Web Analytics Made Easy - Statcounter

منتخب شورای پنجم شهر اهواز گفت: ما باید بدانیم که برای رضایت مردم اهواز باید چهره شهر را تغییر دهیم و برای این تغییر باید بدانیم که چندین بحران ویژه مانند گرما، ریزگرد و مشکلات درون شهرداری مانع ما هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از رهیاب، با روی کارآمدن شورای پنجم شهر اهواز فعالیت‌ها برای انتخاب شهرداری کارآمد آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آغازی بود که مردم از خود بپرسند آیا شورای جدید با برنامه‌ای مشخص به دنبال خدمت به مردم است؟

در ادامه حضور منتخبان جدید مردم در دفتر پایگاه خبری رهیاب، این بار محمدرضا ایزدی از فعالان عرصه رسانه در استان خوزستان و عضو جدید مردم میهمان خبرنگاران این مجموعه بود تا از دغدغه‌ها و برنامه‌های خود بگوید و به سوالا ت و ابهامات مردم پاسخ دهد. آنچه در پی می‌آید گفتگوی شیرین و یک ساعته خبرنگاران رهیاب با محمدرضا ایزدی است.

رهیاب: با توجه به اینکه انتخاب شهردار جدید، نخستین قدم شورای پنجم است، بفرمایید که نیازهای امروز شهر اهواز چیست و شهردار جدید باید چه برنامه‌ای داشته باشد؟

ایزدی: در دوره قبل چندین پروژه عمرانی آغاز شد که پیشرفت فیزیکی این پروژه‌های اغلب کمتر از 40 درصد و دو مورد نیز بالای 90 درصد است که طبیعتتاً برای جلوگیری از افزایش هزینه‌های ساخت باید به مرحله بهره برداری برسند.

ما باید بدانیم که برای رضایت مردم اهواز باید چهره شهر را تغییر دهیم و برای این تغییر باید بدانیم که چندین بحران ویژه مانند گرما و گرد و خاک مانع ما هستند. مردم باید بدانند که نخستین مشکل ما در دوره جدید، بدهی شهرداری اهواز است. شهرداری اهواز امروز 500 میلیارد تومان بدهی دارد و زیاد بودن این مقدار بدهی زمانی مشخص می‌شود که بدانیم سال گذشته فقط 600 تا 700 میلیارد تومان از بودجه 1200 میلیاردی شهرداری اهواز محقق شده است.

یعنی ما برای پرداخت این بدهی باید یک سال کل فعالیت‌های شهرداری را تعطیل کنیم و هیچ کار خدماتی و عمرانی در شهر انجام ندهیم!. این نخستین بحران ما است که شهردار جدید اهواز باید به کمک شورا و با تدبیر بتواند از سد آن گذر کند.

دومین بحران ما نیروهای مازاد شاغل در شهرداری است؛ امروز 8 منطقه شهرداری و 11 هزار نیرو در شهرداری اهواز وجود دارد در حالی که اصفهان با جمعیت حدود دو برابری اهواز و 15 منطقه شهرداری 11 هزار نیرو دارد.

حالا راه حل این است که 5 هزار نفر از نیروهای شهرداری اهواز را اخراج کنیم؟ طبیعتاً اخراج این نیروها راه حل نیست و باید با پذیرش این مشکلات تغییر را کلید بزنیم.
براساس بررسی‌های ما چارت سازمانی شهرداری اهواز دارای نقص است و شهردار جدید باید این موضوع را در نظر بگیرد و این ساختار را اصلاح کند.


رهیاب: با توجه به نهایی شدن گزینه‌ها و مطرح شدن افراد بومی و غیر بومی، به نظر شما کدام گزینه می‌تواند موثرتر از سایرین باشد؟

ایزدی: ما هنوز به این نتیجه نرسیدیم که شهردار باید بومی یا غیر بومی باشد اما هرکدام از آنها مزایا و معایبی دارد که نمی‌توان از آنها چشم پوشی کرد. یکی از معایب شهردار غیربومی عدم شناخت دقیق او از محیط شهری است که وقتی با گزینه‌های غیربومی در این باره صحبت کردیم، اعلام کردند برای رسیدن به این شناخت دو ماه زمان کافی است.

رهیاب: مردم و برخی از کارشناسان معتقدند که در دوره گذشته از همان ابتدای فعالیت شورا تقسیم بندی‌های قومی صورت گرفت؛ به نظر شما شورای جدید به این سمت و سو گرایش پیدا می‌کند؟

ایزدی: 13 عضو جدید شورا در این موضوع اتفاق نظر دارند که مشکلات امروز شهر اهواز به دلیل این تقسیم بندی‌های غلط است؛ برای همین حتی در انتخاب شهردار فرم‌های ارزیابی طراحی کردیم و با شناختی که از اعضای شورا پیدا کردم امیدوارم این نگاه تقسیم بندی به وجود نیاید چرا که همه معتقدیم اهواز دیگر ظرفیت پرداختن به بازی‌های قومی و سیاسی را ندارد.

