Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شيوع بيماري وبا که يمن را تا آستانه فاجعه انساني پيش برده، تنها يکي از جنگ هاي بيولوژيک آمريکا و عربستان در يمن است که روزانه جهان هزاران يمني را بي صدا مي گيرد.
سرويس جهان مشرق - 28 ماه از تجاوز نظامي عربستان سعودي عليه يمن مي گذرد، تجاوزي که جز قتل، کشتار، آوارگي و نابودي اين کشور از جمله در بخش ساختارهاي زيربنايي به ويژه شبکه هاي آب و فاضلاب و مراکز بهداشتي و درماني رهاوردي به همراه نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين شرايط و در حالي که گزارش ژانويه سال جاري سازمان ملل شمار قربانيان حملات عربستان و ائتلاف عربي به رهبري سعودي ها به يمن طي 2 سال گذشته را بيش از ده هزار کشته و 40 هزار زخمي اعلام مي کرد، صندوق کودکان سازمان ملل متحد موسوم به «يونيسف» به شدت نسبت به شيوع بيماري «وبا» در يمن هشدار داده و آن را در جهان بي سابقه توصيف کرده بود.
گزارش يونيسف با اشاره به اينکه اکنون 503 هزار و 484 نفر در يمن مظنون به ابتلا به ويروس وبا مي باشند، خاطر نشان کرده بود، تنها ظرف دو ماه اين بيماري جان 1500 يمني را گرفته بود و اين يمن را در استانه فاجعه انساني بزرگي در تاريخ بشريت قرار مي دهد.


شروع بحران وبا در يمن
ششم اکتبر سال 2016 ميلادي براي اولين بار سازمان بهداشت يمن از شناسايي 24 مورد ابتلا به وبا در استان عدن و مناطق جنوبي يمن خبر داد. افزايش شمار مبتلايان از 24 مورد به 1410 مورد آن هم ظرف يک هفته، تعطيلي تمام مراکز آموزشي در جنوب يمن با هدف جلوگيري از شيوع بيش از پيش بيماري را به دنبال داشت.
موج دوم، بيماري که خطرناک تر و گسترده تر از موج اول بود، از 27 آوريل سال جاري آغاز شد. سرعت شيوع وبا در اين مرحله به حدي بود که کنترل اوضاع را از دست مسئولان محلي و سازمان هاي بين المللي خارج کرد.
يونيسف در گزارشي که 24 ژوئيه منتشر کرد، از افزايش شمار مبتلايان به وبا در يمن تا 200 هزار نفر با ميانگين ابتلاي 5 هزار نفر در روز و مرگ 1300 نفر در اثر اين بيماري خبر داد که يک چهارم آنها را کودکان تشکيل مي دادند.
آب و غذاي آلوده مهمترين عامل شيوع بيماري وبا شمرده مي شود. عوارض وبا با «اسهال» خود را نمايان مي سازد، اين عارضه آنقدر تشديد مي شود که فوت فرد مبتلا به ويژه کودکان را به دنبال دارد.
عواملي چون آلودگي آب ها، کمبود و نبود کمک هاي امدادي و دارويي و غذايي، عدم جمع آوري نخاله و زباله و کمبود کادرهاي پزشکي و درماني و عدم آمادگي جهت رويارويي با حالات فوق العاده، شيوع سريع بيماري در يمن را موجب شده است.


گزارش هاي سازمان ملل، مناطق صنعاء، عمران، حجة و الحديده را کانون بحران وبا در يمن معرفي، خاطر نشان مي کند، کادر پزشکي و درماني فعال در يمن که 300 هزار نفر را شامل مي شود، به دليل شيوع بسيار سريع وبا، تحت فشار بسيار شديدي قرار دارند.
اين گزارش ها درباره امکانات بهداشتي و درماني يمن جهت رسيدگي به وضعيت مبتلايان توضيح مي دهد که هم اکنون براي هر 3 بيمار يک تخت بيمارستان وجود دارد.
آنچه بر درد و رنج يمني ها مي افزايد، بي تفاوتي جامعه جهاني از جمله کشورهاي عربي در قبال اين فاجعه انساني است، به گونه اي که کمک هاي تقديم شده، تنها 20 درصد نيازهاي اعلام شده را تامين مي کند.
اين درحالي است که يونيسف در جديدترين گزارش خود تاکيد مي کند، صدها کودک يمني به دليل ناتواني خانواده ها در تامين هزينه هاي درمان و بستري در بيمارستان مشرف به مرگ هستند.
صندوق کودکان سازمان ملل متحد با تاکيد بر اينکه هر 35 ثانيه يک کودک يمني به وبا مبتلا مي شود و 40 درصد قربانيان را کودکان تشکيل مي دهد و به طور متوسط روزانه 4 کودک جان خود را از دست مي دهند، شرايط يمن را بسيار خطرناک تر و وخيم تر از آنچه تصور مي شود، اعلام کرد.


