Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصلاح‌طلبان با علم به اينکه توانايي تکرار کارنامه قاليباف يک کار دشوار است، از هم‌اکنون عنوان مي‌کنند که «نهادهاي حاکميتي قصد همکاري با شهردار اصلاح‌طلب تهران را ندارند»!
سرويس سياست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشي روزانه در لابه‌لاي اخبار و مطالب رسانه‌هاي کشور است. ما درباره اين خوانش البته تحليل‌ها و پيشينه‌هايي را نيز در اختيار مخاطبان محترم مي‌گذاريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7:30 هر روز با بسته ويژه خبري-تحليلي مشرق همراه باشيد.
***
حجاريان: بايد از مصافحه ظريف و الجبير تقدير کنيم تا عربستان کاملة‌الوداد شود

اعتماد گزارش داد: سعيد حجاريان، از تئوريسين‌هاي جريان سياسي خاص به تازگي طي سخناني در يک نشست پژوهشي پيرامون «اخلاق در صلح مسلح» با بيان اينکه رابطه ايران و عربستان سعودي در همين وضعيت (صلح مسلح) قرار دارد، گفته است:
«معمولا مي‌گويند جنگ هنگامي آغاز مي‌شود که سياست به پايان رسيده باشد. در وضعيت صلح مسلح بايد از هر تلاشي که وضعيت را به سمت ديپلماسي و امر سياسي سوق مي دهد، استقبال کرد. في المثل در رابطه ايران و عربستان بايد از اعزام حجاج دفاع و از مصافحه ظريف و جبير تقدير به عمل آورد و حتي در صورت امکان به برقراري مراودات اقتصادي و فرهنگي ميان دول متخاصم کمک کرد. از دولت متخاصم به دولت کاملةالوداد راه زيادي است که بايد گام به گام طي شود و وظيفه اخلاقي حکم مي‌کند که به خصوص در قبال همسايگان اين مسير را طي کرد، چرا که بيگانگان به هر حال روزي از منطقه مي‌روند و ما مي‌مانيم و همسايگانمان.»[1]
*صحبت‌هاي حجاريان از تفکري به نام «استراتژي بقا» سرچشمه مي‌گيرد...
مفهومي که حجاريان چند سال قبل با استناد به آن اينطور گفته بود که حرکات حضرت امام(ره) در پساانقلاب متعادل‌تر شد، همانطور که عملکرد ائمه هدي(س) نيز پس از حادثه عاشورا معقول‌تر شد![2]
حجاريان همچنين در مذمت شهادت نيز گفته‌هاي مفصلي دارد و هم‌او بود که زماني پيرامن اين مفهوم اظهار کرده بود: «انسان هيچ‌وقت با محاسبه هزينه و فايده هر عملي به نقطه مرگ نمي‌رسد! نواب صفوي و افرادي مانند او يک راه حل مذهبي داشته‌اند که معادي داريم و حور و قصوري هست و ملائک به استقبال شهيدان مي‌آيند و مانند اينها. اين راه حلي بوده که روحانيت در برابر مبارزه مسلحانه، مطرح و آنرا توجيه مي‌کرده است.»[3]
بديهيست که در استراتژي بقاي حجاريان؛ وجود مقولاتي مثل هزينه دادن براي شرف و آرمان، خط قرمز، مقدّسات، دفاع از حرم منافع نظام اسلامي در هر نقطه از جهان، پيروزي خون بر شمشير و مقولات اينچنيني به شدت محل ترديد است.
و از آنجا که محل ترديد است، صاحبان تئوري بقا طرح آنها را در روابط بين‌الدوَلي و حتي زندگي بي‌معنا مي‌دانند و از همين روست که در مقطعي از جبهه آنها صداي مخالفت با جهاد مدافعان حرم بلند مي‌شود، در مقطعي ديگر نامه موسوم به «نامه 2003» از سوي دولت اصلاحات به آمريکا نوشته و اظهار تسليم و التماس مي‌شود و اکنون نيز شاهديم که در قبال دولت جرّار سعودي، درخواست تقلا براي تبديل او به يک کشور کاملة‌الوداد در قبال جمهوري اسلامي ايران صورت مي‌گيرد.
(مقصود از کاملة‌الوداد امتيازاتي است که برخي کشورها در صورت اعتماد بيشتر به يکديگر در عرصه‌هايي از جمله بازرگاني و اقتصاد، آنها را درباره طرف مقابل برقرار مي‌کنند.)
جالب آنکه آقاي حجاريان گويي خاطرات دهه 60 و کشتار حجاج بيت‌ا... الحرام را نيز از ياد برده است که حتي با اينکه بعد از آن در ظاهر امر روابط بسيار نزديکي بين سعودي‌ها و چهره‌هايي همچون مرحوم هاشمي و يا دولت اصلاحات شکل گرفت اما مع‌الوصف عربستان به مقام کاملة‌الودادي! پشت پا زد و حوادثي همچون اعدام آيت‌الله باقرالنمر، کشتار شهداي مني و حمايت از تروريسم سلفي داعش و النصره براي حمله به نظام جمهوري اسلامي ايران را شکل داد.
در واقع حتي اگر از اقدام نابجاي مصافحه ظريف با وزير خارجه سعودي تقدير هم شود، اما کاملة‌الودادي دربار سعودي با خط مشي چندين ده ساله سعودي‌ها محقق نخواهد شد و لذا آن تقدير، يک خِزي و خواري بيشتر نخواهد بود...
***
عصيان دوباره خرّازي... «معلوم نيست نجفي بتواند حتي يک ميخ هم به ديوار بکوبد»

