Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل که عصر امروز (دوشنبه 30 مرداد) در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، طی سخنانی در رابطه با پایبندی به حاکمیت، اظهار داشت: حاکمیت یک وجه اجتماعی دارد و مفهومی است که وجهی زمینی و همچنین وجه آسمانی دارد که تجلی وجه زمینی آن برقراری حکومت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: آنچه که مهم است به لحاظ تحلیل گفتمان حفظ چارچوب عناصر گفتمان است که ما از ابتدا برای آن انقلاب کردیم و در آن چارچوب قانون اساسی نوشتیم. مشروعیت همه میثاق‌ها در حکومت حفظ کلان‌گفتمان انقلاب بوده است.

وکیلی گفت: ما کلان گفتمانی به نام انقلاب اسلامی داریم که در مسیر استقرار گفتمانی به نام جمهوری اسلامی ایجاد شده که همین جمهوری اسلامی نهادهایی را برای اداره امور تشکیل داده که این نهادها مشروعیت خود را در چارچوب حاکمیت، برگرفته از انقلاب اسلامی کسب می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای سلامی با بیان این که تسلط بر حاکمیت ما را در چرخه زمان به بن‌بست می‌رساند، تصریح کرد: در نقطه مقابل تعهد به حاکمیت در شرایطی که با محتویات زمان به روز شویم باعث شکوفایی می‌شود، که گفتمان دوم همان گفتمان و دکترین امام است.

وی با اشاره به این که کلان گفتمان انقلاب اسلامی به دو خرده گفتمان اصلاح‌طلب و اصولگرا تبدیل شده است، گفت: معتقدم هیچ اشکالی ندارد که این دو خرده گفتمان به بی‌نهایت خرده گفتمان تبدیل شود به شرط آن که تمام آنها در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی تعریف شود. اگر خرده گفتمان‌ها در عناصر شناور تفاوت داشته باشند نشان از رویش در حاکمیت دارد و نشان می‌دهد که نهادهای تاسیسی ما به سمت نوگرایی و به روزاندیشی حرکت می‌کند.

وکیلی با بیان این که ما نیاز داریم که در خرده گفتمان‌ها با هم رقابت کنیم تا ببینیم که کدام تفسیر مردم را به ولایت فقیه نزدیک و کدامیک دور می‌کند، تصریح کرد: به اعتقاد ما تفکر اصلاح‌طلبی باعث نزدیک‌تر شدن مردم به ولایت فقیه شده‌ که علت آن هم تفکر اصلاح‌طلبی به نوگرایی است. به اعتقاد ما هیچ جریانی حق ندارد ولایت فقیه را برای خود مصادره کند و مصادره کردن اصول پایدار نظام یک خیانت بزرگ است. باید بدانیم آنچه را که فکر می‌کنیم تعصب ما به نظام است گاهی اوقات باعث سرکوب نظام می‌شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی به آن ظرفیتی که امام و قانون اساسی به منصه ظهور رسانده ظرفیتش نه تنها در چارچوب دو جریان محدود است بلکه در حدی بوده که هر ایرانی بتواند در عین مصونیت به اعلان موضع و تبیین گفتمان خودش بپردازد و ما باید اجازه دهیم هر ایرانی بدون لکنت روایت خود از شکل حکومت را بیان کند چرا که شکل حکومت باید با گفت‌وگو و همکاری تمامی گروه‌ها ایجاد شود. البته بیان این تفکرات باید در چارچوب ارز‌ش‌های نظام باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای سلامی گفت: علت این که تصمیمات مجلس دهم درباره مسائل مختلف متفاوت است این است که مجلس دهم به دور از مسائل سیاسی و خرده گفتمانی اداره می‌شود و به عبارتی دیگر جریان گفتمانی ذیل گفتمان انقلاب در مجلس دهم تجلی پیدا کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اظهارات حجت‌الاسلام ذوالنور که پیش از او به بیان نظراتش درباره رئیس دولت اصلاحات پرداخته بود، اظهار داشت: آقای خاتمی شخصیت تاثیرگذاری در کشور ما دارد، چرا که با بیان جمله تکرار می‌کنم نتیجه چند انتخابات را تغییر داده، خاتمی شخصیتی است که در چارچوب گفتمان انقلاب حرکت می‌کند و باید از ظرفیت‌های این شخص برای پیش‌برد اهداف استفاده شود.

وکیلی با اشاره به ملاقات جمعی از اعضای لیست امید مجلس با خاتمی، تصریح کرد: تعدادی از مجمع تهران لیست امید تصمیم گرفتند در یکی از روز‌های جلسات مجلس برای تشکر از زحماتی که خاتمی برای آن‌ها کشیده بود از او تشکر کنند و به هیچ عنوان قرار نبود که 63 نفر از اعضا در این ملاقات حضور داشته باشند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای سلامی ادامه داد: در آن جلسه بنده به آقای خاتمی گفتم که مبداء گفتمان ولایت فقیه گفتمان اصلاح‌طلبی است، اما گفتمان اصلاح‌طلبی در سال‌های اخیر دچار اعوجاج شده است، همچنین به وی گفتم تا زمانی که اصلاحی در گفتمان اصلاح‌طلبی لحاظ نشود اجازه نمی‌دهد که دست دراز شده شما تعبیر دوستانه‌ای از جانب حاکمیت داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به انتقادی که در جلسه لیست امید با خاتمی برگزار شده بود، تصریح کرد: بنده به آقای خاتمی گفتم نهایت تفاهمی که اصلاح‌طلبان امروز با حاکمیت دارند این است که با جمهوری اسلامی باشند، که این روش خیانت گفتمانی است و باید گفتمان اصلاح‌طلبی با استفاده از اصلاح ادبیات خود ساختار گفتمانی را بازیابی کند.

وکیلی ادامه داد: برای این که به اصلاح ادبیات برسیم، باید اولاً خجالت نکشیم که به صراحت از ولایت فقیه حمایت کنیم و یا این که صراحتاً از استکبار جهانی اعلام برائت کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای سلامی گفت: بنده به ایشان گفتم اگر این اصلاحات انجام شود دیگر نیازی نیست که دستی از سوی شما برای آشتی ملی دراز شود و آن وقت است که همان دست‌هایی که امروز دست‌های دراز شده شما را سرکوب می‌کنند، پیشاپیش برای آشتی ملی به سوی شما دست دراز می‌کنند.

وی در پاسخ به اظهارات ذوالنور که خاتمی را فردی دانست که از حاکمیت و ولی‌فقیه فاصله گرفته است، اظهار داشت: در جلسه لیست امید با خاتمی که پس از انتخابات برگزار شد، وی به شدت از رفتار آقای روحانی در زمان انتخابات دلخور بود و می‌گفت چرا روحانی در اداره امور با رهبری هماهنگ نبوده و مشورت نمی‌کند.

وکیلی در انتهای اظهاراتش خاطر نشان کرد: نظر بنده این است که ترازوی گفتمان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی با کلان گفتمان انقلاب اسلامی تعدیل و تراز می‌شود.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۷۱۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای صبح امروز بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ مربوط به جدوال را به پایان رساندند.

بیشتر بخوانید: هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو / اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران

سپس مجلس وارد بررسی ایرادات شورای نگهبان در برنامه هفتم توسعه شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر ایرادات باقی مانده از برنامه هفتم توسعه را مورد رسیدگی قرار می دهند.

توضیحات قالیباف درباره حذف حکم مربوط به پرداخت بدهی‌های تامین اجتماعی از برنامه هفتم

حسن لطفی نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری با اشاره به جز ۱ بند الحاقی ۲ ماده ۲۲ لایحه برنامه هفتم پیشرفت یا تاکید بر اینکه در حق سازمان تامین اجتماعی جفا شده‌ است، گفت: در این حکم آمده بود که دولت مکلف است در طول اجرای قانون برنامه در قالب بودجه سنواتی نسبت به تادیه بدهی حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی اقدام کند اما کمیسیون این حکم را بررسی نکرده و آن را به صورت کلی حذف کرده است.

وی افزود: با حذف این حکم، کاری کردیم که از این به بعد دولت نمی‌تواند حتی یک ریال از بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند. نیاز است که در این زمینه مجددا رای‌گیری شود تا بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده رزن با با تاکید بر اینکه بعد از رای گیری، دیگر امکان بازگشت به آن وجود ندارد، گفت: سیاست برنامه هفتم این بود که هر سال ۹۰ همت، ۱۲۰ همت و حتی از اموال بابت طلب‌های سازمان تامین اجتماعی داده می‌شود و هر کدام از این‌ها که پرداخت می‌شود اما به دلیل به روز شدن بدهی‌های سازمان از بدهی‌های دولت کم نمی‌شود.

وی افزود: تصمیم گرفتیم که دولت از ابتدای اجرای برنامه هفتم، نباید بدهی قطعی‌اش را به تامین اجتماعی تعویق بیندازد. امسال پیش بینی ما این بود که دولت باید ۱۷۰ همت بگذارد یا حداقل ۱۴۰ همت بگذارد تا بدهی برای سال ۱۴۰۳ ایجاد نشود اما دولت پیشنهاد حدود ۱۱۰ همت را ارئه داد اما ما در بودجه ۱۳۰ همت را تصویب کردیم.

قالیباف گفت: از طرف دیگر متقابلاً گفتیم که کاری نداریم که طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت چقدر است، هر چقدر که حسابرسی اعلام کرد، آن مبناست و دولت باید در طول ۵ سال باید پرداخت دیون عقل مانده‌اش مشروط بر اینکه دیون جدید ایجاد نکند، اقدام کند اما به هر حال شورای عالی نظارت با بند الحاقی ۲ ماده ۲۲ مخالفت کرده و پیشنهاد حذف آن در صحن رای آورده است.

لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (اعاده شده از شورای نگهبان)، این لایحه را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

نمایندگان مجلس در برخی از مواد، بر مصوبه قبلی خود اصرار ورزیدند. همچنین به پیشنهاد احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس، در ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم، عبارت «دولت مکلف است» به عبارت «دولت مجاز است» تغییر کرد.

کد خبر: 1229019 برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • افشای دلایل ردصلاحیت حسن روحانی در انتخابات
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • رژیم صهیونیستی پاسخ پیشنهاد حماس را با اصلاحات به مصر داد
  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  • اجرای قانون هوای پاک از توان مسئولین استان تهران خارج است
  • محمد خاتمی: تورم به سطح فوق‌العاده نگران کننده رسید | چرا به شاخص‌های برنامه ۲۰ ساله نزدیک نشده‌ایم؟
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان درباره مواضع تند مهدی نصیری / براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • کنایه عباس عبدی به سکوت اصولگرایان مقابل جنجال مهدی نصیری /براندازی قابل جمع با اصلاح‌طلبی نیست
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / لایحه برنامه هفتم پیشرفت اصلاح شد
  • قالیباف: این مجلس به دوران تاریک رانت‌های صنفی پایان داد