Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@22:01:44 GMT

عجيب‌ترين روز‌ها در تقويم جهاني

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۷۶۶۰۴

خبرگزاري آريا - وبسايت مجله‌مهر - عطيه همتي: نامگذاري روزهاي مختلف تقويم به اسامي عجيب و غريب يکي از نکات جالب تقويم‌هاي جهاني است. اما اين نام‌ها و روزهاي خاص از کجا آمده‌اند.

پيش از آنکه وارد گزارش اصلي شويم بايد خدمت شما عرض کنم که اين مطلب دقيقا در روز جهاني مارمولک‌ها نوشته مي‌شود. يعني اجماع جهاني يک روز باهم نشسته‌اند و تصميم گرفته‌اند که يک روز را به نام (word lizad day) اختصاص دهند و هرساله آن را گرامي بدارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما تقويم مناسبت‌هاي جهاني کم از اين روزهاي عجيب ندارد. روزهاي عجيبي که شايد مناسبت امروز کنارشان کمتر عجيب به نظر برسد. اما اين روزها چطور گرامي داشته مي‌شوند و مردم دنيا در اين روز چه کارهايي انجام مي‌دهند؟
روز جهاني مارمولک
هرساله 24 مرداد و 14 آگوست روز جهاني مارمولک در دنيا گرامي داشته مي‌شود. از اينکه تاريخچه اين روز چه زماني است اطلاعاتي در دسترس نيست. اما به گفته منابع انگليسي اين روز يک جورهايي حالت زيست محيطي دارد. مراکز علمي، موزه‌هاي علمي و باغ وحش‌ها براي دانش‌آموزان برنامه‌هاي ويژه‌اي برگزار مي‌کنند. فعالان محيط زيست از اهميت مارمولک‌ها به عنوان يکي از موجودات مفيد در چرخه زيستي براي مردم توضيح مي‌دهند و حتي ممکن است فروشگاه‌هاي فروش حيوانات خانگي برنامه‌هاي ويژه‌اي برگزار کنند و مشتري‌هاي زيادي براي مارمولک‌هايشان دست و پا کنند تا دريک برنامه شاد و مفرح به آنها غالب کنند.
روز جهاني گربه

29 اکتبر روز گربه‌هاست و اين روز به عنوان راهي براي آگاه‌سازي از تعداد گربه‌هاي بي‌خانمان ايجاد شده‌است. هرساله در جشني که در اين روز در ايالات متحده برگزار مي‌شود. وب سايت ملي گربه در آمريکا هرساله آماري را اعلام مي‌کند که نشان از تعداد گربه‌هايي است که بايد نجات داده شود. اين جشن هرساله توسط انجمني در آمريکا براي جلوگيري از جرم و جنايت به حيوان برگزار مي‌شود. البته روز جهاني گربه در کشورهاي مختلف متفاوت است. بسياري از کشورهاي اروپايي 17 فوريه را به عنوان روز گربه مي‌دانند. اما اين روز در روسيه 1 مارس برگزار مي‌شود.
روز جهاني توالت
بله درست مي‌خوانيد. در تقويم روزانه جهان روز جهاني توالت وجود دارد. در سال 2013 مجمع عمومي سازمان ملل رسما 19 نوامبر را به عنوان روز جهاني توالت نامگذاري کند. اين روز براي بالا بردن آگاهي جهاني براي مقابله با بحران بهداشت جهاني است. موضوعي که اغلب ناديده گرفته مي‌شود. اما بيش از 2 ميليارد نفر در جهان در تلاش هستند که فرزندان خود را زنده نگه‌دارند و آن‌ها را از خطر مرگ نجات دهند. بحران نداشتن توالت در برخي از کشورهاي جهان مانند هند کاملا جدي است طوري که خيرين هندي سرمايه‌هاي خود را صرف ساخت توالت در مناطق فقيرنشين مي‌کنند. جالب است بدانيد سالانه تعداد بچه‌هاي زيادي به علت کمبود توالت از بين مي‌روند. چون زماني که نيمه شب‌ها مجبورند از محل استقرارشان براي قضاي حاجت بيرون بزنند؛ توسط بزهکاران دزديده شوند و جان خود را از دست بدهند. از اهداف اين نامگذاري و مجمع عمومي سازمان ملل اين است که با همکاري ملت‌ها در سال 2030 همه افراد در همه جاي جهان دسترسي به توالت داشته باشند.
روز جهاني رژ لب