رهیاب: با توجه به حمایت جریان انقلابی اهواز از لیست تلاشگران صادق و راهیابی 8 نفر از این لیست به پارلمان شهری اهواز، این افراد برای بهره بردن از فضای به وجود آمده چه برنامه‌ای دارند؟

ایزدی: 5 نفر دیگر هم شرایط مشابهی نسبت به 8 نفر عضو لیست تلاشگران دارند و برای همین به موضوعات سیاسی در شورای جدید پرداخته نمی‌شود اما جریان انقلابی از شورای جدید خواسته شخصی ندارد. البته ما به دلیل این حمایت‌ها تعهداتی در برابر انها داریم و خواسته این جریان این است که شورای جدید از ریل سلامت خارج نشود.


رهیاب: یکی از ضعف‎های مدیریت شهری در دوره قبل در بحث‌های فرهنگی بود و انتقادات زیادی در این زمینه وارد است، برای استفاده از ظرفیت فرهنگی شهر در دوره آینده چه برنامه‌ای دارید؟

ایزدی: مجموعه‌های زیادی در راستای فرهنگی در اهواز مشغول به فعالیت هستند اما متأسفانه همه آنها موازی با هم کار را پیش می‌برند و این موازی کاری سبب شده که کارهای فرهنگی به صورت کامل انجام نشود چرا که بودجه‌ها به صورت پراکنده هزینه می‌شود.
این موازی کاری فقط با حضور شورا برطرف نمی‌شود و باید با ایجاد همدلی بین ادارات، سازمان‌ها و شهرداری اهواز به یک مدیریت جامع فرهنگی برسیم.

با توجه به سابقه فرهنگی برخی از اعضای شورا، در نظر داریم که در بحث فرهنگی تفاوت‌های مثبت‌تری نسبت به دوره قبل داشته باشیم و به نظر من مهم‌نرین غفلتی که در دوره قبل شد در بحث اموزش شهروندی و حقوق شهروندی بود.

باید برای همه کارهای یک پیوست فرهنگی وجود داشته باشد چرا که مردم با شناخت حقوق خود مطالبه گر می‌شوند و هرچه مطالبه‌های حقوقی و قانونی مردم بیشتر شود مشکلات حل و نظارت‌ها بیشتر خواهد شد. با رابطه دو سویه بین مدیران و مردم هم می‌توانیم بخش اعظمی از مشکلات را حل کنیم.

یک مثال در بحث جمع آوری زباله می‌زنم؛ ما اگر بتوانیم با فرهنگ سازی کارها را طوری پیش ببریم که هر دو روز یک بار زباله‌ها جمع آوری شود، هزینه شهرداری در حوزه پسماند به نصف کاهش می‌یابد و می‌توان از این پول به دست آمده در جهت ارتقای خدمات شهری و یا در حوزه رفاه شهری استفاده کرد.

رهیاب: یکی از مشکلات ویژه شهر اهواز، چهره خاکستری شهر پس از بروز گرد و خاک است، شورای شهر چگونه می‌تواند در تغییر چهره شهر در روزهای خاکستری سال اقدام کند؟

ایزدی: فعالیت شهرداری در حوزه گرد و خاک به پیش و پس از بروز ریزگرد تقسیم می‌شود؛ در مرحله نخست شهرداری باید در ایجاد کمربند سبز و افزایش سرانه سبز قدم بردارد که می‌بینیم شهرداری گام‌های خوبی در ایجاد کمربند سبز برداشته است اما سایر دستگاه‌ها همکاری خوبی در این بخش نداشتند و شهردار جدید باید به این موضوع توجه کند.
برای کاهش اثرات منفی گرد و خاک هم باید در حوزه ارتقای خدمات شهری حرکت کنیم و با احداث بازارهای سرپوشیده و یا پروژه‌هایی از این قبیل از سختی‌های مردم بکاهیم.


رهیاب: یکی از مشکلات دوره قبل مدیریت شهری، نقد کردن مطالبات شهرداری از شرکت‌های صنعتی و آلاینده این شهر بود به طوریکه در سال گذشته برخی از شرکت‌ها فقط به 50 درصد تعهدات خود در موضوعات اجتماعی عمل کردند، برای این موضوع چه تدبیری دارید؟

ایزدی: نفت معمولا قراردادهای خود را در تهران منعقد می کند و برای همین ارزش افزوده این قراردادها در تهران هزینه می شود. ما در این باره با استاندار، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی از افراد صحبت کردیم و به دنبال راه حل هستیم. موضوع دوم این است که همان بودجه ای که باید اینجا صرف شود را هم اختصاص نمی‌دهند و به همین دلیل باید آنها ملزم به انجام تعهدات اجتماعی خود شوند.

رهیاب: در شورای چهارم جای ناظر و مجری در پروژه‌ها معلوم نبود و برای همین اختلافات زیادی در شورا به وجود آمد؛ آیا قرار است این مشکلات را در شورای پنجم ببینیم و یا به نظر شما شورای پنجم به این بلوغ رسیده است که در کار شهردار دخالت نکند؟

ایزدی: ما نباید شورای شهردار باشیم و نباید در کار او دخالت کنیم. ما باید موضوعات را مصوب کنیم و بر کار شهردار نظارت کنیم، قرار نیست در کار شهردار دخالت کنیم چرا که ما شورای شهر هستیم و باید با نظارت خود از بروز تخلف جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۴۸۲۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند/ تغییر نام جزیره ابوموسی

هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور امروز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی با تبریک روز معلم، روز کارگر و روز خلیج فارس گفت: تغییر نام جزیره ابوموسی به بوموسی در دستور کار دولت قرار دارد؛ یاد شهدایی که در خلیج فارس به شهادت رسیدند از جمله شهید مهدوی را نیز گرامی می‌داریم.

وی همچنین با گرامی‌داشت یاد شهدایی که در جنگ با پرتغال به شهادت رسیدند، افزود: روز ملی خلیج فارس روز فتح بندرعباس و مناطق در اختیار پرتغال و روز شکست غربی‌ها از ملت ایران است که دولت شیعی صفوی توانست در این مبارزه پیروز شود.

وزیر فرهنگ پس از ارائه گزارش معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: کسانی که از میانسالی عبور کرده‌اند ارزش اقدامات مربوط به سلامت را می‌دانند؛ در همین راستا به تبیین گسترده در مورد ضرورت این کار نیاز داریم، انشاالله این رویکرد به عنوان بخش مهمی از فرهنگ عمومی کشور که تاثیر مستقیم بر سبک زندگی دارد، تلقی شود.

وی در ادامه پس از شنیدن گزارش رئیس شورای فرهنگ عمومی زنجان گفت: روند اینگونه است که اولویت‌های ملی را اعلام می‌کنیم که اولویت‌های استانی و شهرستانی هم در آن قرار دارد؛ اما مسأله واحدی نیستند؛ سال گذشته پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها و سبک‌زندگی را انجام دادیم، به ازای هر شهرستان می‌توانیم خروجی کتاب مستقلی را ارائه کنیم امسال هم مشابه سال ۱۴۰۲ اولویت‌هایی اعلام کردیم و وضعیت توصیفی ملی آنها بیان می‌شود.

اسماعیلی افزود: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها برش استانی خود را خواهند داشت؛ شهرستان‌ها نیز همینطور، ممکن است در شهرستانی مسأله طلاق پررنگ باشد در شهرستانی دیگر مسأله مواد مخدر که باید همه این مسائل مدنظر قرار گیرد.

وزیر فرهنگ درباره عملیات وعده صادق گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم از این عملیات احساس غرور کردند که عدد بسیار بالایی محسوب می‌شود و همه پاسخ جمهوری اسلامی را مبتنی بر اصول جهانی در حوزه تعاملات دیپلماتیک دانستند، پشتیبانی از اقدام نظامی در این سطح برای ما مغتنم است.

اسماعیلی ادامه داد: در سفر اخیر به پاکستان و سریلانکا هیچ اجتماعی نبود مگر اینکه مردم مسلمان این کشور‌ها با شور و شعف از این اقدام جمهوری اسلامی تشکر کنند.

با توجه به صورت گرفتن عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونسیتی، در مورد ثبت این روز در تقویم نیز بحث و بررسی صورت گرفت.

در این جلسه حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از اقدامات انجام شده در هفته سلامت و محمدامین محمدی دبیر کارگروه تغذیه و سلامت خانواده در رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه گزارشی در مورد اقدامات اجرایی در حوزه سفره خانواده و ارتقای سطح سلامت تغذیه در بین جوانان و اعضای خانواده و توجه به جنگ فرهنگی و تغییر سبک تغذیه سالم در جامعه ارائه کردند.

در ادامه جلسه آیت الله علی خاتمی رئیس شورای فرهنگ عمومی زنجان نیز گزارشی از فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی این استان ارائه کرد.

بررسی مناسبت‌های تقویم ۱۴۰۴هجری شمسی نیز از دیگر دستورکار‌های این جلسه بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • تغییر ۲۱ شهردار و شورای شهر نسیم‌شهر در ۴ سال
  • تغییر چهره «خاله الیویا» در سریال «قصه‌ های جزیره» پس از گذشت ۳۴ سال (عکس)
  • شهرداری می‌تواند با کشور‌های خارجی قرارداد ببندد، اما نه قرارداد‌های پنهانی
  • آسفالت معابر از اولویت‌های شهرداری است
  • حضور مردم در امر اقتصاد راهگشا است + فیلم
  • بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق احساس غرور کردند/ تغییر نام جزیره ابوموسی
  • اجرای قانون شوراها در توسعه تأثیرگذار است
  • تغییر چهره محسوس بازیگر زن ۵۴ ساله بعد از عمل زیبایی! | تصویر
  • عکس| تغییر چهره باورنکردنی حسام نواب صفوی
  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند