Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - کارآفرين زنبوردار در کشور در گلايه از مشکلات توليد گفت:متأسفانه هيچ نهادي براي حمايت از توليد کنندگان عسل وجود ندارد و به همين خاطر بسياري از مشکلات زنبورداران حل نمي شود.
به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، از گذشته تا کنون از عسل در درمان بسياري از بيماري ها استفاده شده است. مهمترين خاصيت عسل، ضد ميکروب بودن آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالي که عسل يک ماده کاملاً خوراکي است و بايستي محيط خوبي براي پرورش ميکروب ها باشد، وليکن ميکروب ها در معرض عسل نابود شده و اجساد آنها نيز به مرور از بين مي رود زيرا عسل حاوي آنتي بيوتيک و آنزيم دياستاز است. در گذشته از اين خاصيت عسل براي از بين بردن پينه هاي دست و پا سود مي جستند.عسل طبيعي از 2 هزار و 500 سال پيش توسط انسان ها در اقصي نقاط جهان مورد استفاده قرار گرفته است.
کيفيت عسل طبيعي ايران در جهان زبانزد است، اين مسئله ناشي از اقليم خاص و شرايط طبيعي ويژه کشورمان است. در گذشته‌ نه‌چندان دور و پيش از آغاز موج ويرانگر مهاجرت از روستا به شهر، بخش عظيمي از روستائيان در کنار کار کشاورزي به پرورش زنبور عسل مي‌پرداختند. امروز اما پرورش زنبور در ايران شرايط مناسبي ندارد، در نقاط جنوبي کشور وجود ريزگردها باعث کاهش توليد و مرگ زنبورها مي‌شود، در ساير نقاط کشور هم با از بين رفتن فرهنگ کار و گسترش ميل به مشاغل دولتي و پشت ميز نشيني، تمايل کمتري به پرورش زنبور مشاهده مي‌شود. اين در حالي است که پرورش زنبور در صورت رعايت اصول علمي، پيشه‌اي بسيار سودآور است، هرچند چرخه پرورش زنبور در ايران در سطح کلان از فقدان صنايع تبديلي و بسته بندي نيز به‌شدت رنج مي‌برد و به همين دليل بازارهاي خود را در جهان هر روز از دست مي‌دهد.
*از کودکي عاشق زنبورداري بودم
مجيد اميدي جوان 30 ساله با مدرک کارشناسي مديريت است که در شهرستان مهران مشغول توليدعسل است.
اميدي يکي از فعالان اقتصاد مقاومتي شهرستان مهران در استان ايلام است. جواني 30 ساله و داراي مدرک کارشناسي مديريت است. وي درباره نحوه ورود به اين عرصه زنبورداري مي گويد: از زمان کودکي که در مزارع بازي مي کرديم عاشق زنبورداري بودم و دوست داشتم که يک زنبوردار حرفه اي بشوم. وارد دانشگاه که شدم با اين حرفه بيشتر آشنا شدم و تحقيقات بسياري انجام دادم. از کار توليد، مخصوصاً توليد عسل لذت مي بردم و دوست داشتم يک کارآفرين شوم. به همين دليل تصميم گرفتم با توجه به ظرفيت و پتانسيل موجود در شهرستان مهران، پرورش زنبور عسل را آغاز کنم.
وي ادامه داد: در ابتدا مي ترسيدم اما تصميم گرفتم که کارم را از حجم کم شروع کنم. به همين جهت با پس اندازي که داشتم توانستم 10 کلني زنبور عسل تهيه کنم. با مشورت يکي از فعالان در عرصه پرورش زنبورعسل کارم را شروع کردم. روزهاي اول سخت بود. زمانِ آزمون و خطا و کسب تجربه بود. اما براي شروع بد نبود، راضي بودم. با درآمد سالهاي اول کلني مي خريدم و به کلني هاي قبلي اضافه مي کردم. با گذشت زمان که درسم تمام شد توانستم تمرکز بيشتري بر روي کارم داشته باشم. بعد از اتمام دانشگاه، هم دنبال کار دولتي بودم و هم زنبورداري مي کردم. در اين مدت به زنبورها عادت کرده بودم و هر روز بايد به آنها سر مي زدم. اگر يک روز به زنبورها سر نمي زدم دلم براي آنها تنگ مي شد. حتي در زمستان هم مراقب زنبورها بودم با اينکه در زمستان معمولاً زنبورها کم کار هستند و جمعيتشان هم در کندوها کم مي شود. تصميم گرفته بودم که اگر کار دولتي پيدا نشد کار زنبورداري را حرفه اي تر دنبال کنم.
