Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - هفته نامه خودرو امروز: مسابقات خودرويي و موتوري داکار يکي از هيجان انگيزترين مسابقات در سطح دنياست که در رده هاي مختلف موتوري برگزار مي شود و رده کاميوني آن نيز از گذشته تا امروز طرفداران زيادي داشته است. رده کاميوني مسابقات داکار از سال 1979 تا امروز در جريان است و در آن شرکت هاي مختلفي حضور دارند و به عناوين برتر رسيده اند که در بين آنها بايد به مرسدس بنز، کاماز، تاترا، ايويکو، MAN و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. اشاره کرد. در اين ميان 3 شرکت تاترا، ايويکو و کاماز را بايد به نوعي خاص ترين آنها در سال هاي اخير بدانيم که يکي سابقه طولاني در قهرماني هاي اين رشته دارد و دو شرکت ديگر نيز به شدت دنبال جاه و مقامي براي خود هستند که اتفاقا به موفقيت هاي زيادي نيز رسيده اند. هينوتراک ديگر شرکتي است که يک بار سابقه قهرماني در اين مسابقات را دارد و براي کسب شهرت و اعتبار ساخته هايش به حضور و قهرماني در اين رشته نيازمند است.
تاترا

تاترا محصولي خاص و قلدر به نام فونيکس در بين محصولاتش دارد که از آن براي حضور در مسابقات کاميون رالي داکار نيز استفاده مي کند. فونيکس در حالت استاندارد کاميوني پرتوان براي عبور از بيراهه ها و مسيرهاي صعب العبور است که به لطف داشتن سيستم شاسي و محورهاي خاص خود، پايداري بالايي نيز در عبور از اينگونه مسيرها دارد. محورهاي فونيکس کاملا مستقل از هم بازي مي کنند که اين نحوه عملکرد محورها مي تواند درگيري تايرهاي کاميون با مسير را در شرايط خاص، بيشتر از ديگر رقيبان کند ضمن اين که شاسي تيوپي آن انعطاف بالايي به خودرو در عبور از پستي و بلندي ها مي دهد. هر دو محور داراي سيستم تعليق پنوماتيکي هستند تا ضربات وارده در پرش ها را به بهترين نحو ممکن جذب کند.

پيشرانه هاي تاترا از سري موتورهاي PACCAR است که در کاميون مخصوص رالي اين شرکت نيز پيشرانه MX-13 آن با 12.9 ليتر حجم ديده مي شود. اين موتور توانايي توليد 870 اسب بخار قدرت را دارد که بالاترين گشتاور توليدي آن نيز به 3800 نيوتن متر مي رسد ضمن اين که اين تاترا 4×4 نيز گيربکس 16 سرعته از ساخته هاي ZF دارد که به کلاچي سراميکي مجهز شده است. اين کاميون در شاسي خود نيز يک گيربکس 2 سرعته دارد که وظيفه آن تغيير در ميزان گشتاور ارسالي به چرخ هاست. مخازن سوخت در نظر گرفته شده براي اين کاميون نيز دو باک سوخت به مجموع ظرفيت 800 ليتر است.
کاماز
يکي از شرکت هاي پيشرو در رده کاميوني مسابقات داکار، کاماز است. اين شرکت روسي در سال هاي اخير در مسابقات داکار از کاميون 4326 خود استفاده مي کند که در حالت عادي کاميوني با موتور 8 سيلندر به قدرت 240 اسب بخار و بالاترين گشتاور توليدي به ميزان 912 نيوتن متر است. اين کاميون يک نمونه بي دماغ است که در سال 2014 براي آن از موتورهاي ساخت ليبهر نيز استفاده شد تا قدرت مانور بيشتري براي اين کاميون غول پيکر ايجاد شود. کاماز 14 قهرماني در مسابقات داکار دارد و از اين نظر رکورددار اين رشته به حساب مي آيد و به خوبي با زير و بم اين کار آشناست؛ از اين رو در پي حرکتي که ايويکو در استفاده از کاميون هاي دماغ دار انجام داد، اين شرکت روسي نيز براي فصل 2017 خود از شاسي کاميون 4326 خود با هيبتي جديد پرده برداشت آن هم کاميوني دماغ دار با موتور 980 اسب بخاري بود تا کاماز بتواند از مزاياي کاميون هاي دماغ دار در اين مسابقات استفاده کند.

پيشرانه اين کاميون براي مسابقات فصل 2017 يک نمونه 12.5 ليتري به قدرت 980 اسب بخار است که اين نيرو از طريق يک گيربکس 16 سرعته ساخت ZF به هر چهار چرخ منتقل مي شود و مي تواند اين غول آهنين را به حداکثر سرعت 160 کيلومتر در ساعت برساند، ضمن اين که براي اين خودرو يک مخزن سوخت هزار ليتري نيز در نظر گرفته شده است.

همان طور که مي دانيم به علت قرارگيري کابين و صندلي راننده در بين دو محور عقب و جلو در کاميون هاي دماغ دار نسبت به نمونه هاي بي دماغ، رانندگي با کاميون هاي دماغ دار راحت تر و نرم تر است و راننده ضربات انتقالي از تاير به شاسي و سيستم تعليق را مستقيما دريافت نمي کند، ضمن اين که به خاطر دوري از دماغه خودرو، ايمني بيشتري براي کابين و سرنشينان آن وجود دارد و از طرفي توزيع وزن در اين حالت نيز بهتر است تا جايي که به گفته ليدر تيم کاماز، رانندگي با کاماز جديد بيشتر شبيه رانندگي با يک خودرو شاسي بلند بزرگ است تا يک کاميون غول پيکر.
هينو
کاميون مخصوص رالي داکار ساخت شرکت هينو، هيولاي کوچک نام دارد که دلايل آن هم حضور اين کاميون با موتوري به قدرت 641 اسب بخار در کلاسي است که شرکت کننده هاي آن با هيولاهاي بالاي 850 اسب بخاري حضور دارند. اين کاميون بر اساس محصول HINO500 اين شرکت طراحي و توسعه داده شده و پيشرانه آن نيز يک نمونه 6 سيلندر توربو ديزل به حجم 8.8 ليتر است که بالاترين توان و گشتاور توليدي آن به ترتيب برابر با 641 اسب بخار و 2255 نيوتن متر است.

مخزن سوخت اين کاميون برابر 700 ليتر است و نکته جالب اينجاست که بر اساس مدل HINO500 گفته شده، 2 کاميون طراحي شده است که جدا از تفاوت هايي که در وزن و فاصله محوري دارند، يکي تيپ حرکتي چهار چرخ آن از نوع فول تايم است و ديگري از نوع پارت تايم. تفاوت اين دو نوع تيپ حرکتي در اين است که در سري فول تايم نيرو و گشتاور توليدي موتور دائما به هر چهار چرخ منتقل مي شود اما در نوع پارت تايم، انتقال نيرو به8 يک محور که معمولا محور جلو است به انتخاب راننده و به تشخيص او صورت مي گيرد.

گيربکس در نظر گرفته شده براي اين خودرو نيز يک نمونه 1+6 دنده است و نهايت سرعت اين دو کاميون کوچک مبارز هم در حدود 140 کيلومتر در ساعت اعلام شده است.
ايويکو

ايويکو 2 نماينده از نظر اتاق و شکل ظاهري در مسابقات داکار دارد که يکي کاميون بي دماغ تراکر است و ديگري کاميون دماغ دار پاور استار. پاور استار در بازار استراليا فروخته مي شود و در اروپا نيز به نام استراتور در بازارهاي فروش حضور دارد و مي توان آن را اساسا يک استراليس دماغ دار دانست که در بازار استراليا با موتورهاي پر قدرت کامينز نيز تجهيز مي شود. ايويکو در اولين سال حضور خود با اين کاميون توانست به قهرماني در مسابقات رالي داکار برسد و اين در حالي است که در سال هاي گذشته با تراکر خود مسابقه مي داد. در فصل 2017 اين مسابقات که ايويکو با يک دستگاه پاور استار و 2 دستگاه تراکر حاضر شد.