هيچ لوله کوچکي هيچ گاه نتوانسته مانند رژلب در تمام جهان بحث برانگيز باشد. طوري که حتي يک روز مخصوص هم براي خودش داشته باشد. اينکه چرا يک روز يک عده در جهان دورهم جمع شدند و تصميم گرفتند يک روز جهاني براي يک نوع لوازم آرايش تعيين کنند هنوز مشخص نيست. اما اين قوطي لوله‌اي همواره يکي از جنجالي ترين وسيله‌ها در دنيا بوده‌است که حتي در فيلم‌هاي سينمايي نيز حضور پررنگي داشته‌است. به طورمثال از اين وسيله آرايشي همواره با اهداف اغواگرانه و يا وسيله‌اي براي يادداشت روي آينه به صورت تاريخي استفاده شده‌است و گويي هيچگاه اين کليشه قرار نيست تغيير کند. پيش از اين‌ها حتي درميان غربي‌ها نيز استفاده از اين وسيله آرايشي در مکان‌هاي عمومي يک قبح بزرگ بود. طوري که استفاده «سارا برنارد» بازيگر قديمي فرانسوي موجب رسوايي بزرگي شد. بعد از ملکه ويکتوريا آرايش را نوعي بي‌احترامي دانست که نشان از بي‌ادب بودن زنان است. با اين حال وينستون چرچيل معتقد بود که رژ لب تاثير خوبي در روحيه افراد دارد و در طول جنگ جهاني دوم از توقف توليد آن جلوگيري کرد. هرساله در اين روز بازيگران زن زيادي از هاليوود واکنش نشان مي‌دهند و مي‌گويند که هميشه حداقل چند رنگ رژ داخل کيف‌شان مي‌گذارند.
روز جهاني پيش‌گيري از خودکشي
از بس مردم جهان از روي نااميدي خودشان را کشتند که مجمع جهاني براي پيشگيري از خودکشي به نام IASP تشکيل شد که با همکاري سازمان بهداشت جهاني و فدراسيون جهاني سلامت روان 10 سپتامبر را به عنوان روز جهاني پيشگيري از خودکشي نامگذاري کردند. در سال 2011، چهل کشور مراسمي براي پيشگيري از خودکشي برگزار کردن و در آن گفته شد برپايه آمارها و تخمين هاي ساليانه حدود يک ميليون نفر با خودکشي زندگي خود را تمام مي کنند. يعني هر40 ثانيه يک خودکشي. اما در کنار اين آمار وحشتناک، در کنار هريک خودکشي موفق 20 خودکشي ناموفق صورت مي‌گيرد. يعني هر سه ثانيه يه نفر تصميم مي‌گيرد بي‌خيال زندگي شود. طبق آمار خودکشي‌ها بيشتر براساس آفت‌کش‌هاست و کشور کره جنوبي از لحاظ آمار در راس کشورهاست.
روز جهاني خنده
در سال 1998هندي ها تصميم گرفتند يک جشن خنده در بمبئي برگزار کردند که احتمالا چيزي شبيه خندوانه خودمان بوده است. در اين مراسم دکتر مادان کاتاريا بنيان گذار حرکت يوگاي خنده درباره تاثيرات خنده درماني مقالات زيادي تهيه کرده بود و در نهايت به همت اين دکتر 11 ژانويه به عنوان روز جهاني خنده نامگذاري شد. از آنجا که خنده بودن به گفته بسياري از کارشناسان مسري است؛هرساله در همه جاي دنيا جشني تحت اين عنوان برگزار مي شود تا حداقل يک روز در جهان بدون غم و اندوه باشد.
روز جهاني گل

هرساله 19 ژانويه به نام روز گل گرامي داشته مي‌شود. اين روز براي گسترش شادي و تشکرو قدرداني از ديگران با استفاده از يک شاخه گل ساده است و مي خواهد احساس تنهايي و غم زدگي ميان افراد کم کند تا روزهاي بهتري داشته باشند. به گفته منابع انگليسي بنيانگذاران اين روز که مشخص نيست چه گروهي هم هستند مي خواستند به مردم اثبات کنند که چگونه يک ژست ساده مثل هديه دادن گل به دوستان و آشنايان مي‌تواند به افزايش محبت بين آدمها کمک کند.
روز جهاني زبان مادري
زبان مادري از نظر بونسکو آنقدر مهم است که 21 فوريه به عنوان روز جهاني زبان مادري نامگذاري شده‌است. در سال 1999 در يک کنفرانس عمومي يونسکو يه منظور کمک به تنوع زباني و فرهنگي 21 فوريه به اين نام نامگذاري شد و سال 2008 را سال جهاني زبان‌ها نامگذاري کردند. اما ريشه اين نامگذاري به گفته منابع به يک حادثه تلخ تاريخي برمي‌گردد. در سال 1952 جمعي از دانشحويان دانشگاههاي مختلف شهر داکا پايتخت بنگلادش که آن زمان پاکستان شرقي نام داشت و هنوز اعلام استقلال نکرده بود. يک تظاهرات مسالمت آميز در شهر انجام مي‌دهند و از مسئولان کشور مي‌خواهند که زبان بنگالي را در کنار زبان اردو به عنوان دومين زبان کشور اعلام کند. اما اين تظاهرات با تيراندازي پليس خونين شد و عده اي از دانشجويان کشته شدند. بعد از استقلال بنگلادش از پاکستان به درخواست اين کشور 21 قوريه به عنوان روز جهاني زبان مادري ناميده شد و هرساله برنامه هايي مرتبط با اين روز در کشورهاي مختلف برگزار مي‌شود.
روز جهاني چپ دست‌ها
اينکه چپ‌دست ها باهوش‌تر از راست دست‌ها هستند ادعاي هميشگي چپ‌دست‌ها بوده که البته هيچ‌گاه هم ثابت نشده‌است. اما چه باهوش باشند چه نباشند دنيا بر اساس توانايي‌هاي راست دست‌ها ساخته شده‌است. از قيچي، چاقو، اسلحه، پيچ همه براساس زندگي راست‌دست هاست. براي همين چپ‌دست‌ها در استفاده از اين وسايل کمي با مشکل روبرو مي‌شوند. هرساله 13 آگوست روزي است که چپ‌ها اعلام مي‌کنند چرا دنيا تنها براساس زندگي راست دست‌ها ساخته شده است؟ نامگذاري اين روز در سال 1976 پيشنهاد داده شده و به تصويب رسيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۷۶۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟

به گزارش تابناک، تاریخ دقیق روز مادر در تقویم شمسی برابر است با :

روز یکشنبه ۲ دی سال ۱۴۰۳

۲ / ۱۰ / ۱۴۰۳

تاریخ دقیق روز مادر در تقویم قمری برابر است با :

روز یکشنبه ۲۰ جمادی الثانی سال ۱۴۴۶

۲۰ / ۶ / ۱۴۴۶

تاریخ دقیق روز مادر در تقویم میلادی برابر است با :

 

روز یکشنبه ۲۲ دسامبر سال ۲۰۲۴

۲۲ – ۱۲ – ۲۰۲۴

روز مادر در ایران روز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) ۲۰ جمادی الثانی می باشد اما به علت قمری بودن تاریخ تولد حضرت فاطمه زهرا (س) روز مادر در تاریخ هجری شمسی ثابت نیست.

روز ولادت حضرت فاطمه (س) به عنوان روز مادر نام گرفته تا زنان و مادران این مرز و بوم از او درس ایمان، فداکاری و مهربانی بیاموزند چرا که تمام خصوصیاتی که باید زن نمونه از دیدگاه اسلام داشته باشد، حضرت فاطمه (س) داشت.

دیگر خبرها

  • تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی به‌ ثبت رسید
  • فلسفه نامگذاری ماه‌های شمسی چیست؟
  • روز پسر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / روز پسر ۱۴۰۳ کی است؟
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • ثبت سه رویداد گردشگری قزوین در تقویم ملی
  • روز پسر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • نامگذاری اداره تأسیسات آب شرب مشهد به نام سرلشکر شهید فلاحی
  • پائولو دیبالا موثرترین بازیکن سری آ در تقویم سال ۲۰۲۴
  • دانلود نماهنگ شنیدنی «روز ملی خلیج فارس» + علت نامگذاری