Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشخبرنگارگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛حوزه کلینیک در نظر دارد هر روز ساعت 14 تازه ترین دانستنی های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.

مصرف قرص های ضدبارداری خطر ابتلا به آرتروز را کاهش می دهد

قرص های ضدبارداری ممکن است به کاهش خطر ابتلا به آرتروز روماتوئید در زنان کمک کند که بروز این بیماری در مقایسه با کسانی که از قرص استفاده نمی کنند در زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان است و مطالعه جدید نشان می دهد زنانی که بیش از ۷ سال قرص های ضدبارداری مصرف می کنند، ۱۹ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به آرتروز روماتوئید قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش اضطراب و تپش قلب، با مصرف افراطی چای سیاه

نوشیدن چای بیش از اندازه و با غلظت زیاد به علت دارا بودن کافئین موجب تپش قلب و اضطراب در فرد مصرف کننده می شود که در صورت ادامه دار بودن مصرف نادرست آن، می تواند زمینه ایجاد مشکلات بیشتری را در فرد فراهم سازد.به همین دلیل تاکید بر مصرف متعادل چای است. چای به دلیل دارا بودن ترکیبات فنولی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که از اثرات مثبت نوشیدن آن به دلیل این ویژگی می توان به نقش آن در پیشگیری از سرطان اشاره کرد.

بی تحرکی؛ عامل افزایش خطر مرگ و میر در میانسالان

مطالعه جدید نشان می‌دهد که سطح بالایی از بی تحرکی می‌تواند خطر مرگ و میر افراد ضعیف بالای 50 سال که سطح فعالیت بدنی کمتری دارند را افزایش دهد.دستورالعمل‌های فعالیت‌های فیزیکی بیان می‌کنند که بزرگسالان بین 18 تا 64 سال و افراد بالای 65 سال باید هر هفته حداقل 150 دقیقه با شدت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت فیزیکی هوازی قدرتی داشته باشند.

شایع‌ترین نشانه‌ای که از ام اس خبر می‌دهد

بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر کرده و باعث بروز علائم و عوارض متعددی می شود. از شایع ترین علائمی که این بیماری با خود به همراه دارد می توان به اختلال در بینایی، گزگز دست ها، علائم حسی و حرکتی، اختلالات تعادل، مشکلات شناختی و مشکلات ادراری اشاره کرد، البته نوع پیدایش علائم بستگی به قسمتی دارد که بیماری آن را تحت الشعاع قرار داده است. متاسفانه در سال های اخیر آمارها با افزایش چشمگیری رو به رو شده است، متوسط سن ابتلا به این بیماری حدود 26سال گزارش شده و باید دانست این بیماری در زنان به نسبت مردان بیشتر است. شایع ترین علامتی که با آن باید به وجود ام اس در خود شک کنید تاری دید و گزگز اندام هاست. محدوده سنی که شیوع بیماری بالا است بین 15 تا 50 سال اعلام شده است.


کم خوابی این بلا‌ها را بر سر شما می‌آورد

با گذشت زمان، کمبود خواب و اختلالات خواب باعث بروز علائم افسردگی می شود. در یک نظرسنجی معلوم شد، افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب به احتمال زیاد کمتر از ۶ ساعت در شب می خوابند. بی خوابی اغلب یکی از نخستین علائم افسردگی است. بی خوابی و افسردگی یکدیگر را تقویت می کنند، یعنی کم خوابی علائم افسردگی را بدتر می کند و افسردگی به خواب رفتن را سخت تر می کند. از طرفی درمان مشکلات خواب مثل کم خوابی به بهبود افسردگی و علائم آن کمک می کند و بالعکس. کمبود خواب تفکر و توانایی های یادگیری شما را تحت تاثیر قرار می دهد و هشیاری، تمرکز، استدلال و قدرت حل مشکل را مختل می کند. این در حالی است که خواب کافی به شما در ذخیره سازی تجربیات و اطلاعات جدید در هارد دیسک مغز کمک می کند. چرخه خواب نقش مهمی در تقویت حافظه دارد.

خاصیت استثنائی کرفس

کرفس غنی از فیبر بوده و برای رژیم غذایی کم کلسترول، انتخاب خوبی است. استفاده از آن در یک رژیم غذایی متعادل به بهبود سطوح کلسترول تام کمک می کند. این ماده غذایی با تامین ویتامین ها و موادمغذی گیاهی برای بدن حامی عملکرد بافت ها بوده و حافظ بدن در مقابله با بیماری ها است مصرف ۱۰۰ گرم از برگ های کرفس حاوی ۳۴.۸ کالری است که ۰.۳ گرم چربی دارد. بیشتر چربی های موجود در برگ های این ماده غذایی ناشی از چربی های اشباع نشده بوده که یک نوع چربی سالم است و به کاهش سطوح کلسترول و خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک می کند.

کشف عاملی که خبر از حمله قلبی می دهد

کلسترول با تغییر از حالت مایع به حالت سخت یا کریستالی تبدیل شده و مثل فرایند تغییر آب به یخ حجیم شده و باعث بسته شدن عروق کرونر می شود و به سکته قلبی می انجامد. پزشکان هشدار دادند که اگر این مجموعه های کریستالی در عروق افزایش یابند حتی می توانند به خود قلب نیز راه پیدا کنند. به گفته آنها، گام نخست و مهم برای پیشگیری از تشکیل این بلورهای سخت کلسترول، تغذیه مناسب و ورزش است.


چرا نباید همبرگر و پیتزا بخورید؟

یک مطالعه جدید نشان می دهد همبرگر و پیتزا علاوه بر افزایش وزن در بزرگسالان، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش دهند. یک مطالعه جدید نشان می دهد همبرگر و پیتزا علاوه بر افزایش وزن در بزرگسالان، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش دهند محققان دریافتند مصرف غذاهای پرانرژی با افزایش 10 درصدی سرطان‌های مرتبط با چاقی در بین زنان مرتبط است.


بیماری که کف دست فاش می کند

تغییر رنگ ناخن ها از سفید به آبی و سپس قرمز می تواند علامت سندرم رینود باشد. این سندرم باعث سردی نوک انگشتان دست و پا شده و به مرور احساس درد، بی حسی و سوزن سوزن شدن در دست ها ایجاد می شود. متخصصان معتقدند که این سندرم به دلیل اسپاسم یا گرفتگی عروق خونی و کاهش جریان خون ایجاد می شود، اما علت دقیق آن هنوز ناشناخته است. بهترین درمان در این حالت این است که دستکش و جوراب بپوشید، استرس نداشته باشید، در معرض هوای سرد قرار نگیرید و در صورت لزوم با نظر پزشک دارو مصرف کنید.

کبد چرب به دیگر اندام ها نیز آسیب می رساند

کبد چرب به شدت گلوکز، چربی ها و پروتئین های بد مانند هپاتوکین و فتوئین آ را تولید و در جریان خون آزاد می کند. بنابراین مواد ناشی از ترشح کبد چرب وارد دیگر اندام های بدون شده و واکنش های بیشتری را در پی می آورند. با وجود این، محققان تاکنون از این تداخل های اندامی و تخریب ناشی از هپاتوکین و فتوئین آ مطلع نبودند؛ تداخل هایی که اندام ها به شدت از آن متاثر هستند. کبد چرب غیرالکلی بیماری شایع و تقریبا کبد یک سوم بزرگسالان در کشورهای صنعتی چرب است. این بیماری نه تنها میزان خطر ابتلا به بیماری های مزمن کبد مانند سیروز و سرطان کبد را افزایش می دهد؛ بلکه خطر مبتلا شدن به دیابت نوع دوم و بیماری های قلبی و عروقی را نیز افزایش می دهد. دلیل این امر تغییر رفتار ترشحی کبد چرب است.


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۸۰۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد

به گزارش خبرآنلاین، این موضوع برای همه ثابت‌شده است که نداشتن خواب کافی برای سلامتی مضر است. حالا دانشمندان با انجام تحقیقات جدیدی دریافته‌اند که میان خواب کمتر از شش ساعت در شب و افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ رابطه‌ای وجود دارد.

دیجیاتو در گزارشی نوشت: دانشمندان در این تحقیق داده‌های Biobank بریتانیا را تجزیه‌وتحلیل کرده‌اند که یک منبع جهانی برای تحقیقات بهداشتی و پزشکی محسوب می‌شود. آن‌ها اطلاعات ۲۴۷۸۶۷ بزرگسال را بررسی کرده‌اند که داده‌های سلامت آن‌ها برای بیش از یک دهه دنبال شده است. آن‌ها در این تحقیق قصد داشتند تا ارتباط بین مدت زمان خواب و دیابت نوع ۲ و اینکه آیا داشتن یک رژیم غذایی سالم اثرات کمبود خواب بر خطر دیابت را کاهش می دهد یا خیر را درک کنند.

ارتباط بین خواب و دیابت نوع ۲

در این پژوهش از شرکت‌کنندگان پرسیده شده بود که در ۲۴ ساعت چقدر می‌خوابند. همچنین، هفت تا هشت ساعت خوابیدن به‌عنوان میزان خواب نرمال در نظر گرفته شد. میزان کم‌خوابی نیز به سه دسته تقسیم شد: خفیف (شش ساعت)، متوسط (پنج ساعت) و شدید (سه تا چهار ساعت). همچنین در این تحقیق به داده‌های مربوط به رژیم غذایی شرکت‌کنندگان نیز توجه شده است.

در حدود ۳.۲ درصد از شرکت‌کنندگان در طول دوره پیگیری، مبتلا به دیابت‌ نوع‌ ۲ تشخیص داده شدند. به گفته آن‌ها هرچند عادات غذایی سالم به‌طور کلی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد، اما زمانی که افراد غذای سال می‌خوردند و باز هم کمتر از شش ساعت در روز می‌خوابند، خطر ابتلا به دیابت‌ نوع ۲ در آن‌ها در مقایسه با افرادی که میزان خواب آن‌ها نرمال بوده، افزایش داشته است.

به گفته دانشمندان، پنج ساعت خواب شبانه می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۱۶ درصد افزایش دهد، درحالی که این خطر برای افرادی که سه تا چهار ساعت می‌خوابند، می‌تواند ۴۱ درصد بیشتر از افرادی باشد که هفت تا هشت ساعت می‌خوابند.

بااین‌حال دقیقاً مشخص نیست چرا افرادی که کمتر می‌خوابند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت‌ نوع ۲ باشند. تحقیقات قبلی نشان داده است که نشانگرهای التهابی و اسیدهای چرب آزاد در افراد دارای کمبود خواب افزایش پیدا می‌کند که این امر حساسیت به انسولین را مختل می‌کند و منجر به مقاومت نسبت به انسولین می‌شود. این بدان معناست که بدن برای استفاده صحیح از انسولین برای تنظیم سطح گلوکز خون تلاش می‌کند و بنابراین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898672

دیگر خبرها

  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد
  • خود مراقبتی و تغذیه صحیح عاملی موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی
  • این افراد مراقب باشند در خطر حمله قلبی اند
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها
  • کم‌خوابی از عوامل کبد چرب غیرالکلی است
  • نقش فندق در کاهش ریسک ابتلا به سرطان