Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - وزارت علوم به عنوان يکي از بنيادي‌ترين و حساس‌ترين وزارتخانه‌هاي کشور با مطالبات و دغدغه‌هاي زيادي از سوي دانشگاهيان و نخبگان کشور روبه‌روست. در اين راستا بايد ديد انتصاب دکتر سيدضيا هاشمي به عنوان سرپرست وزارت علوم تا چه اندازه مي‌تواند در راستاي تحقق اين مطالبات و دغدغه‌ها موثر باشد و اين وزارتخانه را به اهداف خود نزديک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايسنا،‌ با انتخاب دکتر سيد ضيا هاشمي از سوي رييس جمهور به عنوان سرپرست وزارت علوم، گمانه زني‌هاي يکي دوهفته اخير در خصوص سرنوشت يکي از کليدي‌ترين وزارتخانه‌ها پايان يافت.
اگر چه در کابينه پيشنهادي دولت به مجلس «وزارت علوم، تحقيقات و فناوري» تنها وزارتخانه‌اي بود که فردي به عنوان گزينه براي آن معرفي نشد اما انتخاب به‌موقع دکتر سيد ضيا هاشمي به عنوان سرپرست اين وزارتخانه اقدام مهمي بود که مي‌تواند در ادامه مسير فعاليت‌هاي اين وزارتخانه موثر واقع شود.
ضيا هاشمي کيست؟
دکتر سيد ضيا هاشمي متولد سال 1346 - شيراز؛ پژوهشگر، استاد دانشگاه، سياستمدار ايراني است که در سال 1367 ديپلم رياضي فيزيک گرفت. در سال 1369 با کسب رتبه اول در رشته علوم اجتماعي کنکور سراسري وارد دانشگاه تهران شد و در سال 1372 موفق به کسب دانشنامه کارشناسي علوم اجتماعي شد.
سيدضياء هاشمي دانشيار گروه جامعه‌شناسي دانشگاه تهران است و پيش از اين رياست مؤسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعي دانشگاه تهران را برعهده داشته است. عضويت در شوراي پژوهشي دانشگاه تهران، رياست گروه علوم اجتماعي شوراي بررسي متون و کتب علوم انساني، عضويت در کميسيون تخصصي شوراي عتف و عضويت در کميسيون اجتماعي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و عضويت در جهاد دانشگاهي و حضور در سمت هاي مختلف اين نهاد انقلابي از ديگر سوابق وي به شمار مي‌رود. دکتر هاشمي تا پيش از تصدي سرپرستي وزارتخانه، معاون فرهنگي و اجتماعي وزير علوم بوده. دکتر هاشمي همچنين سال‌هاي زيادي است که به تحصيل دروس حوزوي (دروس خارج فقه و اصول) مشغول است.
ديدگاه‌ "دکتر هاشمي" نسبت به دانشگاه
دکتر سيد ضيا هاشمي از سال 1392 توسط دکتر فرجي دانا سرپرست وقت وزارت علوم به عنوان معاون فرهنگي و اجتماعي اين وزارتخانه منصوب شد که طي چهار سال گذشته نيز کارنامه موفقي از خود به جا گذاشت.
يکي از مسايل مورد تاکيد دکتر هاشمي در امور دانشگاه‌ها و دانشجويان اين است که موضوعات علمي بايد در کنار مسايل فرهنگي و اجتماعي رشد پيدا کند و دانشگاه‌ها نبايد تنها علم را در صدر امور قرار بدهند بطوريکه در نشست اعضاي شوراي فرهنگي دانشگاه لرستان در اين خصوص تاکيد کرد:" اينکه علم جزء مهمترين مسائل دانشگاه‌ها به شمار مي رود شکي نيست ولي مطالب مهمتري نيز وجود دارد چرا که علم بدون ايمان و اخلاق حتماً ناقص است. بنابراين هر مجموعه اي از جمله دانشگاه‌ها که از حوزه ادب و اخلاق خارج است نمي تواند ادعاي دينداري داشته باشد ولو به ظاهر، مجموعه اي که واقعاً به رشد علمي و توسعه جامعه راغب است ولي به مقدسات و هنجارهاي ديني بي توجه باشد نمي تواند به جايگاه يا اهداف خود دست يابد".
نهادينه‌سازي فرهنگ گفتمان‌سازي در دانشگاه‌ها
دکتر سيد ضياء هاشمي همواره بر حل مسايل و موضوعات از طريق برخوردهاي تنش زا و دوگانه در جامعه هشدار داده و يکي از مهم ترين ماموريت هاي دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي را نهادينه سازي فرهنگ گفتمان سازي در جامعه مي‌داند بطوريکه در نشست شوراي سياستگذاري و برنامه ريزي فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي دانشگاه‌هاي مناطق ده گانه کشور تاکيد مي کند: " بايد از برخوردهاي تنش زا و دوگانه در جامعه دوري شود و ياد بگيريم مسائل را از طريق فرآيند گفت و گو حل و فصل کنيم اين فرآيند همان کاري است که دانشگاه به عنوان کانون جامعه پذيري بايد به آن بپردازد چرا که ايجاد فرآيند گفت و گو مأموريت اصلي متوليان امر فرهنگي در دانشگاه‌ها است".
دانشگاه بايد مهد و پيشتاز گفتگو و تعامل باشد
دکتر هاشمي با تاکيد بر اينکه دانشگاه بايد مهد و پيشتاز گفتگو و تعامل باشد،‌ تاکيد کرد: "يکي از مشکلات جاري کشور اين است که تنش‌هاي سياسي در جامعه رو به افزايش است و اين مسأله براي جامعه ما مشکل‌ساز است اينگونه مشکلات و تعارض‌ها بايد از طريق گفت و گو و تعامل رفع شود".
نقش موثر دانشگاه‌ها در حل مشکلات کشور
دکتر هاشمي همچنين بر نقش دانشگاه ها در حل مسايل و مشکلات کشور تاکيد و از رواج مدرک گرايي در جامعه انتقاد مي کند و در اين زمينه معتقد است: "پايان نامه يا پژوهشي که نتواند مشکلي از مشکلات جامعه را مرتفع سازد و خدمتي به جامعه نمايد ، ارزش چنداني ندارد. بنابراين دانشگاه‌هاي نسل سوم يا همان دانشگاه هاي کارآفرين بايد يکي از ماموريت هاي اصلي دانشگاه ها باشد تا بتواند دانشجويان را آماده ورود به بازار کار نمايد و اين امر فقط با انتقال دانش صورت نمي گيرد و دانشگاه بايد در عين حال يک بنگاه بازاريابي خوب باشد .
دانشگاه محل تجمع و تضرب آراء
دکتر ضيا هاشمي همچنين دانشگاه را محل تجمع و تضرب آراء معرفي مي کند و در خصوص فعاليت تشکيلات دانشجويي معتقد است: " ما از فعاليت‌ و تنوع تشکل‌هاي دانشجويي در دانشگاه‌ها استقبال مي‌کنيم. برنامه ما اين بود که به نيازها، سلايق، تقاضاها و خواسته‌هايي که در بدنه اجتماعي دانشجويي کشور وجود دارد در چارچوب ضوابط و قوانين پاسخ داده شود و نبايد نگاه محدود، سليقه‌اي، جناحي و ابزاري به تشکل‌ها وجود داشته باشد. بنابراين مهم‌ترين اصل راهنماي ما در بسط و توسعه تشکل‌هاي دانشجويي حرکت در چارچوب قانون است و فعاليت همه تشکل هاي دانشجويي در اين مسير بلامانع است و مبناي هرگونه فعاليت تشکل‌ها و شکل‌گيري تشکل‌هاي جديد در دانشگاه‌ها بايد ضوابط و قوانين موجود باشد".
دکتر ضيا هاشمي با تکيه بر اين نگاهي که به فعاليت تشکل‌هاي دانشجويي داشت از همان ابتداي روي کارآمدنش به عنوان معاون فرهنگي وزارت علوم سعي کرد زمينه رشد و تقويت تشکلات دانشجويي را فراهم کند و با برداشتن بسياري از محدوديت ها و موانع فعاليت صنفي و فرهنگي دانشجويان و راه اندازي کرسي هاي آزاد انديشي زمينه و بسترهاي لازم براي گفت‌وگو، نقادي، نقدپذيري، ترويج گفتمان مدارا و تحمل سلايق گوناگون را فراهم کرد.
سرپرست وزارت علوم و انتظارات دانشگاهيان
اين ديدگاه‌هاي دکتر سيد ضيا هاشمي در خصوص رسالت دانشگاه و فعاليت‌هاي دانشجويان و نقش آن در رفع مشکلات و چالش هاي کشور در حالي مطرح است که کارشناسان و دانشگاهيان انتظار دارند سکان دار آينده وزارت علوم فردي باشد که بدور از نگرش‌ها و گرايش‌هاي سياسي خاص بطور مستقل، جز اعتلاي آموزش عالي و توسعه علمي کشور دغدغه ديگري نداشته باشد و بتواند برنامه‌هاي فعلي و موثر اين وزارتخانه از قبيل "مأموريت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي"،‌ "توسعه کيفي و ارتقاي جايگاه دانشگاه‌ها"، "حمايت از توسعه تعاملات بين‌المللي در حوزه پژوهش و فناوري"، "مهارت افزايي"، "ارتقاي فضاي نشاط اجتماعي و سياسي در دانشگاه‌ها"، "بازنگري اساسي رشته هاي آموزش عالي"، "حرکت به سمت دانشگاه‌ها نسل سوم "و غيره را دنبال کند و اينگونه نباشد که مديران طبق روال مرسوم و بر اساس سليقه برنامه هاي کارآمد و در حال اجرا را بايگاني و سياست هاي جديد را که نتيجه اي جز اتلاف هزينه(مالي و زماني) و در نتيجه عقب افتادگي علمي نخواهد داشت اجرايي کنند.
توجه جدي به کيفي‌سازي آموزش عالي
در همين راستا دکتر علي خاکي صديق رييس دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: آموزش عالي کشور طي چهار سال اخير دستاوردهاي بسيار بزرگي داشته که آمار و ارقام مستند اين دستاوردها در اختيار همه دانشگاهيان و جامعه قرار دارد. در واقع در اين مدت هدف اصلي آموزش عالي و وزارت علوم کيفي‌سازي برنامه‌ها، مراکز و سياست‌گذاري‌ها در اين حوزه بود و خوشبختانه قدم‌هاي بسيار مثبتي در اين زمينه برداشته شد.
وي در ادامه تصريح کرد: در طول فعاليت دولت تدبير و اميد در جهت کيفي‌سازي آموزش عالي به جز در رشته‌هاي بين‌رشته‌اي و موارد خاص هيچ توسعه کمي در دانشگاه‌ها و موسسات عالي يا ايجاد رشته‌هاي جديد اتفاق نيفتاده و سياست‌هاي وزارت علوم در اين زمينه کاملا انقباضي بوده است به‌طوري که تلاش زيادي صورت گرفته دانشگاه‌ها در عرصه‌هاي بين‌المللي حضور فعال‌تر داشته باشند همچنان که اين اتفاق در بين دانشگاه‌هاي تراز اول کشور افتاده است.
رييس دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي خاطر نشان کرد: براساس سياست‌هاي درستي که وزارت علوم طي چهار سال اخير در عرصه آموزش عالي به کار گرفت، تعداد قراردادهاي بين‌المللي دانشگاه‌ها به‌طور چشم‌گيري افزايش پيدا کرد و همين‌طور اين مراکز توانستند در عرصه‌هاي خاصي که تاکنون فعال نبودند نيز قدم‌هاي مثبت و بزرگي بردارند.