اين فعال اقتصادي افزود:همزمان با کار زنبورداري کار دولتي در يک سازمان هم پيدا کردم با اين وجود باز علاقه ام به زنبورداري کمتر نشد بلکه توانستم از حقوق کارمندي براي توسعه کار زنبورداري هم بهره بگيرم. اما وقتي مقايسه مي کنم مي بينم که درآمد زنبورداري خيلي بيشتر از حقوق کارمندي است. حقوق کارمندي يک مقدار ثابتي است و تغيير نمي کند. اما زنبورداري پُر است از هيجان و در صورت وقت گذاشتن در اين حرفه حتماً جوانان به سود خوبي خواهند رسيد.
*عسل ها روي دستم نمي ماند
جوان زنبوردار ايلامي اظهارمي کند: 12 سال است که در اين حرفه مشغول به کار هستم. در سال 95 من 100 کلني داشتم اما با توجه به ظرفيت منطقه براي شغل زنبورداري، تصميم گرفتم 70 کلني ديگر نيز به کلني هاي قبلي اضافه کنم و مجموعا در حال حاضر 170 کلني دارم. در اين شغل براي برادرم و يک نفر ديگر اشتغالزايي داشته ام. البته در سال 96 با افزايش کلني هاي زنبورعسل بايد يک نفر ديگر نيز استخدام کنم. در سال 94 از 100 کلني توانستم 35 ميليون تومان درآمد کسب کنم.
وي ادامه دارد: سالانه به طورميانگين 600 تا 800 کيلو عسل برداشت مي کنيم. در دو مرحله ما برداشت عسل داريم. عسل بهاري و عسل تابستاني. عسل بهاري ارزانتر از عسل تابستاني است. کيفيت عسل تابستاني بهتر است. در فصل تابستان زنبور عسل شهد هاي متنوع تري را به کندو مي آورد. عسل بهاري را با قيمت ميانگين هر کيلو 15 هزارتومان مي فروشيم و عسل تابستاني به قيمت 45 هزارتومان به فروش مي رسد. عسل ها روي دستم نمي ماند و مشتري هاي ثابت خودم را دارم. با اضافه کردن کلني ها و بالابردن حجم توليد قصد ارسال محصولات را به استانهاي ديگر نيز دارم.
*از کجا شروع کنيم؟
اميدي مي گويد: به نظر من علاقمنداني که قصد شروع زنبور داري را دارند بهتر است سال اول با 3 الي 6 کلني شروع کنند تا ضمن مشغوليت هاي زندگي با کار زنبور داري آشنا شوند. به نوعي سال اول را کارآموزي کنند و با مطالعه کتب و سايت هاي زنبور داري و مشورت و آموزش از کساني که سابقه زيادي در اين شغل دارند خود را براي توانايي در اين کار محک زده و در ضمن نياز خانواده خود را به عسل طبيعي برآورده کنند. در صورت تمايل به ادامه کار در سال دوم با 20 الي 30 کندو به عنوان شغل دوم و کمک هزينه زندگي ادامه دهند و با کارآزموده شدن و تجربه کسب کردن از خسارت هاي احتمالي وارده و پيدا کردن دليل آن و سود بردن از موارد منفعت آور، براي سال بعد خود را آماده کنند. تهيه هر کندو 320 هزار تومان هزينه دارد.
جوان پرورش دهنده زنبورعسل گفت: با علم به اينکه يکي از مهمترين ظرفيت هاي طبيعي استان ايلام، وجود گونه هاي گياهي، دارويي و شهدزا در اين استان است بايد اين حرفه از سوي جوانان ايلامي مورد توجه قرار گيرد. اين پتانسيل و ظرفيت خدادادي بايد در جهت رفع مشکل بيکاري جوانان ايلامي استفاده شود. در حال حاضر هزار گونه گياهي در استان ايلام شناسايي شده که از اين تعداد 550 گونه گياهي شهدزا هستند. اين ظرفيت بسيار بزرگ باعث رونق زنبورداري و کيفيت بالاي عسل در اين استان شده است پس جوانان بايد با غنيمت شردن اين فرصت با علاقه و تحقيق کار زنبورداري را که يکي از عرصه هاي درآمدزا است، شروع کنند. بايد از کم شروع کنند. عسل ايلام عسل بسيار مشهور و معروفي است و مورد توجه بازارهاي داخلي و صادراتي است.
*جوانان بايد خودشان کارآفرين شوند
وي ادامه داد:بعضي وقت ها از کار دولتي خسته مي شوم و تصميم مي گيرم که به کلني هاي خود اضافه کنم و تمام وقت به زنبورداري مشغول شوم. در فعاليتهاي اقتصاد مقاومتي خودت رئيس خودت هستي و کار تنوع بيشتري دارد و خسته کننده نيست. من به خيلي از جوانان محل و دوستان خودم تاکيد داشتم که سراغ کار دولتي نروند و به خاطر يک ميليون حقوق کارگري راهي بازار کار نشوند. خيلي از روستاييان از روستا به شهر مي آيند اما بايد گفت که در شهر جز سراب چيزي نيست و واقعيت در تلاش و اراده جوانان ما نهفته است. جوانان در هر استاني که باشند مي توانند با مراجعه به بسيج سازندگي با عرصه هاي اقتصاد مقاومتي و تسهيلاتي که براي اين عرصه ها درنظر گرفته شده است بيشتر آشنا شوند و با مشورت با کارشناسان يک حرفه را شروع کنند. يک جوان روستايي با 10 عدد گوسفند مي تواند زندگي خود را بچرخاند. با 30 کلني زنبور عسل مي توان يک زندگي را اداره کرد. جوانان بايد خودشان کارآفرين باشند.
*ويژگي عسل خوب چيست؟
اميدي در ارتباط با ويژگي عسل هاي خوب و طبيعي اظهار مي کند: بسياري از مردم تصور مي‌کنند عسل طبيعي عسلي است که شکرک نزند و سفت باشد اما اين تفکر اشتباه است. عسل طبيعي به دليل اين که حرارت نمي‌بيند حتما در بازه زماني بين يک تا سه ماه شکرک مي‌زند. توليد کنندگان به 90 درصد عسل‌هاي موجود دربازار حرارت مي‌دهند تا ازشکرک زدن آنها جلوگيري کنند چون اکثر مردم با ويژگي‌هاي عسل طبيعي آشنا نيستند و عسل شکرک‌زده خريداري نمي‌کنند. که عسل با کيفيت بايد روان بوده و غلظت کمي داشته باشد. از آنجايي که قندهاي موجود درعسل طبيعي کوچک مولکول هستند، اگر ظرف اين عسل را کج بگيريم به راحتي از ظرف پايين سرازيرمي‌شود ولي عسلي که از خوراندن شکر به زنبور توليد شده باشد قندآن درشت ملکول است و غليظ به نظر مي‌رسد. هرچند تشخيص عسل با کيفيت به سختي و تنها از طريق تست و آزمايش نمونه عسل درآزمايشگاه امکان‌پذيراست ولي روش‌هايي وجود دارد که مردم عادي نيز بتوانند تا حدودي عسل مرغوب را از ساير عسل‌ها تشخيص دهند. اگرعسل خوب را درآب سرد قرار دهيم به سرعت خودش را مي‌گيرد و سفت مي‌شود و به سختي درآب سرد مخلوط مي‌شود.
*ضرورت حمايت دولت از زنبورداران
اين فعال اقتصاد مقاومتي نبود نهاد حمايتي را يکي از مشکلات زنبور داران مي داند و مي گويد: متأسفانه هيچ نهادي براي حمايت از توليد کنندگان عسل وجود ندارد و به همين خاطر بسياري از مشکلات زنبورداران حل نمي شود. بسياري از زنبورداران سيرواني در چند سال اخير به دليل وضعيت آب و هوايي و عدم حمايت مسئولان زنبورهاي خود را از دست دادند و مي طلبد مسئولان با حمايت ها و کمک‌هايي که انجام مي دهند مانع از بين رفتن نسل زنبورها و شغل پرورش زنبور شوند. بايد مسئولان به کار پرورش زنبور به عنوان يک کار توليدي و نه تشريفاتي نگاه کنند که مي تواند زمينه اشتغال بسياري نيز فراهم کند. با توجه به سرمايه اندکي که براي پرورش زنبور نياز است جوانان مي‌توانند با تعداد اندک کندوي زنبور عسل به اين شغل روي آورند و با آموزش‌هايي که از طريق کتاب‌ها، سيدي‌هاي آموزشي و مستندات تلويزيوني وجود دارد به کار رونق دهند و درآمد خوبي نيز کسب کنند.
تسنيم
110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۷۲۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳

قیمت پیاز و خبر‌های مربوط به گرانی و کمبود پیاز در بازار را باید اولین شوک خوراکی‌ها در سال جدید بدانیم.   به گزارش فرارو؛ مرکز آمار ایران از افزایش تقریبا ۳۰ درصدی قیمت پیاز در فروردین امسال خبر داده که بیشتر از هر خوراکی دیگری به حساب می‌آید و گزارش‌های رسمی و رصد بازار از ارقامی نزدیک کیلویی ۴۵ هزار تومان در بازار خبر می‌دهند. طبق رسم نانوشته سال‌های گذشته یکبار دیگر فصل سرما و یخبندان به عنوان متهم اول پرونده معرفی شده و بخشی از فعالان بازار موضوع را به ماجرای رفع ممنوعیت صادرات پیاز ارتباط می‌دهند. وزارت جهاد کشاورزی از یک طرف با دلیل و مدرک از ممنوعیت صادرات پیاز رفع اتهام کرده و اعتقاد دارد در هفته‌های آتی و با نزدیک شدن به فصل گرما غائله پیاز خاتمه پیدا می‌کند. ان‌شاءالله. قیمت پیاز براساس آمار رسمی؛ جهش ۳۰ درصدی در یک ماه قیمت پیاز فروردین امسال بیشتر از هر خوراکی دیگری افزایش پیدا کرد. داده‌های ماهانه مرکز آمار ایران در قالب گزارشی تحت عنوان متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور، مشخص می‌کند قیمت پیاز در اولین ماه امسال حدود ۳۰ درصد درمقایسه با اسفند ۱۴۰۲ بیشتر شده است.   قیمت پیاز در پایان فروردین امسال درحالی به نقل از مرکز آمار ایران کیلویی ۲۷ هزار و ۲۰ تومان محاسبه شده که این عدد اسفند سال قبل ۲۰ هزار و ۸۷۲ تومان بوده است. قیمت پیاز به این ترتیب در یک ماه کیلویی شش هزار و تقریبا ۱۵۰ تومان بیشتر شده و آن را بالاتر از پرتقال، لیمو ترش، هویج‌فرنگی و فلفل‌دلمه‌ای به رکورددار افزایش قیمت خوراکی‌ها در اولین ماه سال تبدیل کرده است. گزارش‌های غیررسمی از عدد و رقم‌های بیشتری برای قیمت پیاز در روز‌ها و هفته‌های اخیر حکایت دارد و خود مرکز آمار هم در بخشی از گزارش اخیر به ارقامی نزدیک کیلویی ۴۵ هزار تومان اشاره کرده است.   قیمت پیاز با این اوصاف قبل از گوشت و مرغ و خوراکی‌های دیگری، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳ است و در هفته‌های اخیر روایت‌های زیادی از شیطنت‌های آن مخابره شده است. قیمت پیاز در بازار چقدر است؟ قیمت پیاز و ردپای خبر‌های مربوط به گرانی‌های اول سال، طی روز‌ها و هفته‌های اخیر در تیتر اخبار سرویس اقتصادی خیلی از رسانه‌ها مشاهده می‌شود. رسانه‌های رسمی از ارقامی نزدیک کیلویی ۴۰ هزار تومان برای قیمت پیاز در بازار گزارش می‌دهند و در همین خبر‌ها به نرخ‌هایی حول‌وحوش ۲۵ هزار تومان در میادین‌تره‌بار اشاره شده است.   قیمت پیاز از طرف دیگر در فروشگاه‌های اینترنتی معروف کمتر از کیلویی ۴۰ هزار تومان نیست و مشکل کمبود پیاز در یکسری دیگر از این فروشگاه‌ها کماکان ادامه دارد.   قیمت پیاز؛ اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳قیمت پیاز براساس گزارش‌های رسمی و رصد بازار تا مرز کیلویی ۴۵ هزار تومان در روزهای گذشته جلو رفته است   قیمت پیاز سفید بسته‌بندی شده به عنوان مثال در اسنپ‌مارکت به کیلویی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و در همین اسنپ‌مارکت قیمت پیاز زرد یا به قول خودشان پیاز طلایی در بسته‌بندی ۱.۵ کلیویی ۶۹ هزار تومان است. کیلویی ۴۶ هزار تومان.   افزایش قیمت پیاز یکبار دیگر در این موقع و روز‌های سال خودش را جمع به مهمترین خبر‌های بازار رسانده و اتفاقا مثل سال‌های گذشته، بحث کمبود عرضه و روند نامتعارف صادرات پیاز، متهمان ردیف اول پرونده معرفی می‌شوند. مقصر افزایش قیمت پیاز کیست؟ افزایش قیمت پیاز تحت‌تاثیر ماجرای رفع ممنوعیت و متعاقب آن کمبود پیاز در بازار یکی از مهمترین فرضیه‌های فعلی است. با طرح اولین انتقاد‌ها از ماجرای رفع ممنوعیت صادرات پیاز که با حکم دیوان عدالت اداری تعیین‌تکلیف شد، وزارت جهاد کشاورزی اساسا مدعی بی‌تاثیر بودن اعمال سیاست‌های عوارض صادراتی در روند بازار شد.   قیمت پیاز طبق گزارش وزارت جهادکشاورزی در سال ۱۴۰۲ و با جایگزینی سیاست‌های تجاری به جای اعمال سیاست عوارض وارداتی، اندکی کمتر شده و اتفاقا حجم پیاز صادراتی در سال گذشته با کاهش تقریبا ۱۰ درصدی به هشت هزار تن تقلیل پیدا کرده است.   افزایش قیمت پیاز با این اوصاف مثل سال‌های گذشته بیشتر از هر چیز دیگری می‌تواند با فصل سرما و یخبندان ارتباط داشته باشد و آنطور که مسئولان اتحادیه‌های بارفروشان در استان‎‌های مختلف می‌گویند باید نهایتا تا چند روز دیگر از شر ماجرای گرانی پیاز خلاص شویم.   کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تولید ۱۲۵۰۰ تن عسل در استان فارس
  • توزیع روزانه پیاز به ۴۰۰ تن رسید
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • ترفندی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز
  • دلایل نوسان قیمت پیاز
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • کشف تعداد ۶۱ کندوی زنبورعسل در راز و جرگلان