، چه عاملي سبب عدم رغبت عمومي است؟ آيا آسيب‌شناسي اين پديده از سوي کارشناسان مربوطه از ضروريات نيست؟ آيا پايين بودن سطح درآمد مردم استان و عدم تناسب نرخ کرايه با جيب آنها، اين موضوع را سبب شده است؟ عدم رقابت‌پذيري شرکت‌هاي حمل و نقل چنددرصد از اين مشکل را به خود اختصاص مي‌دهد؟ بحث شبکه سير به چه ميزان مي‌تواند در ساماندهي حمل و نقل عمومي مثمر ثمر واقع گردد؟
بدون شک هيچ يک از موارد يادشده بي‌تاثير بر سير نزولي اقبال به استفاده از حمل و نقل عمومي در استان نيستند به طوري که مديرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در بخش ديگري از سخنان خود، عدم تحقق برنامه‌ريزي زماني مسافر را از مهم‌ترين دلايل کاهش رغبت به استفاده از حمل و نقل عمومي دانست و گفت: موضوع رقابت‌پذيري، بازاريابي و هماهنگي با شرکت‌هاي تبليغاتي از راهکارهاي بسيار مهم در اصلاح روند نزولي مسافر به شمار مي‌رود.
وي تصريح کرد: رغبت مردم به استفاده از وسايل نقليه شخصي، فقط به دليل ارزان بودن نيست چرا که در بسته سفر، اقامت، تغذيه و کيفيت خدمات حمل و نقل بسيار مهم است بايد همه بسته کامل و کيفيت خدمات متناسب باشد.
شهرکي ضرورت فرهنگ‌سازي مسافر و کاهش رفتارهاي مزاحم، ارزش‌گذاري و تفکيک ارزشها و ضد ارزشها، تهيه بسته درآمدهاي غيربليتي، توسعه کيفي منابع انساني و لزوم حضور کارشناسان رشته‌هاي مرتبط، نزديک شدن انجمن ها به اساسنامه، تهيه بسته ارزان سفر براي رانندگان و خانواده آنان، تهيه اطلس کريدورهاي حمل و نقل، بازبيني ضوابط سرويس‌هاي دربستي، ضوابط کار شرکت‌هاي داخلي در حمل و نقل بين المللي، پيگيري بيمه مهمانداران، هماهنگي استانها و مرکز و اصلاح تمام خوابگاه‌هاي رانندگان با کمک شهرداري‌ها را از راهکارهاي درمان صنعت بيمار حمل و نقل مسافر برمي شمارد.
وي اجراي شبکه سير را از راهکارهاي مناسب براي بهبود اوضاع حمل و نقل عنوان کرد و گفت: در راستاي اجراي شبکه سير شرکت‌هاي اتوبوسراني، بيش از يکهزار و 200 شرکت حداکثر در قالب 35 شبکه ساماندهي مي‌گردند. سه کليدواژه اصلي در مديريت شبکه سير، ارتقاء ايمني، کيفيت و ارزيابي خدمات است در واقع يک شبکه سير بدون ارزيابي نمي‌تواند تحت عنوان نمانام حضور داشته باشد. غلامي معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي کشور نيز اخيرا در دومين گردهمايي نمايندگان شرکت‌ بين‌المللي گيتي‌پيما، اصل تنازع بقا را متذکر مي‌گردد و مي‌افزايد: طرح شبکه سير براي


دوام حمل‌ونقل جاده‌اي در اين تنازع بقا است و براي بقا در عرصه حمل‌ونقل بايد هر روز فکر کنيم که چطور خدمات خود را متنوع کنيم.
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي گفته‌ است: آمارها بيانگر سير نزولي سفرها با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومي است؛ زيرا مردم براي لذت بيشتر از خودرو شخصي استفاده مي‌کنند که درواقع اين واقعيت چالشي براي بخش حمل‌و‌نقل عمومي جاده‌اي محسوب مي‌شود.
وي تصريح کرد: اگر به دنبال استمرار حضور خود در اين عرصه هستيم به نظر مي‌رسد ناچار به بازنگري در خدمات باشيم. همان‌طور که با تغييرات و بازنگري در نحوه تهيه بليتشان، کرامت مردم حفظ شد.


غلامي با اشاره به تلاش‌ و تدبير ساير مد‌هاي حمل‌ونقل براي افزايش سهم خود در جابجايي‌ها تأکيد کرد: بايد با نظرسنجي، تحقيق و آسيب‌شناسي، راهکار چگونگي حضور خود در اين مسير را پيدا کنيم.
سخنان معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي نشان دهنده ضرورت آسيب شناسي اين وضعيت نابسامان است. به نظر مي‌رسد با ورود جدي متوليان امر، تلاش و همکاري همه جانبه مديران شرکت‌هاي حمل و نقل مسافر در راستاي روزآمدي و تنوع خدمات، اجراي کامل شبکه سير، آموزش عمومي، رعايت حقوق مسافر، تناسب هزينه سفر با خدمات مورد انتظار، نظارت و برنامه‌ريزي جدي شوراي ترافيک استانها، پليس راه و راهور بر مسافربرهاي کرايه‌اي شخصي بدون شناسنامه، قرار دادن تسهيلات کم‌بهره براي صاحبان شرکت‌هاي مسافربري، آموزش رانندگان، ورود سازمانها و تشکل هاي مردم‌نهاد زيست محيطي و تشکيل کمپين ترغيب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومي براي کاهش آسيب به محيط زيست، و دهها راهکار ديگر مي‌توان اميدوار به ساماندهي و رونق گرفتن اشتغال در حوزه حمل و نقل بود.

گزارش: سعيده خورشيدوند

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۶۸۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: شاخص‌های حوزه اشتغال نشان می‌دهد که در استان اتفاق خوبی رقم خورده و نرخ بیکاری استان قزوین به ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، عین‌الله کشاورز ترک امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در جشنواره امتنان از کارگران و جامعه کار و تولید اظهار کرد: شاخص‌های حوزه اشتغال نشان می‌دهد که در استان اتفاق خوبی رقم خورده و نرخ بیکاری استان قزوین به ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده که با شاخص‌های کار و تولید بر اساس میزان جمعیت هماهنگ است.

وی افزود: کارگران در حوزه کار و تولید رکن اصلی هستند و رسالت داریم با همه توان از این فعالان عرصه اقتصاد و تولید تجلیل کنیم، در ضمن باید فضای مناسب‌تری را در حوزه کار و کارگر فراهم کنیم تا فعالان این عرصه با آرامش و فراغ خاطر بیشتری چرخ‌های تولید را به حرکت درآورند.

رئیس شورای هماهنگی دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت کار در استان قزوین احداث مسکن کارگری را از اولویت‌های نهاد متبوعش دانست و گفت: درصددیم با اجرای مسکن کارگری در مسیر حل این مشکل گام برداریم که خوشبختانه قزوین رتبه خوبی در این عرصه کسب کرده است.

کشاورز ترک از کسب رتبه برتر اشتغال و امنیت اشتغال در فضای کسب‌وکار توسط استان قزوین خبر داد و افزود: همچنین استان قزوین در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ رتبه اول کشور را به‌دست آورده است.

وی با تأکید بر لزوم تقویت انجمن‌های ورزش کارگری و ایجاد بسترهای مبتنی برای فعالیت تعاونی‌ها ادامه داد: کارگران رکن اصلی تولید و اشتغال به شمار می‌آیند و باید به فرهنگ و ارزش کار در حوزه‌های رسانه‌ای و دانشگاهی پرداخته شود.

به گزارش ایمنا، در این جشنواره از میان ۵۰۰ طرح ارائه شده تعداد ۵ نفر از کارگران نمونه در سطح ملی، تعداد ۸ نفر کارگر نمونه استانی، ۵۹ نفر کارگر ورزشکار مدال‌آور طلا، نقره و برنز کشوری، ۵ نفر بانوی کارگر سرپرست خانوار و دارای بیش از ۳ فرزند، ۵ فعال قرآنی و فرهنگی دارای رتبه‌های اول کشوری، ۵ خانواده شهید جامعه کارگری، یک نفر نخبه هنرآموز در سطح استان قزوین راه یافته به المپیاد جهانی تجلیل شد. همچنین به ۵۰. نفر از کارگران خط تولید با هماهنگی آستان قدس رضوی درطرح «خداقوت کارگر» هدیه متبرک آستان قدس تقدیم شد.

کد خبر 748896

دیگر خبرها

  • تمدید ۳۴ پروانه اشتغال مسافربری و باری در شهرکرد
  • رونق حمل و نقل جاده‌ای کالا
  • رونق حمل و نقل جاده ای کالا
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • هشدار به مسافران شمال؛ این جاده ۳ روز مسدود است
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • چالوس سه روز بسته شد؛ مسافران از مسیر جایگزین استفاده کنند
  • جابجایی بیش از ۵ میلیون تن کالا توسط ناوگان حمل و نقل
  • نقص فنی هواپیمای مشهد به تهران و پرواز با ۵۰۰ دقیقه تاخیر
  • انتقال مسافران دچار مسمومیت به بیمارستان در قم