Web Analytics Made Easy - Statcounter

75 هکتار از اراضی منطقه دوچناران واقع در شمال غرب پایتخت زیر کشت گردوکاری قرار گرفته و به باغستانی از درخت گردو تبدیل شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران ؛ در بخش بالادستی منطقه دوچناران که در محدوده منطقه گردشگری کوهسار نیز واقع است، به همت بخش خصوصی وحمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در قالب طرح طوبی، یک باغستان بزرگ گردو شکل گرفته است که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به منظور بهینه سازی در مصرف آب، سیستم آبیاری این مجموعه گردو کاری 75 هکتاری به صورت قطره ای انجام می شود و با احداث دو استخر در بالادست این باغستان آب مورد نیاز آبیاری درختان گردو تأمین می شود.
این مجموعه گردوکاری به عنوان یکی از طرح های موفق مطرح بوده، اما گاهی نگرانی هایی را برای عده ای از گردشگران و کوهنوردان این منطقه در ارتباط با احداث استخرهای بالادست در پی داشته است که علیرضا عندلیبی رئیس اداره استعدادیابی و بهره برداری منابع طبیعی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران می گوید : بخشی از این اراضی در مستثنیات خود مالک قرار داشته و پس از موفقیت در کشت گردو، بخش دیگری از اراضی این منطقه توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در قالب طرح طوبی برای توسعه گردوکاری واگذار شده است.
عندلیبی درباره احداث استخرهای موردنظر می گوید : با توجه به اینکه در فصول پاییز و زمستان شاهد بارش های مناسبی در منطقه هستیم، به منظور ذخیره آب و بهره برداری از آن 2 استخر در بالادست این مجموعه احداث شد و سومین استخر نیز درحال ساخت است که تمامی عملیات احداث این استخرها با مجوز رسمی صورت گرفته و کمترین آسیبی را به محیط طبیعی منطقه وارد نکرده است.
وی در ادامه به مزایای کشت درختان و ایجاد پوشش گیاهی در ارتفاعات پایتخت نیز اشاره
و خاطرنشان کرد : عملیات درختکاری و بیولوژیکی علاوه بر ایجاد فضای تفرجگاهی و چشم اندازی زیبا برای ارتفاعات شمال تهران باعث کاهش آلودگی هوا می شود و از فرسایش خاک و بروز سیل های ناگهانی جلوگیری می کند و در تقویت سفره های آب زیرزمینی نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.
رییس اداره استعدادیابی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران تأکید کرد:با اجرای این طرح در منطقه دوچناران برای حدود 200 نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۷۹۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌کاربران فضای مجازی غرب مازندران متنی کوتاه با عنوان " فاجعه‌ای دیگر در البرز مرکزی؛ قطع درختان پهن پیکر در بخش کجور نوشهر" منتشر و اعلام کردند ۴۰ اصله درخت قطور و پهن پیکر در اراضی روستای منجیر این بخش توسط افرادی ناشناس قطع شده است

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس در خصوص این خبر گفت: محل قطع این درختان در مستثنیات اشخاص در نزدیکی ساختمان اداره محیط زیست منطقه قرار داشت که پارسال با مجوز اداره منابع طبیعی قطع شده است.

عبدالله شمس با تاکید بر حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی از سوی همگان از اهالی منطقه و همیاران طبیعت خواست در صورت مشاهده هرگونه تخریب منابع طبیعی، از طریق شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت منابع طبیعی را مطلع کنند.

دیگر خبرها

  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور چیست؟
  • تصاویر قطع ۴۰ اصله درخت در کجور آرشیوی است
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل