Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-06@20:20:58 GMT

خورشیدگرفتگی که ۱۸ ماه طول کشید!

تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۴۸۱۱۲۷

به نقل از گیزمگ، این امر موجب اختلال در فتوسنتز گیاهان و رخداد یکی از بدترین انقراض‌های انبوهی شد که زمین تاکنون به خود دیده است.

برخورد یک سیارک عظیم با عرض حداقل ۱۰ کیلومتر، نظریه‌ اصلی درباره عامل انقراض کرتاسه-پالئوژن (K-Pg) است. این نظریه با استفاده از وجود لایه‌های غیرمعمول در سوابق زمین‌شناسی و دهانه آتشفشانیChicxulub در خلیج مکزیک مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دایناسورها معروف‌ترین قربانیان این برخورد سیارکی بودند و دانشمندان تخمین می‌زنند این رخداد، ۹۳ درصد پستانداران زنده آن زمان و همچنین اکثر گونه‌های دیگر را از بین برد.

ناسا اعلام کرده برخورد یک صخره آسمانی با عرض بیش از یک کیلومتر، یک فاجعه جهانی به بار خواهد آورد و موجب بروز زمین‌لرزه‌ها، سونامی‌ها، فوران‌های آتشفشانی و همچنین توفان‌های خورشیدی گسترده خواهد شد. حتی پس از اتمام این رخدادها، تاثیرات این برخورد سیارکی هزاران سال بعد هم حس خواهد شد.

محققان "مرکز ملی تحقیقات جوی" (NCAR) چگونگی تاثیرگذاری دوده ناشی از آتش‌های گسترده جهانی بر آب‌وهوا را مدل‌بندی کردند. آن‌ها برای خلق شبیه‌سازی‌شان، با آخرین تخمین‌های سطوح دوده موجود در سوابق زمین‌شناسی شروع کردند که حجم آن‌ها ۱۵ میلیارد تن برآورد شده است. محققان سپس آزمایش‌هایی را با مقادیر بیشتر و کمتر از این میزان انجام دادند تا سطح تاثیرات متفاوت‌ آن‌ها بر آب و هوا را بررسی کنند.

نتایج این مطالعه نشان داد بر اثر این برخورد سیارکی و آتش‌سوزی ناشی از آن، دوده در جو فوقانی جمع شده و پوشش ضخیمی را بر فراز سیاره زمین شکل داد که بخش عمده نور خورشید را مسدود کرد. بلافاصله پس از این برخورد،روز تاریک شد و با گذشت زمان، آسمان به تدریج به حالت عادی بازگشت؛ اما این مدت زمان، ۱۸ ماه کامل بود که طی آن، نورخورشید به سطحی بازگشت که به گیاهان اجازه فتوسنتز بدهد.

گیاهانی که آتش‌سوزی آن‌ها را نابود نکرده بود نیز در تاریکی از بین رفتند و از جمله این گیاهان می‌توان به گیاهان دریایی مانند فیتوپلانگتون‌ها اشاره کرد. با نابودی آن‌ها، مابقی حیات دریایی زنده در آن زمان نیز از بین رفتند و این امر منجر به انقراض خزنده‌های دریایی غول‌پیکر شد.

حتی زمانی که محققان شبیه‌سازی‌ها را با میزان ۵ میلیارد تن دوده انجام دادند، دریافتند بر اثر این برخورد، فتوسنتز باز هم برای یک سال کامل از بین رفت و موجب آسیب‌های زیادی به زنجیره غذایی شد. این مدل نشان‌می‌دهد در این بازه زمانی ۱۸ ماهه، دما به شدت افت کرد و این که دمای خشکی به ۲۸ درجه سانتیگراد و دمای اقیانوس‌ها به ۱۱ درجه سانتی‌گراد کاهش یافت.

این شبیه‌سازی‌ در کمال شگفتی نشان می‌دهد زمانی که دوده شروع به از بین رفتن کرد، این فرآیند به سرعت انجام شد و استراتوسفر که مملو از خاکستر بود تا حد زیادی گرم شد، اما با بازگشت این خاکستر به زمین، هوای جو فوقانی خنک شد. سپس بخار آب به شکل یخ فشرده شد و بخش زیادی از دوده را شست و در عرض چند ماه، لایه غباری را پاک کرد.

در حالی که این مدل به تیم علمی در درک تاثیرات برخورد یک سیارک عظیم کمک می‌کند، محققان معتقدند این شبیه‌سازی هنوز کامل نیست؛ با این حال، برای بررسی سناریوهای مشابه امروزی و مطالعه تاثیرات مختلف آب و هوایی بر زمین کارآمد است.

جزئیات این شبیه‌سازی در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد.

ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۸۱۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد

ایسنا/مازندران رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از فراهم شدن مقدمات لازم برای اجرای طرح تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی حدود ۶۵ هزار هکتار از زمین‌های مستعد کشاورزی بخصوص شالیزارهای استان‌های شمالی کشور با سرمایه‌گذاری چینی خبر داد.

نادر علیزاده امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) در حاشیه بازدید رئیس و معاونان سازمان جهاد کشاورزی مازندران از اجرای طرح یکپارچه‌سازی شالیزارهای روستای «بزمینان» شهرستان آمل، گفت: مدت زمان اجرای این طرح کلان حوزه زیربنایی، آب و خاک کشور حدود سه سال است و پیش‌بینی‌های لازم انجام و طرح‌های مورد نیاز این طرح تهیه شده است.

وی اجرای طرح یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی را در کاهش هزینه‌های تولید در امر به‌کارگیری ماشین‌آلات درمراحل کاشت، داشت و برداشت، افزایش بهره‌وری درتولید، مدیریت مصرف آب و جلوگیری از تغییرکاربری‌ها را موثر دانست.

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه بخش کشاورزی در استان‌های شمالی کشور وجود دارد و با اجرایی شدن طرح یکپارچه‌سازی زمین‌ها بخصوص در شالیزارها می‌توان برای کشت دوم در این استان‌ها برنامه‌ریزی کرد.

علیزاده بیان کرد: هدف نهایی در اجرای این طرح این است که با ظرفیت سرمایه‌گذاری خارجی استفاده و نیاز کشاورزان استان‌های شمالی کشور را با توجه به نقش مهم این استان‌ها در تامین امنیت غذایی کشور لحاظ کرد.

وی با بیان اینکه کار تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی برخلاف تصورها راحت نیست، گفت: یکی از سختی‌های این طرح بخصوص در استان‌های شمالی کشور از جمله مازندران، مالکیت زمین‌ها و کم شدن اراضی در چند سال گذشته بوده که روند اجرای این طرح را به تاخیر انداخته یا متوقف کرده است.

رئیس گروه طرح و برنامه معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در مدت ۲۰ سال اجرای طرح یکپارچه‌سازی و نوسازی زمین‌های کشاورزی در کشور حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار آن انجام شده است، اظهار کرد: در اجرای این طرح کلان و مهم زیربنایی عقب‌ماندگی زیادی وجود دارد که باید در سال‌های پیش‌ رو با مدیریت و برنامه‌ریزی‌های هدفمند جبران شود.

به گزارش ایسنا، قانون یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی در سال ۱۳۸۵ با هدف یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌ها تصویب شد، سال ۱۳۹۵ آیین‌نامه اجرایی آن تدوین و ابلاغ شد. آنچه مانع اجرای این قانون شده، قانون ارث است که براساس آن، خرد شدن زمین‌های کشاورزی از سوی وراث اقدامی قانونی و بحق قلمداد می‌شود.

براساس آمار میانگین قطعات زمین‌های کشاورزی کشور ۵/۱ هکتار است که در استان‌های شمالی به کمتر از یک هکتار می‌رسد، اما کارشناسان می‌گویند در قطعات کمتر از پنج هکتار اجرای مکانیزاسیون کشاورزی مقدور نیست و عملاً بهره‌وری و تولید کاهش می‌یابد.

اکنون بعد از ۱۷ سال قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی به‌صورت پایلوت در ۲۶۵ شهرستان و در مساحت ۱۶۶ هزار هکتار به‌صورت آزمایشی اجرا شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جزئیات دو شبیه سازی آمریکا برای حمله به ایران
  • ساخت ۱۲۸ هزار مسکن مهر بدون آورده متقاضیان
  • مقهور فریب حاشیه‌سازی‌های دشمن درباره کشف حجاب نشویم
  • این فناوری زمین را از گزند سیارک ها حفظ می کند
  • پاس سردار فقط هالند را می‌خواست!
  • برخورد یک شراره خورشیدی به زمین چقدر خطرناک است؟
  • برخورد ۲ شراره خورشیدی قوی به زمین
  • برخورد دو شراره خورشیدی قوی به زمین
  • یکپارچه‌سازی ۶۵ هزار هکتار زمین کشاورزی به سرمایه‌گذار چینی واگذار شد
  • یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی؛ گل یا پوچ