جنگ بيولوژيک سعودي - آمريکايي در يمن
محاصره زميني و دريايي و هوايي اعمال شده از سوي عربستان سعودي عليه يمن و ممانعت از رسيدن کمک هاي امدادي و بشر دوستانه از جمله کمک هاي دارويي و غذايي، در کنار بمباران و انهدام بسياري از ساختارهاي زير بنايي يمن را بايد عامل شيوع وبا و انتشار بسيار سريع آن در ميان يمني ها دانست.
به همين دليل، بسياري از محافل رسانه اي و سياسي و فعالان حقوق بشري در جهان، شيوع وبا در يمن را جنگ بيولوژيک عربستان سعودي در اين کشور مي دانند و تاکيد مي کنند، آمريکا مستقيما در اين نبرد دست دارد، چراکه از مارس سال 2015 ميلادي تاکنون، آمريکا با حمايت همه جانبه از عربستان سعودي و متحدانش در جنگ جنايت کارانه اشان در حمله به يمن، به خصوص عليه غير نظامياني که در حال حاضر از اپيدمي وبا رنج مي برند، مرتکب جنايت هاي جنگي شده است.
در جديدترين جنايت، آمريکايي ها اقدام به سرپوش نهادن بر تسلط عناصر مسلح وابسته به تروريست ‌هاي تکفيري بر مرکز کشت باکتريايي استان تعز کردند که کارشناسان بهداشت و محيط زيست نسبت به آن خطر چنين اقدامي به شدت هشدار داده بودند.
يکي از صفحه ‌هاي مجازي وابسته به وزارت خارجه آمريکا در حالي جهت سرپوش گذاشتن روي اين جنايت، خبر مذکور را حذف کرد که 24 آوريل گذشته گروه‌ هاي مسلح تکفيري با حمله به بخش کشت باکتري بيماري سل بيمارستان تعز، پلمپ اين بخش را شکسته و اقدام به انتشار باکتري هاي سل کشت شده در آزمايشگاه اين بخش کردند.
اين اقدام هراس ‌هايي را در خصوص استفاده عناصر تکفيري از اين باکتري‌ ها که سلاحي بيولوژيکي محسوب مي ‌شود، ايجاد کرده است. گسترش باکتري‌ آزمايشگاهي سل و راه ‌اندازي يک جنگ بيولوژيک، راهبرد ضد بشري جديد گروه هاي تروريستي تکفيري مورد حمايت عربستان سعودي است.
در اين بين واشنگتن مي‌ کوشد با حذف خبرهاي مربوط به چنين اقداماتي و سرپوش گذاشتن روي اين اقدامات غير انساني و خطرناک، جنگي بيولوژيک را عليه ملت بي دفاع يمن راه ‌اندازي کند.

رد پاي عربستان در شيوع وبا در يمن
از سوي ديگر، گروهي از پزشکان داوطلب يمني اعلام کرده اند، رد پاي عربستان سعودي را در شيوع بيماري وبا در يمن يافته اند. اين پزشکان که مدتي است، تحقيقات خود را در خصوص خاستگاه اين بيماري در يمن آغاز کرده اند، در يافته هاي خود به نتايجي رسيده اند که نظريه اقدام عربستان سعودي به آغاز جنگ بيولوژيکي عليه يمن را قوت مي بخشد.
اين تحقيقات در مناطق مختلف يمن انجام شده است. محققان با آزمايش منابع آب در اين مناطق، نوعي باکتري را در اين آب ها يافته اند که به عنوان ابزاري بيولوژيکي استفاده مي شود.
يکي از پزشکان يمني در اين باره مي گويد: پس از ناکامي سازمان جهاني بهداشت و ساير سازمان هاي بين المللي در جلوگيري از شيوع وبا و ساير بيماري هاي مربوط به آب هاي آلوده، ما به عنوان پزشکان و کارشناسان پزشکي اين اردوگاه را به صورت داوطلبانه برپا کرديم تا در آزمايشگاه پيشرفته خودمان موارد مبتلا به اين بيماري ها را آزمايش کنيم.
پزشک داوطلب ديگري نيز گفت: ما به مطالعه منابع آلودگي وبا پرداختيم و از 118 منبع آبي، 50 منبع را يافتيم که همه آنها با يک نوع باکتري مشابه آلوده شده بودند. همين باکتري هزاران نفر را در هائيتي کشته بود و تنها طي دو هفته، موجب شيوع وبا در دو استان يمن شده بود.


