Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@03:06:06 GMT

خطرسنجی موفق سکته قلبی و مغزی در 45 هزار قزوینی

تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۶۸۸۰۰

خطرسنجی موفق سکته قلبی و مغزی در 45 هزار قزوینی

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان قزوین از خطرسنجی موفق سکته قلبی و مغزی نزدیک به 45 هزار تن از ساکنان استان خبر داد و گفت: این کار در مراکز خدمات جامع ، پایگاه‌های سلامت و پایگاه‌های بهداشت به‌صورت رایگان انجام شد.

به گزارش ایسنا، «فاطمه ناجی» کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان قزوین اظهار کرد: خطرسنجی سکته‌های قلبی و مغزی توسط بهورز یا مراقب سلامت، برای افراد 30 ساله و بالاتر انجام می‌شود که در این ارزیابی، ابتدا مشخصات فردی، سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت ، فشارخون بالا، مصرف دخانیات و الکل، سابقه خانوادگی بیماری قلبی - عروقی زودرس،و نارسایی کلیه در افراد درجه‌یک خانواده بررسی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پس بررسی شرایط اولیه اندازه‌گیری فشارخون، دور کمر، قد و وزن فرد انجام خواهد گرفت و فرد برای انجام آزمایش خون و اندازه‌گیری قند و کلسترول به آزمایشگاه ارجاع داده می‌شود و درنهایت، میزان «خطر 10 ساله بروز حوادث کشنده و غیر کشنده بیماری قلبی - عروقی» با استفاده از چارت ارزیابی خطر قلبی - عروقی و با استفاده از اطلاعات ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت، جنس، مصرف دخانیات، سن، مقدار فشارخون سیستولی برحسب میلی‌متر جیوه و مقدار کلسترول خون محاسبه می‌شود.

ناجی خاطرنشان کرد: پس از ارزیابی، افراد در چهار گروه خطر، کمتر از 10 درصد، بین 10 تا 20 درصد، بین 20 تا 30 درصد و 30 درصد و بیشتر قرار می‌گیرند که اگر فردی در گروه با احتمال خطر کمتر از 10 درصد باشد به معنی این است که طی 10 سال آینده کمتر از 10 درصد احتمال دارد دچار سکته قلبی یا مغزی را دارا است.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان قزوین با اشاره به این‌که تا پایان تیرماه تعداد 44 هزار و 713 فرد 30 ساله و بالاتر ازنظر احتمال بروز سکته‌های قلبی - مغزی در 10 سال آینده، در استان قزوین، خطر سنجی شدند، گفت: در قالب این اقدام، تعداد 12 هزار و 573 تن در شهرستان قزوین، تعداد 8 هزار و 476 تن در شهرستان تاکستان، تعداد شش هزار و 199 تن در شهرستان بوئین‌زهرا، تعداد هفت هزار و 908 تن در شهرستان آبیک، تعداد هفت هزار و 399 تن در شهرستان البرز و تعداد دو هزار و 158 تن در شهرستان آوج، خطر سنجی شدند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی انجام‌شده 29 درصد از افراد خطر سنجی شده، نیاز به پیگیری بعد از سه سال دارند همچنین، بالغ‌بر 62 درصد در سطح خطر زیر 10 درصد، بالغ‌بر سه درصد در سطح خطر 10 تا 20 درصد، بالغ‌بر یک درصد در سطح خطر 20 تا 30 درصد و بالغ‌بر پنج درصد در سطح خطر بالای 30 درصد قرار گرفتند.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان قزوین تصریح کرد: تمام افراد 30 ساله و بالاتر با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت و خانه بهداشت محل سکونت خود می‌توانند به‌صورت رایگان خطرسنجی شوند.

کارشناس بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت استان قزوین یادآور شد: خطر سنجی ابتلا به سکته‌های قلبی و عروقی یکی از راهکارهای مناسب برای تخمین میزان احتمال بروز سکته‌های قلبی - مغزی طی 10 سال آینده است و به افراد کمک می‌کند تا با شناخت راه‌های پیشگیری و کنترل عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۶۸۸۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند

روح اله خدابنده لو گفت: امروزه افراد دارای معلولیت در فعالیت های اجتماعی و مسابقات زیادی شرکت و توانمندی های خود را به جامعه ثابت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این راستا اولین جشنواره ورزش های بومی، محلی در سه شهرستان زنجان، ابهر، خدابنده در سال گذشته برگزار شد که استقبال گروه های هدف را به دنبال داشت.

این مسوول ادامه داد: فعالیت های ورزشی برای افراد دارای معلولیت از ۲ جنبه درمانی که هدف آن تأمین سلامتی و پیشگیری از مبتلا شدن به بیماریهای ثانویه است حائز اهمیت می‌باشد.

وی اظهار داشت: ورزش نه تنها اعتماد به نفس را در فرد تقویت می کند بلکه نگرش جامعه را نسبت به معلولین دگرگون کرده و از نظر جسمی، روحی، فردی و اجتماعی آنها اثر قطعی و تعیین کننده ای دارد.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان همچنین به اجرای طرح آموزشی آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها در دوره سالمندی اشاره کرد و گفت: این طرح با موضوعات سکته مغزی، بیماری قلبی- عروقی، استئوپروز، آرتروز، دیابت، سقوط و دمانس(آلزایمر) است که در سال گذشته ۲ هزارو ۷۲۷ در سطح استان شهری و روستایی تحت پوشش قرار گرفتند.

به گفته وی، آشنایی با بیماری استئو آرتریت، سقوط- بیماری دیابت - بیماری قلبی و عروقی -پوکی استخوان - سکته مغزی و آشنایی با بیماری دمانس از جمله موضوعاتی است که برای سالمندان جامعه هدف بهزیستی و افراد محلی در ۲ گروه سنی میانسالان با رده سنی ۶۵ الی ۴۵ و گروه سالمندی با رده سنی ۸۵ الی ۶۵ برای هر ۲ جنس آموزش داده می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • انتقال هوایی بیمار سکته قلبی از داران به بیمارستان چمران اصفهان
  • ۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند
  • حل مشکلات سهمیه آب مطالبه کشاورزان قزوینی
  • قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم
  • خشم خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد
  • سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است
  • کشته شدن دوچرخه‌سوار قزوینی در تصادف با پراید
  • موی روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • پیش بینی آریتمی قلبی با هوش مصنوعی
  • فشارخون عامل اصلی بیماری های قلبی و عروقی