دکتر خاکي صديق با تاکيد بر اين‌که همچنان آموزش عالي و کيفيت آرماني فاصله دارد، اظهار کرد: متاسفانه آموزش عالي در دولت گذشته بدون توجه به کيفيت و کار کارشناسي شده به طور چشم‌گيري توسعه کمي پيدا کرد. با وجود تلاش‌هايي که طي چهار سال اخير در راستاي کيفي‌سازي اين مراکز صورت گرفت اما هنوز آموزش عالي ما با کيفيت آرماني فاصله دارد و لازم است دولت آينده همين روند دولت کنوني را در اين زمينه ادامه دهد.
تمرکز بر روي فضاي باز سياسي در دانشگاه‌ها
همچنين دکتر محمدرضا پورمحمدي رييس دانشگاه تبريز در گفت‌وگو با ايسنا در خصوص مطالبات جامعه دانشگاهي از دولت دوازدهم اظهار کرد: دولت دوازدهم بايد به مراکز علمي و دانشگاهي توجه جدي داشته باشد.اين توجه صرفا مادي نيست و در همه اين گفتمان‌ها نگاه علمي و توجه به مراکز علمي بايد در اولويت باشد و تبديل به گفتمان غالب شود و هيچ فعاليتي بدون توجه به علم انجام نشود.
وي درا دامه افزود: فقط توجه به مراکز علمي براي اداره علمي کشور کافي نيست و دانشگاهيان بايد در تصميم‌سازي‌هاي حساس نقش بيشتري ايفا کنند.
دکتر پور محمدي اظهار کرد: لازمه پيشرفت‌هاي علمي، آزادي آکادميک است و نياز به يک نوع فضاي باز سياسي فرهنگي اجتماعي دارد تا در قالب بحث، گفت‌وگو و تضارب آراء و فارغ از مسائل امنيتي بلوغ اجتماعي توسعه پيدا کند.
اهميت دادن به نقش آفريني موثر دانشگاه‌ها در رفع چالش‌هاي کشور
دکتر محمود نيلي احمدآبادي رييس دانشگاه تهران نيز در گفت‌وگو با ايسنا با تاکيد بر اينکه توانمندي‌ها و پتانسيل‌هاي لازم در دانشگاه‌هاي کشور براي ارائه راهکار رفع چالش‌هاي جامعه وجود دارد، گفت: آمار بالاي دانشجويان در دوره‌هاي کارشناسي ارشد و دکتري بخصوص در دوره دکتري فرصت بسيار خوبي براي استفاده از توانمندي‌هاي علمي اين دانشجويان در رفع چالش‌هاي کشور است چراکه هر تحقيق و پايان نامه‌اي که آنها انجام مي‌دهند، در صورت کاربردي شدن مي‌تواند در حل مشکلات کارساز باشد.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: از دولت آينده مي‌خواهيم هر تصميم اقتصادي يا برنامه توسعه‌اي در کشور که براي رفع چالش‌هاي جامعه به کار مي‌گيرند به‌گونه‌اي به توانمندي دانشگاه‌ها متکي باشند و همينطور مسائل کشور را با توانمندي‌هاي مراکز علمي به صورت پيوسته ببينند تا با کنار هم قرار دادن آن چالش ها در کوتاه‌ترين زمان و به کيفي‌ترين شکل مسائل را رفع کنند.
اولويت‌ دادن دولت آينده به پژوهش
همچنين دکتر محمود فتوحي رييس دانشگاه شريف در گفت و گو با ايسنا بر لزوم اهميت دولت آينده به موضوع علم و دانش تاکيد کرد و افزود: بطور حتم علم در جاهايي رشد مي کند که اهميت به دانشگاه ها و مراکز علمي وجود داشته باشد.اگر چه دولت يازدهم با وجود تمامي مشکلات اعم از اقتصادي و غيره تلاش کرد تا اين امر محقق شود اما جامعه دانشگاهيان انتظار دارند تا به نقش علم و فناوري در چهار سال آينده بيشتر پرداخته شود.
وي در ادامه تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران از نظر بعد انساني داراي ذخاير بسيار غني است و زيربناي لازم براي سطح آموزش عالي در کشور هم در سطح بسيار بالايي است اما آنچه که نياز مبرم به آن داريم؛ اهميت بخشي به امر پژوهش است.
دکتر فتوحي خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم بايد همت بيشتري براي اهميت دادن به نقش پژوهش و علم و فناوري در کشور داشته باشد و در همين راستا بايد بودجه هاي دانشگاهي علي الخصوص در بخش پژوهش افزايش يابد.
رفت و آمدهاي علمي دولت آينده گسترش يابد
همچنين دکتر محمد حسين اميد رئيس دانشگاه علمي کاربردي در گفت و گو با ايسنا، بر لزوم گسترش رفت و آمدهاي علمي دانشگاه‌ها با جهان در دولت آينده تاکيد کرد و افزود: اگر چه امروز برخي شرايط نظير برجام موجب شد موفقيت هايي در عرصه تبادلات بين المللي دانشگاه ها حاصل شود اما انتظار داريم دولت آينده نيز به مراودات علمي با جهان توجه ويژه‌اي داشته باشد.
وي در ادامه تصريح کرد: بزرگترين مشکل جامعه ما در حوزه علم اين است که هنوز برنامه‌هاي سوم، چهارم و پنجم توسعه در خصوص افزايش سهم تحقيقات از GDP (توليد ناخالص ملي) افزايش نيافته است. انتظار اين است که دولت آينده توجه ويژه‌اي در اين زمينه داشته باشد چراکه براساس اين برنامه‌ها بايد حدود دو درصد از سهم توليد ناخالص ملي به پژوهش اختصاص يابد.
دکتر اميد خاطر نشان کرد: به دليل اينکه در برنامه چهارم سهم سه درصدي پژوهش از توليد ناخالص ملي اختصاص پيدا نکرد ميزان آن در برنامه پنجم به دو درصد رسيد اما متاسفانه اين ميزان نيز محقق نشد اميدواريم در برنامه‌ريزي بودجه سال 97 پژوهش سهم قابل توجهي از توليد ناخالص ملي داشته باشد.
دولت دوازدهم به رشته‌هاي مهارتي توجه کند
دکتر ناصر شمس رييس دانشگاه فني و حرفه اي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: توجه به دانشگاه فني و حرفه و قراردادن اين دانشگاه در اولويت سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌هاي مسئولان مهم‌ترين انتظار ما از دولت فعلي است چرا که در حال حاضر دانشگاه فني‌وحرفه‌اي نيازمند کمک و مساعدت بيشتر دولت است و اگر اين کمک‌ها صورت بگيرد قول مي‌دهيم در اجراي برنامه‌ها با آنها همراه شويم و کمک بزرگي به دولت در زمينه‌هاي مختلف به ويژه اقتصادي داشته باشيم.
وي درادامه تصريح کرد: خوشبختانه بودجه دانشگاه فني‌وحرفه‌اي در سال‌هاي اخير افزايش بيشتر از صددرصد رشد داشته است اما با توجه وضعيت، سابقه و پتانسيل‌هاي دانشگاه، انتظار داريم مساعدت دولت بيشتر از گذشته باشد و من مطمئن هستم اگر مساعدت دولت افزايش يابد دانشگاه فني و حرفه‌اي تا پايان برنامه ششم توسعه به خودکفايي خواهد رسيد.
