Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@01:28:44 GMT

به ازای هر ۱۳۰۰ نفر در کشور، یک مسجد وجود دارد 

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۷۸۰۶۵

مسئول بسیج مساجد و بقاع متبرکه سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه به ازای هر هزار و ۳۰۰ نفر در کشور یک مسجد دایر شده و فعالیت می‌کند، گفت: بطوریکه از ۷۰ هزار مسجد کشور تنها در ۲۰ درصد مساجد پایگاه بسیج وجود داشته و فعالیت می‌کنند. 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام دسمی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مساجد در اردبیل اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار در کشور ۷۸ هزار مسجد وجود دارد، به طوری که به ازای هر هزار و۳۰۰ نفر جمعیت کشور یک مسجد دایر شده و فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: این در حالیست که برای هر ۴۵۰ نفر اهل تسنن یک مسجد و برای هر هزار و ۳۰۰ نفر اهل شیعه یک مسجد در کشورمان وجود دارد.

مسئول بسیج مساجد و بقاع متبرکه سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: در برخی از مناطق تهران که بحران‌خیز است، نظیر میدان هفت تیر و میادین اطراف آن به ازای ۲۸ کلیسای فعال تنها ۱۴ مسجد وجود دارد که در این بین هفت مسجد دارای پایگاه بسیج است.

"دسمی" با بیان اینکه برپایی اقامه نماز جماعت در مساجد کشور وضعیت خوبی ندارد، افزود: در ۷۰ هزار مسجد شیعیان تنها ۴۲ درصد آنها نماز جماعت منظم برگزار می‌شود و در مابقی مساجد یا نماز جماعت برگزار نشده و یا به شکل غیرمنظم و فصلی شاهد برگزاری نماز جماعت هستیم.

وی از مسجد به عنوان پایگاه اسلام، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و تربیت و تعالی مدافعان حرم یاد کرد و گفت: ما در حالی که چنین کارکردی را از مساجد انتظار داریم، اما چشم‌انداز خوبی را در شرایط کنونی شاهد نیستیم؛ به طوریکه باید با تدبیری بیشتر در حوزه مساجد و فعال کردن آنها اقداماتی انجام شود، در حالی که شرایط رو به تضعیف و نگرانی گذاشته است.

وی یکی از رسالت‌های سازمان بسیج مستضعفین را احیای مساجد و توجه به کارکردهای همه‌جانبه آن توصیف کرد و گفت: از ۷۰ هزار مسجد شیعیان در کشورمان ۲۳ هزار مسجد پایگاه بسیج و ۵۰ هزار مسجد پایگاه بسیج ندارد که این در نوع خود یک فاجعه است.

مسئول بسیج مساجد و بقاع متبرکه سازمان بسیج مستضعفین یادآور شد: در این بین ۱۷ هزار پایگاه بسیج خارج از مسجد است که در این زمینه نیز شاهد برخی غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها هستیم.

"دسمی" با اشاره به رسالت مهم پایگاه بسیج منطبق بر رسالت مساجد گفت: همان طوری که مساجد در احیای دین الهی و جذب مردم و همچنین تربیت و تعالی آنها نقش اساسی دارند پایگاه بسیج در مساجد نیز باید چنین رسالتی را به خوبی انجام دهند.

وی گفت: سال ۸۱ تا ۸۳ طرح شناسایی پایگاه‌های موفق را در سطح کشور انجام دادیم که امیدواریم بر همین اساس و با تعامل خوب پایگاه‌ها با مساجد زمینه تقویت هر دو نهاد به خوبی فراهم اید.

مسئول بسیج مساجد و بقاع متبرکه سازمان بسیج مستضعفین با برشمردن ویژگی اهل مسجد در محبت، مداراکردن و رفتار و سلوک شایسته گفت: نباید عده‌ای با اندیشه سکولار سعی کنند تا رنگ و بوی حقیقی را از مسجد گرفته و این پایگاه را به یک نهاد تک بعدی تبدیل کنند در حالی که مسجد پایگاه و مرکز تجمع مردم و ارتباط جامعه و نظام یاد می‌شود.

دسمی ضرورت حفظ کارکرد جامع مساجد را یادآور شد و گفت: در سال‌های گذشته عده‌ای تلاش کردند تا مساجد را از جامعیت بیندازند در حالی که نگاه تک بعدی به مساجد خود آسیب‌آفرین است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۷۸۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری

تلسکوپ فضایی وب ناسا واضح‌ترین تصاویر را از بخشی از یک سحابی به شکل اسب نشان داده است. سحابی سر اسب، در صورت فلکی شکارچی، ۱۳۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد. یک سال نوری نزدیک به ۶ تریلیون مایل (۹.۷ تریلیون کیلومتر) است. - اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، تلسکوپ فضایی وب ناسا واضح‌ترین تصاویر را از بخشی از یک سحابی به شکل اسب نشان داده است که "یال‌ها" را با جزئیات ریزتر نشان می‌دهد. سحابی سر اسب، در صورت فلکی شکارچی، 1300 سال نوری از ما فاصله دارد. یک سال نوری نزدیک به 6 تریلیون مایل (9.7 تریلیون کیلومتر) است.

 

این تصویر از سحابی سر اسب از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا بر روی بخشی از "یال" اسب متمرکز شده که عرض آن حدود 0.8 سال نوری است. /ناسا

این سحابی بیش از یک قرن پیش کشف شد، نام مستعار آن از ظاهر خیره‌کننده آن گرفته شده است . دراین تصویر ستونی از گاز و غبار دیده می‌شود که شبیه اسب است.

جدیدترین تصاویر فروسرخ تلسکوپ وب منتشر شده در روز دوشنبه، بالای سر اسب را با جزئیات بیشتری به تصویر کشید و ابرهای مولکول های هیدروژن سرد و مواد شیمیایی دوده مانند را روشن کرد. این عکس‌های پر زرق و برق می‌توانند به اصلاح درک اخترشناسان از سحابی کمک کنند.

این تصویر از سحابی سر اسب از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا بر روی بخشی از "یال" اسب متمرکز شده است. /ناسا

"سر اسب" هدف مورد علاقه رصدخانه های فضایی از جمله تلسکوپ فضایی هابل است. سال گذشته تلسکوپ فضایی اروپایی اقلیدس نیز عکس‌های تازه‌ای از این سحابی گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • سردار زهرایی: بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کرده‌ایم
  • شناسایی ۶۰ شهید خدمت | ساخت ۱۱ هزار مسکن
  • تصاویر تلسکوپ فضایی وب از یک سحابی در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری
  • ۴۰ برنامه هفته بسیج کارگری در چالوس برگزار می‌شود
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • طرح ملی درس عفاف و حجاب در طراحی پارچه و لباس دانشگاه های هنر
  • راه اندازی پایگاه هوشمند سرای بازی کودک در مساجد