هر 3 کاميون از پيشرانه هاي تقويت شده کرسر 13 ايويکو استفاده کردند که توانايي توليد 900 اسب بخار قدرت را به همراه 3600 نيوتن متر گشتاور دارا هستند که اين قدرت توليدي توسط يک گيربکس 8 سرعته ساخت. ZF به هر چهار چرخ منتقل مي شود. براي درک گشتاور عظيم اين پيشرانه مي توان آن را با قوي ترين موتور توليد انبوه ديزلي دنيا يعني پيشرانه 750 اسب بخاري ولوو مقايسه کرد که بالاترين گشتاور توليدي اين پيشرانه برابر با 3550 نيوتن متر است. اين موتور 12.9 ليتري که با تقويت مدل هاي استاندارد آن به اين خروجي رسيده است، در سال هاي گذشته توانايي توليد 840 اسب بخار قدرت را داشت.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۷۴۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

رئیس هیئت کشتی کرمانشاه می‌گوید باتوجه به اینکه ترکیب تیم‌های اعزامی به المپیک و جهانی تا حدود زیادی مشخص شده، عنوان اولی برادرزاده‌های او به درد نمی‌خورد. - اخبار ورزشی -

محمدحسین محبی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم درباره بازگشت کشتی‌گیر کرمانشاهی به صحنه مسابقات بعد از پایان محرومیتش اظهار داشت: حالا که محرومیت بهروز هدایتی تمام شده، می‌تواند در مسابقات شرکت کند. چیزی که دیدیم، حکایت از آمادگی خوبش داشت. با کشتی‌گیر سنگین‌وزن‌مان هم خوب تمرین کرد. ان‌شا‌ءالله که بتواند کشتی‌های خوبی بگیرد.

نایب‌قهرمان پیشین کشتی جهان در پاسخ به این سؤال که آیا برادرزاده‌هایش (شیروان و ارشک محبی) هم در رقابت‌های جام تختی آزاد که اواخر اردیبهشت در استان فارس برگزار می‌شود، شرکت خواهند کرد؟، گفت: با عشق و علاقه کشتی را دنبال نمی‌کنند. از کشتی گرفتن سرد شده‌اند. کشتی تا زمانی خوب است که به باختن عادت نکنی. باخت که عادی شود دیگر برگشتن و مدعی شدن سخت است.

محبی ادامه داد: وقتی که شیروان (یدالله محبی) کمیل قاسمی را برد زیر نظر هما (محمدحسن محبی) تمرین می‌کرد و واقعاً خوب بود ولی وقتی به حرف گوش نکرد با افت مواجه شد. قدر خودشان را ندانستند، وقتی می‌توانی چند مدال بگیری اما به اندازه‌ای که باید برایش تلاش نمی‌کنی؛ به خودت ظلم کرده‌ای. هم شیروان و هم ارشک در وهله اول به خودشان ظلم کردند. حالا هم می‌گویند می‌خواهند در جام تختی کشتی بگیرند اما تیم برای المپیک و جهانی اوزان غیرالمپیکی بسته شده، آنجا اول هم شوند، دیگر به چه درد می‌خورد؟

رئیس هیئت کشتی کرمانشاه عنوان کرد: من و هما همیشه آماده در مسابقات شرکت می‌کردیم، اگر می‌باختیم فقط به این فکر می‌کردیم فردا جواب خانواده و رفقا را چه بدهیم، ولی باختن برای اینها عادی شده است. همیشه ترس برمان می‌داشت یک وقت نبازیم. تا وقتی که از باخت بترسی زحمت می‌کشی ولی وقتی باخت عادی شد دیگر اهمیت نمی‌دهی.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز مسابقات بوکس قهرمانی نوجوانان کشور در ملایر
  • هموارسازی مسیر تعامل و آشنایی اجتماع نخبگان با توانمندی‌های فناورانه و نوآورانه کشور
  • لزوم وجود مدیریت واحد مرزی به منظور جلوگیری از توقف زیان‌بار کامیون‌ها
  • زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد
  • ◄ درخواست مهم انجمن رانندگان کامیون از اتحادیه تولیدکنندگان قطعات وسائط سنگین
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • برگزاری لیگ کشتی نوجوانان با جوایز نقدی
  • برگزاری لیگ سراسری کشتی نوجوانان با جوایز نقدی
  • محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?
  • آشنایی با مالکان تمامی باشگاه‌های لیگ برتر و میزان ثروت آن‌ها