دکتر شمس همچنين تاکيد کرد: علاوه بر حمايت‌هاي مالي از دانشگاه فني و حرفه‌اي، انتظار ما اين است که صنايع، بخش‌هاي خصوصي و بدنه دولت نيز در بخش‌هاي مختلف ارتباط‌ نزديکي با دانشگاه داشته باشند و در شهرهاي مختلف نيز استاندارها از مراکز و واحدهاي فني‌وحرفه‌اي حمايت‌هاي لازم را داشته باشند و ما نيز در بخش‌هاي مختلف به آنها کمک‌ کنيم. يعني يک ارتباط دو سويه بين دانشگاه فني‌وحرفه‌اي و بخش‌هاي صنعتي خصوصي و دولت شکل بگيرد.
رييس دانشگاه فني‌وحرفه‌اي در پايان خاطرنشان کرد: اين دانشگاه مي‌تواند با ايجاد رشته‌هاي جديد به افزايش مشاغل مورد نياز کشور کمک‌کند. براي تحقق اين امر علاوه بر کمک‌هاي مالي دولت،‌ نيازمند نوعي ارزيابي وضع موجود در کشور هستيم تا براساس آن زيرساخت‌هاي آن بررسي و در صورت نياز کمبودها را برطرف نماييم. چراکه در حال حاضر بسياري از تجهيزات مراکز دانشگاه فني‌وحرفه‌اي نيازمند نوسازي جدي هستند.
به گزارش ايسنا،‌ بطور کلي انتظار جامعه دانشگاهي از سرپرست وزارت علوم اين است که تلاش او بايد در راستاي حاکميت ارزش‌هاي اخلاقي، معنوي و علمي جامعه باشد و عالي‌ترين مقام وزارت در برنامه‌ريزي و سياست‌هاي خود دغدغه‌ها و انتظارات جامعه دانشگاهي را مورد توجه قرار بدهد.
با توجه به رويکرد دکتر سيد ضيا هاشمي سرپرست وزارت علوم و بازخواني عقايد و نظرات وي در خصوص مسايل مختلف آموزش عالي و همچنين کارنامه موفق او در دوره چهار ساله معاونت فرهنگي وزارت علوم و اقداماتي همچون گسترش فعاليت طيف گسترده‌اي از مجامع علمي و تشکل‌هاي دانشجويي با سلايق گوناگون، فعال کردن مجموعه قابل توجهي از انجمن‌هاي علمي در رشته‌هاي مختلف،‌ ايجاد رضايتمندي دانشگاهيان، تشکل‌هاي دانشجويي علمي و سياسي و غيره به نظر مي‌رسد مسير آينده آموزش عالي، مسيري روشن و اميد بخش خواهد بود و به انتظارات و دغدغه‌هاي جامعه دانشگاهي تا حد زيادي جامه عمل پوشانده مي‌شود.
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۷۹۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره فرهیختگان جوان با رقابت بیش از ۲ هزار دانش‌آموز آغاز شد

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، ششمین جشنواره پروژه‌های دانش‌آموزی فرهیختگان جوان در راستای ایجاد شور و نشاط علمی در میان دانش‌آموزان و استعدادیابی و ظهور خلاقیت دانش آموزان با هدف گسترش فرهنگ و تحقیق و پژوهش و رشد مهارت‌های علمی، فناورانه و مهارتی دانش‌آموزان ایران اسلامی امروز ۱۹ اردیبهشت 1403 با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز به کار کرد و تا ۲۱ اردیبهشت ادامه دارد.

این جشنواره در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، کتابخانه و مرکز اسناد دکتر حبیبی این واحد دانشگاهی از سوی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جشنواره فرهیختگان جوان با رقابت بیش از ۲ هزار دانش‌آموز آغاز شد
  • نخستین پیش‌نشست کنفرانس بین‌المللی کرامت انسانی برگزار می‌شود
  • تجلیل از چهل سال خدمات علمی و فرهنگی استاد دانشگاه تهران
  • برگزاری رویداد ملی مسئله محور «شروع» در دانشگاه کردستان
  • اعطای جایزه البرز به پدر ماهواره ایران و پدر پیوند کبد
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • بیانیه وزارت علوم در حمایت از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی
  • ۸ استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر تقدیر شدند
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان خارجی
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان اخراجی خارجی