«محمدصادق خرازي» از مشاهير اصلاح‌طلب و دبير کل حزب نداي ايرانيان به تازگي در بخشي از مصاحبه مطوّل خود با خبرگزاري ايسنا در پاسخ به اين سؤال که «آيا اصلاح‌طلبان مي‌توانند در 1400 و در ادامه راه موفقيت‌هاي بيشتري در عرصه حاکميتي داشته باشند؟» گفته است: اين موضوع به عملکرد ما بستگي دارد. ما اصلاح‌طلبان عملکرد خوبي نداشتيم. اصلاح‌طلبان نه در آن صبح دوم خرداد و نه در غروب 84 و نه در طليعه سال 92 و نه اکنون از استراتژي منظمي برخوردار نبودند. ما تاکنون از ظرفيت‌هاي فردي شخصيت‌ها نان خورديم.
او تصريح کرده است:
«رهبران اصلاحات هنوز نتوانسته‌اند مباني خاص اصلاح‌طلبي را تبيين کنند. احزاب اصلاح‌طلب فاقد فرهنگ تعامل و گفت‌وگو هستند، يک حزبي که کل افرادش در يک ميني بوس جا مي گيرد، با حزبي که بيش از چند هزار کنشگر در آن فعال هستند، يک رنگ و يک جور ديده مي شوند. اين‌ها نکات بسيار تلخ و خطرناکي است که چه بخواهيم و چه نخواهيم، عزت، شرف و موقعيت ما را دچار تعديل کرده است. نمونه اين موضوع شهرداري تهران است که بعد از گفت‌وگوهاي فراوان و مذاکرات مختلف، به آقاي نجفي رسيدند. اينکه فرصت را براي ايشان فراهم مي‌کنند تا بتواند حتي يک ميخ به ديوار اين شهر بکوبد يا نه، جاي بحث دارد. مشکل خود ما هستيم.»
خرازي در توضيح جمله خود مي‌گويد: زماني که آقاي قاليباف شهردار شد، تمام عناصر و عوامل حاکميت به او کمک کردند، تمام نيروهاي نظام که مجموعه حاکميت را تشکيل مي‌دهند به ياري او آمدند، سپاه، نيروي انتظامي، دستگاه قضا و کذا و کذا. آيا ما يقين داريم که اين‌ها به آقاي نجفي کمک مي‌کنند؟ اينطور نيست که به طور مثال سپاه نمي‌خواهد به آقاي نجفي کمک کند بلکه مسئله اين است که نمي‌توانند پلي اين بين ايجاد کنند.
اين فعال اصلاح‌طلب همچنين ضمن انتقاد از نحوه بسته شدن ليست اصلاحات در شوراي شهر تهران و روند انتخاب شهردار، گفته است:‌ جريان اصلاحات به آسيب شناسي جدي نياز دارد. اصلاحات بايد خود را از يکسري پدرخوانده‌ها رها کند. تا زماني که اين پدرخوانده‌ها هستند نمي‌توان خيلي دل بست و خوش‌بين بود. همين وضع را ما در بين اصولگرايان مي‌بينيم که پدرخوانده‌ها باعث ريزش آنها شدند.[3]
*خرازي در ايام دولت اعتدال، دو مرتبه ديگر نيز سابقه عصيانگري دارد. يکبار زماني که تلويحاً مطرح کرد کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري در سال 96 خواهد بود و بار ديگر، وقتي که در گفت‌وگو با يک نشريه سياسي از اين گفت که برخي اصلاح‌طلبان به دشمن گرا مي‌داده‌اند که ممکن است روزي اسم آنها را بگويد.
اين اقدامات در کنار تشکيل بدون اجازه حزب نداي ايرانيان کافي بود تا اصلاح‌طلبان سيدمحمدصادق را آماج حملات مختلف قرار بدهند و انواع و اقسام تهمت‌ها را روانه سمت او کنند.
اصلاح‌طلبان حتي از خون حزب نوپاي ندا هم نگذشتند و عملاً اين حزب را در کنج انزوا قرار دادند.
و لذا بديهيست که اظهار جديد خرازي که به بخشي از آنها در بالا اشاره کرديم نيز زمينه حملات بيشتري را عليه اين چهره از جانب جريان سياسي خاص فراهم آورد...
اگرچه سخنان خرازي به جاي تحليل صرفا به خوانش مخاطبان محترم و اطلاع آنها از چيستي رخدادهاي اردوگاه جريان چپ نياز دارد اما ذکر اين نکته ضروري به نظر مي‌رسد که اظهارات خرازي درباره عدم توانايي نجفي براي کوبيدن ولو يک ميخ به ديوار به دليل همکاري نکردن سايرين و ساير دلايل! اصطلاحا نوعي به هم ريختن کافه است.
در واقع جداي از اينکه مسئله عدم همکاري نهادهاي کشور با شهردار جديد تهران! که خرازي آنرا مطرح و به اين واسطه از انتصاب نجفي انتقاد مي‌کند اطلاع غلطي محسوب مي‌شود؛ اما فرض ما و مردم هم بر اين است که اصلاح‌طلبان شوراي شهر و شهردار آنها که در زمره معمّرين باتجربه به حساب مي‌آيند، مي‌دانسته‌اند که در صورت شهردار شدن با چه فضايي مواجه‌اند و قابل پذيرش نيست که آقايان از هم‌اکنون تمام کم‌کاري‌هاي احتمالي خود را به گردن ديگران بياندازند.
اظهارات خرازي را همچنين بايد بر مبناي اين تحليل نيز بررسي کرد که چپ‌ها مي‌دانند شهرداري بعد از محمدباقر قاليباف يک کابوس است و تکرار کارنامه جهادي او در بلديه پايتخت يک کار صعب و براي اصلاح‌طلبان ناممکن است.
از همين رو آنها غوره نشده مويز شده‌اند و هنوز وارد شهرداري نشده اما اين بهانه را مطرح مي‌کنند که نهادهاي حاکميتي با ما همکاري نخواهند کرد!
بديهيست که جريان خاص قصد دارد با سياه‌نمايي از کارنامه قاليباف و تجليل و مظلوم‌نمايي از محمدعلي نجفي، به هر قيمت ممکن براي انتخابات‌هاي 98 و 1400 پله بسازد اما اينکه مردم چه قضاوتي درباره مقايسه عملکرد اصولگرايان و اصلاح‌طلبان در عرصه اجرايي شهرداري تهران داشته باشند، بحث ديگريست...
***
1_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3614058
2_ http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930807001263
3_ http://www.isna.ir/news/96053018573

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۷۴۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا: معلوم نیست

به گزارش "ورزش سه"، روابط نه چندان خوب گواردیولا با کانسلو باعث شد که این بازیکن به دنبال ترک منچستر سیتی باشد و در ساعات پایانی پنجره نقل و انتقالات تابستانی سال گذشته با امضای قراردادی قرضی از این باشگاه به بارسلونا پیوست.

این بازیکن خیلی زود توانست خودش را در ترکیب بارسلونا ثابت کند و به یکی از ستاره‌ها و مهره‌های کلیدی ژاوی در طول فصل تبدیل شد، اما شرایط در ادامه به همین شکل برای او پیش نرفت و اشتباهات و افتی که در عملکردش داشت  فشارها را روی او افزایش داد و باعث شد که محبوبیتش را بین هواداران این تیم هم از دست بدهد.

دو اشتباه مهلک این ستاره پرتغالی در دیدار برابر پاری سن ژرمن در لیگ قهرمانان و همچنین در بازی مقابل رئال مادرید در لالیگا که منجر به باز شدن دروازه بارسلونا شد باعث شد که صحبت درباره بازگشت او به منچسترسیتی در پایان فصل به صورت جدی مطرح شود.

این در حالی است که تا چند هفته پیش گفته می‌شد که مدیران بارسا به دنبال دائمی کردن قرارداد او یا تمدید قرارداد قرضی‌اش به مدت یک فصل دیگر هستند. گواردیولا در پاسخ به سوالی درباره بازگشت او به سیتی در تابستان پیش رو گفت: «هنوز حرفی درباره کانسلو نزدیم و همه چیز در پایان فصل مشخص خواهد شد.»

دیگر خبرها

  • ظریف، همچون بند زدن برگ گل! | چینی‌بندزن! یه دل شکسته رو هم بند می‌زنی؟
  • صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • قیمت جانشین کلوپ معلوم شد!‏
  • ثانیه شمار اخطار اصلاح آگهی های مسکن دیوار و شیپور روشن شد!
  • کشت گندم و جو در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع رخ
  • واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا: معلوم نیست
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • ۸ نشانه ظریف که نشان می‌دهد دوست‌تان پشت سر شما صحبت می‌کند!