شيوع مالاريا، تب کونگو و سل در کنار وبا در يمن
يکي از اين فعالان حقوق بشري يمني افشا کردند که در وضعيت بحراني جنگ، بيماري‌ هاي زيادي در يمن شيوع پيدا کرده که وبا يکي از آنهاست، در حالي که در اين اواخر مواردي از شيوع بيماري هاي «مالاريا» و «تب کونگو» خبر مي دهند.
اين منابع آگاه يمني دليل شيوع دو بيماري اخير را نبود امکان سم پاشي هوايي و ارائه خدماتي از اين دست عنوان و تاکيد کردند: در مناطقي که بمباران شديدي صورت گرفته باشد و امکان رسيدگي به مجروحين وجود نداشته باشد، بستر بسيار مناسبي را براي شيوع انواع بيماري ‌ها، به ويژه بيماري سل فراهم مي کند. بيماري سل مجاري و دستگاه تنفس افراد را درگير مي کند، اين بيماري در کودکان و مادران دچار سوء تغذيه و خانم ‌هاي باردار شيوع بسياري دارد.

عدم جداسازي مناطق جنگي و مناطق مسکوني
بر اساس گزارش ها تاکنون 1519 مرکز و نهاد دولتي، 670 مسجد، 700 مدرسه و آموزشگاه، 261 بيمارستان و درمانگاه، 191 مرکز تفريحي و گردشگري، 200 منطقه باستاني و تاريخي، 98 باشگاه و مکان ورزشي، 107 مرکز دانشگاهي و 20 مرکز رسانه ‌اي در حملات هوايي رژيم سعودي بمباران و منهدم شده اند.
خطر نهفته در اين بمباران ها اين است که اغلب اين مراکز و تاسيسات داخل شهرها و مناطق مسکوني هستند که پشت جبهه‌ ها شمرده مي شوند و هيچ تقسيم بندي بين پشت جبهه و ميدان جنگ وجود ندارد.
شرايط زندگي در اين مناطق بسيار سخت است، از جمله اينکه فاقد آب و برق و راه‌هاي مواصلاتي هستند، لذا امکان تردد در شهرها و بيرون شهرها به دليل بمباران، همچنين دفع و نابودي زباله هاي شهري وجود ندارد و اين باعث گسترش بسياري از بيماري‌ ها شده است.

ظهور انواع جديدي از جنگ بيولوژيک در يمن
به نظر مي رسد، جنگ بيولوژيک سعودي – آمريکايي به انتشار باکتري بيماري ها محدود نمي شود، بلکه انواع ديگر سلاح هاي بيولوژيک را نيز شامل مي شود، دليل اين مدعا مشاهده سوختگي‌ هايي خاص در ميان مجروحان بمباران هاي سعودي است که به مرگ اين افراد منجر مي شود.
تاکنون مستندات متعددي به دست آمده که ثابت مي کند، رژيم سعودي از سلاح ‌هاي غير مجاز و نامتعارف مانند فسفر سفيد که يک نوع بمب ممنوعه است و گازهاي مختلف عليه مردم بي دفاع يمن استفاده کرده و جنگ بيولوژيکي به راه انداخته است. منابع آگاه يمني از حدود 700 يمني خبر مي دهند که در جريان بمباران هاي رژيم سعودي با بمب هاي حاوي گازهاي نامتعارف زخمي شده ‌اند.
گزارش رسانه هاي غربي
آنچه ايده جنگ بيولوژيک عربستان سعودي در يمن را تقويت کرده، انتشار گزارش هايي مشابه از سوي خبرگزاري ها و رسانه هاي خارجي از جمله غربي مانند پايگاه هاي خبري «ترنسند مديا سرويس» و «گلوبال ريسرچ» در اين زمينه است که تاکيد مي کنند، آمريکا نه تنها در اين جنگ شريک سعودي ها هستند، بلکه اين جنگ را مديريت و هدايت مي کند.


فروپاشي اقتصاد
سرانجام اينکه نمي توان از تاثير شرايط جنگي که يمن با آن مواجه است، بر اقتصاد اين کشور به سادگي گذشت. جنگي که منابع ملي و ثروت ‌هاي يمن را از بين برده و موجب فروپاشي تقريبا همه بخش‌ هاي اقتصادي اين کشور شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۷۳۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت

ویدیویی از بارش عجیب برف در طائف عربستان در نهمین روز از اردیبهشت سال 1403 را ببینید./هم میهن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان