مهمترین آسیب، روحانیت زدایی در برنامه های دینی است
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۷۷۵۳۹
امام جمعه شهرستان ماهنشان با بیان اینکه کوتاهتر از دیوار روحانیت دیواری نیست، گفت: امروزه مهمترین آسیب در برنامه های دینی -با ایجاد جو، وقت نیست، حوصله نیست و … – رواحنیت زدایی است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شمیم ماهنشان، حجت الاسلام زاهدی پور در مراسم همایش ائمه جمعه و جماعات اظهارداشت: مهمترین آسیب در امر ولایتمداری و مسائل دینی جدایی روحانیت است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه در برنامه های دینی، مسائل اجتماعی و سیاسی می خواهند روحانیت را حذف و جایگاه ان را کم رنگ کنند، افزود: کسی که دین را از مسائل سیاسی جدا کند، همان کار بت پرستی را انجام می دهد.
امام جمعه شهرستان ماهنشان با تاکید بر اینکه اگر برنامه های بسیج در مساجد اجرا شود نتیجه بخش تر خواهد شد، گفت: کسی که با بسیج مخالف است با اسلام و قران هم مخالف، خطار کار و خیانت کار است چرا که برنامه های بسیج در راستای اسلام و قرآن حرکت کرده و به انقلاب و نظام اسلامی اقتدار می بخشد.
حجت الاسلام زاهدی پور با بیان اینکه در برخی از نقاط خادمین و … خواسته یا ناخواسته جوانان را از مساجد دور می کنند ، اظهار داشت: با دور کردن جوانان از مساجد، آنها را از مسائل اجتماعی و دینی هم دور می کنیم، و کسانیکه مردم و جوانان را از مساجد دور می کنند تابع هوای نفس بوده و مهمترین آسیب را به جامعه وارد می کنند.
وی با اشاره به بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری، افزود: اسلام منهای روحانیت، اسلام آمریکایی است و به فرموده امام راحل آمریکا شیطان بزرگ است.
امام جمعه شهرستان ماهنشان تصریح کرد: عده ای می خواهند در برنامه هایی حتی برنامه های معنوی و مذهبی از جمله نماز جماعات، دسته های عزاداری و….حضور روحانیت را حذف و کم رنگ کنند بنابراین اینگونه ترویج برنامه های دینی و فرهنگی بدون حضور روحانیت عین بت پرستی است.
حجت الاسلام زاهدی پور با اشاره به اوضاع مساجد شهرستان ماهنشان گفت: در خود شهر ماهنشان تعداد مسجد نه کم و نه زیاد است به نسبت تعداد جمعیت و محیط جغرافیایی ان خوب است اما در برخی از از روستاها مساجد آن تخریب شده و نیاز به حضور جوانان است.
وی افزود: باتوجه به ساخت و احداث مساجد بهتر است جوانان وارد میدان شده تا ساخت و بهسازی مساجد را براساس معماری اسلامی طراحی و احداث کنند چرا که در شهرستان ماهنشان برخی مساجد بر اساس شهر سازی و معماری اسلامی طراحی و ساخته نشده است.
امام جمعه شهرستان ماهنشان ضمن تسلیت سالروز شهادت امام جواد ع تاکید کرد: از حضور جوانان در مساجد استفاده شود، خوش خلقی، خوش تیپی و خوش زبانی باعث می شود جوانان جذب برنامه های فرهنگی و مساجد شوند پس بهتر است خادمین و هیئت امنای مساجد این نکات را رعایت کنند.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۷۷۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مساجد به عنوانمهمترین پایگاه اسلامی در جامعه است و نقش مهمی در آموزش، تربیت و ایجاد نزدیکی بین مسلمانان دارند.لازم به ذکر است که همواره در روایات از مساجد به بزرگی یاد شده است و یکی ازرسالت های پیامبر اکرم (ص) پس از دریافت وحی الهی و رسانیدن آن به مردم، ایجاد پایگاهی به نام مسجد بود تا مکانی برای عبادت و تشکیل اجتماعات اسلامی و مردمی باشد. بعد از آن بود که مسلمانان در نماز جماعت که در مساجد برگزار می شد، روح تربیت ونشاط را در جامعه به وضوح مشاهده کردند.
الهه یداللهی (دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه تهران) و محبوبه سعیدی (دکتری مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران) در مقالهای با عنوان «تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد؛ بستری برای رشد و تعالی خانواده و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی محلات» به این موضوع اشاره میکند که جذب کودکان و نوجوانان به مسجد افتخار برای فعالان این عرصه است.
* موانع جذب جوانان و نوجوانان به مسجد
در این پژوهش آمده است که از جمله موانع جذب نوجوانان و جوانان به مسجد و دوری از مکانها و مراکز دینی که مهمترین دلیل بیعلاقگی به امور مذهبی و انحراف در بین آنها است نداشتن جهانبینی مطلوب و فقدان بینش صحیح در این موضوع است.
در ادامه آمده است که بعد از جنگ تحمیلی به خاطر نبود برنامه ریزی درست و بی اعتنایی به مسجد در جذب جوانان ضعیف عمل کرده است. امروزه با تغییر نیازهای نسل جوان و تحول روحیات آنها، نقش بارز مسجد به عنوان کانون تربیت دینی جوانان به روشنی مشخص می گردد. یک نوجوان در قرن بیست و یکم با بحران هویت دینی و فرهنگی روبرو میشود و با هجمه فرهنگی بیگانگان دست و پنجه نرم می کند.
این پژوهشگر مینویسد مسجد میتواند به روح پرسشگر و کنجکاو جوان پاسخی درخور و متناسب با نیازهایش بدهد و الگوی درستی از دین و فرهنگ ایرانی-اسلامی به او معرفی کند.
* تاثیر محل احداث مساجد بر گرایش جوانان به آن
در ادامه باید گفت مسوولان باید درساخت مساجد تا حد زیادی مداخله کنند و انتخاب محل احداث نقشه ی مورد نظر، امکانات و فضای سبز آن و ... باید اصولی و فکرشده باشد و احداث مسجد در کوچه و پس کوچه ها و با مساحت کم یکی از موارد سوت و کوری آن است و رغبتی در دل جوانان ایجاد نخواهد کرد. مسجد و نمازخانه باید احساسات و خاطره های زیبا و به یاد ماندنی را برای همه به ویژه نوجوانان و جوانان تداعی کند.
باید تدابیری اندیشیده شود که نوجوانان و جوانان، مسجد را محل آرامشبخش بدانند تا با انگیزه و علاقه به آن روی آورنددر این راستا باید تدابیری اندیشیده شود که نوجوانان و جوانان، مسجد را محل آرامشبخش بدانند تا با انگیزه و علاقه به آن روی آورند. استفاده از معماری زیبای سنتی ایرانی-اسلامی نیز در فضای مساجد با توجه به روحیه زیباپسند جوانان می تواند احساسات و خاطرات خوشایند را در نوجوانان و جوانان زنده کند و این خود باعث جذب جوانان به سوی مسجد است.
* تاثیر حضور مادران در مساجد و علاقهمندی نوجوانان
در این پژوهش آمده است که حضور مادران در مساجد باعث انس فرزندان با مسجد است. این عمل مادران به شکل عملی نشاندهنده محوریت دین و اهمیت اجتماعات دینی در زندگی است.
شهید مطهری در این زمینه می نویسد: «بچه را باید در محیط مشوّق نماز خواندن برد. به تجربه ثابت شده است که اگر بچه به مسجد نرود، اگر در جمع نباشد و نماز خواندن جمع را نبیند، به این کار تشویق نمیشود، چون اصلًا حضور در جمع مشوّق انسان است. آدم بزرگ هم وقتى خودش را در جمع اهل عبادت میبیند، روح عبادت بیشترى پیدا مىکند، بچه که دیگر بیشتر تحت تأثیر است. متأسفانه کم رفتن ما به مساجد و معابد و مجالس دینى و اینکه بچهها کمتر در مجالس مذهبى شرکت مىکنند، سبب مىشود که اینها از ابتدا رغبت به عبادت پیدا نکنند.»
یدالهی و سعیدی در این مقاله از رویکرد پدیدارشناسی استفاده کردهاند تا روشن شود که درک و برداشتِ مادران دربار رضایتمندی از استفاده از فضای کار اشتراکی مادر و کودک در مساجد چقدر است و تا چه اندازه موفق شده است بستری برای رشد و تعالی خانواده و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی محلات با حضور در مساجد است.
* بهترین راه برای حضور مادران و کودکان در مساجد
این گزارش مطرح میکند که بهترین راه برای حضور مادران و کودکان این است که خود مسجد نگهداری کودکان در ساعات اقامه نماز را به عهده بگیرد و از تمام ظرفیت خود برای فراهم شدن شرایط این حضور استفاده کند. بهترین روش این است که در ساخت مساجد فضای بازی و آرامش برای کودکان در نظر گرفته شود.
این گزارش ادامه میدهد که با اختصاص دادن بخشی از مساجد به کودکان و مدیریت آن بستر مناسب و جذابی برای مادران و کودکان فراهم خواهد شد و در راستای این مهم بعدها در سنهای بالاتر نیز با مشارکت نوجوانان و جوانان در مساجد روبرو خواهیم شد.
بدینترتیب نتایج این پژوهش نشان میدهد که برقراری فضاهای کار اشتراکی مادر و کودک در مساجد به بهبود در فرایند جذب مخاطب به مسجد و تثبیت و رشد علاقه به مسجد و فرهنگ اسلامی در دل کودک منجر خواهد شد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند 1402 برگزار شده است.
انتهای پیام/